Szakdolgozati témák

 
Tájékoztató

a III. évfolyamos tanító szakos hallgatók számára

a szakdolgozati témaválasztásról 

2020/2021. tanév 

 

  1. A szakdolgozati témabejelentő lap letölthető a http://www.jgypk.u-szeged.hu/karrol/aktualis-hirek/szakdolgozati címről.
  2. Kérem a hallgatókat, hogy a témakörjegyzékből válasszák ki a szakdolgozati témát (letölthető a Tanítóképző Szakcsoport honlapjáról).
  3. Vegyék fel a kapcsolatot a konzulens tanárral e-mailben.
  4. A szakdolgozat bejelentő űrlapot töltsék ki (neptun-kód, az oktatóval egyeztetett konkrét téma magyar és angol címe), a konzulens tanárral írassák alá.
  5. A kitöltött és a konzulenssel aláíratott nyomtatvány másolatát tegyék el, az eredeti dokumentumot adják le a Tanítóképző Tanszék irodájában az oktatásszervezőnek (V. épület 110-as szoba).
  6. Az tanszékvezető által is aláírt űrlapokat a Tanulmányi Osztály által megadott határidőre belső postával továbbítjuk.

 

 

Dr. habil Tóth Sándor Attila

tanszékvezető főiskolai tanár

 

 

 

ANGOL NYELV ÉS IRODALOM

Dr. Bakti Mária főiskolai docens

  1. A fordítás helye és szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
  2. Tartalom és nyelv integrálása a környezetismeret órán

 

Dr. Bernáth András adjunktus

  1. Angol reneszánsz történelem, irodalom és kultúra
  2. Shakespeare drámái és azok modern adaptációi
  3. Shakespeare-mesék: drámajelenetek gyermekeknek
  4. Shakespeare’s plays and their modern reception
  5. Teaching Shakespeare in school

 

Szarvas Júlia mestertanár

  1. Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – mesemondás, történetmesélés
  2. Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – készségfejlesztő játékok az angolórán


 

 MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM

 Dr. (Bíró-)Balogh Tamás adjunktus

  1. Kortárs magyar próza
  2. Kortárs magyar líra
  3. Kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalom
  4. századi gyermek és ifjúsági irodalom
  5. századi ifjúsági regények: pl. Molnár Ferenc, Móra Ferenc, Mándy Iván, Fekete István
  6. Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
  7. A paródia mint irodalomoktatási segédanyag
  8. Irodalmi kultuszok
  9. Kosztolányi Dezső munkássága
  10. Radnóti Miklós munkássága
  11. Fekete István munkássága

 

Dr. habil Tóth Sándor Attila főiskolai tanár

  1. Népmesei motívumok és szerepük a magyar népmesék világában
  2. A novella vagy a regény tanítása
  3. A vers tanítása (klasszikusok és modernek)
  4. A vers és a képességfejlesztő irodalomtanítás
  5. Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
  6. A mese és a mítosz kapcsolata (egy mű elemzésén keresztül)
  7. Irodalmi művek jeles nőalakjai és- típusai
  8. A népmesék nőalakjai
  9. A magyar irodalom legszebb szerelmes versei
  10. A mítoszok és a mondavilág sajátosságai
  11. A haza és a hazaszeretet motívuma irodalmi alkotásokban
  12. Klasszikus meseírók, rejtőzködő életművek: Arany László, Benedek Elek életműve
  13. Andersen meseszövegeinek értelmezése
  14. Cigány népmesék témavilága és értelmezésük (szabadon választott szerző[k] alapján)
  15. Az irodalom képi megjelenése (szöveg és kép, kép és szöveg)

 

 

MATEMATIKA/INFORMATIKA

Dr. Krisztin Német István főiskolai docens

  1. Thalész és Pitagorasz tétele (Csak matematika VMT-s hallgatónak!)
  2. A matematika jelrendszerének és magyar szaknyelvének kialakulása

 

Dr. Kórus Péter adjunktus

  1. Matematikai versenyfeladatok, feladattípusok összehasonlítása, elemzése
  2. Logikai játékok elemzése matematikai szempontok szerint
  3. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb matematikai témák is lehetnek.

 

Dr. Pintér Klára főiskolai docens

  1. A természetes szám fogalmának kialakulása
  2. Az iskolaérettség matematikai vonatkozásai
  3. Geometriai tevékenységek az alsó tagozatban
  4. Kombinatív képességek fejlesztése az alsó tagozatban
  5. A valószínűségi szemlélet fejlesztése az alsó tagozatban
  6. A műveletek tanítása az alsó tagozatban (külön-külön is lehet: összeadás, szorzás, osztás)
  7. Számrendszerek (választható témák: pl. történeti kialakulás; műveletek; vagy egyéb, a konzulenssel egyeztetett, a szakdolgozó által javasolt specialitás)
  8. Kooperatív munkaforma a matematikaórán
  9. Manipulatív tevékenységek a matematikaórán
  10. Szemléltető eszközök a matematikaórán (külön-külön is lehet, pl. A logikai készlet, A színes rudak készlete)
  11. A matematika kapcsolata más tantárgyakkal
  12. Képi reprezentációk tanítása az alsó tagozatos matematikaórán
  13. Játékok a matematikai képességfejlesztésben
  14. Digitális eszközök alkalmazási lehetőségei a matematika órán
  15. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb, matematikatanítással kapcsolatos témák is lehetnek.


 

NEMZETISÉGI NÉMET NYELV ÉS IRODALOM

Dr. Dibóné Borbély Ágnes nyelvtanár

  1. Die Volkskultur der Ungarndeutschen im Unterricht

 

Prof. Dr. Drahota- Szabó Erzsébet egyetemi tanár

  1. Die kontrastive Sprachbetrachtung im Deutschunterricht
  2. Sprachspiele im Deutschunterricht
  3. Die Rolle der Übersetzung im Deutschunterricht

 

Dr. habil. Propszt Eszter főiskolai tanár

  1. Die Geschichte der Ungarndeutschen im Unterricht
  2. Die ungarndeutsche Literatur im Unterricht
  3. Literatur im Unterricht

 

Dr. Szalai Tünde főiskolai docens

  1. Entwicklung einer fremdsprachlichen Schreibkompetenz
  2. Lehrwerkanalyse

 

Sárvári Tünde mesteroktató

  1. Frühes Deutsch
  2. Kooperatives Lernen im Deutschunterricht
  3. Leistungsmessung im Deutschunterricht

 

 

PEDAGÓGIA/PSZICHOLÓGIA

Dr. Gál Anikó adjunktus

  1. A média hatása a személyiségfejlődésre (médiapedagógia)
  2. Idegen nyelvoktatás az iskolában
  3. Kéttanítós modell
  4. Integrált-inkluzív nevelés
  5. Gyermekvédelem, a gyermekvédelem intézményei

 

Kovács-Berta Renáta tanársegéd

  1. Gyászfeldolgozás gyermekkorban
  2. A 6-12 éves korosztály személyiségfejlődése
  3. A család szerepe a gyermekek fejlődésében, szülői bánásmód
  4. Tanulási stílus, iskolai motiváció
  5. Az oktató-nevelő munka lélektani sajátosságai
  6. Kortárskapcsolatok vizsgálata, iskolai közösségek kapcsolati hálója
  7. Az iskolai konfliktusok kezelésének pszichológiája
  8. A kisgyermekkori médiahasználat pszichológiája
  9. Az egyszülős nevelés hatása a gyermek személyiségfejlődésére
  10. A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb témák is számításba jöhetnek
  11. Agresszió az iskolában:
    1. -Iskolai bullying megjelenése az alsó tagozatban
    2. -Online zaklatás (cyberbullying) előfordulása 6-12 éves gyermekeknél

 

Soós Katalin mesteroktató

  1. Az egészségnevelés helye és szerepe a kisgyermeknevelésben
  2. Egészségileg problémás gyermekek helyzete az iskolában
  3. Egészségfejlesztési szerepek a tanítói munkában
  4. Az egészségnevelés története
  5. A gyógynövénykultúra helye és szerepe a 21. században
  6. Egyéb témák, megbeszélés szerint

 

 

TERMÉSZETISMERET

Oláh Ferenc mesteroktató

  1. Projektpedagógia a környezet vagy természetismeret tanításában (konkrét projekt bemutatása, értékelése)
  2. Élmény alapú tapasztalati tanulás a környezet-, természetismeret órákon
  3. A terepi oktatás módszerei a kisiskolás korban (konkrét program bemutatása, értékelése)
  4. Iskolakertek, tanösvények szerepe a természetismeret oktatásában
  5. Az élővilág sokféleségének vizsgálata kisiskolásokkal (Csak VMT-nek)
  6. Híres biológusok vagy természettudósok életpályája
  7. Környezeti nevelés lehetőségei az Arany János Általános Iskolában (Muhel Katalin)
  8. A biológiai anyagrész logikája a Környezet-, és a Természetismeret tantárgyakban
  9. A földrajzi anyagrész logikája a Környezet-, és a Természetismeret tantárgyakban
  10. Egyéb témák, megbeszélés szerint

 

 

TECHNIKA

Dudás Tünde gyakornok

  1. Magyar népművészeti motívumok a modern öltözködésben
  2. A bábozás alkalmazása a tanítói munkában

 

 

TESTNEVELÉS

Dorka Péter mesteroktató

  1. A mozgásos rekreáció, az egészséges életmód, a szabadidő kultúrájának vizsgálata az általános iskolai tanulók és családjuk körében.
  2. A küzdősportok, küzdőjátékok alkalmazása, alkalmazhatósága a NAT és az iskolai gyakorlat tükrében.
  3. Az általános iskolai testnevelésében alkalmazandó edzéselméleti ismeretek megléte vagy/és szükségessége a tanítói munkakörben foglalkoztatott pedagógusok munkájában.
  4. Az iskolai pedagógiai programban megjelenő vagy/és a szünidőben megvalósított táboroztatások hatékonyságának a vizsgálata.
  5. Az alternatív környezetben tartott foglalkozások hatékonyságvizsgálata.
  6. Általános iskolai testnevelésében alkalmazott oktatásmódszertani vizsgálatok, kiváltképp a differenciált fejlesztésű heterogén tanulócsoportokban (DFHT).

 

VIZUÁLIS NEVELÉS

Dr. Pillerné Sonkodi Rita DLA adjunktus

  1. Múzeumpedagógia
  2. Funerális művészet
  3. Az impresszionizmustól napjainkig (szabadon választott művészettörténeti téma)
  4. A hallgató által javasolt, a vizuális nevelés témakörébe tartozó téma feldolgozása (a konzulenssel egyeztetve).