III.12. A tanár felkészülése az órára

A tanári munka tervszerűségének, a játékok képző-nevelő feladatainak biztosítása érdekében a tanárnak a játéktanításra, játékfoglalkozásra előre fel kell készülni. A hosszabb távú és a rövidebb távú tervezésnél és előkészítésnél figyelembe kell vennie a fokozatosság és a tananyag egymásra épülésének fő didaktikai elveit. A tanárnak az egyes tanítási órákra is fel kell készülnie az egész évi tervezésen túl. Óravázlatot kell készítenie, amelyben a játék tanítását, szervezését, vezetését teljes részletességgel ki kell dolgoznia.

A tanári felkészülés kettős feladat elvégzését jelenti:

- tanmenetkészítés (hosszú távú tervezés)

- felkészülés egy órára:- a játék kiválasztása- óravázlat készítése

Tanmenetkészítés:

A tanterv osztályonként konkrétan meghatározza, hogy az egyes osztályokban a tanév folyamán milyen játékokat kell megtanítani. A tantervkészítés három részmunkát tartalmaz:

a, Anyagkiválasztás: A tantervi játékanyag szabadtéren megvalósítható, erre a tárgyi feltételek mindenütt adottak. A helyi körülményekhez igazodva tervezhetünk népszerű játékokat, népi játékokat, télen korcsolyával, szánkóval végezhető és úgynevezett „havas játékokat".

b, Anyagfelosztás, anyagfelbontás: Ezt a munkát úgy végezzük, hogy a játékokat a felbontott őszi, téli, tavaszi időszakra ütemezzük.

c, Anyagelrendezés: Ez a feladat a játék témakörökbe való behelyezését jelenti. Ez a tanmenet készítés legfontosabb mozzanata a játékoktatás szempontjából is. Alapos szakismeretet, a tananyagok didaktikai összefüggéseinek ismeretét igényli. A játék behelyezése a tanítási egységekbe csak akkor eredményes, ha a tanár tökéletesen ismeri a tantervi játékokat, azok tartalmát, mozgásanyagát, fiziológiai és szellemi hatását: nevelési lehetőségeit.

Felkészülés egy órára:

Az anyagelrendezés másik területe a testnevelési óra. A tanárnak az egyes tanítási órákra is fel kell készülnie az egész évi tervezésen túl. Óravázlatot kell készítenie, amelyben a játék tanítását, szervezését, vezetését teljes részletességgel ki kell dolgoznia.

A játék kiválasztásának speciális szempontjai:

Az óra kiválasztása az óra céljától függ. Tisztázni kell, hogy a játékot milyen didaktikai-módszertani, oktatási feladat megoldására használjuk fel:

- a bemelegítés feladataként

- fő oktatási feladat, új ismeret előkészítése

- az oktatási anyag gyakoroltatása

- az ismeretek alkalmazását szolgáló játékok

- Új játék oktatása mindig fő oktatási feladatként, célként jelentkezik

- Külön tervezést igényel a játékóra anyagának kiválasztása

- A játéknak a testnevelési óra nevelési célkitűzését is szolgálnia kell

- A kiválasztott játék biztosítsa a sokoldalú képzést, a mozgásműveltség, a fejlett mozgáskultúra kialakítását.

- Fontos a tanulók, az osztály képességeinek figyelembe vétele

- A tanulók játék iránti érdeklődése

- Tárgyi feltételek

- Időjárás

iDevice ikon Szókitöltős teszt

A játékok tartalma, jellege, fiziológiai hatása feleljen meg a tanulók fejlettségének, fejlődési sajátosságainak, előképzettségüknek.

A tanított játékoknak biztosítani kell az előre meghatározott kialakítását, fejlesztését, tökéletesítését a képzési célnak megfelelően.