III.5. A játék szerepe a gyermek életében
A játék elősegíti a gyermek mozgásos fejlődését is:
- csiszolódnak, rendeződnek és koordinálódnak a motoros funkciók
- szolgálja a testi fejlődést
- érzelmi, értelmi és akarati tulajdonságait is fejleszti
A gyermek fejlettségi szintjének megfelelő mozgásos játékok jellemzői:
A mindennapi életben is megfigyelhetjük, hogy egy-egy mozgásos játékot hosszú éveken át, szinte több életkori szakaszban is szívesen játszanak a gyerekek. Az azonos típusú, jellegű játékoknál az egyes életszakaszokban változtatásokkal, módosításokkal játsszák. Az eltérő korú, fejlettségű gyermekek játékai különbözőek.
Azért, hogy a játékokkal fejlődést, a szükséges fizikai és pszichikai hatásokat elérhessük, minden nevelőnek ismernie kell a különböző korú gyermekek testi és szellemi fejlődésének sajátosságait, fejlettségi szintjét, hogy a leghatékonyabban szolgáló játékokat alkalmazhassák.
- csecsemőkor (0-1 évig)
- kisgyermekkor (1-3 évig)
- óvodáskor (3-6 évig)
- kisiskolás kor (6-10)
- serdülőkor (10-14 évig)
Kisiskoláskor
1-2. osztály
Az iskolába kerülés hatalmas átalakulást jelent a gyermek életében. Az eddigi játékot, mint fő tevékenységet felváltja egy sokkal szervezettebb, lényegesen több szabállyal kötött tevékenység, az iskolai tanulás.
- fontos az átmenet, mindig legyen elegendő idő a játékra
- elsősorban játszani tanulnak, az alapkészséget fejlesztjük
- a játékok legnagyobb része mozgásos feladat, szerepjáték. Tartalmuk és szabályaik egyszerűek
- a játék időtartama ne legyen hosszú, a gyors mozgást rövid pihenők kövessék
- érvényesüljön a játékban a gyermek fantáziája, utánozó készsége, önállósága
3-4. osztály
- az ismert fogalmak szimbolikus felidézése válik érdekessé (vadászjátékok, versengések, hunyójátékok)
- fokozottabb érdeklődés a szerepjátékok iránt
- nehezebb szabályok
- egyes sportjátékok technikai elemeit is el lehet sajátítani
A játék a személyiség alakulására is nagy hatással van: elősegíti a nevelésnek, a harmonikus fejlett személyiség pozitív vonásainak kialakítását, fejlesztését.

Azért, hogy a játékokkal fejlődést, a szükséges
hatásokat elérhessük, minden nevelőnek ismernie kell a különböző korú gyermekek testi és szellemi fejlődésének , fejlettségi szintjét.A kisgyermek számára a fejlődés alapvető tényezője a
.