III.16. Magyarázat

A játék sikerét döntő mértékben a helyes magyarázat biztosítja. A magyarázat a játékhoz szükséges felállásban, a megfelelő játékalakzatban történik. Fontos a tanár helyezkedése.

A magyarázat tartalmát illetően célszerű az alábbi sorrend betartása:

- játék megnevezése

- játék leírása

- a feladatok ismertetése

- a győzelem feltételei, a játék végének meghatározása

- célravezető megoldási lehetőségek, taktikai tanácsok

A magyarázat dinamikus legyen, adjunk lehetőséget, hogy a tanuló kérdezhessen.

A játékeszközök kiosztása.

Az előre kikészített játékeszközök a játék ismertetése után kerüljön kiosztásra.

Szervezetten, gyorsan történjen.

Bemutatás, próbajáték:

Bemutatás:

Új játéknál, csak a magyarázat nem elegendő a játék megértéséhez.

A magyarázat kapcsolódjon a bemutatáshoz.

A bemutatás történhet: egyénileg, csoporttal, csapat egészével.

Próbajáték:

Első végrehajtási kísérlet. Egy bizonyos pontig, ideig végezhetik. A próbajátékban kialakult eredményt ne számítsuk be az értékelésbe.

A Játék megindítása, vezetése:

A játékot csak akkor kezdjük el, a külső és belső tényezők biztosítottak. Kezdés előtt még ellenőrizzük a felállás rendjét.

Játékvezetés technikája:

A játékot az előre meghatározott, szabályban rögzített jelre indítsuk el (sípjel, taps, vezényszó, számolás). Fontos, hogy a sípjelzéseket ismerje a tanuló.

A játék során a következő sípjeleket használjuk:

- Egyes sípjel: kezdés, szabálytalanság

- Kettős sípjel: gól, pontszerzés

- Hármas sípjel: a játék befejezése

- Többszöri, szaggatott sípjel: általános hiba, a játék megszakítása, megállítása

- Egy hosszú, egy rövid sípjel: mindenki figyeljen, vigyázz!

Ezek a sípjelek megegyeznek a sportjátékoknál alkalmazott sípjelekkel.

A tanár mindig olyan helyre álljon, úgy helyezkedjen, hogy jól láthassa a játékot.

A játékvezetés tartalmi követelményei:

- határozott, biztos fellépés

- hiba esetén, határozott, magabiztos ítélet

- hozott döntés ellen ne engedje a reklamációt

- jogtalan előny szerzését időben akadályozza meg

- mindig a játékvezetőnek van igaza

Nevelési feladatok a játékvezetésben:

Alapvető, hogy helyes ítélettel nevelünk.

A játék közben heves érzelmi megnyilvánulásokra kell számolni.

Vigyázni kell, hogy a győztes öröm ne fejlődjön elbizakodottsággá, nagyképűséggé, a vesztes csapat ne essen kétségbe, és ne okolják egymást a vereségért. Nevelőmunkánkban a játékokkal el kell érnünk, hogy tanulóink a sikert és a vereséget, győzelmet, kudarcot egyaránt el tudják viselni.

Elsődleges oktatási feladatként a játékvezetésben a hibák javítása jelentkezik.

A játék befejezése, értékelése:

A játék befejezését az óratervben feltüntetett játékra szánt idő határozza meg.

A játék ideje általában 15 perc.

A játékot időre játsszák, célszerű a játékidőt közölni.

A játék befejezését azonnal követi az értékelés. Az értékelés minden esetben rendezett alakzatban történjen a tanulók figyelme mellett.

Az értékelés két részből áll: az első rész számszerű eredményhirdetésből áll: gól, pont, találat, rangsor. A második rész az értékelés, hangsúlyozva, hogy ez mindig több, mint az eredményhirdetés. Az értékelés mutasson rá a győzelem és a vereség okaira. Dicsérje meg a győzteseket, és bátorítsa a veszteseket.

Az értékelés konkrét tartalma:

- a kimagaslóan szereplő tanulókat dicsérje meg

- mutasson rá a tipikus, gyakran elkövetett hibákra, fel kell hívni a hibák kijavításának módjára, lehetőségeire

- a sorozatosan szabálytalankodókat is nevezze meg

- az értékelés legyen tárgyilagos.

A játék fiziológiai hatásának szabályozása

A feladat, hogy biztosítani kell:

- az egészség szinten tartását, megszilárdítását, növelését

- a különböző testi képességek fejlesztését

- a tanulók edzettségi állapotának emelését

A tervezésnél a szabályozáshoz három tényezőt kell figyelembe venni a játékoknál:

- pozitív hatások, változások csak megfelelő mértékkel, intenzitással végzett játék eredményeként jön létre, amikor a terhelés a tanulók számára optimális

- a fokozatosság elvét biztosítani kell

- a játékterhelésnél is érvényesüljön a sokoldalúság elve

A fiziológiai terhelés csökkentésének módjai a játékban:

  1. Rövid szünetek beiktatása
  2. Az egész játékidő csökkentése
  3. A játéktér nagyságának csökkentése,a táv hosszának csökkentése
  4. Feltételek könnyítése
  5. Feladatok nehézségi fokának könnyítése: pl. egyszerűbb szabályok
  6. Szerepes játékoknál folyamatos váltás

Növelésének módjai:

  1. A játékidő hosszabbítása
  2. Pályák, távok növelése
  3. Feltételek nehezítése
  4. Játékeszközök súlyának növelése
  5. Labdák számának növelése, pl. szabadulás a labdától medicinlabdával.
  6. Ismétlésszám növelése
Feleletválasztós teszt (több jó válasz)
A magyarázatnak tartalmaznia kell:
játék megnevezése
játék leírása, szabályai
a feladatok ismertetése
a győzelem feltételei, a játék végének meghatározása
célravezető megoldási lehetőségek, taktikai tanácsok
A játék fiziológiai hatása
A játékeszközök kiosztása



iDevice ikon Szókitöltős teszt
A tanítási órán belül a játék ideje általában perc.