Az API Tanítóképző Tanszék szakdolgozati követelményei
A diploma megszerzéséhez a végzős hallgatóknak szakdolgozatot kell benyújtaniuk, melyet oktatói irányítással, határidőre készítenek el, és kijelölt bizottság előtt védenek meg. Minősítést és osztályzatot kapnak, ami beszámít a záróvizsga átlagába.
A szakdolgozatokra vonatkozó elvárások: Szakdolgozati útmutató
Az egyes szakdolgozati szemináriumokra teljesítésének követelményei: API Szakdolgozati szeminárium követelményei
Szakdolgozatvédés menete: 2023szd_véd_API
A szakdolgozati témaválasztásról
- A szakdolgozati témabejelentő lap letölthető a https://www.jgypk.u-szeged.hu/karrol/tanulmanyi-nyomtatvanyok/szakdolgozati-230323 címről.
- Kérem a hallgatókat, hogy a témakörjegyzékből válasszák ki a szakdolgozati témát (letölthető a Tanítóképző Szakcsoport honlapjáról).
- Vegyék fel a kapcsolatot a konzulens tanárral e-mailben.
- A szakdolgozat bejelentő űrlapot töltsék ki (neptun-kód, az oktatóval egyeztetett konkrét téma magyar és angol címe), a konzulens tanárral írassák alá.
- A kitöltött és a konzulenssel aláíratott nyomtatvány másolatát tegyék el, az eredeti dokumentumot adják le a Tanítóképző Tanszék irodájában az oktatásszervezőnek (V. épület 110-as szoba).
- Az tanszékvezető által is aláírt űrlapokat a Tanulmányi Osztály által megadott határidőre belső postával továbbítjuk.
Szakdolgozati témák
A szakdolgozat témaválasztása kapcsolódjon a végzettséghez!
ANGOL NYELV ÉS IRODALOM
Dr. Bakti Mária főiskolai docens
- A fordítás helye és szerepe az általános iskolai nyelvoktatásban
- Tartalom és nyelv integrálása a környezetismeret órán
Dr. Bernáth András adjunktus
- Angol reneszánsz történelem, irodalom és kultúra
- Shakespeare drámái és azok modern adaptációi
- Shakespeare-mesék: drámajelenetek gyermekeknek
- Shakespeare’s plays and their modern reception
- Teaching Shakespeare in school
Szarvas Júlia mestertanár
- Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – mesemondás, történetmesélés
- Az angol nyelv tanítása az 1-6. évfolyamon – készségfejlesztő játékok az angolórán
MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
Dr. (Bíró-)Balogh Tamás főiskolai docens
- Kortárs magyar próza
- Kortárs magyar líra
- Kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalom
- századi gyermek és ifjúsági irodalom
- századi ifjúsági regények: pl. Molnár Ferenc, Móra Ferenc, Mándy Iván, Fekete István
- Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
- A paródia mint irodalomoktatási segédanyag
- Irodalmi kultuszok
- Kosztolányi Dezső munkássága
- Radnóti Miklós munkássága
- Fekete István munkássága
Dr. habil Tóth Sándor Attila főiskolai tanár
- Népmesei motívumok és szerepük a magyar népmesék világában
- A novella vagy a regény tanítása
- A vers tanítása (klasszikusok és modernek)
- A vers és a képességfejlesztő irodalomtanítás
- Egy szépirodalmi mű komplex elemzése és tanítása
- A mese és a mítosz kapcsolata (egy mű elemzésén keresztül)
- Irodalmi művek jeles nőalakjai és- típusai
- A népmesék nőalakjai
- A magyar irodalom legszebb szerelmes versei
- A mítoszok és a mondavilág sajátosságai
- A haza és a hazaszeretet motívuma irodalmi alkotásokban
- Klasszikus meseírók, rejtőzködő életművek: Arany László, Benedek Elek életműve
- Andersen meseszövegeinek értelmezése
- Cigány népmesék témavilága és értelmezésük (szabadon választott szerző[k] alapján)
- Az irodalom képi megjelenése (szöveg és kép, kép és szöveg)
MATEMATIKA/INFORMATIKA
Dr. Krisztin Német István főiskolai docens
- Thalész és Pitagorasz tétele (Csak matematika VMT-s hallgatónak!)
- A matematika jelrendszerének és magyar szaknyelvének kialakulása
Dr. Kórus Péter főiskolai docens
- Matematikai versenyfeladatok, feladattípusok összehasonlítása, elemzése
- Logikai játékok elemzése matematikai szempontok szerint
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb matematikai témák is lehetnek.
Dr. Pintér Klára főiskolai docens
- A természetes szám fogalmának kialakulása
- Az iskolaérettség matematikai vonatkozásai
- Geometriai tevékenységek az alsó tagozatban
- Kombinatív képességek fejlesztése az alsó tagozatban
- A valószínűségi szemlélet fejlesztése az alsó tagozatban
- A műveletek tanítása az alsó tagozatban (külön-külön is lehet: összeadás, szorzás, osztás)
- Számrendszerek (választható témák: pl. történeti kialakulás; műveletek; vagy egyéb, a konzulenssel egyeztetett, a szakdolgozó által javasolt specialitás)
- Kooperatív munkaforma a matematikaórán
- Manipulatív tevékenységek a matematikaórán
- Szemléltető eszközök a matematikaórán (külön-külön is lehet, pl. A logikai készlet, A színes rudak készlete)
- A matematika kapcsolata más tantárgyakkal
- Képi reprezentációk tanítása az alsó tagozatos matematikaórán
- Játékok a matematikai képességfejlesztésben
- Digitális eszközök alkalmazási lehetőségei a matematika órán
- A hallgatóval történő megbeszélés alapján egyéb, matematikatanítással kapcsolatos témák is lehetnek.
NEMZETISÉGI NÉMET NYELV ÉS IRODALOM
Dr. Dibóné Borbély Ágnes nyelvtanár
- Die Volkskultur der Ungarndeutschen im Unterricht
Prof. Dr. Drahota-Szabó Erzsébet egyetemi tanár
- Die kontrastive Sprachbetrachtung im Deutschunterricht
- Sprachspiele im Deutschunterricht
- Die Rolle der Übersetzung im Deutschunterricht
Dr. habil. Propszt Eszter főiskolai tanár
- Die Geschichte der Ungarndeutschen im Unterricht
- Die ungarndeutsche Literatur im Unterricht
- Literatur im Unterricht
Dr. Sárvári Tünde főiskolai docens
- Frühbeginn
- Kooperatives Lernen im Deutschunterricht
- Evaluieren im Deutschunterricht
- Lehrwerkanalyse
PEDAGÓGIA/PSZICHOLÓGIA
Dr. Gál Anikó adjunktus
- A média hatása a személyiségfejlődésre (médiapedagógia)
- Idegen nyelvoktatás az iskolában
- Kéttanítós modell
- Integrált-inkluzív nevelés
- Gyermekvédelem, a gyermekvédelem intézményei
Bobor Rebeka szakmai tanár
1 Iskolai sikeresség/sikertelenség (iskolai jóllét, megküzdési stratégiák, kiégés, iskolai kötődés, halogatás, stb.)
2 A család szerepe a gyermekek fejlődésében, szülői bánásmód
3 A pedagógus-szerep lélektani sajátosságai
4 Az iskolai konfliktusok kezelésének pszichológiája
5 Iskolai agresszió: bullying és cyberbullying
6 A hallgató által választott pszichológiai témák (előzetes egyeztetés alapján)
Soós Katalin mesteroktató
- Az egészségnevelés helye és szerepe a kisgyermeknevelésben
- Egészségileg problémás gyermekek helyzete az iskolában
- Egészségfejlesztési szerepek a tanítói munkában
- Az egészségnevelés története
- A gyógynövénykultúra helye és szerepe a 21. században
- Egyéb témák, megbeszélés szerint
TERMÉSZETISMERET
Oláh Ferenc mesteroktató
- Projektpedagógia a környezet vagy természetismeret tanításában (konkrét projekt bemutatása, értékelése)
- Élmény alapú tapasztalati tanulás a környezet-, természetismeret órákon
- A terepi oktatás módszerei a kisiskolás korban (konkrét program bemutatása, értékelése)
- Iskolakertek, tanösvények szerepe a természetismeret oktatásában
- Az élővilág sokféleségének vizsgálata kisiskolásokkal (Csak VMT-nek)
- Híres biológusok vagy természettudósok életpályája
- Környezeti nevelés lehetőségei az Arany János Általános Iskolában (Muhel Katalin)
- A biológiai anyagrész logikája a Környezet-, és a Természetismeret tantárgyakban
- A földrajzi anyagrész logikája a Környezet-, és a Természetismeret tantárgyakban
- Egyéb témák, megbeszélés szerint
TECHNIKA
Dr. Dudás Tünde
- Magyar népművészeti motívumok a modern öltözködésben
- A bábozás alkalmazása a tanítói munkában
TESTNEVELÉS
Dorka Péter mesteroktató
- A mozgásos rekreáció, az egészséges életmód, a szabadidő kultúrájának vizsgálata a 7-13 éves korú tanulók körében. esettanulmányok, vizsgálatok kiváltképp a differenciált fejlesztésű heterogén csoportokban.
- Küzdősportok, küzdőjátékok a 7-13 éves korú tanulók testnevelésében, személyiségfejlesztésében.
- A 7-13 éves korú tanulók testnevelésében alkalmazott edzéselméleti ismeretek megléte vagy meglétének szükségessége a tanítói munkakörben alkalmazott pedagógusok esetében.
- Az iskolai pedagógiai programban megjelenő vagy a szünidőben megvalósított táboroztatások személyiségfejlesztő vagy az egészséges életmódra gyakorolt hatásának vizsgálata.
- Az iskolai pedagógiai programok elemzése az egészségfejlesztés biztosításának, megvalósításának, hatékonyságának tükrében.
- A 7-13 éves korú tanulók fizikai aktivitásának és mozgástanulásának vizsgálata a szenzitív folyamatok tükrében.
- Az alternatív környezetben alkalmazott mozgásformák hatékonyságvizsgálata.
- A 7-13 éves korú tanulók testnevelésében alkalmazott oktatásmódszertani
- A testkultúra fejlődésének hatása és a sportpolitikai törekvések vizsgálata, megjelenése napjaink testnevelésében, sportjában, szabadidős lehetőségeiben.
VIZUÁLIS NEVELÉS
Dr. Pillerné Sonkodi Rita DLA adjunktus
- Múzeumpedagógia
- Funerális művészet
- Az impresszionizmustól napjainkig (szabadon választott művészettörténeti téma)
- A hallgató által javasolt, a vizuális nevelés témakörébe tartozó téma feldolgozása (a konzulenssel egyeztetve).