NOMINÁLIS (lat. ’névszói’) STÍLUS – a stílusnak az a faja, amelyben egyrészt a névszói elemek (főnév, melléknév) jutnak túlsúlyra az igeiek rovására, másrészt a nyelvtani kapcsolóelemek (kötőszó, rag stb.) elmaradnak. Ezt a stílust a lényeglátásra, életszerűségre való törekvés és a beszélt nyelvhez közelítő szándék hozta létre. Tömörré, gördülékenyebbé, könnyebbé és kifejezőbbé teheti a stílust. Különösen kedvelte az impresszionizmus.

Kifejezhet vele az író egy eseménysorban váratlanul bekövetkező mozzanatot, bemutathatja a helyet, időt, hangulatot, és filmszerű képekben művészi leírást is adhat. Például:

Mennyi szín, mennyi szín, mennyi kedves

És tarkaságban annyi nyugalom
És fehér és piros és virító-sárga,
Izgató kék és harcos barna szín
S micsoda nyugodt, nagyságos arcok,
Ékes párták, leesni áhitók.
Papi-beszéd kemény fejükből csöndben
Száll el s nyári illattal vegyül.
Mily pompás vonulások a dombon.
Óh, tempós vonulás, állandóság,
Biztosság, nyár, szépség és nyugalom.

(Ady Endre: A Kalota partján)

A nominális stílus – eltúlozva – erőltetetté, öncélúvá is válhat.

Lásd még: Állítmány, Főnév, Melléknév.