Tájékoztató
a III. évfolyamos tanító szakos hallgatók számára
a szakdolgozati témaválasztásról
2019/2020. tanév
- A szakdolgozati témabejelentő lap letölthető a jgypk.u-szeged.hu/karrol/tanulmanyi-hirek/aktualis-hirek címről.
- Kérem a hallgatókat, hogy a témakörjegyzékből válasszák ki a szakdolgozati témát.
- Vegyék fel a kapcsolatot a konzulens tanárral e-mail-ben.
- A szakdolgozat bejelentő űrlapot töltsék ki (neptun-kód, az oktatóval egyeztetett konkrét téma magyar és angol címe), a konzulens tanárral írassák alá.
- A kitöltött és a konzulenssel aláíratott nyomtatvány másolatát tegyék el, az eredeti dokumentumot adják le a Tanítóképző Tanszék irodájában az oktatásszervezőnek (V. épület 103-as szoba) legkésőbb 2019. szeptember 12-én (csütörtök) 14 óráig.
- Az intézetvezető által is aláírt űrlapokat a Tanulmányi Osztály által megadott határidőre belső postával továbbítjuk.
Szeged, 2019. július 15.
Dr. Kakuszi B. Péter
intézetvezető főiskolai tanár sk.
ANGOL NYELV ÉS IRODALOM
Dr. Bakti Mária főiskolai docens
- A fordítás helye és szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
- Tartalom és nyelv integrálása a környezetismeret órán
Csetényi Korinna adjunktus
- The fairy tales of Oscar Wilde
- Children’s Literature in the Victorian Period
- Young Adult Fiction (Harry Potter series)
- Victorian Novels
Dr. Bernáth András adjunktus
- Angol reneszánsz történelem, irodalom és kultúra
- Shakespeare drámái és azok modern adaptációi
- Shakespeare-mesék: drámajelenetek gyermekeknek
- Shakespeare’s plays and their modern reception
- Teaching Shakespeare in school
Szarvas Júlia mestertanár
- Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – mesemondás, történetmesélés
- Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – készségfejlesztő játékok az angolórán
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
Dr. Kakuszi Péter főiskolai tanár
- Márai Sándor publicisztikája
- Bibliai és profán motívumok Márai prózai írásaiban
- Bibliai és profán motívumok Márai költeményeiben
- A magyar avantgárd a korabeli német lapokban
- Valószerűség és fantasztikum a XX. század második felének francia prózairodalmában
- A Biblia hatása Dosztojevszkij epikájára.
- A német expresszionizmus hatása a magyar irodalomra
- A moralitás problematikája Graham Green valamely szabadon választott regényében
- Az antik téma időszerűsége valamely XX. századi drámában és/vagy regényben
- Egy szabadon választott téma feldolgozása az etika vagy a filozófia köréből
Dr. Nagy László adjunktus
- Nyelv(változat) a 21. századi Magyarországon
- A nyelvhasználat kérdései a köznevelés szempontjából
- A modern kommunikációs formák sajátosságai, hatásai
- Egy szabadon választott téma feldolgozása a nyelvhasználat köréből / A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb nyelvészeti téma feldolgozása
Balogh Tamás tanársegéd
- Kortárs magyar próza
- Kortárs magyar líra
- Kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalom
- századi gyermek és ifjúsági irodalom
- századi ifjúsági regények: pl. Molnár Ferenc, Móra Ferenc, Mándy Iván, Fekete István
- Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
- A paródia mint irodalomoktatási segédanyag
- Irodalmi kultuszok
- Kosztolányi Dezső munkássága
- Radnóti Miklós munkássága
- Fekete István munkássága
Dr. habil Tóth Sándor Attila főiskolai tanár
- Népmesei motívumok és szerepük a magyar népmesék világában
- A novella vagy a regény tanítása
- A vers és a képességfejlesztő irodalomtanítás
- Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
- A mese és a mítosz kapcsolata (egy mű elemzésén keresztül)
- Irodalmi művek jeles nőalakjai és- típusai
- A népmesék nőalakjai
- A magyar irodalom legszebb szerelmes versei
- A mítoszok és a mondavilág sajátosságai
- A haza és a hazaszeretet motívuma irodalmi alkotásokban
- Klasszikus meseírók, rejtőzködő életművek: Arany László, Benedek Elek életműve
- Andersen meseszövegeinek értelmezése
- Cigány népmesék témavilága és értelmezésük (szabadon választott szerző[k] alapján)
MATEMATIKA/INFORMATIKA
Dr. Czédliné Bárkányi Éva mesteroktató
- Tantárgyi feladatlapok készítése az alsó tagozatos tanulók számára
- A 6-10 éves tanulók értékelése
- Az alsó tagozatos tanulók tanulási attitűdjei
- Prezentáció/digitális tananyag készítése az alsó tagozatos tantárgyak tananyagának feldolgozásához
- Játékosság, szemléltetés lehetősége az alsó tagozatos matematika tanításában
- Kooperatív tanulás az alsó tagozatos matematika órákon
- A kreativitás fejlesztése az alsó tagozatos matematika/informatika oktatásában
- A digitális tábla használatának lehetőségei az alsó tagozatos oktatásban
- A képességfejlesztés lehetőségi számítógépes oktatóprogramok segítségével
- A műveleti gondolkodás kialakulása és fejlesztése az alsó tagozatos tanulók körében
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján más, matematikai, informatikai, pedagógiai értékelési témák is lehetnek
Dr. Krisztin Német István főiskolai docens
- Thalész és Pitagorasz tétele (Csak matematika VMT-s hallgatónak!)
- A matematika jelrendszerének és magyar szaknyelvének kialakulása
Dr. Kórus Péter adjunktus
- A különböző matematikaversenyek feladattípusainak összehasonlítása, elemzése
- Logikai játékok, sportok elemzése matematikai szempontok szerint
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb matematikai témák is lehetnek.
Dr. Pintér Klára főiskolai docens
- A természetes szám fogalmának kialakulása
- Az iskolaérettség matematikai vonatkozásai
- Geometriai tevékenységek az alsó tagozatban
- Kombinatív képességek fejlesztése az alsó tagozatban
- A valószínűségi szemlélet fejlesztése az alsó tagozatban
- A műveletek tanítása az alsó tagozatban (külön-külön is lehet: összeadás, szorzás, osztás)
- Számrendszerek (választható témák: pl. történeti kialakulás; műveletek; vagy egyéb, a konzulenssel egyeztetett, a szakdolgozó által javasolt specialitás)
- Kooperatív munkaforma a matematikaórán
- Manipulatív tevékenységek a matematikaórán
- Szemléltető eszközök a matematikaórán (külön-külön is lehet, pl. A logikai készlet, A színes rudak készlete)
- A matematika kapcsolata más tantárgyakkal
- Képi reprezentációk tanítása az alsó tagozatos matematikaórán
- Játékok a matematikai képességfejlesztésben.
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb, matematikatanítással kapcsolatos témák is lehetnek.
NEMZETISÉGI NÉMET NYELV ÉS IRODALOM
Prof. Dr. Drahota-Szabó Erzsébet egyetemi tanár
- Die kontrastive Sprachbetrachtung im Deutschunterricht
- Sprachspiele im Deutschunterricht
- Die Rolle der Übersetzung im Deutschunterricht
Dr. habil. Propszt Eszter főiskolai tanár
- Die Geschichte der Ungarndeutschen im Unterricht
- Die ungarndeutsche Literatur im Unterricht
- Literatur im Unterricht
Dr. Szalai Tünde főiskolai docens
- Entwicklung einer fremdsprachlichen Schreibkompetenz
- Lehrwerkanalyse
Sárvári Tünde mesteroktató
- Frühes Deutsch
- Kooperatives Lernen im Deutschunterricht
- Leistungsmessung im Deutschunterricht
PEDAGÓGIA/PSZICHOLÓGIA
Fáyné dr. habil Dombi Alice egyetemi tanár
- Iskolatörténet
- Tanítói minták-életutak
- A tanítóképzés története
- Tankönyvek és tankönyvírók a 19. században
- Az óvoda-iskola átmenet
- A pedagógiai professzió története
- Gyermekvédelem az iskolában
Dr. Fizel Natasa egyetemi docens
- Egy választott alternatív oktatási módszer (pl. Waldorf, Danton terv, Jéna terv stb.) külföldi és/vagy magyarországi gyakorlatának bemutatása
- A reformpedagógia és módszereinek megjelenése Magyarországon (pl. Új Iskola, Családi Iskola, Kerti Iskola, stb.)
- Egy választott oktatási intézmény története
- Egy választott jeles pedagógus munkásságának feldolgozása
- Az általános iskola / a tanítóképzés egy-egy szakaszának története
Győri-Dani Dóra tanársegéd
- Veszteség- és gyászfeldolgozás gyermekkorban
- A kétnyelvűség és a kéttannyelvű oktatás hatása a kognitív fejlődésre
- Az iskola/különböző oktatási formák hatása a személyiségfejlődésre, motivációra, teljesítményre
- A gyermek fejlődésének pszichológiai sajátosságai
- A 6-12 éves korosztály személyiségfejlődése
- A nevelés pedagógiai pszichológiai sajátosságai
- Az oktató-nevelő munka lélektani sajátosságai
- Klasszikus fejlődéspszichológia vizsgálatok kisiskoláskorban
- A család szerepe a gyermekek fejlődésében
- Óvoda-iskola átmenet
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb témák is számításba jöhetnek
Dr. Gál Anikó adjunktus
- A média/a digitális eszközök hatása a személyiségfejlődésre (médiapedagógia)
- Idegen nyelvoktatás az iskolában
- Kéttanítós modell alkalmazása a tanórákon
- Integrált-inkluzív nevelés
- Gyermekvédelem, a gyermekvédelem intézményei
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb lehetséges témakörök egyeztetése
Soós Katalin mesteroktató
- Az egészségnevelés helye és szerepe a kisgyermeknevelésben
- Egészségileg problémás gyermekek helyzete az iskolában
- Egészségfejlesztési szerepek a tanítói munkában
- Az egészségnevelés története
- A gyógynövénykultúra helye és szerepe a 21. században
- Egyéb témák megbeszélés szerint
TERMÉSZETISMERET
Dr. Karancsi Zoltán egyetemi docens
- Miért fontos a szép környezet? A táji-, környezeti szépség, mint tanórai anyag.
- Tanórán kívüli lehetőségek a táji- és környezeti szépségek bemutatására kisiskolás korban.
- Ahogy a kisiskolások fejében él – Szűkebb és tágabb lakókörnyezetünk.
Oláh Ferenc adjunktus
- A terepi oktatás módszerei a kisiskolás korban
- Iskolakertek, tanösvények szerepe a természetismeret oktatásában
- Környezettudatosságot fejlesztő didaktikai játékok
- Egyéb témák megbeszélés szerint
Dr. Szalma Elemér főiskolai docens
- Élmény alapú tapasztalati tanulás a környezet-, természetismeret órákon
- Az élővilág sokféleségének vizsgálata kisiskolásokkal (Csak VMT-nek)
- Híres biológusok vagy természettudósok életpályája
- Növénynevek etimológiája
- Egyéb témák megbeszélés szerint
TESTNEVELÉS
Cziberéné Nohel Gizella mestertanár
- A torna nevelőértéke
- Az előkészítő gyakorlatok szerepe és oktatásmódszertana az iskolai testnevelésben
- A tantervben szereplő torna mozgásanyag oktatás-módszertani vizsgálata
- A játékos és természetes gyakorlatok alkalmazásának lehetőségei a torna oktatásában
- Vizuális ismeretnyújtás vizsgálata a testnevelés foglalkozásokon
- A játékoktatás módszertanának vizsgálata az alsó tagozatos testnevelésben
- A testnevelés tantárgy-pedagógia elméletének és a testnevelés-tanítás gyakorlatának összefüggései
- Játékos egyensúly-, támasz-, függésgyakorlatok előfordulásának vizsgálata az alsó tagozatban
- Kommunikáció a testnevelés órán
Meszlényi-Lenhart Emese tanársegéd
- Vízhez szoktatás
- Gyermektornával kapcsolatos bármilyen téma az oktatóval egyeztetve
- Torna kisiskoláskorban, mozgásfejlődés
- Rekreációs, szabadidős sportok, tánc
VIZUÁLIS NEVELÉS
Dr. Pillerné Sonkodi Rita DLA adjunktus
- Múzeumpedagógia
- Funerális művészet
- Az impresszionizmustól napjainkig (szabadon választott művészettörténeti téma)
- A hallgató által javasolt, a vizuális nevelés témakörébe tartozó téma feldolgozása (a konzulenssel egyeztetve).