A pedagógus szakvizsgára felkészítő Egészségfejlesztő kisebbségkoordinátor program célja, hogy a pedagógusi munkakör betöltésére jogosult, felsőfokú iskolai végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezők az 1993. évi LXXIX. törvény 17.§-ának (5)-(6) bekezdésének megfelelően felkészüljenek a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására.
Széles társadalmi bázison értelmezve kisebbségek közé soroljuk a különböző nemzeti és etnikai csoportokat, a nőket, a fogyatékossággal élőket, a vallási kisebbségeket és a homoszexuálisokat. Ennek értelmében az Egészségfejlesztő kisebbségkoordinátor pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak a fent nevezett csoportokat érintő demográfiai, társadalmi, gazdasági, és kulturális kérdésekben kívánja fejleszteni a többségi és kisebbségi hallgatók ismereteit és tudatosságát egyaránt annak érdekében, hogy a kisebbségi létből és a hátrányos helyzetből fakadó egészség-esélyegyenlőtlenségeket ellensúlyozni tudja az iskolákban használt oktatási, nevelési és szervezeti eszközökkel. A kisebbségek integrációjának pedagógiai módszereként az inkluzív nevelés fogalmát használjuk, mely a társadalmi kirekesztés minden formájára reagáló, a sokféleség minden aspektusát felismerő, méltányoló és elfogadó oktatási-nevelési szemléletet közvetít.
A szakon végzett hallgatók ismerik:
a tolerancia kialakításával és megőrzésével kapcsolatos korszerű kisebbségtudományi eredményeket; a társadalmi esélyegyenlőség kialakulását elősegítő és korlátozó tényezőket, különös tekintettel az egészségi esélyegyenlőségre; a hátrányos helyzetű kisebbségi léttel társuló mentálhigiénés problémákat és az enyhítési lehetőségeket; a hátrányos helyzetben élők problémáinak enyhítésével kapcsolatos szociálpolitikai és kisebbségpolitikai törekvéseket; a magyarországi kisebbségek történetét, hagyományait és szokásait, társadalmi beilleszkedésük aktuális problémáit; a fogyatékossággal élők esélyegyenlőségét, társadalmi integrációját elősegítő és korlátozó tényezőket; Magyarország migrációs politikájának aktuális kérdéseit; azokat az egészségfejlesztési módszereket, amelyek révén főként a kisebbségi fiatalok iskolai beilleszkedése, társadalmi integrációja és egészségi esélyegyenlősége javítható.
A szak képesítési követelményei alapján, a képzés során megszerezhető kompetenciák az alábbiak:
A szakképzettség gyakorlásához szükséges személyes képességek, készségek és jártasságok:
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A képzés két, egyenként 55 kredites ismeretkörre bontható. A tantárgyakat csak azok a szakemberek oktathatják, akik az egészségfejlesztés, mentálhigiéné, valamint az azokat alkotó diszciplínák (medicina, pszichológia, szociológia (kisebbségszociológia), pedagógia (inkluzív nevelés) szakmai területén elismertek, jelentős kutatási és oktatási tapasztalattal rendelkeznek.
Közigazgatási és vezetési ismeretek, Európai Uniós ismeretek, Az iskola, mint intézmény és társintézményei, Vezetés- és szervezetpszichológiai ismeretek, Pedagógiai tervezés, értékelés és mérés, Minőségbiztosítás és minőségfejlesztés, Gyermek- és ifjúságvédelem.
Kommunikációs készségfejlesztés, Tanácsadás, Pedagógiai esetfeldolgozás, Egészségfejlesztő iskola, Iskolai elsősegélynyújtás, balesetmegelőzés.
Kisebbségek lelki egészségvédelme, Gyógypedagógiai alapismeretek, Értelmileg akadályozottak gyógypedagógiája Inkluzív oktatáspolitika, Romológia, A kisebbségi helyzet szociálpszichológiája, Mentálhigiéné, Közösségi mentálhigiéné, Iskolai mentálhigiéné.
Iskolai terepgyakorlat, Iskolai terepgyakorlat feldolgozása.
Egészségfejlesztés elmélete és módszertana, Kisebbségek egészségfejlesztése, Hátrányos helyzetűek egészségfejlesztése, Kisebbségi egészségfejlesztő szervezetfejlesztés, projektmenedzsment, Kisebbségek társadalmi integrációja, család, életmód, rizikófaktorok, prevenció, Népegészségtan, Medicinális ismeretek, Migrációs ismeretek, Szakmaspecifikus személyiséglélektan.
Kisebbségpedagógiai esetfeldolgozás, Tanácsadás gyakorlata, Személyiségfejlesztés, Konfliktuskezelési tréning.
Kisebbségek művészete– irodalom, Kisebbségek művészete – zene, Kisebbségek művészete – vizuális művészetek, Kisebbségek művészete – mozgáskultúra (tánc).
Az egészségfejlesztő szemléletű inkluzív nevelés iskolai módszertana – tanórai, Az egészségfejlesztő szemléletű inkluzív nevelés iskolai módszertana – tanórán kívüli, Iskolán kívüli egészségfejlesztő szemléletű inkluzív nevelés, A kisebbségtudományokban jártas pedagógus professzió.
Szakmaspecifikus terepgyakorlat, Szakmaspecifikus terepgyakorlat feldolgozása
A résztvevők a terepgyakorlatok keretében lehetőséget kapnak arra, hogy az Egészségfejlesztő kisebbségkoordinátori munkát igénylő, meghatározó színtereket megismerjék, és a későbbiek folyamán a megismert szervezetekben, vagy ezekkel a szervezetekkel projekteket dolgozzanak ki és valósítsanak meg. A terepgyakorlat keretében van lehetőségük a résztvevőknek arra, hogy egy alkalommal egy komplex kisebbségi egészségfejlesztő projektben vegyenek részt. A gyakorlóhelyeket az intézmények szektor szerinti megoszlásában csoportosítottuk: oktatási intézmények, szociális intézmények, egészségügyi intézmények, államigazgatási intézmények (önkormányzatok, kisebbségi önkormányzatok), nagy rizikójú intézmények (katonaság, rendőrség), nem állami intézmények (alapítványok, egyesületek), pénz és profitorientált intézmények.
A gyakorlóhelyek kiválasztásánál azt is figyelembe vesszük, hogy a résztvevők lehetőleg más jellegű intézményt ismerjenek meg, mint amilyenben aktuálisan dolgoznak. Minden gyakorlati periódust követően szakmai konzultációra kerül sor.
A képzés részletes tanterve megtekinthető itt.
Az Egészségfejlesztő Mentálhigiénikus pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakra jelentkezés előfeltétele a pedagógusi munkakör betöltésére jogosító felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség, valamint legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat. A felvételi elbeszélgetésre kiscsoportos és egyéni formában kerül sor.
Szemeszterenként 4-5 hétvégén (péntek délután, szombat délelőtt és délután), blokkosított formában történik a képzés. A foglalkozások az ismeretközvetítést, a hagyományos előadást és az egyes témák feldolgozását, tehát a problémafeltáró, elemző és megoldó technikát is magukba foglalják.
4 szemeszter
Pedagógusi munkakör betöltésére jogosító felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség.
Legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat.
Felvételi elbeszélgetés.
160 000 Ft \ félév
Szakirányú végzettséget bizonyító oklevelet kaphat, aki:
Szakalapítási dokumentum száma: |
OH-FIF/28-2/2011. |
---|---|
Jelentkezési határidő: | 2020. augusztus 31. |
A képzés indul: | 2020. szeptember |
Hallgatói irányszám: | 5<30 fő |
A jelentkezés módja: | Jelentkezési lapon, melyet az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi Osztályának weboldaláról letölthető le. |
A jelentkezési laphoz mellékelni kell: |
- szakmai önéletrajzot, másolatát, felbélyegzett borítékot. |
A jelentkezési lapot az alábbi postacímre kell eljuttatni: | Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi Osztály 6725 Szeged, Boldogasszony sgt. 6. |
Érdeklődni lehet: | Tel. / fax: 06 62/ 544-737; E-mail: egeszsegfejlesztes.jgypk@szte.hu |
A felvételi elbeszélgetés pontos időpontjáról a jelentkezőknek értesítést küldünk.