VII.2. A vízrajzi alapfogalmak a vízitúrázáshoz

Magyarország teljes területe a Duna vízrendszeréhez tartozik, mely mellékfolyóival, összegyűjti a hegységkeret felől a Kárpát-medence belseje felé igyekvő vizeket. A medence jellegű fekvésének köszönhetően sok jó lehetőség kínálkozik a vízitúrázásra. Vizeink többnyire elfogadható tisztasága, csendes folyása is erre csábít. Természetesen más-más élményt nyújt egy kis patak, folyó, folyam, vadvíz, tó, vagy elöntött ártér bejárása kajakkal, kenuval, evezős csónakkal (Németh, Némethné 1997). A klasszikus vízitúrák leglátogatottabb területei a Tisza felső szakasza, a Bodrog és a Körös.

Bővebben: http://www.moderngeografia.hu/tanulmanyok/magyar_turizmus/ujvari_krisztina_2009_4.pdf

De a „vízen járáshoz" szükség van arra is, hogy a vizek, illetve környezetük általános és egyedi sajátosságairól, tér- és időbeli változásairól kellő tájékozottsággal, tudással vértezzük fel magunkat.

A vízitúrázás és -táborozás számunkra, pedagógusok számára - akár túravezetőként, akár kísérőként veszünk részt benne - komoly és felelősségteljes munka, melynek számottevő pedagógiai értéke van. Amellett, hogy a ránk bízottak egészségtudatos szabadidő-eltöltését szervezzük és irányítjuk, különösen jó alkalmakat kínálnak arra, hogy a vízi közlekedéshez szükséges technikai tudáson, szabályokon, táborozási ismereteken és közösségi normákon túl tantárgyi- szakmai tartalmakat is képesek legyünk közvetíteni tanítványainknak. A vizek természeti és ember alkotta környezete olyan interaktív és reflektív tanulási környezetet biztosít számukra, melyben szinte játszva sajátíthatnak el bizonyos földrajzi, fizikai és biológiai ismereteket. Ezek képezik az alapját a vizekhez kapcsolódó konkrétabb szaktudományi (pl. hidrológiai, vízépítéstani, környezettani) ismeretanyagnak is.

A következőkben tekintsük át röviden azokat a jelenségeket és alapfogalmakat, melyekkel minden vízitúrázónak célszerű és „illik" tisztában lennie, s amit érdemes átadnunk tanítványainknak! A vizeken történő sportolás, túrázást természetesen azok jellemző tulajdonságaira épül (Bánhidi 2011). Jelen jegyzetünkben csak a folyóvizekkel foglalkozunk, hiszen a kereslet és kínálat piacát tekintve főként ezekhez kötődik a vízitúrázás (Ujvári 2009).