III.12. A tanár felkészülése az órára
A tanári felkészülés kettős feladat elvégzését jelenti:
- tanmenetkészítés (hosszú távú tervezés)
- felkészülés egy órára:- a játék kiválasztása- óravázlat készítése
Tanmenetkészítés:
A tanterv osztályonként konkrétan meghatározza, hogy az egyes osztályokban a tanév folyamán milyen játékokat kell megtanítani. A tantervkészítés három részmunkát tartalmaz:
a, Anyagkiválasztás: A tantervi játékanyag szabadtéren megvalósítható, erre a tárgyi feltételek mindenütt adottak. A helyi körülményekhez igazodva tervezhetünk népszerű játékokat, népi játékokat, télen korcsolyával, szánkóval végezhető és úgynevezett „havas játékokat".
b, Anyagfelosztás, anyagfelbontás: Ezt a munkát úgy végezzük, hogy a játékokat a felbontott őszi, téli, tavaszi időszakra ütemezzük.
c, Anyagelrendezés: Ez a feladat a játék témakörökbe való behelyezését jelenti. Ez a tanmenet készítés legfontosabb mozzanata a játékoktatás szempontjából is. Alapos szakismeretet, a tananyagok didaktikai összefüggéseinek ismeretét igényli. A játék behelyezése a tanítási egységekbe csak akkor eredményes, ha a tanár tökéletesen ismeri a tantervi játékokat, azok tartalmát, mozgásanyagát, fiziológiai és szellemi hatását: nevelési lehetőségeit.
Felkészülés egy órára:
Az anyagelrendezés másik területe a testnevelési óra. A tanárnak az egyes tanítási órákra is fel kell készülnie az egész évi tervezésen túl. Óravázlatot kell készítenie, amelyben a játék tanítását, szervezését, vezetését teljes részletességgel ki kell dolgoznia.
A játék kiválasztásának speciális szempontjai:
Az óra kiválasztása az óra céljától függ. Tisztázni kell, hogy a játékot milyen didaktikai-módszertani, oktatási feladat megoldására használjuk fel:
- a bemelegítés feladataként
- fő oktatási feladat, új ismeret előkészítése
- az oktatási anyag gyakoroltatása
- az ismeretek alkalmazását szolgáló játékok
- Új játék oktatása mindig fő oktatási feladatként, célként jelentkezik
- Külön tervezést igényel a játékóra anyagának kiválasztása
- A játéknak a testnevelési óra nevelési célkitűzését is szolgálnia kell
- A kiválasztott játék biztosítsa a sokoldalú képzést, a mozgásműveltség, a fejlett mozgáskultúra kialakítását.
- Fontos a tanulók, az osztály képességeinek figyelembe vétele
- A tanulók játék iránti érdeklődése
- Tárgyi feltételek
- Időjárás

A játékok tartalma, jellege, fiziológiai hatása feleljen meg a tanulók
fejlettségének, fejlődési sajátosságainak, előképzettségüknek.A tanított játékoknak biztosítani kell az előre meghatározott
kialakítását, fejlesztését, tökéletesítését a képzési célnak megfelelően.