Kurzusnév:
A
MAGYAR NYELV SZÖVEGTANA
Kreditérték: 5 |
Óraszám
|
Ellenőrzés
|
Státusz
|
Előadás
|
Szem.
|
Előadás
|
Szem.
|
(Alapozó/Szakspecifikus/Választható)
|
6
|
4
|
K
|
|
A
|
E tárgy célja és feladata azoknak az ismerethalmazoknak a feltárása
és rendszerbe foglalása, amelyek lehetővé teszik egyfelől első és másodfokú
értelmező interpretációk hozzárendelését a szövegnek nevezett dominánsan
verbális objektumokhoz, másfelől biztosítani képesek a humán kommunikációs
folyamatok produktivitását, a szövegértés és a szövegalkotás eredményességét.
Tananyag
A szöveg fizikai hordozója és annak értelmi képe. A
szöveg fizikai hordozójához rendelhető formai felépítés. A szöveg
fizikai hordozójához rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés. A szövegben
kifejezésre jutó tényleges vagy fiktív világdarab és annak értelmi képe.
Szövegösszefüggőség: konnexitás, kohézió,
koherencia.
Szövegtipológiai kérdések. Szövegértés és szövegalkotás az iskolai oktatásban.
A szövegszemlélet alkalmazásának aktuális és nyitott kérdései.
Irodalom
Előírt
BALÁZS János:
-
1985. A szöveg. Gondolat, Budapest.
BENCZE Lóránt:
-
1991. Élő szónak súlyos volta. Putatív szövegvizsgálati modell
és alkalmazásának kísérlete. In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.):
Szemiotikai
szövegtan 3. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Második rész),
JGYTF Kiadó, Szeged, 13-40.
PETŐFI S. János:
-
1990. Szemiotikai textológia – Didaktika. In: Szemiotikai
szövegtan 1. A szövegtani kutatás néhány alapkérdése (= Acta Acad. Paed.
Szegediensis, Ser. Ling.-Litt.-Aest.), szerk. Petőfi S. János és Békési
Imre. Szeged, 7-21.
-
1991. A szövegszignifikáció aspektusai és azok szemiotikai
textológiai tárgyalása. In: Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani
kutatás irodalmából (Első rész), szerk. Petőfi S. János és Békési Imre.
Szeged, JGYTF Kiadó, 7-37.
-
1994. A szemiotikai textológia mint egy studium generale
egyik lehetséges eleme. Vass László (szerk.): Magister Emeritus 1993.
[Könyv Szőkefalvi-Nagy Béláról, Fischer Ernőről és Petőfi S. Jánosról.]
JGYTF Kiadó, Szeged, 85-116.
TOLCSVAI NAGY GÁBOR:
VASS László:
-
1990. Terminológiai szótár a szemiotikai
szövegtan tanulmányozásához. In: Petőfi S. János – Békési Imre (szerk.):
Szemiotikai
szövegtan 1. A szövegtani kutatás néhány alapkérdése. Acta Academiae
Paedagogicae Szegediensis, Series Linguistica, Litteraria et Aestetica,
Szeged, 85-115.
-
1993a. A vers vehikulumához rendelhető formai felépítés:
Rakovszky Zsuzsa: Van Gogh. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes
Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma
Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 151-166.
-
1993b. Megjegyzések szövegek makroorganizációjával
kapcsolatban. In: Régi és új peregrináció. Magyarok külföldön, külföldiek
Magyarországon I-III. A III. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson
– Szeged, 1991. augusztus 12-16. – elhangzott előadások. Nemzetközi Magyar
Filológiai Társaság – Scriptum Kft. Budapest – Szeged, 1471-1477.
-
1994. A szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezése.
Somlyó György: Mese az egyről és a kettőről. In: Petőfi
S. János– Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan
és prózaelemzés. A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez.
Trezor Kiadó, Budapest, 259-279.
-
1995. Bibliográfiai tájékoztató. Magyar
nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László – Boldizsár
Klára:
Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Nyelvészeti
Füzetek 4. Generalia, Szeged. 61-79.
-
1996. Tervezet egy szemiotikai textológiai
megalapozottságú szövegnyelvészet kidolgozására. In: R. Molnár Emma (főszerk.):
Absztrakció
és valóság. JGYTF Kiadó, Szeged, 357-368.
-
2000. Előadásvázlatok. Szövegtan. (Kézirat.)
Ajánlott
BALÁZS János:
-
1979. A szövegtan alapjai. In: Szathmári István – Várkonyi
Imre (szerk.): A szövegtan a kutatásban és az oktatásban. MNYTK.
154. Kaposvár, 9-21.
BÁNRÉTI Zoltán:
-
1979a. A szempont a szövegépítkezésben. In: Szathmári István
– Várkonyi Imre (szerk.): A szövegtan a kutatásban és az oktatásban, MNYTK.
154. 77-82.
-
1979b. A szöveg interpretációja és témája. NyK. 81.
323-338.
FEJES Katalin:
-
1980. Egy korosztály írásbeli nyelvhasználatának alakulása.
Tankönyvkiadó, Budapest.
-
1981. Egy korosztály írásbeli nyelvhasználatának alakulása.
Szövegvizsgálat 3 – 5. osztályban. (A tanítás problémái.) Tankönyvkiadó,
Budapest.
KÁROLY Sándor:
-
1979. A szöveg és a jelentés szerepe kommunikációs szemléletű
nyelvészeti törekvéseinkben. In: Szathmári István – Várkonyi Imre (szerk.):
A szövegtan a kutatásban és az oktatásban, MNYTK. 154. 23-32.
KERNYA Róza:
-
1988. A szöveg néhány sajátossága kisiskolások fogalmazásaiban.
Tankönyvkiadó, Budapest.
SZIKSZAINÉ Nagy Irma:
ZSOLNAI József:
-
1979. Kisiskolás korúak szövegalkotásra nevelésének szövegtani
vonatkozásai. In: Szathmári István – Várkonyi Imre (szerk.): A szövegtan
a kutatásban és az oktatásban, MNYTK. 131-136.
