III.15. A játék oktatási folyamata
A játékoktatásnak, mint komplex, összetett folyamatnak:
- az oktatásban a tanárnak szervező, oktató-nevelő, irányító-vezető funkciókat, feladatokat kell ellátnia
- a tanmenet előkészítése és a játék kiválasztása után a nevelőnek további előkészítő és szervező feladatai vannak.
Az előkészítő és szervező feladatok a következők:
- a játéktér és a felszerelés előkészítése
- pálya jelzéseinek elkészítése
- a játékhoz szükséges felszerelés kiosztása a játékosok felállítása a játéktéren
Az új játék tanítását elsődlegesen az ismeretnyújtás módszereivel végezzük, de a megértés nem nélkülözheti az első végrehajtási kísérletet, amit a játék többszöri, változtatás nélküli gyakorlása követ. A játék befejezését értékelés követi.
A játéktanítás folyamatában tehát ugyanazok a didaktikai feladatok jelentkeznek, mint a testgyakorlatok oktatásában. A módszereket mindenkor össze kell hangolni a játéktanítás céljával, tartalmával, a tanulók előző ismereteivel, fejlettségével, képességeivel, készségeivel.
A játékoktatásban egy-egy didaktikai feladat megoldására a nevelő tervszerűen választja meg a módszereket:
- Ismeretközlés: - magyarázat - bemutatás - próbajáték
- Gyakorlás: - játékvezetés - szabályok alkalmazása - hibajavítás
- Ismeretek megszilárdítása: - ismétlések
- Ellenőrzés-értékelés: - teljesítményközlés - elemzés - hibák feltárása
A játéktanításnak a következő fő mozzanatai vannak:
- A játéktér és játékeszközök előkészítése
- A csapatok kialakítása, vezetők kijelölése:
- A játékosok felállítása
- A játékeszközök kiosztása
- Magyarázat
- A játék bemutatása, próbajáték
- A játék megindítása, vezetése
- A játék befejezése, értékelése
A játéktér és a játékeszközök előkészítése:
Játéktér:
Időt takarítunk meg azzal, ha az óra kezdetére a pályát, a játékteret előkészítjük.
Játékeszközök:
Célszerű már az óravázlatban összeírni a játékeszközök mennyiségét, darabszámát.
Az előkészületekbe vonjuk be a tanulókat. Ki lehet jelölni állandó szerfelelősöket.
A csapatok kialakítása, vezetők kijelölése
A csapatjátékok oktatásának sikere függ a csapatok helyes, arányos kialakításától. Ehhez, az alábbi szempontokat kell figyelembe vennünk:
- a csapatok kb. egyenlő játékerővel rendelkezzenek
- azonos létszámúak legyenek
- gyorsan és szervezetten alakítsuk ki a csapatokat
Módszerei:
- A tanár jelöli ki a csapattagjait
- A csapatokat a tanulók maguk jelölik ki
- A kijelölt csapatkapitányok választanak
- Irányított választás, vegyes csapatkialakítási módszer
- Állandó csapatok
- A játékot megelőző gyakorlatalakzat csoportosítását figyelembe véve alakítunk csapatot
Vezetők, kezdőjátékosok kijelölése:
- A tanár jelöli ki a kapitányt
- Sorsolással történik a kijelölés
- A tanulók választják ki a kapitányukat
- Kapitányok kijelölése a megelőző játékeredmény alapján történik
A játékosok felállítása:
- gyors
- szervezett
- pontos

Igaz Hamis
Igaz Hamis