VMT-választás

Tájékoztató az I. évfolyamos tanító szakosok számára
a műveltségi terület választásáról

 

A tanító szakos végzettség egyrészt feljogosít az 1-4. évfolyamon az összes tantárgy oktatási-nevelési feladatainak ellátására, másrészt egy, a hallgató által választott műveltségterületen (VMT) az adott tantárgy 5-6. osztályos tanítására.

A tanterv értelmében minden hallgatónak választania kell egy műveltségi területet, kivéve a nemzetiségi nyelvi szakirányt választókat, akiknél ez a szakirány kiváltja a VMT-t.

Az egyes VMT-k kreditértéke 23, ami azt jelenti, hogy a sok tantárgyat foglal magában, ami lehetővé teszi az adott szakterületen az ismeretek bővítését, a szakmai elmélyülést.

A nemzetiségi nyelvi szakirány 36 kredites, az ezt választó hallgatók (és csakis ők) mentesülnek a 23 kredites modul teljesítése alól.

A VMT-választás a NEPTUN-on keresztül történik. Minden hallgató 3 VMT-t jelölhet meg rangsorolással.

Az egyes VMT-k elindításának feltétele, hogy az adott csoportba elegendő számú hallgató jelentkezzen. Ha tehát valakinek emiatt nem sikerül az általa első helyen megjelölt VMT-csoportba kerülnie, akkor a 2. helyen megjelölt VMT-t vesszük figyelembe és így tovább.

Választható műveltségterületek

  1. Angol nyelv
  2. Német nyelv
  3. Magyar nyelv és irodalom
  4. Ének-zene
  5. Matematika
  6. Természetismeret
  7. Testnevelés
  8. Vizuális nevelés
  9. Technika-életvitel és gyakorlat

Mivel 20201-ben nem tudunk személyes tájékoztatót tartani, néhány rövid anyaggal mutatjuk be a  választható műveltségi területek sajátosságait.

Angol nyelv

Német nyelv

Magyar nyelv és irodalom

A magyar nyelv és irodalom műveltségterületi képzést lehetőséget ad arra, hogy 5-6. osztályban taníthassa a tanító szakos pedagógus. Azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik szeretnek olvasni. Mindenki érettségizett magyar nyelv és irodalom tantárgyból, az ismeretek elmélyítése, és felsős osztályok két évfolyamához való alkalmazása történik meg a képzés alatt. Vagyis az anyanyelvi neveléshez tartozó tárgyak mellett az irodalomórák anyagának elsajátítása. Az anyanyelvi és irodalmi nevelés elválaszthatatlan egységet alkot, ugyanakkor különböző képességterületeket fejleszt. Az irodalmi művekkel folytatott aktív párbeszéd révén jön létre a kapcsolat a múlt, a jelen és a jövő között. A jelentős művek szembesítik a befogadót az élet alapvető kérdéseivel, biztosítva a kultúra folytonosságát, folyamatos megújulását. Segítenek az emberi és társadalmi problémák megértésében, átélésében, a saját és más kultúrák megismerésében, az én és a másik közötti különbség megfogalmazásában, tiszteletében. A nyelvi szövegértés mellett tehát az irodalomértésre való felkészítés történik meg e képzésben.
Anyanyelvi szövegek és elemzéseik, szép versek, izgalmas klasszikus és modern gyermek- és ifjúsági irodalmi művek olvasása és értelmezése vár tehát az e műveltségterületet választókra.

Ének-zene

Matematika

Több országban a 10-12 éves korosztály tanítása még az elemi iskolai tanítók feladata. Magyarországon a 2020-as NAT közelebb hozta az 5-6. osztályos matematika tananyagot az alsó tagozathoz, és csak 7-8. osztályban vár el fokozatosan egyre magasabb szintű absztrakciót a tanulóktól. A tanítók tevékenységközpontú szemlélete, módszerei indokolttá teszik, hogy 5-6. osztályban is taníthassák a matematikát. Erre készíti fel a tanítókat a matematika műveltségi terület.

A matematika műveltségterületi képzésre azoknak a tanító szakos hallgatóknak a jelentkezését várjuk, akik érdeklődnek a matematika iránt, és szeretnék folytatni a matematika tanítását az általános iskola 5-6. osztályában is.

A tanulmányok során egyrészt matematikai, másrészt módszertani szempontból tekintjük át az általános iskolai tananyagot és annak közvetlen hátterét.

A kurzusokon elektronikusan kiadott elméleti- és példaanyagot dolgozunk fel. A példák egyrészt az elméleti részek megértését segítik, másrészt hasznosíthatók lesznek majd a mindennapi oktatási gyakorlatban és a tehetséggondozásban is. A tantárgypedagógia gyakorlaton az 5-6. osztályos matematika tanításának didaktikai vonatkozásait gyakorlat közelien, tevékenységek, mikro-tanítások, feladatmegoldások és projektek keretében dolgozzuk fel.

A képzésben az alsó és felső tagozat közötti átmenet speciális problémáira is súlyt helyezünk, megmutatjuk a fokozatos absztrakció lépéseit, a 7-8. osztályos tananyag előkészítésének elemeit.

A műveltségterületi képzés öt féléven keresztül tart, az egyes félévek kurzusai az alábbiak.

3. félév – A matematika alapjai: logika, halmazok, kombinatorika, valószínűség.

4. félév – Algebra: többszörösség, prímszámok; egyenlet-egyenlőtlenség; egész, racionális és valós számok.

5. félév – Geometria: alakzatok keletkezése, szemléltetése; egybevágóság; hosszúság, terület, térfogat.

6. félév – Tantárgypedagógia: az 5-6. osztályos tananyag módszertani tárgyalása, 5-6. osztályos feladatgyűjtemény áttekintése.

7. félév – Függvények: sorozatok, tizedes törtek, alapfüggvények, grafikonok, diagramok, átlagok.

A Tantárgypedagógia kurzus gyakorlati jeggyel zárul, a többi kurzus pedig szóbeli kollokviummal, aminek jegyébe a félévközi házi feladatok és a zárthelyi dolgozatok eredményei is beszámítanak. A matematika műveltségterületi képzés végén nincs szigorlat.

Az általános iskolában viszonylag magas a matematika órák száma, miközben sok helyen hiány van matematikatanárokból, így keresettek azok a tanítók, akik felső tagozaton is taníthatnak matematikát. A matematika műveltségterületi képzés amellett, hogy magabiztosabbá teszi a jövendő tanítókat az alsó tagozatos matematikatanításban, szélesebb lehetőségeket kínál számukra a munkaerőpiacon.

Bármilyen további kérdés esetén keressék bizalommal az oktatókat: Pintér Klárát, Kórus Pétert, Krisztin Német Istvánt.

Természetismeret

Kedves elsőéves hallgatók!

Idén is áprilisban esedékes az 1. éves tanító szakos hallgatók VMT-választása. Természetesen mindegyik választható műveltségi terület fontos, mindegyik a saját területén kínál pluszt.

Így van ez a Természetismeret VMT esetében is. Aki ezt választja, az az ide sorolt szaktudományi területekből (fizika, kémia, biológia, földrajz, környezetvédelem, természetvédelem), és az ilyen jellegű tananyagrészek tanításában is alaposabb, szélesebb körű ismertekre tehet szert. Kialakulhat benne a környezetünk általános értékei iránti fokozottabb érzékenység, fontossá válik számára a természeti értékek védelmének előtérbe kerülése, és határozott, elkötelezett környezettudatos szemlélet fogja jellemezni, amelynek átadását, közvetítését tanulói számára kiemelt fontosságúnak fogja tekinteni.

Ezen plusz ismeretek, képességek birtokában jogosulttá válik az 5-6. osztályokban a Természetismeret tantárgy tanítására, a hozzá kapcsolódó tevékenységek szervezésére, lebonyolítására. Ez utóbbiak nem csak plusz lehetőséget jelentenek, hanem plusz kötelezettségeket is, tehát aki a tanítói oklevél mellett Természetismeret VMT-vel is rendelkezik, bizton számíthat rá, hogy ő fogja a 6-12 éves korosztály számára a legtöbb tanulmányi kirándulást, erdei iskolai programot szervezni, irányítani. lebonyolítani. Viszont ezek a tevékenységek ahhoz is plusz lehetőségeket jelentenek, hogy még sokrétűbb információt, tudást, tapasztalatot gyűjthessen be a tanulókról egyénenként és közösségként is.

Sajnos az sem hallgatható el, hogy a felső tagozatos természettudományos tantárgyak (fizika, kémia, biológia, földrajz) tanítására alkalmas szaktanárok száma folyamatosan csökken, korösszetételük is egyre inkább elöregedést mutat, és kevés az ilyen végzettségű fiatal tanár.

Részben a kieső szaktanárok munkáját kell átvállalnia az 5-6. osztályokban a Természetismeret VMT-s végzettséggel rendelkező tanítóknak.

Aki ezt vállalja, annak munkából bizonyosan nem lesz hiánya, de nagyon szép élményei lehetnek a tanulóival.

Ezt kínáljuk, és ehhez kérjük a jelentkezéseteket, majd aktív tevékenységeteket a számotokra még öt féléves VMT- képzés időszakában.

Oláh Ferenc mesteroktató
SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszék

Dr. Sós Katalin főiskolai docens
SZTE JGYPK ATTI Alkalmazott és Környezetfizikai Tanszék

Testnevelés

Az SZTE JGYPK API Tanítóképző Tanszékének hallgatójaként lehetőségük nyílik a testnevelés VMT választására is.
Önök olyan szakemberekké válhatnak, akik az elméleti ismeretek, képességek és készségek birtokában alkalmasak lesznek az általános iskola felső tagozatának 5-6. osztályában a testnevelés és sport területen komplex célkitűzéseknek megfelelni.
A testnevelés tantárgy korosztályi sajátossága érdekében rendelkezni fognak olyan attitűddel, amely az egészséges életmód kialakításához, elsajátításához szükséges. A szomatikus nevelés oktatásához szükséges módszereket, eljárásokat, eszközöket megismerik és alkalmazzák a gyakorlati tevékenységük alkalmával.
Célkitűzés olyan tanítószakos hallgatók képzése, akik az új tantervi tartalmak és a korszerű szakdidaktikai ismeretek birtokában, minőségi és hatékony munkát végezhetnek a testnevelés és sport oktatásában.
A pozitív szakmai attitűddel rendelkező pedagógusok, a gyermekek egyéni sajátosságaihoz igazodva képesek lesznek a testnevelés és egészségfejlesztés értékeinek élményközpontú, esélyteremtő valamint a differenciált, adaptált ismeretek átadására. Így megteremtve a hangsúlyosabb egészségközpontú és inkluzív testnevelés módszertani alapjainak kiterjesztését.
Megismerhetik az edzéselméleti alapokat, motoros képességek tesztjeit, az egészséges életmód kialakításának lehetőségeit. A rekreáció helyét szerepét az alternatív környezetben végzett mozgások során. A mozgással, egészségfejlesztéssel kapcsolatos alapvető sporttudományi ismeretek gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit is elsajátítják.
Továbbtanulási lehetőséget teremtve a testnevelő tanári pálya irányába.

Vizuális nevelés

Technika-életvitel és gyakorlat

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [1.44 MB]