IV.6.3.3. Kosárlabdázást előkészítő játékok

Élő kosárlabda

Létszám: csapatjáték, csapatonként 5-6 játékos

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db kosárlabda, 2 db zsámoly és jelzőszalagok

Játékleírás:

A játéktér két alapvonalától kb. 2 méter távolságra egy-egy zsámolyt helyezünk el. A csapatok a saját térfelükön szétszórtan helyezkednek el. Mindkét csapatból egy-egy játékos az ellenfél térfelén lévő zsámolyra áll. Sorsolással eldöntjük melyik csapat kezd. A kezdő csapat tagjai igyekeznek összjátékkal az ellenfél térfelén, a zsámolyon álló játékost megközelíteni és a labdát a kezébe dobni. Ha sikerül, a csapat egy pontot kap, és az ellenfél a saját alapvonaláról hozza játékba a labdát. Győztes az a csapat, amelyik a játék ideje alatt több pontot szerzett.

Játékszabályok:

  1. A pont csak akkor érvényes, ha a zsámolyon álló játékos nem lép le a zsámolyról a labda elfogása közben. Ha lelép a labdát az ellenfél hozhatja játékba az alapvonalról.
  2. Védőjátékos nem érintheti, nem lökheti le a zsámolyon álló játékost. Szabaddobást von maga után.
  3. Ha a labda az alap- vagy oldalvonalon hagyja el a játékteret, az ellenfél hozza játékba onnan ahol a játéktéren túlra került.
  4. Labdával a kézben legfeljebb két lépés tehető. A labdavezetés megengedett.
  5. Minden szabálytalanság után a vétlen csapat szabaddobással folytatja a játékot a szabálytalanság helyéről.

Kapitánylabda

Létszám: csapatjáték, csapatonként 14-16 játékos

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db kosárlabda és jelzőszalagok

Játékleírás:

A játékteret középvonallal két térfélre osztjuk. Mindkét térfél közepére egy-egy kb. 2 méter sugarú kört rajzolunk, majd az oldalvonalak és az alapvonal közelében félkörben eggyel kevesebb1méter sugarú köröket rajzolunk fel, mint a csapatlétszám fele. A középkörhöz egyik se legyen 2 méternél közelebb. Kialakítjuk a csapatokat, a csapatok pedig "kapitányt" választanak. A kapitányok a középkörökben helyezkednek el. A csapatok játékosainak fele, akik a támadók, a kapitányuk körül a kisebb körökbe állnak. A többiek, akik a védők, az ellenfél térfelén, egy-egy támadójátékos közelébe helyezkedik. Mindkét csapatból a legügyesebb védő az ellenfél kapitányáért felelős. A védőjátékosok az ellenfél támadótérfelén szabadon mozoghatnak. Úgy kell helyezkedniük, hogy megakadályozhassák a támadók egymás közti labdaátadásai és a kapitányhoz történő bejátszásokat. A labda megszerzése után összjátékkal előremehetnek a középvonalig, onnan a labdát a támadótérfelükre dobhatják, valamelyik kiskörben álló támadó társukhoz. A középvonalon nem léphetnek át, a körökbe nem léphetnek be, és a labdát a védőtérfélről közvetlenül nem dobhatják a kapitányuknak. A támadójátékosok a körüket nem hagyhatják el. A labdát egymás között adogathatják, kedvező helyzetben kapitányukhoz továbbíthatják. Pontot szerez a támadócsapat, ha valamelyik játékos szabályos körülmények között a kapitányhoz tudja juttatni a labdát. A labda minden pont után középfeldobással kerül játékba. A feldobott labdát a két kapitány védője igyekszik megszerezni, majd a védőtársak segítségével a támadótérfélre átjuttatni. Győztes az a csapat, amelyik több pontot szerez.

Játékszabályok:

  1. A játékban a kosárlabda legalapvetőbb szabályait alkalmazzuk.
  2. A támadójátékosok nem hagyhatják el a köröket, legfeljebb a cselezéskor, sarkazáskor egyik lábbal léphetnek ki. A hozzájuk érkező labda elfogása közben nem léphetnek ki.
  3. A védőjátékos nem léphet be a körbe, nem lépheti át a középvonalat, és nem érintheti meg a körben lévő támadót.
  4. A szabálytalanság esetén az ellenfél egyik védőjátékosa a középvonalnál oldalbedobással hozza játékba a labdát. Ilyenkor a labdának a védőtérfélre kell jutni, nem dobhatja közvetlenül a támadótárshoz.
Játék egy kosárra

Létszám: csapatjáték, csapatonként 5 játékos

Ajánlott életkor: 5-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Szükséges eszköz: 1db kosárlabda és jelzőszalagok

Játékleírás:

Kosárlabda játék egy palánkra.

Játékszabályok:

  1. Kosárra dobás után továbbra is a kosarat elért csapat birtokában marad a labda, amelyet oldalbedobással hozhatnak játékba. Oldalbedobás helyett a félpálya irányából, megjelölt helyről is játékba lehet hozni a labdát. Ezt előre meg kell beszélni.
  2. A támadó csapattól megszerzett labdát mindig oldalbedobással kell játékba hozni. A megszerzett labdával nem folytathatják a játékot, hanem újra kell kezdeni.
  3. Személyi hiba esetén szintén oldalbedobással folytatódik a játék, kivéve, amikor kosárra dobás közben követik el a szabálytalanságot, amelynek büntetéseként két büntetődobás dobható. Amennyiben a második dobás sikertelen volt, és a támadó csapat szerezte meg a lepattanó labdát, folytathatja a játékot, kosárra dobhat, ha az ellenfél szerzi meg, oldalbedobással hozhatja játékba.