IV.6.3.4. Röplabdázást előkészítő játékok:

Tartsd a levegőben a labdát!

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Szükséges eszköz: 2 db röplabda

Játékleírás:

A csapatok kört alakítanak. Mindkét csap kap egy labdát. Jelre meghatározott módon (kosár- vagy alkarérintéssel) igyekeznek a labdát a levegőben tartani. Játszható úgy, hogy sorrendet, a labda irányát meghatározzuk. A pontot az a csapat kapja, amelyik tovább tudja a levegőben tartani a labdát. Győztes az a csapat, amelyik a labdamenetek után a legtöbb pontot gyűjtötte.

Játékszabályok:

  1. Csak a meghatározott érintéssel lehet a labdát feljátszani.
  2. Egy játékos csak egyszer érintheti a labdát.

Zsinórlabda dobással

Létszám: csapatjáték, csapatonként 6-9 játékos

Ajánlott életkor: 3-6. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Szükséges eszköz: 1db röplabda vagy gumilabda és röplabdaháló

Játékleírás:

Csapatonként 6 játékossal játszva használjunk szabályos röplabdapályát. Nagyobb létszám esetén növeljük a játékteret. Középen kb. 2 méter magasban feszítsük ki a röplabdahálót, esetleg zsinórt, és mindkét térfélen a hálótól 3 méterre jelöljük ki a kezdővonalat. A két csapat játékosai úgy helyezkedjenek el a térfelükön, hogy annak minden részét biztosítani tudják. 6 fős csapat esetében ez lehet a röplabdázásban ismert "csillag alakzat", 9 fős csapatoknál 3 soros vonal alakzat. Sorsolással eldöntjük, hogy melyik csapat kezdi a játékot. A kezdő csapat egyik játékosa a kezdővonal mögül meghatározott dobásmóddal a háló fölött az ellenfél télfelére dobja a labdát. Az érkező labdát igyekeznek elfogni és visszadobni, ez így folytatódik tovább, amíg valamelyik térfélen le nem esik a labda vagy a játéktéren kívülre nem kerül. Így szerez pontot a hibázó csapat ellenfele. Győztes az a csapat, amelyik a játékidő alatt több pontot szerez, vagy amelyik csapat hamarabb éri el a meghatározott pontszámot.

Szabályok:

  1. A labdát csak az előre meghatározott dobásmóddal lehet az ellenfél térfelére továbbítani.
  2. A dobást helyből kell végrehajtani arról a helyről, ahol az elfogás történt. Az a játékos végzi az átdobást, aki elfogta a labdát.
  3. A labda nem érintheti a hálót, nem haladhat a háló alatt, és hiba ha a játéktéren kívül ér talajt.
  4. A labda játékba hozása minden pont után a pontot szerző csapat kezdővonaláról történik.
  5. A játékosok helyét időnként cserélni kell,(első-hátsó sorok cseréje, szélsők és középsők cseréje) hogy mindenki egyformán vegyen részt a játékban.

Zsinórlabda érintéssel

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 4-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db röplabda vagy gumilabda és röplabdaháló

Játékleírás:

Csapatonként 6 játékossal játszva használjunk szabályos röplabdapályát. Középen kb. 2 méter magasban feszítsük ki a röplabdahálót, esetleg zsinórt, és mindkét térfélen a hálótól 3 méterre jelöljük ki a kezdővonalat. A két csapat játékosai úgy helyezkedjenek el a térfelükön, hogy annak minden részét biztosítani tudják. 6 fős csapat esetében ez lehet a röplabdázásban ismert "csillag alakzat. Sorsolással eldöntjük, hogy melyik csapat kezdi a játékot. A kezdő csapat egyik játékosa a kezdővonal mögül meghatározott dobásmóddal a háló fölött az ellenfél télfelére dobja a labdát. Az érkező labdát igyekeznek elfogni és visszadobni, ez így folytatódik tovább, amíg valamelyik térfélen le nem esik a labda, vagy a játéktéren kívülre nem kerül. Így szerez pontot a hibázó csapat ellenfele. Fokozatosan arra kell törekedni, hogy a játékosok a labdát fejmagasságban, arcuk előtt fogják el és minél rövidebb ideig tartsák a kezükben, majd gyors karnyújtással ívelten juttassák át a háló fölött. A fogó- és dobómozdulatot fokozatosan szüntessük meg, hogy a labdát pillanatnyi érintéssel, lehetőleg kosárérintéssel továbbítsák. Győztes az a csapat, amelyik a játékidő alatt több pontot szerez, vagy amelyik csapat hamarabb éri el a meghatározott pontszámot.

Szabályok:

  1. Kezdésnél a játékos dobja fel a labdát a feje fölé, majd kosárérintéssel ívelje át a háló fölött. Később alkalmazható az alsó nyitás.
  2. A labdát fogadó játékos a kosárérintéssel feje fölé ívelt labdát még egyszer érintheti; saját térfelén másik játékostársához továbbíthatja, vagy átívelheti az ellenfél oldalára. Később a két érintés már nem szabad megengedni.
  3. Egy térfélen a labdaérintések számát nem maximáljuk, de fokozatosan kívánjuk meg, hogy legalább három érintés után kerüljön át a hálón.
  4. A többérintéses játékban az alkarérintést is alkalmazhatják.
  5. Fokozatosan vezessük be a forgásszabály alkalmazását: eleinte csapatrészek, sorok cseréljenek, később a teljes szabály alkalmazását kívánjuk meg.