TARTALOMJEGYZÉK
ELŐSZÓ
1. AZ INTERNETHASZNÁLAT JELENLÉTE ÉS HATÁSA
1.1. Az internet jellemzői, eltérése más médiaműfajoktól
1.2. Az internethasználat mennyisége
1.3. Az internethasználat célja
1.4. Az internethasználat előnyei
1.5. Az internethasználat hátrányai
1.6. Generációs felosztás használata a média kapcsán
1.6.1. A baby boomer generáció .
1.6.3. Az Y generáció
1.6.4. A Z generáció
1.6.5. Az Alfa generáció
1.6.6. Az iGeneráció
1.7. Az online kommunikáció jellegzetességei
1.8. Az online kapcsolatok jellegzetességei
1.9. A multitasking jelensége
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
2. A COVID-19 VILÁGJÁRVÁNY ÖSSZEFÜGGÉSEI AZ INTERNETHASZNÁLATI SZOKÁSOKKAL
2.1. A világjárvány hatása
2.2. Az internet használata a világjárvány alatt
2.3. Az online oktatás és annak hatásai
2.4. Megbízható információk keresése, online tájékozódás a vírushelyzetről
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
3. A KÖZÖSSÉGI OLDALAK JELLEMZŐI ÉS A TÚLZÁSBA VITT HASZNÁLATUK KÖVETKEZMÉNYEI – AKI KIMARAD, AZ LEMARAD? 47
3.1. A közösségi oldalak általános jellemzői.
3.2. A közösségi média vonzóságának titka .
3.3. A közösségi média hátrányai
3.4. A túlzásba vitt közösségimédia-használat
3.5. Az egészséges mértékű használat kialakítása
Feladat.
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
4. A NAPI TÖBBÓRÁNYI INTERNETEZÉS HATÁSA A FIZIKAI EGÉSZSÉGRE
4.1. Az internethasználat és az életmód összefüggése
4.2. Az alvás jelentősége és a képernyő előtt eltöltött idővel való kapcsolata
4.3. A képernyő előtt töltött idő és az elhízás kapcsolata
4.4. A testmozgás fontossága, az inaktív életmód következményei
4.5. A fizikai egészséget védő médiahasználati szokások kialakítása
4.6. A mobilapplikációkban rejlő egészségfejlesztő lehetőségek
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
5. AZ INTERNETHASZNÁLAT HATÁSA A MENTÁLIS EGÉSZSÉGRE ÉS A KOGNITÍV FEJLŐDÉSRE
5.1. Az internethasználat hatása a mentális egészségre
5.2. A média hatása a kognitív fejlődésre
5.3. A fejlesztő hatású digitális tartalmak
5.4. Egészségvédő, fejlődést elősegítő médiahasználati szokások
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
6. A DIGITÁLIS PÉLDA KÖVETÉSE – AZ INFLUENSZEREK ÚJ VILÁGA
6.1. A testkép és testképzavar fogalma
6.2. Az internet hatása a testkép alakulására
6.3. „Photoshoppolt” és „szelfi”, az új magyar szavak
6.4. Az egészséges életmód közvetítése
6.5. Az influenszerek jelensége és a követőikre gyakorolt hatásuk
6.6. A közösségi oldalak szabályozása, tudatos kezelése .
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
7. A PROBLÉMÁS MÉRTÉKŰ INTERNETHASZNÁLAT KIALAKULÁSA, TÜNETEI ÉS KEZELÉSI LEHETŐSÉGEI
7.1. Elnevezésbeli nehézségek és definíciós problémák
7.2. A problémás mértékű internethasználat előfordulási gyakorisága
7.3. A problémás mértékű internethasználat típusai
7.4. A problémás mértékű internethasználat kialakulása
7.5. A problémás mértékű internethasználat és a függőség idegrendszeri háttere
7.6. A problémás mértékű internethasználat következményei a testi-lelki egészségre és a társas kapcsolatokra
7.7. Az egészséges mértékű, tudatos internethasználat
7.8. A problémás mértékű okostelefon-használat .
7.9. Intervenciós módszerek a problémás mértékű internethasználat kezelésére
7.10. A problémás mértékű internetezés megelőzése, prevenciós lehetőségei
7.10.1. Egyéni védőfaktorok a problémás mértékű internethasználat kialakulás ellen
7.10.2. A család és a környezet szerepe a problémás internethasználat megelőzésében
7.10.3. A tudatos internethasználat kialakítása az iskolában
Feladat.
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
8. TÉNYLEG AGRESSZÍVVÁ ÉS FÜGGŐVÉ TESZIK A GYERMEKEKET AZ ONLINE JÁTÉKOK?
8.1. Agresszió a médiában .
8.2. A videójátékok és hatásaik
8.3. A videójátékok és az agresszió
8.4. Online játékfüggőség, azaz az internetesjáték-használati zavar
8.5. Az online játékfüggőség kezelése és megelőzése
Feladat.
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
9. ZAKLATÁS A VIRTUÁLIS VILÁGBAN – A CYBERBULLYING JELENSÉGE
9.1. Az iskolai zaklatás vizsgálata
9.2. A zaklatás szereplői, a zaklatás körforgása
9.2.1. Az áldozat
9.2.2. A zaklató
9.2.3. A szemlélők
9.3. Az internetes zaklatás
9.4. Online és offline zaklatás összehasonlítása
9.5. Az internetes zaklatás következményei az áldozatokra
9.6. Az internetes zaklatás következményei az elkövetőkre
9.7. A zaklatás megelőzése és kezelése – hatékony iskolai programok bemutatása
9.7.1. Az Olweus Zaklatást Megelőző Program bemutatása
9.7.2. i-SAFE program bemutatása .
9.7.3. T.A.B.B.Y. projekt ismertetése
9.8. Az internetes kihívások veszélyei
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
10. A CSALÁDI MINTA SZEREPE AZ INTERNETHASZNÁLATI SZOKÁSOK KIALAKULÁSÁBAN
10.1. A szülői internethasználat hatása
10.2. Az internet hatása a családi életre
10.3. A szülői mediáció lehetséges típusai
10.4. A szülői nevelési stílus hatása .
10.5. Családi médiahasználati terv
Feladat.
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
11. A KIEGYENSÚLYOZOTT ÉS KRITIKUS INTERNETHASZNÁLAT KIALAKÍTÁSA
11.1. Az egészséges internethasználat
11.2. Az internethasználat megkezdése
11.3. A médiatudatosság kialakítása
11.4. Digitális kompetenciák, digitális állampolgárság
11.5. A hatékony keresés az interneten
Feladat
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
12. TANÁCSOK AZ ONLINE VISELKEDÉSKULTÚRÁHOZ
12.1. A netikett fogalma
12.2. E-mail írása.
12.3. Fórumok használata és a kommentelés
12.4. A trollok kezelése .
12.5. Mi kerüljön megosztásra a közösségi oldalakon?
12.6. A gyermek közösségi profilja
12.7. Brandépítés az online világban
Feladat.
Összefoglaló
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
HASZNOS LINKEK GYŰJTEMÉNYE
ÖNÉLETRAJZ