VIII.5.1. A Hungarofit tesztjeinek leírásai

  • Helyből távolugrás, páros lábbal

Cél: a láb dinamikus erejének mérése.

Eszköz: mérőszalag.

Kísérletek száma: maximum három.

Kiinduló helyzet: A tanuló az elugró vonal mögött vállszéles oldalterpeszbe áll, lábfejei párhuzamosak, cipője orrával a vonalat nem érinti.

Feladat: A tanuló térdhajlítást és ezzel egyidejű páros karlendítést végez hátra, hátsó rézsútos mélytartásba, majd páros lábú elrugaszkodással és páros karlendítéssel előre igyekszik minél nagyobbat ugrani és páros lábbal érkezni a talajra. (8. ábra)

8. ábra: Helyből távolugrás, páros lábbal

Értékelés: Az ugróvonalra merőlegesen, az utolsó nyom és az elugró vonal közötti legrövidebb távolságot mérjük 1 cm-es pontossággal. A bemelegítő ugrásokat követően, a próba során maximum 3 kísérleti lehetőség megadásával, a legnagyobb ugrás eredményét vesszük figyelembe, és táblázat segítségével átszámítjuk az eredményt pontértékre.

  • Lökés egy kézzel dobóterpeszből az ügyesebb kézzel, tömött labdával

Cél: a kar-, a törzs- és a lábizmok együttes dinamikus erejének mérése.

Eszköz: 12 éves korig 2 kg-os, 12 éves kor felett 3 kg-os tömött labda, mérőszalag.

Kísérletek száma: maximum három.

Kiinduló helyzet: A tanuló a dobóvonal mögött a dobókarjával ellentétes oldalú kényelmes harántterpeszbe áll úgy, hogy a lábával nem érinti a vonalat, a testsúlya főleg a térdben hajlított hátul lévő lábán van, a tekintete a dobásirányába néz, a tömött labdát a csuklóban hátra hajlított dobókezében, a dobókar oldali válla előtt tartja.

Feladat: A tanuló a hátul lévő láb nyújtásával, a törzs dobásirányba fordításával és a dobókar kinyújtásával, a lehető legmesszebb löki ki a labdát. Amíg a dobószer érinti a kezét, a tanulónak a dobóvonal mögött kell maradnia, kilökés előtt és közben a dobóvonalat nem szabad érintenie, az elől lévő lábát nem emelheti el a talajtól. (9. ábra)

9. ábra: Lökés egy kézzel dobóterpeszből az ügyesebb kézzel, tömött labdával

Értékelés: a dobóvonal közepe és a labda dobóhelyhez legközelebbi részének talajra érkezési helye közötti távolságot mérjük 5 cm-es pontossággal. A bemelegítő dobásokat követően, maximum 3 kísérleti lehetőség van és a pontérték átszámításakor a legnagyobb dobás eredményét vesszük figyelembe.

  • Mellsőfekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás, folyamatosan, kifáradásig

Cél: a vállövi és a karizmok dinamikus erő-állóképességének mérésére.

Eszköz: stopperóra.

Időtartam: nők/lányok maximum 1,5 perc, férfiak/fiúk maximum 4 perc.

Kiinduló helyzet: A tanuló vállszélességű mellső fekvőtámaszban helyezkedik el, ujjai előre néznek, törzse egyenes, feszes, feje a törzs meghosszabbításában van, térde nyújtott, lábai zártak, karja a talajra merőleges.

Feladat: A tanuló egyenletes, nem gyors tempóban karhajlítást és nyújtást végez, miközben törzse feszes marad. (10. ábra)

10. ábra: Mellsőfekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás, folyamatosan, kifáradásig

Értékelés: A megadott időhatáron belül, szünet nélkül, szabályosan végrehajtott ismétlések számát vesszük figyelembe és rögzítjük az eredményt a pontérték táblázat alapján.

  • Tömött labda dobása hátra, két kézzel, a fej fölött

Cél: a váll- és a törzsizmok dinamikus erejének mérése.

Eszköz: 12 éves korig 2 kg-os, 12 éves kor felett 3 kg-os tömött labda, mérőszalag.

Kísérletek száma: maximum három.

Kiinduló helyzet: A tanuló a dobás irányával ellentétesen áll fel háttal, oldalterpeszben a dobóvonal mögött, a tömött labdát két kézzel fogva melle könyökben hajlított karral tartja.

Feladat: Boka, térd és csípő hajlítás közben, karnyújtással a labdát két lába közé lendíti, majd a lábak nyújtásával és a törzs felemelésével lendületet szerez. Néhány ismétlést követően a lábak nyújtásával felemeli a törzsét, és vető mozgást végez, a feje fölött hátrafelé. Amíg a dobószer érinti a kezét, a tanulónak a dobóvonal mögött kell maradnia, kilökés előtt és közben a dobóvonalat nem szabad megérintenie. (11. ábra)

11. ábra: Tömött labda-dobás hátra, két kézzel, a fej fölött

Értékelés: A dobóvonal közepe és a labda dobóhelyhez legközelebbi részének talajra érkezési helye közötti távolságot mérjük 5 cm-es pontossággal. A bemelegítő dobásokat követően, maximum 3 kísérleti lehetőség van és a pontérték átszámításakor a legnagyobb dobás eredményét vesszük figyelembe.

  • Hason-fekvésből törzsemelés- és leengedés, folyamatosan, kifáradásig

Cél: a hátizmok erő-állóképességének mérése.

Eszköz: stopperóra, tornaszőnyeg.

Időtartam: maximum 4 perc.

Kiinduló helyzet: A tanuló tornaszőnyegen hason fekszik, mindkét tenyere a tarkón van, homlokával és behajlított karjával érinti a talajt, a hasizom és a farizom egyidejű megfeszítésével medencéjét középhelyzetben rögzíti, és ezt a gyakorlat során végig megtartja. (A lábakat külső erő segítségével nem szabad leszorítani!)

Feladat: A tanuló egyenletes, nem gyors tempóban végez törzsemeléseket úgy, hogy mindenegyes törzsemelés során tarkóra tett karjait is megemeli, karleengedéssel könyökeit összeérinti az álla alatt, majd könyökben hajlított karjait visszaemeli oldalsó középtartásig és törzsével együtt karjait is a talajra engedi kiinduló helyzetbe. (12. ábra)

12. ábra: Hason-fekvésből törzsemelés- és leengedés, folyamatosan, kifáradásig

Értékelés: A megadott időhatáron belül (4 perc), szünet nélkül, szabályosan végrehajtott ismétlések számát vesszük figyelembe és rögzítjük az eredményt a pontérték táblázat alapján.

  • Hanyattfekvésből felülés és visszaereszkedés, folyamatosan, kifáradásig

Cél: a hasizmok erő-állóképességének mérése.

Eszköz: stopperóra, tornaszőnyeg.

Időtartam: maximum 4 perc.

Kiinduló helyzet: A tanuló tornaszőnyegen, a hátán fekszik és mindkét térdét 90º-os szögben behajlítja, lábfejeit bordásfalra vagy tornazsámolyra teszi, vagy a talajon tartja, könyökei előre néznek, kezeinek ujjai a fülkagyló mögött támaszkodnak. (A lábakat külső erő segítségével nem szabad leszorítani!).

Feladat: A tanuló egyenletes, nem gyors tempóban felüléseket végez úgy, hogy a nyaki gerincszakasszal kezdődően a gerincszakaszokat fokozatosan felemelve a talajról felül és combjait előrenéző könyökeivel megérinti, majd a derék indításával a gerincszakaszokat fokozatosan leengedve kiinduló helyzetbe ereszkedik. (13. ábra)

13. ábra: Hanyattfekvésből felülés térdérintéssel, folyamatosan, kifáradásig

Értékelés: A megadott időhatáron belül, szünet nélkül szabályosan végrehajtott ismétlések számát vesszük figyelembe és rögzítjük az eredményt a pontérték táblázat alapján.

  • Cooper-teszt (12perc futás)

Cél: az aerob állóképesség mérése.

Eszköz: stopperóra, kimért futópálya, síp.

Időtartam: 12 perc.

Kiinduló helyzet: A tanulók a rajtvonal mögött helyezkednek el.

Feladat: A tanulók rajtjelre indulva 12 perc alatt folyamatos futással/kocogással igyekeznek minél nagyobb távot megtenni - lehetőleg megállás nélkül -, a teszt végét jelző sípszóra pedig megállnak, és ott maradnak, amíg a tanár felírja eredményüket.

Értékelés: A 12 perc alatt megtett távolságot mérjük és jegyezzük fel méterben megadva az eredményt, majd táblázat segítségével meghatározzuk pontértéket.