III.15. A játék oktatási folyamata

A tanítási órán, a meghatározott szempontok alapján kiválasztott, illetve a játékfoglalkozásokra megtervezett, az óravázlatban rögzített új játék megtanítására kerül sor.

A játékoktatásnak, mint komplex, összetett folyamatnak:

- az oktatásban a tanárnak szervező, oktató-nevelő, irányító-vezető funkciókat, feladatokat kell ellátnia

- a tanmenet előkészítése és a játék kiválasztása után a nevelőnek további előkészítő és szervező feladatai vannak.

Az előkészítő és szervező feladatok a következők:

- a játéktér és a felszerelés előkészítése

- pálya jelzéseinek elkészítése

- a játékhoz szükséges felszerelés kiosztása a játékosok felállítása a játéktéren

Az új játék tanítását elsődlegesen az ismeretnyújtás módszereivel végezzük, de a megértés nem nélkülözheti az első végrehajtási kísérletet, amit a játék többszöri, változtatás nélküli gyakorlása követ. A játék befejezését értékelés követi.

A játéktanítás folyamatában tehát ugyanazok a didaktikai feladatok jelentkeznek, mint a testgyakorlatok oktatásában. A módszereket mindenkor össze kell hangolni a játéktanítás céljával, tartalmával, a tanulók előző ismereteivel, fejlettségével, képességeivel, készségeivel.

A játékoktatásban egy-egy didaktikai feladat megoldására a nevelő tervszerűen választja meg a módszereket:

  1. Ismeretközlés: - magyarázat - bemutatás - próbajáték
  2. Gyakorlás: - játékvezetés - szabályok alkalmazása - hibajavítás
  3. Ismeretek megszilárdítása: - ismétlések
  4. Ellenőrzés-értékelés: - teljesítményközlés - elemzés - hibák feltárása

A játéktanításnak a következő fő mozzanatai vannak:

- A játéktér és játékeszközök előkészítése

- A csapatok kialakítása, vezetők kijelölése:

- A játékosok felállítása

- A játékeszközök kiosztása

- Magyarázat

- A játék bemutatása, próbajáték

- A játék megindítása, vezetése

- A játék befejezése, értékelése

A játéktér és a játékeszközök előkészítése:

Játéktér:

Időt takarítunk meg azzal, ha az óra kezdetére a pályát, a játékteret előkészítjük.

Játékeszközök:

Célszerű már az óravázlatban összeírni a játékeszközök mennyiségét, darabszámát.

Az előkészületekbe vonjuk be a tanulókat. Ki lehet jelölni állandó szerfelelősöket.

A csapatok kialakítása, vezetők kijelölése

A csapatjátékok oktatásának sikere függ a csapatok helyes, arányos kialakításától. Ehhez, az alábbi szempontokat kell figyelembe vennünk:

- a csapatok kb. egyenlő játékerővel rendelkezzenek

- azonos létszámúak legyenek

- gyorsan és szervezetten alakítsuk ki a csapatokat

Módszerei:

  1. A tanár jelöli ki a csapattagjait
  2. A csapatokat a tanulók maguk jelölik ki
  3. A kijelölt csapatkapitányok választanak
  4. Irányított választás, vegyes csapatkialakítási módszer
  5. Állandó csapatok
  6. A játékot megelőző gyakorlatalakzat csoportosítását figyelembe véve alakítunk csapatot

Vezetők, kezdőjátékosok kijelölése:

  1. A tanár jelöli ki a kapitányt
  2. Sorsolással történik a kijelölés
  3. A tanulók választják ki a kapitányukat
  4. Kapitányok kijelölése a megelőző játékeredmény alapján történik

A játékosok felállítása:

- gyors

- szervezett

- pontos

Igaz-Hamis kérdés


A játék oktatási folyamatában az ismeretközlés: - magyarázat - bemutatás - próbajáték sorrendben zajlik

Igaz Hamis


A játéktanítás folyamatában tehát ugyanazok a didaktikai feladatok jelentkeznek, mint a testgyakorlatok oktatásában

Igaz Hamis