1. A személyes névmás kitételét (alanyi értékben) az igei személyrag fölöslegessé teszi. Ha viszont kitesszük, annak valamilyen stilisztikai oka van: rendszerint a nyomósítás, kiemelés, továbbá a valakivel vagy valamivel való szembeállítás. Például:
Azután így szóla: „Vitéz! addsza kezed:
(Arany János: Toldi XI.)
Őseimnek véres kardja
(Petőfi Sándor: A magyar nemes)
Felkiáltásokban, megszólításokban erős érzelmeket fejeznek ki. Például:
Ti urak, ti urak! hát senkisem
(Arany János: A walesi bárdok)
Alaki tekintetben régies hangulatú az en, ten s ennek nyomósított ennen, tennen, enmagam stb. formája. Például:
Hányszor támadt tenfiad
(Kölcsey Ferenc: Himnusz)
2. A mutató névmás stilisztikai szerepe többféle lehet. Értelmezőként erősen nyomatékosít. Például:
Vadat és halat, s mi az ég alatt
(Arany János: A walesi bárdok)
A melléknévi és számnévi mutató névmások alkalmasak kiemelésre, erősítésre, nagyot mondásra. Például:
Nézd a világot: annyi milliója,
(Vörösmarty Mihály: A merengőhöz)
Régiesek, ünnepélyes hatást keltenek az e, eme, ama, ezen, azon formák. Például:
E fogással visszahökkenté a marhát,
(Arany János: Toldi IX.)
És a zászlókon eme szent jelszóval:
(Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet…)
3. A kérdő névmás a különféle stílusok elevenségét, fordulatosságát elősegítő nyelvi eszköz. A feszült lelkiállapot rajzában, a felkiáltásban szinte nélkülözhetetlen stíluselemek. Például:
„Ki az, mi az? vagy úgy –”
(Arany
János: V. László)