Az egészségfejlesztő mentálhigiénikus pedagógus szakvizsgára történő felkészítés hozzájárul az alap- és mesterképzésben megszerzett ismeretek és jártasságok megújításához, elmélyítéséhez, kiegészítéséhez, a pedagógus-munkakörrel együtt járó feladatok ellátásához szükséges gyakorlat, képesség, a pedagógus pályára való alkalmasság fejlesztéséhez, továbbá bármelyik felsőfokú iskolai végzettséggel és szakképzettséggel betölthető pedagógus-munkakörben hasznosítható, az alap- és mesterképzésben szerzett ismeretekhez szorosan nem kötődő új ismereteket nyújt (277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet értelmében).
A képzés során a pedagógusok továbbá képessé válnak az egészségfejlesztő és mentálhigiénés kultúra területén a közvetítő szerep betöltésére. Hozzájárulnak a köznevelési intézményekben az egészséges életmód és életszemlélet megalapozásához, feltételeinek megteremtéséhez, szükség esetén korrekciójához. Az elsajátított egészségfejlesztő, mentálhigiénés és prevenciós módszerek felhasználásával közösségi akciók, csoportos foglalkozások és egyéni tanácsadás keretében gyakorolják az egészségkultúra terjesztését, fejlesztését. Alkalmassá válnak e terület fejlődésének önálló követésére, illetőleg a tudományos eredmények alkalmazására mindennapi munkájukban. A személyiség- és készségfejlesztés kialakítja a hallgatókban az önismeretre, önreflexióra való igényt és felkészíti őket a pedagógusszerep speciális kihívásaira (pl. konfliktusok kezelése).
A képzést bemutató rövid tájékoztató videó megtekinthető itt.
Az egészségfejlesztő mentálhigiénikus pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakon végzett hallgató:
Ismeri a köznevelés rendszerét és szervezetét, a köznevelési intézmények működését és a tartalmi szabályozással kapcsolatos kérdéseket és követelményeket.
Tájékozott az iskolával, óvodával és intézményi környezetével, szervezetfejlesztéssel, minőségfejlesztéssel, a pedagógiai értékelés és tervezés folyamatával kapcsolatban.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű és kisebbségi csoportok pedagógiájával.
Ismeri az egészségfejlesztés elméleteit és módszertanát a különböző életkorú és társadalmi helyzetű csoportok vonatkozásában.
Medicinális, népegészségtani, család- és életmódszociológiai ismeretei révén komplexen látja az egészséggel kapcsolatos kérdéseket.
Pszichológiai ismeretei alapján átlátja a gyermeki, tanulói személyiség ismérveit és a szakszerű beavatkozási lehetőségeket.
Ismeri az iskola-egészségügy, mentálhigiéné, közösségi és iskolai mentálhigiéné aktuális kérdéseit, a tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli egészségfejlesztés- és nevelés módszertani lehetőségeit, a kisebbségek és a hátrányos helyzetűek egészségfejlesztésének korszerű módszereit és a balesetmegelőzés és elsősegélynyújtás módszereit.
Működteti a köznevelési intézmény pedagógiai fejlesztési, szervezési, minőségbiztosítási és teljesítményértékelési rendszerét és növeli a köznevelési intézmény hatékonyságát.
Pedagógia méréseket szervez és bonyolít le. Közreműködik a pedagógiai és foglalkozási programok kidolgozásában.
Irányítja és végrehajtja a köznevelési vagy közművelődési intézmény egészségfejlesztő-mentálhigiénikus feladatait.
Közösségi alapú komplex iskolai egészségfejlesztő programokat és projekteket dolgoz ki.
A köznevelési intézményre vonatkozóan egészségtérképet készít (a gyerekek, tanulók fizikai, mentális, szociális státuszának felmérése, elemzése).
Elkészíti a köznevelési intézmény egészségfejlesztési és egészségnevelési tervét, irányítja annak megvalósítását, szakmai végzettségének megfelelő feladatokat lát el pl. életmód tanácsadás egyéni és csoportos helyzetben a köznevelési intézmény szereplőinek; mentálhigiénés tanácsadás.
Képes szaktantárgyába/szaktantárgyaiba integráltan tanórai (osztályfőnöki óra), tanórán kívüli (készségfejlesztő és szellemi rekreációs szakköri foglalkozás, iskolai rendezvény, klub) és iskolán kívüli egészségfejlesztés és egészségnevelés változatos módszereinek alkalmazására, külön hangsúlyt helyezve az alábbi területekre:
Pedagógusokra irányuló egészségfejlesztési és mentálhigiénés tevékenységeket végez (pl. stresszkezelés, kiégés prevenció, pedagógiai esetmegbeszélő csoportok szervezése stb.).
Figyelemmel kíséri a köznevelési kérdéseket.
Az egészség iránt elkötelezett holisztikus gondolkodás, rendszerszemléletet jellemzi.
Preventív és promotív szemléletet képvisel.
Törekszik az önreflexióra és az önfejlesztésre és másokat is arra késztet.
Munkáját problémafeltáró, -megoldó és konfliktuskezelő készség, együttműködési, koordináló és vezetési készség, valamint fejlett empátiás és kommunikációs készség jellemzi.
Nyitott arra, hogy a problémák megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon. Igénye van a folyamatok elemzésére-értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek módosítására.
Munkája során tiszteletben tartja és védi a gyermeki és emberi méltóságot és jogokat.
Elkötelezett az egész életen át való tanulásért.
Koherens álláspontot alakít ki a holisztikus értelemben vett egészségről és álláspontját modern kommunikációs eszközökkel is terjeszti.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
A köznevelési intézmény egészségfejlesztési és egészségnevelési tervének kidolgozására létrehozott teamet vezeti és a teamben együttműködik más szakterületek képviselőivel pl. iskolaorvos, pszichológus, védőnő és az intézményvezetés által megbízott más szakemberek.
Koordináló szerepet tölt be a köznevelési intézmény társadalmi tevékenységét szolgáló intézményekkel (gyermekjóléti szolgálat, gyámügy, drogambulancia stb.).
Szükség esetén biztosítja a megfelelő szakemberhez történő továbbutalást.
Felelősséget vállal pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.
A pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben szerzett tapasztalatokra épülően készíti fel a hallgatókat a jogszabály által előírt következő tudáselemek elsajátítására: közigazgatási, tanügy-igazgatási vezetési ismeretek; a nevelési-oktatási intézmény mint szervezet; az intézmény és környezete; a nevelési-oktatási intézmény hatékonysága; a pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében; egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálás, a sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása; hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása a nevelési-oktatási intézményrendszerben.
Az egészségfejlesztés elmélete és módszertana, kisebbségek és hátrányos helyzetűek egészségfejlesztése, egészségfejlesztő szervezetfejlesztés, projektmenedzsment, család-, életmód és devianciaszociológia, életmódelemek, művészeti kultúrák az egészségfejlesztésben (olvasás-, vizuál-, zene- és mozgáskultúra), népegészségtan és egészségműveltség, krónikus betegségek megelőzése és rehabilitációja, természetgyógyászati alapismeretek, iskolai elsősegélynyújtás, balesetmegelőzés.
Tanácsadás elmélete és módszertana, mentálhigiénés tanácsadás, életmód tanácsadás, személyiségfejlesztés.
Mentálhigiéné, közösségi mentálhigiéné, iskolai mentálhigiéné, személyiséglélektan és egészségpszichológia.
Egészségfejlesztés a köznevelésben, pedagógiai esetfeldolgozás.
A résztvevők a terepgyakorlatok keretében lehetőséget kapnak arra, hogy az egészségfejlesztés, mentálhigiéné különböző színtereit megismerjék, és a terepgyakorlatokon szerzett ismereteiket, tapasztalataikat az iskolai, óvodai környezetben hasznosítsák koordináló tevékenységük során, valamint közvetítőként az iskola, óvoda szereplői – a gyerekek, a diákok, a pedagógusok és a köznevelési intézmény más dolgozói felé. Ezek a terepgyakorló helyek az alábbi intézményekből kerülnek ki: egészségügyi intézmények (pl drogambulancia, gyermek- és serdülő pszichiátria, gyermekfogászat, Nemzeti Népegészségügyi Központ stb.), szociális intézmények (pl. családsegítő, nevelési tanácsadó, pályaválasztási tanácsadó), nem állami intézmények (pl. egyházak, egyesületek, alapítványok). Az iskolai terepgyakorlat pedig lehetőséget biztosít a megszerzett köznevelési, szervezeti, oktatási stb. ismeretek készség szintű alkalmazására, valamint egy egészségfejlesztő projekt kidolgozására.
A képzés részletes tanterve megtekinthető itt.
Az Egészségfejlesztő Mentálhigiénikus pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakra jelentkezés előfeltétele a pedagógusi munkakör betöltésére jogosító felsőfokú iskolai végzettség és szakképzettség, valamint legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat.
Szemeszterenként 3-4 hétvégén (péntek délután, szombat délelőtt és délután), blokkosított formában történik a képzés. A foglalkozások az ismeretközvetítést, a hagyományos előadást és az egyes témák feldolgozását, tehát a problémafeltáró, elemző és megoldó technikát is magukba foglalják.
4 szemeszter
160 000 Ft \ félév
Szakirányú végzettséget tanúsító oklevelet kaphat, aki:
Szakalapítási dokumentum száma: |
OH-FHF/1036-11/2010. |
---|---|
Jelentkezési határidő: | 2024. augusztus 22. |
A képzés indul: | 2024. szeptember |
Hallgatói irányszám: | 5<30 fő |
A jelentkezés módja: | A képzésre jelentkezni elektronikus formában lehet az
alábbi módon:
|
A felvételi eljárással kapcsolatos teendők: |
FIGYELEM! A felvételi eljárás keretében felvételi portfolió benyújtása szükséges. A felvételi portfólió elkészítéséhez szükséges űrlap elérhető itt: felvételi portfólió űrlap. A felvételi portfóliót az egeszsegfejlesztes.jgypk@szte.hu e-mail címre kell küldeni. Benyújtási határidő: 2024. augusztus 22. |
Beiratkozás, és a képzés első konzultációs napja: | Kialakítás alatt, ezért későbbi időpontban kerül
közzétételre. |
Érdeklődni lehet: | Tel. / fax: 06 62/ 544-737; E-mail: egeszsegfejlesztes.jgypk@szte.hu |