Szakismertető

Tanító alapszak (BA)

és választható nemzetiségi szakirányai: német, román, szlovák

 

Képzési forma, tagozat: Alapképzés, nappali és levelező tagozat

Képzési idő: 8 félév

A képzés célja: Olyan pedagógusok képzése, akik alkalmasak az iskola 1–4. osztályában valamennyi, az 1–6. osztályban legalább egy műveltségi te­rület oktatási-nevelési feladatainak ellátására. A nemzetiségi szakirányt választó tanítók képe­sek az 1–6. osztályban a nemzetiségi anya­nyelvi nevelésre, az 1–4. osztályban magyar nyelven minden műveltségi terület, valamint a nemzetiségi nyelven oktatott tár­gyak tanítá­sára. Végzett hallgatóink kellő mélységű elméleti ismerettel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.

Választható műveltségterületek: angol nyelv, német nyelv, ember és társadalom, ének-zene, magyar nyelv és irodalom, ma­tematika, természet­ismeret, testnevelés és sport, vizuális nevelés és kultúra

A diploma megnevezése: Tanító, illetve Nemzetiségi tanító

Az ideális jelentkező:

  • szeret a gyerekekkel foglalkozni, és kellő tü­relme is van hozzájuk,
  • kedvet (elhivatottsá­got) érez a 6–12 éves gyermekek oktatása-nevelése, sokoldalú, differenciált fejlesztése, valamint az alapkészségek és képességek kialakítása iránt,
  • érdeklődik ezen feladatok eredményes megoldásához szükséges el­méleti tudnivalók, a tanulásirányítás módsze­rei és munkaformái, az integrált és differenci­ált oktatás korszerű eszköztára iránt,
  • alkal­masnak érzi magát nevelési helyzetek meg­oldására, a gyermekek családjával való együttműködésre.

Főbb tárgyak:

  • Szakmai alapozó tárgyak: pedagógia, pszichológia, informatika
  • Szakmai törzstárgyak: a műveltségterületek és tantárgy-pedagó­giái
  • Differenciált szakmai ismeretek: pedagógiai értékelés, képességfejlesztés a matematikában, életmódsportok, közéleti kommunikáció,
  • Szakmai (iskolai) gyakorlat: az egyetem gyakorlóiskolájában, valamint külső intézményekben.

A szakma szépségei

A tanító oktató-nevelő munkája révén, min­denek előtt az alapkészségek és -képességek kialakításával, fejlesztésével, a gyermek személyiségének formálásával megalapozza az egyén későbbi sikeres szocializációját. Hozzájárul ahhoz, hogy a felnövekvő nemze­dékből harmonikus személyiségű, egészsé­ges életmódú, környezetbarát, előítélet-mentes, az egyetemes emberi és nemzeti, ill. nemzetiségi értékeket, erkölcsi normákat tisztelő felnőttek váljanak. A sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyermekek fejlesztésével és felzárkóztatásá­val elősegíti a társadalmi esélyegyenlőséget. Munkája ily módon az embernevelés és a társadalomépítés kiemelkedően fontos eleme.

Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:

A szakon mindenekelőtt az iskolák számára képzünk tanítókat, ill. nemzetiségi tanítókat. Ezeken túlmenően a tanítói végzettség egyrészt a közoktatási intézményekben egyéb peda­gógus munkakörök (napközi otthoni, tanuló­szobai, kollégiumi nevelői), másrészt a peda­gógiai szakszolgálatnál (nevelési tanácsadó, különböző szakértői bizottságok) meg­határozott munkakörök betöltésére jogosít.
A nemzetiségi tanítói szakképesítéssel ren­delkezők az adott nemzetiségi nyelv és kul­túra ismeretének birtokában a nemzetiségi szakmai kulturális és civil szervezeteknél is nagy eséllyel helyezkedhetnek.