Archívum

2015/2016. tanév

 

Tájékoztató

a III. évfolyamos tanító szakos hallgatók számára

a szakdolgozati témaválasztásról

2015/2016. tanév

 

  1. A szakdolgozati témabejelentő lap letölthető a http://www.jgypk.hu/?cat=20&paged=2 címről
  2. Kérem a hallgatókat, hogy a témajegyzékből válasszák ki a szakdolgozati témát (letölthető a Tanítóképző Szakcsoport honlapjáról).
  3. Vegyék fel a kapcsolatot a konzulens tanárral.
  4. A szakdolgozati űrlapot töltsék ki (EHA-kód, magyar és angol cím), a konzulens tanárral írassák alá.
  5. A kitöltött és a konzulenssel aláíratott nyomtatványt adják le a Tanítóképző Szakcsoport irodájában Lőrinc Ildikónak (V. épület 103-as szoba) legkésőbb 2015. szeptember 10én (csütörtök) 12 óráig.
  6. A szakcsoportvezető által is aláírt űrlapokat a Tanulmányi Osztály által megadott határidőre belső postával továbbítjuk.

Szeged, 2015. június 29.

Dr. Herbszt Mária

szakfelelős főiskolai tanár sk.

 

 

ANGOL NYELV ÉS IRODALOM

 

Dr. Bakti Mária főiskolai docens

  1. A fordítás helye és szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
  2. Tartalom és nyelv integrálása a környezetismeret órán

 

Csetényi Korinna adjunktus

  1. The fairy tales of Oscar Wilde
  2. Children’s Literature in the Victorian Period
  3. Young Adult Fiction (Harry Potter series)
  1. Victorian Novels

 

Dr. Szabó Klára főiskolai docens

  1. Local Color Features in Mark Twain’s Novels and/or Short Stories
  2. Nature and Human Society in Rudyard Kipling’s Works
  3. Parent-Child Relationship and Discourse in Hemingway’s Short Stories
  4. Teenage Revolt in Literary Works by English and/or American Authors
  5. Nonsense Literature in the Victorian Age
  6. Integration of language and literature in teaching

Dr. Csillag András főiskolai tanár

  1. Angol-amerikai országismeret tanítása
  2. London nevezetességei az általános iskolai angol tananyagban.

Dr. Bernáth András adjunktus

  1. Drámatanítás általános iskolában.
  2. Shakespeare-mesék dráma jelenetek gyermekeknek.
  3. A londoni Globe-színház: turisztika, szórakoztatás, oktatás.

 

ÉNEK-ZENE

Asztalos Kata tanársegéd

  1. Zenei képességek szerkezete és fejlődése
  2. A matematikai gondolkodás fejlesztése zenei eszközökkel
  3. A zenei fejlesztés transzferhatásai
  4. 20. századi zenepedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a zenei nevelésben

 

Dr. Dombi Józsefné főiskolai tanár

  1. Zeneirodalmi szemelvények és bővítésük lehetősége az alsó tagozatban

 

 

MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM

 

Dr. Herbszt Mária főiskolai tanár

  1. Tanítási órák nyelvi-kommunikációs elemzése
  2. A megszólalás lehetőségei a tanórán (a tanár – diák megszólalás arányai a tanórán)
  3. A reklámok nyelvezete
  4. Az apróhirdetések szövegsajátosságai
  5. Bármely, a hallgató által javasolt téma, ha annak nyelvi, nyelvészeti, kommunikációs vonatkozása van

H. Molnár Emese szakmetodikus

  1. A szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület fejlesztésének lehetőségei különböző szövegtípusok feldolgozásával alsó tagozaton
  2. Kooperatív tanulás az alsó tagozatos anyanyelvi órákon
  3. Olvasástanítási programok vizsgálata, összehasonlító elemzése
  4. A drámapedagógia alkalmazása az alsó tagozatos anyanyelvi és irodalomórákon
  5. Beszédművelés és beszédtechnika az alsó tagozatosok anyanyelvi nevelésében
  6. A hallgató által az irodalmi és anyanyelvi nevelés valamely területéről szabadon választott téma

 

Dr. Kakuszi Péter főiskolai tanár

  1. A  Márai Sándor publicisztikája
  2. Bibliai és profán motívumok Márai prózai írásaiban
  3. Bibliai és profán motívumok Márai költeményeiben
  4. A magyar avantgárd a korabeli német lapokban
  5. Valószerűség és fantasztikum a XX. század második felének francia prózairodalmában
  6. A Bibia hatása Dosztojevszkij epikájára.
  7. A német expresszionizmus hatása a magyar irodalomra
  8. A moralitás problematikája Graham Green valamely szabadon választott regényében
  9. Az antik téma időszerűsége valamely XX. századi drámában és/vagy regényben
  10. A Biblia hatása a prózaíró Pilinszkyre
  11. Modern szépirodalmi szövegek tanításának lehetőségei kisiskolásoknak

 

Magonyné dr. Varga Emőke főiskolai tanár

  1. Tárgyi- és térelemek a mesékben és a gyermekversekben (jellemző mesei tárgyak, varázseszközök, illetve tipikus mesei helyszínek struktúraszervező szerepe)
  2. Tankönyvek és gyermekkönyvek illusztrációiról (pl. esztétikai értékek kérdése, művészetközi szempontok bemutatása, meseszöveg és grafika mediális átfedései stb.)
  3. Az interaktív mesekönyvek (a kisiskolás gyermek mint felhasználó megfigyelése, befogadói gyakorlatának mérése pl. az esztétikai értékítélet, a kommunikációs készségek, a szövegértés stb. szempontjából)
  4. Affekció-ábrázolások a gyermekkönyvekben

 

Nagy László adjunktus:

  1. A nyelvváltozatok megjelenése a közoktatásban
  2. Alkalmazott szociolingvisztikai téma kifejtése
  3. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb nyelvészeti témák is számításba jöhetnek

 

Dr. Sánta Gábor főiskolai docens

  1. Vakációs regény az újabb magyar ifjúsági irodalomban
  2. Törpék, tündérek és varázslók az újabb magyar ifjúsági irodalomban
  3. Mándy Iván ifjúsági regénye
  4. Kányádi Sándor meséi
  5. Állatok a kortárs magyar költészetben

MATEMATIKA/INFORMATIKA

Dr. Czédliné Bárkányi Éva tanársegéd

  1. Tantárgyi feladatlapok készítése az alsó tagozatos tanulók számára
  2. A 6-10 éves tanulók értékelése
  3. Az alsó tagozatos tanulók tanulási attitűdjei
  4. Prezentáció/digitális tananyag készítése az alsó tagozatos tantárgyak tananyagának feldolgozásához
  5. Játékosság, szemléltetés lehetősége az alsó tagozatos matematika tanításában
  6. Kooperatív tanulás az alsó tagozatos matematika órákon
  7. A kreativitás fejlesztése az alsó tagozatos matematika/informatika oktatásában
  8. A digitális tábla használatának lehetőségei az alsó tagozatos oktatásban
  9. A képességfejlesztés lehetőségi számítógépes oktatóprogramok segítségével
  10. A műveleti gondolkodás kialakulása és fejlesztése az alsó tagozatos tanulók körében
  11. A hallgatóval történő megbeszélés alapján más, matematikai, informatikai, pedagógiai értékelési témák is lehetnek

 

Dr. Krisztin Német István főiskolai docens

  1. 1. Thalész és Pitagorasz tétele (Csak matematika VMT-s hallgatónak!)
  2. 2. A matematika jelrendszerének és magyar szaknyelvének kialakulása

 

Kórus Péter adjunktus

  1. A különböző matematikaversenyek feladattípusainak összehasonlítása, elemzése
  2. Logikai játékok, sportok elemzése matematikai szempontok szerint
  3. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb matematikai témák is lehetnek.

 

Mártonffyné Dályay Zsuzsanna adjunktus

  1. A számfogalom kialakulása, kialakítása. Játékok.
  2. Elemi kombinatorikai feladatok, játékok.
  3. A geometriai gondolkodás fejlesztése. Alakfelismerés. Átdarabolások. Esher.
  4. A térszemlélet fejlesztése. Építőjátékok.
  5. Logikai feladatok, játékok.

 

Dr. Pintér Klára főiskolai docens

  1. A természetes szám fogalmának kialakulása
  2. Az iskolaérettség matematikai vonatkozásai
  3. Geometriai tevékenységek az alsó tagozatban
  4. Kombinatív képességek fejlesztése az alsó tagozatban
  5. A valószínűségi szemlélet fejlesztése az alsó tagozatban
  6. A műveletek tanítása az alsó tagozatban (külön-külön is lehet: összeadás, szorzás, osztás)
  7. Számrendszerek (választható témák: pl. történeti kialakulás; műveletek; vagy egyéb, a konzulenssel egyeztetett, a szakdolgozó által javasolt specialitás)
  8. Kooperatív munkaforma a matematikaórán
  9. Manipulatív tevékenységek a matematikaórán
  10. Szemléltető eszközök a matematikaórán (külön-külön is lehet, pl. A logikai készlet, A színes rudak készlete)
  11. A matematika kapcsolata más tantárgyakkal
  12. Képi reprezentációk tanítása az alsó tagozatos matematikaórán
  13. Játékok a matematikai képességfejlesztésben
  14. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb, matematikatanítással kapcsolatos témák is lehetnek.

 

NEMZETISÉGI NÉMET NYELV ÉS IRODALOM

 

Dr. Dibóné Borbély Ágnes nyelvtanár

1. Die Volkskultur der Ungarndeutschen im Unterricht

 

Dr. Drahota- Szabó Erzsébet főiskolai tanár

1. Die kontrastive Sprachbetrachtung im Deutschunterricht

2. Sprachspiele im Deutschunterricht

 

Dr. Propszt Eszter egyetemi docens

1. Die Geschichte der Ungarndeutschen im Unterricht

2. Die ungarndeutsche Literatur im Unterricht

3. Literatur im Unterricht

Dr. Szalai Tünde adjunktus

1. Entwicklung einer fremdsprachlichen Schreibkompetenz

2. Lehrwerkanalyse

Sárvári Tünde óraadó

  1. Entwicklung und Förderung der primären Fertigkeiten
  2. Kooperatives Lernen im Deutschunterricht
  3. Leistungsmessung im Deutschunterricht

 

 

PEDAGÓGIA/PSZICHOLÓGIA

Fáyné dr. Dombi Alice főiskolai tanár

  1. Iskolatörténet
  2. Tanítói minták-életutak
  3. A tanítóképzés története
  4. Tankönyvek és tankönyvírók a 19. században
  5. Az óvoda-iskola átmenet
  6. A pedagógiai professzió története

Dr. Karikó Sándor főiskolai tanár

  1. Nevelési paradigmák – nevelési mítoszok
  2. A társadalom és az ifjúság viszonya (nevelésfilozófiai szempontból)
  3. Az 1968-as ifjúsági nemzedék lázadása
  4. Konformitás és/vagy nonkonformitás

 

Dr. Ormándi János főiskolai tanár

  1. Alternativitás a ma iskolarendszerében. Az alternatív iskolák szervező elvei
  2. Konfliktuskezelés és megoldási módozatok
  3. Az iskolai ellenőrzés területei és módszerei
  4. Értékváltás a közoktatási törvény tükrében
  5. Európai Unió és a magyar közoktatásügy
  6. A vezető és az értékek világa. Munka – önismeret – érték

Dombi Edina tanársegéd

  1. Tanári kiégés és védőfaktorok
  2. A 6-12 évesek fejlődésének pszichológiai sajátosságai
  3. A 6-12 éves korosztály személyiségfejlődése, tevékenységei, azok tervezése
  4. A nevelés pedagógiai pszichológiai sajátosságai
  5. Az oktató-nevelő munka lélektani sajátosságai
  6. Tanulási stílus, iskolai motiváció
  7. Gyermekrajzok pszichológiai és pedagógiai értelmezése
  8. Szociometria – kortárskapcsolatok vizsgálata
  9. Jövőkép, jövőorientáció
  10. Szülői bánásmód
  11. Klasszikus fejlődéspszichológia vizsgálatok kisgyermek- és kisiskoláskorban
  12. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb témák is számításba jöhetnek.

TERMÉSZETISMERET

 

Fűzné Dr. Kószó Mária főiskolai docens

  1. Projektpedagógia a környezet vagy természetismeret tanításában
  2. Környezeti nevelés – fenntarthatóság pedagógiája a kisiskolás korban
  3. Élménypedagógiai módszerek a környezeti nevelési programokban
  4. A terepi oktatás módszerei a kisiskolás korban
  5. Iskolakertek, tanösvények szerepe a természetismeret oktatásában
  6. Az élővilág sokféleségének vizsgálata kisiskolásokkal (Csak VMT-nek)
  7. A természetismeret tanításának története
  8. Híres biológusok vagy természettudósok életpályája
  9. Környezettudatosságot fejlesztő didaktikai játékok

10.  Egyéb témák, megbeszélés szerint

Soós Katalin tanársegéd

  1. Az egészségnevelés helye és szerepe a kisgyermeknevelésben
  2. Egészségileg problémás gyermekek helyzete az iskolában
  3. Egészségfejlesztési szerepek a tanítói munkában
  4. Az egészségnevelés története
  5. A gyógynövénykultúra helye és szerepe a 21. században
  6. Egyéb témák, megbeszélés szerint

TECHNIKA

Dr. Benkő Zsolt főiskolai tanár

  1. Tetszőleges technikai témakörű multimédiás CD elkészítése
  2. Működő vezérléstechnikai modell megépítése
  3. Műanyag hulladékok hasznosítása

Dr. Hegedűs Antal főiskolai docens

  1. A közlekedés által okozott környezeti szennyezés hatása a növényekre
  2. A talajszennyezés eredete és a mentesítés módszerei
  3. A termálvíz hasznosítása

Dudás Tünde gyakornok

  1. Magyar népművészeti motívumok a modern öltözködésben
  2. A bábozás alkalmazása a tanítói munkában

 

 

TESTNEVELÉS

 

Bóka Ferenc dr. adjunktus

  1. A 10-12 éves tanulók kondicionális képességeinek fejlődése labdarugó edzés (délutáni foglalkozás) hatására
  2. A 10-12 éves tanulók technikai fejleszthetősége
  3. A női labdarúgás helyzete Magyarországon
  4. Utánpótlás nevelés az alsó tagozatban

Cziberéné Nohel Gizella mestertanár

  1. A torna nevelőértéke.
  2. Az előkészítő gyakorlatok szerepe és oktatásmódszertana az iskolai testnevelésben
  3. A tantervben szereplő torna mozgásanyag oktatás-módszertani vizsgálata
  4. A játékos és természetes gyakorlatok alkalmazásának lehetőségei a torna oktatásában
  5. Vizuális ismeretnyújtás vizsgálata a testnevelés foglalkozásokon
  6. A játékoktatás módszertanának vizsgálata az alsó tagozatos testnevelésben
  7. A testnevelés tantárgy-pedagógia elméletének és a testnevelés-tanítás gyakorlatának összefüggései
  8. Játékos egyensúly-, támasz-, függésgyakorlatok előfordulásának vizsgálata az alsó tagozatban
  9. Kommunikáció a testnevelés órán

Domokos Mihály mestertanár

  1. Az alsó tagozatos testnevelés hatékonyságának vizsgálata
  2. A testnevelés szerepe a 6- 12 éves gyermekek személyiségfejlesztésében
  3. Az előkészítő gyakorlatok szerepe a főgyakorlatok oktatásában
  4. A játék mint előkészítő mozgásforma az alsó tagozatos testnevelésben

Dorka Péter adjunktus

  1. Motoros képességek mérése, vizsgálata 6-11 éves korú gyermekeknél
  2. Fizikai aktivitás szerepe az életmódban a 6-11 éves korú gyermekeknél
  3. Rekreációs lehetőségek vizsgálata az iskolákban.

Hocza Ágnes adjunktus

  1. Kondicionális képességfejlesztés lehetőségei labdajátékok alkalmazásával.
  2. Koordinációs képességfejlesztés lehetőségei labdajátékok alkalmazásával.
  3. 6-10 évesek labdás ügyességének vizsgálata.
  4. A szivacskézilabda hatékonysága a labdás technikai elemek oktatásában.

 

Borkovits Margit adjunktus

  1. Szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésének lehetőségei
  2. Táplálkozási szokások felmérése
  3. Fogyatékkal élő személyek testnevelése és sportja

 

 

VIZUÁLIS NEVELÉS

 

Dr. Pillerné Sonkodi Rita adjunktus

(Az alábbi témakörökből a témák pontosítása a hallgatóval történő megbeszélés alapján.)

  1. Múzeumpedagógia
  2. Funerális művészet
  3. Az impresszionizmustól napjainkig (szabadon választott művészettörténeti téma)
  4. A hallgató által javasolt, a vizuális nevelés témakörébe tartozó téma feldolgozása (a konzulenssel egyeztetve).

 

 

2014/2015. tanév

 

TANÍTÓ SZAKOS HALLGATÓK ZÁRÓVIZSGA BEOSZTÁSA

 

 

A záróvizsgák helye: III. épület 3019. sz. előadóterem

 

A záróvizsgák minden nap: 9.00 órakor kezdődnek

 

június 15. (hétfő): 11 fő, angol VMT

 

június 16. (kedd): 12 fő, testnevelés VMT, természetismeret VMT (5 fő, B – Ke)

 

június 17. (szerda): 10 fő, vizuális nevelés VMT, nemzetiségi német VMT

 

június 18. (csütörtök): 11 fő, magyar VMT, természetismeret VMT (4 fő, Ko – S)

 

június 19. (péntek): 11 fő, matematika VMT, természetismeret VMT (5 fő, Sz – V)

Tájékoztató az I. évfolyamos tanító szakosok számára a műveltségi terület választásáról

A tanító szakos végzettség egyrészt feljogosít az 1-4. évfolyamon az összes tantárgy oktatási-nevelési feladatainak ellátására, másrészt egy, a hallgató által választott műveltségterületen (VMT) az adott tantárgy 5-6. osztályos tanítására.

A tanterv értelmében minden hallgatónak választania kell egy műveltségi területet, kivéve a nemzetiségi nyelvi szakirányt választókat, akiknél ez a szakirány kiváltja a VMT-t.

Az egyes VMT-k kreditértéke 23, ami azt jelenti, hogy a sok tantárgyat foglal magában, ami lehetővé teszi az adott szakterületen az ismeretek bővítését, a szakmai elmélyülést.

A választott VMT-ből a 7. félév végén szigorlatot kell tenni.

A nemzetiségi nyelvi szakirány 36 kredites, az ezt választó hallgatók (és csakis ők) mentesülnek a 13 kredites modul teljesítése alól.

A VMT-választás az ETR-en keresztül történik 2015. április 06-12. között. Minden hallgató 3 VMT-t jelölhet meg, rangsorolással.

Az egyes VMT-k elindításának feltétele, hogy az adott csoportba elegendő számú hallgató jelentkezzen. Ha tehát valakinek emiatt nem sikerül az általa első helyen megjelölt VMT-csoportba kerülnie, akkor a 2. helyen megjelölt VMT-t vesszük figyelembe és így tovább. Néhány műveltségterületen sor kerül az előzetes tudás, készség, képesség felmérésére is.

Ezt a VMT-leírásokból (annotációk) megtudhatják. (Kari honlap  ”  ETR ” szakosodásra jelentkezések, valamint a Kari honlap ” ETR ” Általános információk ” Képzési programok ” Kezelési kör választás: Juhász Gyula Pedagógusképző Kar ” Keresés után betűrendben találhatók a tantervek)

Választható műveltségterületek (a felelős oktató(k) megjelölésével)

  1. magyar nyelv és irodalom (Dr. Kakuszi Péter)
  2. angol nyelv (Dr. Szabó Klára)
  3. testnevelés (Cziberéné Nohel Gizella)
  4. természetismeret (Fűzné dr. Kószó Mária, Dr. Ringlerné dr. Szentpéteri Mária)
  5. matematika (Dr. Krisztin Német István)
  6. német nyelv (Forgácsné dr. Drahota Erzsébet)
  7. vizuális nevelés (Pillerné Sonkodi Rita)

Minden érdeklődő hallgatónak szívesen rendelkezésére állnak a fent megnevezett oktatók, illetve bármely, a szakterületet a tanító szakon oktató tanár.

A VMT-t érintő általános (tehát nem szakmai) kérdésekben szívesen válaszolok minden kérdésre akár személyesen, akár e-mailen (herbszt@jgypk.u-szeged.hu).

Átgondolt, jó választást kívánok mindenkinek. Teljék örömük, és legyen sikerük a műveltségterületi képzésben.

 

Dr. Herbszt Mária

intézetvezető főiskolai tanár

 
Figyelem!
Az angol VMT felvételi időpontja április 13. 11 óra 30 perckor  a 6133-as teremben lesz. Annak a hallgatónak aki valamelyik helyen az angol VMT-t jelöli meg kell jelennie.

 

 

2015/2016. tanév

 

IV. éves tanító szakos hallgatók zárótanítási beosztása

I. éves tanító szakos hallgatók pszichológia hospitálása

I. éves tanító szakos hallgatók pszichológia hospitálásának beosztása

I. éves tanító szakos hallgatók pszichológia hospitálásának megfigyelési szempontjai

II. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlatra

 II. és III. évfolyam csoportos tanítási gyakorlat (B-TAKG 014)
 
Elemző órák helye 2014/2015. II. félév
 
 
 
Ismertető a II. éves hallgatók napközis gyakorlatáról
 
 
 
 

 

IV. éves tanító szakos hallgatók zárótanítás  tantárgyának húzása

 

Hallgatóink a feldíszítették a szegedi gyermekklinikát:

 

 

 

 

 

 

 

 

Levelező hallgatók konzultációs beosztása

Iskolakezdési gyakorlat

III. éves csoportos tanítási gyakorlat

III. éves csoportos tanítási tangyakgyakorlat névsora

IV, éves csoportos tanítási gyakorlat névsora

IV, évfolyam egyéni tanítási gyakorlat

IV. évfolyam VMT csoportos tanítási gyakorlat névsor

IV. évfolyam csoportos tanítási gyakorlat

 

 

2013/2014. tanév

 

Meghívó Tóth Tamás Kiállítására

 

 

Szörényi József

Tanítójelöltek Tehetséggondozó Alapítványa

(6725 Szeged, Hattyas u. 10.)

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

tehetséges tanítójelöltek kiemelkedő tanulmányi eredményének, valamint  sikeres gyakorlati tevékenységének elismerésére és támogatására

 

Az Alapítvány háromtagú kuratóriuma által a 2005. december 15-én kelt Alapító Okiratban meghatározott célok szerint pályázhatnak a SZTE JGYPK azon tanító szakos hallgatói

a)      akik legalább két félévet sikeresen lezártak és tanulmányi átlaguk félévente legalább 4,7. A pályázó köteles minden lezárt félévének átlageredményét megadni.

b)      akik országos tanulmányi versenyen vettek részt és I-II-III. helyezést értek el;

c)      akik szakmai gyakorlataikat magas színvonalon teljesítették;

d)     akik eredményesen vettek részt a kulturális és sportkapcsolatok ápolásában és fejlesztésében;

e)      akik nyelvvizsgával rendelkeznek;

f)       akik a képzés ideje alatt még nem pályáztak.

Az Alapítvány díját azon jelöltek nyerhetik el, akik a pályázati feltételeknek (a. és f. pontjának, valamint a b-c-d-e. pont valamelyikének) megfelelnek. A pályázat egyéni.

A pályázatok benyújtási határideje: 2014. május 10.

A díjak számát és az elnyerhető összeget a kuratórium állapítja meg.

A pályázatokat két eredeti példányban, a tanulmányi eredményt és egyéb teljesítéseket igazoló dokumentumokkal és az ajánlásokkal együtt a kuratórium címére kell beküldeni (TOKI Tanítóképző Szakcsoport iroda –  Szeged, Hattyas u. 10. V. épület 103-as szoba).

A pályázathoz két ajánlás szükséges, melyet adhatnak oktatók, intézetvezetők, külső szakemberek, illetve a Kari Hallgatói Önkormányzat.

A pályázat elbírálásához a kuratórium esetenként külső, ill. belső szakértőket is felkérhet.

A díjakat a kuratórium tagja a Kar diplomaosztó ünnepségén adja át.

Szeged, 2014. április 03.

A kuratórium nevében:

Dr. Varga István s.k.

elnök

 

II. évfolyamos, tanító szakos hallgatók pszichológiai hospitálása (B-TAKG013)

 

 

 

I. évfolyamos, tanító szakos hallgatók pszichológiai hospitálása (B-TAKG011)

Tájékoztató II. éves tanító szakos hallgatók napközi otthoni gyakorlatáról

II. éves tanító szakos hallgatók napközi otthoni gyakorlatáról

II. évfolyam csoportos tanítási gyakorlat (B-TAKG 014)

II. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlatra (B-TAKG014)

III. évfolyam csoportos tanítási gyakorlat (B-TAKG 017)

III. éves tanító szakos hallgatók beosztása egyéni tanítási gyakorlatra B-TAKG018

III. éves tanító szakos hallgatók beosztása egyéni tanítási gyakorlatra B-TAKG018

III. éves tanító szakos hallgatók beosztása VMT csoportos tanítási gyakorlat névsora B-TAKG017

 

Kedves IV. évesek!

Zárótanításra tantárgyválasztás 2014. január 16-án (csütörtök) 14 órakor lesz a gyakorló általános iskola tanári szobájában.

Megfigyelési szempontok a 2. éves tanító szakos hallgatók pedagógiai hospitálásához
 
2. éves, nappali tagozatos, tanító szakos hallgatók pedagógiai hospitálásának beosztása
 

Tájékoztató a napközi otthonos hospitálás idejéről

Tájékoztató a III. évfolyamos tanító szakos hallgatók számára a szakdolgozati témaválasztásról elérhető a honlap szakdolgozat – szakdolgozati témák oldalon.

Előzetes tájékoztatóIII. éves, tanító szakos hallgatók napközi otthoni (B-TAKG016) gyakorlatáról

III. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlatra B-TAKG015

III. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlat névsora B-TAKG015

IV. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlatra BTAKG-019

IV. éves tanító szakos hallgatók beosztása csoportos tanítási gyakorlat névsora B-TAKG019

IV. éves tanító szakos hallgatók beosztása egyéni tanítási gyakorlatra B-TAKG020

4. ÉVES HALLGATÓK ISKOLAKEZDÉSI GYAKORLATA

 

2013

Mozaik Nap 2013

 

2013. február 21-én már negyedik alkalommal került sor az SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet Tanítóképző Szakcsoportja és a Mozaik Kiadó közös rendezvényére.

Ebben az évben is nagyon népszerűnek bizonyult a tankönyvbemutató- és vásár, melynek helyszínén hallgatóink ismét lehetőséget kaptak tankönyvek, szakkönyvek és egyéb segédanyagok kedvezményes megvásárlására.

„Az új Nemzeti Alaptanterv és a Kerettantervek” címmel intézetvezetőnk, Dr. Herbszt Mária előadásán vehettek részt az érdeklődők. A téma napjainkban nagyon aktuális, hiszen a felsőbb éves hallgatók még a régi dokumentumokkal találkoztak az elmúlt években, így az első évesekkel együtt ők is most ismerkednek az újakkal.

Idén is nagyon érdekesnek bizonyultak a digitális tananyagok bemutatói, amelyeken hallgatóinknak a Mozaik Kiadó munkatársai segítségével módjuk nyílt megismerkedni a reál és humán tárgyakhoz készült programcsomagokkal.

Álljon itt néhány hallgatói vélemény a rendezvényről:

A NAT-ról és a Kerettantervekről, azok változásairól tartott előadást Herbszt Mária intézetvezető asszony. Számunkra ez fontos, hiszen jövendő pedagógusként ismernünk kell ezeket a dokumentumokat. (Rocsik Dániel)

Számomra a meglepetés erejével hatott a Mozaik Nap. Őszintén szólva nem számítottam rá, hogy ilyen hasznos dolgokról kapunk információkat. Nagyon örülök, hogy részt vettem az előadásokon, mert úgy érzem, hogy az ott szerzett tudás az előnyömre fog válni. (Hudoba Adrienn)

Az interaktív tábla bemutatása nagyon tetszett. Petró Tamás Tamás igazán érdekes, szellemes volt, s az előadásmódja utánozhatatlan. (Nagy Csilla)

Pozitív véleményem van a Mozaik Napról. A könyvvásár nagy segítséget nyújt anyagilag, valamint időt is spórol, mivel helyben megvehetők a könyvek. (Selmeczi Tímea)

Számomra igazán hasznos volt a NAT-tal és a Kerettantervekkel kapcsolatos előadás, mert a leglényegesebb változásokról kaphattunk információt. A digitális bemutatót is nagyon élveztem, de igazán sajnálom, hogy csak háromnegyed órás volt. (Gajdán Alexandra Mária)

A könyvvásárban az volt a jó, hogy ha valami elfogyott, azt gyorsan pótolták, így nem került hátrányba az, aki később tudott odaérni. (Kovács Gabriella)

Véleményem szerint a Mozaik Nap remekül bemutatta azokat a dolgokat és ismereteket, amelyeket a tanítójelölteknek tudniuk kell ahhoz, hogy még jobban végezhessék a munkájukat a közeljövőben. Gondolok itt a NAT és a Kerettanterv változásaival kapcsolatos információkra és az interaktív tábla megfelelő használatára. (Bíró Rudolf)

Nagyon jónak tartom a szervezést. Minden időben kezdődött és fejeződött be, holott a könyvvásár, az előadás illetve az interaktív tábla használatával kapcsolatos bemutató is más-más helyszínen zajlott. (Nagyházi Renáta)

 

2012

 

KÖRNYEZETISMERETI TANÍTÁSI VERSENY

2012

 

Ki lesz az év legjobb tanítója?

Az Apáczai Kiadó által a tanítók és tanítójelöltek számára meghirdetett országos környezetismereti tanítási verseny döntőjére 2012. március 28-29-én került sor Szegeden, az egyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának gyakorlóiskolájában. Az országos megmérettetésen való részvételre az előző forduló bírálói négy tanítót és hét tanítójelöltet találtak érdemesnek. A verseny arról győzte meg a zsűrit, hogy Magyarországon kiváló tanítók vannak, és színvonalas felkészítés folyik a tanítóképzőkben.

A döntőbe jutott gyakorló tanítók: Badacsonyi Judit (Gyömrő), Koppányiné Langó Zsuzsanna (Szarvas), Palkóné Pekár Erika (Dunakeszi) és Rédli Kata (Beloiannisz). Ők mindannyian Dr. Mester Miklósné: A mi világunk c. tankönyvét és munkafüzetét használták. Az órákat a Ringlerné dr. Szentpéteri Mária által vezetett zsűri értékelte.

A tanítójelöltek versenye két zsűri előtt folyt.

Az egyikben (vezetője Dr. Herbszt Mária) négyen mérték össze tudásukat: Schultz Edit (Kecskemét), Hegedűs Nóra (Nyíregyháza), Farkas-Gergely Arnold Zoltán (Szarvas) és Fehér Gabriella (Kaposvár). Ők Temesvári Miklós: Környezet? Ismerem! c. könyvéből tanítottak.

A másik zsűri (vezetője Fűzné Dr. Kószó Mária) három hallgató versenyét értékelte. Fancsal Kinga (Vác), Hornyák Henrietta (Sárospatak) és Szabó Emese (Vác) Horváth Miklós – Szentirmainé Brecsok Mária: Környezetismeret c. könyvéből tanított.

Mindegyik zsűriben részt vett gyakorlóiskolai szakvezető, az adott tankönyv szerzője és volt hallgatói képviselet is.

Az értékelés az alábbi főbb szempontokra terjedt ki:

  • A tanítói személyisége, beszédmagatartása (kapcsolattartás, facilitátor-szerep, beszédstílus, kérdezési technikák, instrukcióadás stb.).
  • Az óra tartalma: a tanító szakmai felkészültsége, terminológiahasználata, az óra logikai rendje, koherenciája és időarányai.
  • Motiválás, a tanulók aktivizálása, az alkalmazott módszerek, munkaformák, eszközök és azok hatékonysága.
  • A differenciálás, a készség- és képességfejlesztés lehetőségei és ezek megvalósulása az órán.
  •  A tanulók értékelésének módjai, továbbá a versenyző önértékelésének színvonala, összefogottsága.
  • A tanítási óra eredményessége (nevelés-oktatás egysége, képességfejlesztés és ismeretelsajátítás mértéke).

Mindhárom zsűri elnöke dicsérőleg szólt a versenyzőkről, akik a számukra ismeretlen gyerekekkel hatékony kontaktust teremtettek, nagyon ötletes szemléltetőeszközöket készítettek vagy gyűjtöttek, jó szakmai felkészültséggel és korszerű módszertani repertoárral rendelkeztek. A digitális tábla átgondolt és nem öncélú használata a tanítók és leendő tanítók számára már természetes, kezelésük problémamentes. A nagyon együttműködő és nyitott gyakorlóiskolai tanulók végig aktívak voltak, és nagyon segítették a versenyzők munkáját.

A még javítandó főbb területek: az időbeosztás és az időarányok, pontosabb instrukciók a felesleges ismétlések, a redundancia elkerülése végett, térképhasználat és olvasmány-javaslatok.

A verseny színvonalas szervezéséért az iskola igazgatóhelyetteseit, Bánfy Ritát és Ravasz Viktóriát, valamint az érintett szakvezetőket és osztálytanítókat illeti dicséret és köszönet.

Az 1999-ben újraindított szegedi tanítóképzés első ízben adott helyet országos tanítási versenynek. A résztvevők elismerően nyilatkoztak a rendezvény színvonaláról, és pozitív szakmai élményekkel távoztak.

Köszönjük a Kiadónak a lehetőséget: a már végzett tanítók, valamint az ígéretes tanítójelöltek szakmai megmérettetéssel való támogatását.

Dr. Herbszt Mária

intézetvezető főiskolai tanár


Mozaik nap 2012

 

2012. február 23-án már harmadik alkalommal került sor az SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet Tanítóképző Szakcsoportja és a Mozaik Kiadó közös rendezvényére.

Ebben az évben is nagyon népszerűnek bizonyult a tankönyvvásár, melynek helyszínén hallgatóink ismét lehetőséget kaptak tankönyvek, szakkönyvek és egyéb segédanyagok kedvezményes megvásárlására.

„A korszerű anyanyelvi nevelés eszközei” címmel Földvári Erikának, a kiadó alsó tagozatos magyar tankönyvcsomagja szerzőjének előadásán vehettek részt az érdeklődők.

A legérdekesebbnek idén is a digitális tananyagok bemutatói bizonyultak, amelyeken hallgatóinknak módjuk nyílt a reál és humán tárgyakhoz készült programcsomagokkal megismerkedni.

Álljon itt néhány hallgatói vélemény a rendezvényről:

Az előadás jól strukturált, érthető és élvezhető volt. Tetszett, hogy az előadó olyan részletekre is felhívta a figyelmemet, melyeket nem biztos, hogy magamtól is észrevettem volna. A digitális tananyagot bemutató programozó fiatalos stílusban, részletesen mutatta be az anyagot. (Kőszegi Béla)

Nagyon jónak találtam az előadáson alkalmazott gyakorlati példákat és azok közös megoldását. A digitális anyagok bemutatása nekünk, leendő tanítóknak, olyan hasznos információkat adott, melyeket a későbbiekben tudunk alkalmazni. (Földházi Renáta)

Nekem nagyon tetszett a Mozaikos délután, hiszen a leendő tanítók betekintést nyerhettek a modern tanulást és oktatást segítő módszerekbe. (Frank Judit)

Tartalmasnak, izgalmasnak tartottam a Mozaik Napot. Nagyon örültem, hogy lehetőség volt tankönyveket vásárolni kedvezményes áron. Én talán a „Digimódi” előadásra hagytam volna több időt. (Polgár Szabina)

Egy jó lehetőségnek éreztem azt, hogy egy ilyen tapasztalt tanító és könyvíró előadását hallgathattam meg. Nagyon tetszett, hogy igyekezett bevonni a jelenlévőket is. Érdekessé tette a bemutatót. (Gede Jenifer)

Mindkét előadó felkészültnek találtam. Az első előadás jól felépített, érthető és még játékos is volt. A második, a Mozabook-ot bemutató prezentáció jobban elnyerte a tetszésemet. A szoftver rengeteg tartalommal bír, örültem volna neki, ha annak idején ilyen segédanyaggal, személtető anyaggal támogatták volna tanulmányaimat az órák során és odahaza egyaránt. (Korcsok Gábor)

Nagyon jónak tartom, hogy a tankönyvek szerzője, Földvári Erika tartotta az előadást, amit különböző interaktív feladatokkal még érdekesebbé tett, és így minket is bevont az előadásba. A digitális anyagok bemutatása során sok olyan dolgot láthattunk, amit a későbbiek során jól hasznosíthatunk, hogy színesebbé tegyük az óráinkat. (Uhrin Renáta)

Örültem, hogy megint volt Mozaik nap. A digitális anyag bemutatása volt az egyik kedvencem, sok új, izgalmas dolgot találtam benne, és az előadó is lelkes volt. A könyvvásár pedig külön öröm a tanítósoknak, mert így könnyebben hozzájutottunk a szükséges könyvekhez. (Rátfai Andrea)

Földvári Erika tanárnő előadása azért tetszett nagyon, mert mi is aktív részesei lettünk a programnak. A digitális tananyag bemutatása rendkívül hasznos volt. Olyan ismereteket kaptam, amelyekről nem is gondoltam, hogy ilyen egyszerűen be lehet mutatni a program segítségével. Köszönöm. (Csehiné Gyömrei Éva)

 

2011

 

Mozaik nap 2011

 

Az SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet Tanítóképző Szakcsoportja és a Mozaik Kiadó szervezésében 2011. február 13-án került sor a már hagyományosnak tekinthető Mozaik Nap megrendezésére.

Célunk egyrészt az volt, hogy hallgatóink lehetőséget kapjanak a tankönyveken kívül szakkönyvek és egyéb segédanyagok kedvezményes megvásárlására, másrészt megismerkedjenek a Mozaik Kiadó digitális tananyagaival. A program kiegészült még Korom Erzsébetnek, az SZTE BTK Neveléstudományi Intézete docensének Az ismeretek megértését és a tudás hasznosítását segítő tanulási módszerek című előadásával is.

A hallgatók  szerint a rendezvényen legizgalmasabbak a digitális tananyagok bemutatói voltak, amelyeken módjuk nyílt a reál és humán tárgyakhoz készült programcsomagokkal ismerkedni, azokat kipróbálni.

Néhány vélemény a programról:

„Nagyon érdekes volt számomra a gyakorlati előadás, sok érdekes és új dolgot hallottam az interaktív tábláról.” (Csernus Rita)

„Az interaktív tábla bemutatása nagyon tetszett. Egyrészt az előadó egyénisége, stílusa és előadásmódja fogott meg. Másrészt a témát is nagyon érdekesnek találtam.” (Los Ildikó)

„Az interaktív táblás előadás izgalmas és érdekes volt, nemcsak azért, mert ezt az anyagot eleve könnyebb volt izgalmassá varázsolni, hanem az előadó egyénisége miatt is.” (Jagicza Tamás)

„Az interaktív tananyagok bemutatása nagyon jó volt. Tetszett, hogy minket is bevont az előadó, és nem csak passzív szemlélődők voltunk.” (Gulyás Mónika)

„A Mozaik Napot érdekesnek tartom, mert mi, leendő tanítók sok ötletet meríthetünk a tanításhoz, tanuláshoz.” (Boros Lívia)

 

2010

 

Mozaik nap a tanítóképzőben

2010 február 11-én 1400 – 1730 óra között Mozaik Napot szerveztünk a SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézetben. Ezt a rendezvényt hallgatói kérésre szerveztük meg, mivel a Mozaik Kiadó Szegeden az Arany János Általános Iskolában ősz végén tart nyílt napot és ezen nem tudnak részt venni. A Tanítóképző Intézetünk vezetője – Dr. Herbszt Mária engedélyezte és támogatta, hogy egy tanítási nap délutánján valósítsuk meg ezt a programot, amellyel a tanítóképzős hallgatóink és kollegáink módszertani ismereteit bővíthetjük és a tanítási kultúráját is fejleszthetjük. A továbbképzési program különböző állomásain összesen 132 részvevő jelent meg, amelynek többségét a másod,- harmad éves tanítóképzős hallgatók alkották, de a tanítóképzőben oktató pedagógusok jelentős része is jelen volt.

A megvalósított program:

A program témája Előadó/vezető időpont terem
Tankönyvbemutató és tankönyvvásár Mozaik munkatársak 1400 – 1730 404
Digitális tananyagok bemutatása I. (humán 1-6. oszt.   tárgyak példáival) Bozsó Márton 1400 – 1445 502
Digitális tananyagok bemutatása II.   (reál tárgyak 1-6. oszt. példáival) Petró Tamás 1400 – 1445 501
Kompetenciafejlesztő tanulási technikák és módszere Dr. Makádi Mariann 1500 – 1630. 4111 (Régi szám:451)
Digitális tananyagok bemutatása III. (humán 1-6. oszt.   tárgyak példáival) Bozsó Márton 1645 -1730 502
Digitális tananyagok bemutatása IV.   (reál tárgyak 1-6. oszt. példáival) Petró Tamás 1645 -1730 501

A megvalósított program eredményességéről megkérdeztük  a hallgatóink véleményét, melyből néhány véleményt közzé is teszünk:

I. éves hallgató

„Jó alkalmunk nyílt, hogy betekintést nyerjünk egy olyan oktatási csomagba, amelyben remélhetőleg a jövő iskolájában mi is dolgozhatunk majd. Az is nagyszerű lehetőség volt, hogy a számunkra egyébként is szükséges tankönyvekhez kedvezőbb áron juthattunk hozzá. Mint szegedi kiadónak – szerintem – ez egy remek fórum volt, hiszen itt az érintett célközönségnek tarthatott előadást.

Maga a Mozaik Nap ötlete nekem személy szerint tetszik, és remélem, hagyományt teremtett. Én ott leszek jövőre is!”

II. éves hallgató

„Én nagyon élveztem a Mozaik Napot, fantasztikus volt az interaktív táblás előadás. Szerintem nagyon hasznos, hiszen gyorsítja a munkát, és az óra menete ezáltal vidámabb, játékosabb lesz. Ellenben hátrányt jelentett az árusított könyvek mennyisége, természetesen azokra gondolok, amelyek évfolyamonként szükségesek. Sajnos már nem jutott azoknak, akik az előadásra mentek.

Jó dolognak tartom a rendezvényt, s szeretném, ha többször szerveznének ilyen jellegű programot előadással.”

III. évfolyamos hallgatók

„2010. február 11-én iskolánkban lehetőség nyílt a Mozaik Nap keretein belül különféle előadásokat meghallgatni, sőt kedvezményes áron a Mozaik Tankönyvkiadó által megjelentetett könyveket vásárolni. Bátran mondhatom a társaim nevében is, hogy pozitív gondolatokkal jöttünk el a rendezvényről. A továbbiakban beszámolnék arról, hogy miért is vélekedem így.

Mint ahogy már említettem, különböző előadásokat hallgathattunk meg. Mi dönthettük el, saját érdeklődésünk szerint, hogy melyik előadások veszünk részt. Én egy humán körbe tartozó előadást hallgattam meg. Ennek lényege az interaktív tábla által nyújtott szolgáltatások voltak. Beigazolódott, hogy a korral haladván igenis tudunk színt vinni a tanórák köreibe. Elámultunk a háromdimenziós egri vár, a megelevenedett spártai csata láttán. Hiszem, hogy ezáltal jobban felkelthetem a diákok figyelmét, érdeklődését.

Azután a könyvvásárra siettünk, ahol hihetetlen tömeg fogadott, ami nem csoda, hiszen 50%-os kedvezménnyel vásárolhattunk tankönyveket és tanári kézikönyveket. Összegezve, úgy vélem, hogy  Mozaik Nap igen hasznos rendezvény volt, amire évente szükség van, hiszen óriási segítség a diákoknak a kedvezményes könyvvásár, sőt még tanulhatunk is, érdekes, új dolgok birtokába juthatunk.”

A visszajelzések igényei alapján szeretnénk hagyománnyá tenni ezt a Mozaik Napot és ezután minden évben megszervezni a Mozaik Kiadó munkatársaival együttműködve. Természetesen a tankönyvvásár során felmerült hiányosságokat megpróbáljuk kiküszöbölni a jövőben.

Köszönöm a Mozaik Kiadó Munkatársainak és a Taníkóképző Szakcsoport Tagjainak a szervezésben és a program megvalósításában végzett munkáját!

Fűzné Dr. Kószó Mária

programfelelős

 

2010/2011. tanév

 

Kurzuskövetelmény 2010-2011. I. félév

 

Kurzuskövetelmény 2010-2011. II. félév

 

2009

 

Szegedi hallgatók eredményes szereplése a nyíregyházi Diáktoll-pályázaton

 

A Nyíregyházi Főiskola Pedagógusképző Karának Tanítóképző Intézete 2009. április 2-3-án tudományos konferenciát szervezett Benedek Elek születésének 150. és halálának 80. évfordulója tiszteletére. A rendezvényhez kapcsolódóan pályázatot hirdetett olyan tehetséges tanító és óvodapedagógus szakos hallgatók számára, akik művészi hajlammal rendelkeznek és/vagy a tudományos munka iránt érdeklődnek, hogy ily módon is lehetőséget kapjanak képességeik kibontakozásához, megmutatásához.

A Diáktoll-pályázaton az alábbi három kategóriában versenyezhettek a hallgatók:

1. Értekezés, tanulmány írása Benedek Elekről.

2. Gyermekeknek szóló mese, elbeszélés vagy gyermekvers írása.

3. Illusztráció készítése valamely szabadon választott gyermekirodalmi műhöz.

A szegedi Tanító- és Óvóképző Intézetből érkezett a legtöbb pályamű.

A 2. kategóriában Köröndi Péter óvodapedagógus szakos hallgató az általa írt mesével II. helyezést ért el.

A 3. kategóriában 7 hallgató illusztrációival versenyeztünk (Antóni Anett, Császár Hajnalka, Dányi Barbara, Máté Tóth Anna, Rafai Beatrix, Szűcs Eszter és Tóth Rózsa), közülük Császár Hajnalka I. helyezést ért el, Szűcs Eszter pedig dicséretben részesült.

A zsűri elnöke értékelő beszédében kiemelte a szegedi hallgatók kimagaslóan eredményes szereplését, és megköszönte az intézetvezetőnek, hogy ilyen szép létszámmal képviseltette magát az intézmény ezen a hallgatói tehetséggondozó pályázaton.

 

A Tanító- és Óvóképző Intézet jubileumi ünnepsége

 
Karunk Tanító- és Óvóképző Intézete a Magyar Tudomány Ünnepe – 2009 rendezvénysorozat keretében a magyarországi tanító- és óvóképzés felsőfokúvá válásának 50. és a szegedi tanítóképzés újraindításának 10. évfordulója alkalmából jubileumi ünnepséget szervezett 2009. november 10-én a SZAB Székházban.

Az ünnepség első részében emlékeztünk meg arról, hogy az Elnöki Tanács 1958. évi 26. sz. rendelete értelmében a korábbi több mint 40 középfokú intézmény helyett 1959-től  már csak 11 felsőfokú tanítóképző (Baja, Budapest, Debrecen, Esztergom, Győr, Jászberény, Kaposvár, Nyíregyháza, Sárospatak, Szeged és Szombathely) és 3 felsőfokú óvónőképző (Kecskemét, Szarvas, Sopron) kezdte meg a működését. A több mint negyedére csökkentett intézmények között tehát megmaradt, és felsőfokúvá vált a nagy hagyományú (1844-ben alapított) szegedi tanítóképzés, amely ebben a felsőfokú intézményként nagyon rövid ideig működött, mivel egy 1963-as kormányrendelet értelmében meg kellett szüntetni. A szegedi tanítóképzés szellemisége azonban tovább élt, s ezért sokat tett Bakacsi Géza, aki létrehozta az azóta is működő szegedi tanítóképzőt végzettek baráti körét. Homor Géza dékánhelyettes köszöntőjét követően ő tartotta az első előadást, amely az 1963-as megszüntetést és a baráti kör működését idézte fel.

A szegedi tanítóképzés több évtizedes kényszerű kihagyás után 1999-től indulhatott újra. Az engedély elnyerése sokak áldozatos munkájának köszönhető, de különösképpen Békési Imrének, aki intézményünk akkori vezetőjeként kitartóan és végül eredményesen küzdött újraindítás ügyéért. Az ő előadása a megszüntetéstől az újraindításig tartó időszakot fogta át nagyon alapos elemzéssel. A 10 éve újraindult tanítóképzés eredményeiről Herbszt Mária intézetvezető tartott részletes beszámolót kitérve a képzés tartalmi változásaira, a humánerőforrás és infrastrukturális fejlesztésekre, valamint a hallgatói tehetséggondozásra. Végül az ünnepség első, történeti blokkját Fáyné Dombi Alice előadása zárta, aki az alsó fokú pedagógusképzés másik meghatározó területét, az intézményünkben három évvel ezelőtt indított óvodapedagógus-képzést eredményeiről is szólt.

Az ünnepség második felében az intézményben folyó tudományos kutatómunka eredményeiből hallhattunk referátumokat. Az elhangzott hét előadás a tanító- és óvóképzéshez kapcsolódó pedagógiai (Fáyné Dombi Alice, Karikó Sándor, Molnár Péter, Duró Zsuzsa), irodalmi-vizuális (Magonyné Varga Emőke), matematikai (Szalay István) környezetvédelmi-projektpedagógiai (Fűzné Kószó Mária) kutatások eredményeinek a képzésben való alkalmazását mutatta be.

Az ünnepségen részt vett Mészáros Rezső, aki az 1990-es években rektorként is segítette a szegedi tanítóképzés újraindítását, valamint a tanítóképzés első vezetői Varga István és Janowszky Sándor is.

 

A tanító- és óvóképzés országos jubileumi ünnepsége

 
A Pedagógusképző Karok és Főiskolák Kollégiuma és az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2009. október 16-án a  Magyar Tudományos  Akadémia Székházának Nagytermében rendezte meg az 50 éves a magyar felsőfokú pedagógusképzés címmel a tanító- és óvóképzés felsőfokúvá válásának jubileumi évfordulóját. A rendezvény védnökei Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, valamint Manherz Károly, az OKM szakállamtitkára voltak, akik egyben a nyitó előadásokat is tartották.

A többi neves előadó egy része oktatás- és neveléstörténeti megközelítésből értékelte az elmúlt fél évszázadot, a másik része a jelenlegi tanító- és óvóképzés tartalmi elemeinek  bemutatását, a képzések értékeinek a Bologna-folyamatba való beilleszkedését vizsgálta, valamint a gyakorlóiskolák szerepét méltatta. A Kollégium kitüntetésben részesítette Szövényi Zsoltot, az  OKM Felsőoktatási Főosztályának vezetőjét és Rádli Katalin főosztályvezető-helyettest, a tanító- és óvóképzést támogató több évtizedes munkájáért.

A jubileumi ünnepségre egy reprezentatív, az ország összes tanító- és óvóképzőjét bemutató kötet is készült A felsőfokú tanító- és óvóképzés első 50 éve címmel. A szegedi képzés bemutatása Galambos Gábor dékán úr köszöntőjével indul, a tanítóképzésről szóló részt Herbszt Mária , az óvóképzésről szólót  Fáyné Dombi Alice készítette el.

 

A mese- és versíró pályázat eredményhirdetése

 

A Tanító- és Óvóképző Intézet 2008 márciusában

Mesét írok – mesét mondok

Verset írok – verset mondok

címmel mese- és versíró pályázatot hirdetett tanító- és óvodapedagógus szakos hallgatók számára. Műfaji megkötöttség nem volt, csupán az volt az elvárás, hogy gyerekekhez szóljanak az alkotások.

A pályázatra 10 hallgató (8 tanítójelölt és 2 óvodapedagógus-jelölt) nyújtotta be alkotását.

A szövegek elbírálását szakmai zsűri végezte, amelynek vezetője Dr. Kakuszi Péter főiskolai docens volt.

Az ünnepélyes eredményhirdetésre 2008. május 8-án került sor a gyakorlóiskola könyvtárában. Ekkor a pályázóknak elő is kellett adniuk az alkotásaikat. A jelenlévő gyakorlóiskolai tanulók alkották azt a zsűrit, amely a legjobb mese-, illetve versmondó díjat adományozta.

A nagyon jó hangulatú rendezvényen a szakmai zsűri értékelése alapján az alábbi hallgatók értek el helyezést, és részesültek oklevél elismerésben és könyvjutalomban:

  1. Köröndi Péter (I. évf. óvodapedagógus szakos hallgató) Hétköznap a mesebeli kastélyban c. meséjével
  2. Császár Hajnalka (II. évf. tanító szakos hallgató) Soma a fiókszekrény legújabb lakója c. meséjével
  3. Török Csilla (I. évf. tanító szakos hallgató) 5 versét mutatta be

Eredményes szereplésükért szintén oklevél elismerésben és könyvjutalomban részesültek:

Czeróczki Klaudia (III. évf. tanító szakos hallgató)

Kállai Éva (II. évf. tanító szakos hallgató)

Megyesi Melinda (II. évf. tanító szakos hallgató)

Oszvald Éva (I. évf. tanító szakos hallgató)

Szabó Ágnes (II. évf. tanító szakos hallgató)

Varga Kinga (II. évf. tanító szakos hallgató)

Szabó Anita (I. évf. óvodapedagógus szakos hallgató) – meseillusztrációkkal pályázott.

A gyerekzsűri nevében Dobó Zsuzsa 4. osztályos tanuló értékelte a pályaművek előadását, és ítélte a legjobb mesemondó címet Köröndi Péter I. éves óvodapedagógus szakos hallgatónak.

A rendezvény támogatói, akiknek köszönhetően a pályázókat értékes tárgy- és könyvjutalomban tudtuk részesíteni:

SZTE JGYPK HÖK – képviselte: Áment Balázs HÖK-elnök

MOZAIK Kiadó – képviselte Tóth Mónika szerkesztői irodavezető

Apáczai Könyvkiadó – képviselte: Mitrik László területi referens

Külön köszönetet mondunk a gyakorlóiskola vezetőinek és résztvevő pedagógusainak, a tanulóknak, támogatóinknak és minden kedves érdeklődő résztvevőnek.

Tapasztalataink és a visszajelzések alapján van igény ilyen típusú tehetséggondozásra is, ezért tervezzük, hogy a következő évben ismét meghirdetjük ezt a pályázatot.

Dr. Galgóczi Lászlóné sk.                                                    Dr. Herbszt Mária sk.

mestertanár, szervező                                                                   főiskolai tanár, intézetvezető

 

 

Tanítójelöltek anyanyelvi tanítási versenye

 

2009 március 26-án került sor a JGYPK Gyakorló Általános Iskolájában a IV. évfolyamos tanító szakos hallgatók számára meghirdetett anyanyelvi tanítási versenyre, amelynek győztese képviseli intézményünket a Debrecenben megrendezendő országos versenyen.

A helyi versenyt  már az országos verseny kiírásainak megfelelően szerveztük. Ezért a fő feladat a szociális és érzelmi kompetencia fejlesztése volt, amelyet minden hallgatónak egy szépirodalmi szöveg feldolgozásával kellett megvalósítania.

A versenyző hallgatók Schmidt Mária, Bondor Mónika, Nagypál Márta és Czeróczki Claudia voltak.

A verseny keretében színvonalas tanítási órákat láthattunk, s örömmel tapasztaltuk a tanítójelöltek gazdag módszertani kultúráját, a gyakorlóiskolai tanulók együttműködési készségét.. Minden órán megvalósult a kooperatív tanulásra épülő óraszervezés is.

A zsűri elnöke dr. Herbszt Mária, a Tanító- és Óvóképző Intézet vezetője volt, tagjai pedig: Bácsi János gyakorlóiskolai igazgató, dr. Galgóczi Lászlóné mestertanár, Harkainé Molnár Emese szakvezető tanító és Krizsán Erika, a MOZAIK Kiadó szerkesztője.

A verseny első helyezettje Bondor Mónika lett, akinek az óráján a fenti pozitívumokon túl még a differenciált foglalkoztatásra is nagyszerű példát láthattunk. Felkészítő szakvezetője: Kocsis Csilla volt. A másik három hallgató helyezése között – a hasonlóan magas színvonal miatt – a zsűri nem tett különbséget, így ők mindannyian második helyezést értek el.

A versenyzőket a Kar vezetése részéről dr. Tóth Szergej dékánhelyettes könyvutalványban részesítette, a MOZAIK Kiadó részéről Krizsán Erika szerkesztő tankönyvcsomagot adott át, Bácsi János gyakorlóiskolai igazgatótól az iskola jubileumi emlékérmét vehették át, valamint Ament Balázs a HÖK ajándékaként adott át tárgyjutalmat.

A XVII. Országos Anyanyelvi Tanítási Verseny 2009. április 20-22-én került megrendezésre a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán Debrecenben, ahol intézetünket Bondor Mónika képviselte. A verseny témája szépprózai szövegek elemzése, különös tekintettel a szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztésére. Versenyzőnk Móra Ferenc: Mindennapi kenyerünk című szépprózai szövegét dolgozta fel a 3. osztályban. A felkészülésben a helyszínen segítette (ez megengedett volt) dr. Galgóczi Lászlóné mestertanár és Kocsis Csilla szakvezető tanító.

A mezőnyben Bondor Mónika kimagasló teljesítményével 1. helyezést ért el.

Gratulálunk a versenyzőnek és a felkészítőknek is!