TARTALOMJEGYZÉK
Előszó
1. Bevezetés
1.1. A kutatási probléma felvázolása .
1.2. A téma kutatási előzményei és ezek legfontosabb eredményei
1.3. A kutatás célja, kutatási kérdések
1.4. A kutatás módszertana
1.5. Az értekezés főbb szerkezeti elemei, várható új tudományos eredményei. A téma aktualitása
2. A német romantika értékelőzményei a társadalomtörténeti és mentalitástörténeti változások tükrében
2.1. A Goethe-kor fogalmi értelmezése
2.2. A Goethe-kor Németországa
2.3. A német felvilágosodás jellemzői
2.3.1. A polgári emancipáció
2.3.2. Az individualizmus térnyerése
3. Pedagógiai válaszok a 18. század társadalomtörténeti és mentalitástörténeti kihívásaira
3.1. Iskolai és pedagógiai reformok
3.0.1. A felvilágosodás, mint a nép és a polgárság képzésének korszaka .
3.1.2. A német pedagógiai reformmozgalom inspirációs forrása: Rousseau
3.1.3. Átmenet a filantropizmusból az újhumanizmusba
3.1.4. Újhumanizmus
3.1.4.1. Az újhumanizmus hatása a képzési rendszerre
3.2. A Goethe-kor szellemiségét tükröző pedagógiai elméleti gondolatok
3.2.1. Immanuel Kant szellemi hatása a Goethe-kor gondolkodóira
3.2.2. Az újhumanista oktatáselméleti diskurzus
3.2.2.1. Johann Gottfried Herder (1744–1803)
3.2.2.2. Wilhelm von Humboldt (1767–1835)
3.2.2.3. Friedrich Schiller (1759–1805)
3.2.2.4. Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832)
3.2.3. A klasszikus német filozófia képviselőinek pedagógiai gondolatai
3.2.3.1. Johann Gottlieb Fichte (1762–1814)
3.2.3.2. Friedrich Wilhelm Johann Schelling (1775–1854)
3.2.3.3. Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831)
3.2.3.4. Johann Friedrich Herbart (1776–1841)
3.2.3.5. Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher (1768–1834)
3.3. A német romantika pedagógiai válaszai a kor kihívásaira
3.3.1. A német romantika terének jellemzői
3.3.1.1. A német romantika filozófiai háttere
3.3.1.2. A német romantikus kultúra eszmekincsei
3.3.2. A német romantika pedagógiai gondolkodói
3.3.3. A német romantikus pedagógia „szíve”: a gyermek
3.3.3.1. A romantikus gyermekkép előtörténete az antik kortól Goethéig.
3.3.3.2. A romantikus gyermekkép mintázatai. Az elveszett egyensúly keresése. Szöveginterpretációk
3.3.3.3. A romantikus gyermekkép továbbélése a történelmi reformpedagógiában
4. Összegzés, konklúziók
4.1. A német romantika pedagógiai gondolkodására vonatkozóan
4.2. A romantikus gyermekképre vonatkozóan .
Utószó
5. Felhasznált irodalom
5.1. Felhasznált primer források
5.2. Hivatkozott szekunder források, feldolgozások