IV.7.4. Jork

Pedagógiai cél: bemelegítés, koncentrációfejlesztés

Játékosok optimális száma: 10 - 30 fő

Játékosok életkora: 7 - felső korhatár nincs

Játékidő: 5-10 perc

Helyigény: szabadban, tanteremben

Kellékigény: nincs

A játék menete:

A játékosok körbeállnak a vezetővel együtt. Első lépésként egy mondókát kell megtanulnunk, ami a következő: - Jorknak volt egy hercege! Tízezres a serege! Felmentek a hegyre, lementek a völgybe. Ha fent voltak, hát fent voltak, ha lent voltak, hát lent voltak. Mikor fent sem voltak, lent sem voltak, otthon voltak. Mondjuk el először hangosan, hogy mindenki hallja, majd közösen. Elég egyszer, mert nagyon könnyen megjegyezhető és a játéknak talán jobb a hangulata is, ha nem tudjuk kívülről a szöveget és néha bele is keveredünk. Ezek után a mondókához, mozdulatokat is kapcsolunk. Lépésenként haladunk, és amit a játékvezető csinál, illetve mond, utána csinálják a játékosok. Egyenesen állunk, összeért sarokkal, elöl összefont karokkal mellmagasságban. Így kezdjük a mondókát!

Jorknak volt egy hercege! (ekkor még alapállásban vagyunk a következő szakaszig). 10.000-es a serege! (ekkor előre kinyújtott karokkal mutatjuk a tízet az ujjainkkal). Felmentek a hegyre!(feltartott karokkal mondjuk ezt a részt mutatva, hogy fent vagyunk a magasban). Lementek a völgybe!(leguggolunk). Ha fent voltak hát fent voltak! (újból felegyenesedünk feltartott kezekkel). Ha lent voltak hát lent voltak!(leguggolunk). Mikor fent sem voltak, (felemelkedünk, kezek a magasban) lent sem voltak, (leguggolunk) otthon voltak! (alapállás).

Szinte már az első próba után a játékosok a vezetővel együtt fogják mondani a mondókát és csinálni a mozdulatokat. Picit tempósabban is mondhatjuk a szöveget egészen addig, hogy már-már alig lehet érteni a mondókát és végül garantáltan mindenki nevetni fog, ami a játék végét jelzi!

A játék befejezése, lezárása: Akkor van vége, ha felgyorsult a mondóka és jól átmozgatta minden porcikánkat. Ezzel a játékkal nagyon jól fel lehet oldani a feszültséget, amit egy új csoportba való bekerülés miatt érzünk. Pl. az iskolakezdés első napján, amikor még a gyerekek nem ismerik egymást, csodákat tud művelni néhány ilyen típusú játék eljátszása.