PUBLICISZTIKAI STÍLUS – a sajtó, az újságírás nyelve. Feladata, hogy tájékoztasson az időszerű eseményekről, és azokkal kapcsolatban alakítsa a közvéleményt. A publicisztikai stílus jellemző vonása ezért a közérthetőség, a meggyőzésre, a közvetlen hatásra való törekvés. Ennek megfelelően kedveli a közkeletű nyelvi kifejező eszközöket, fordulatokat, szólásokat, a hatásos neologizmusokat; szereti az időszerű vonatkozásokat, nagy számban használja a figyelemfelkeltő, hatásos címeket. A beszélt nyelvhez hasonlóan olykor pongyola. A mondatok szerkezeti felépítésében általában a világosságra törekszik. Például:
 
        Ady Endre Egy kis séta című tárcájában konkrét társadalmi kérdést taglal (a külváros és a kanonoksor szembeállítását) az irónia, a túlzás eszközeivel.         A publicisztikai stílus sajátosságait szemléltetik a következő részletek is, amelyek egy, NOAM CHOMSKYval az amerikai televízióról és propagandáról készitett tanulságos interjúból származnak.
Lásd még: Stílusréteg, Szókincs.