III.16. Magyarázat
A magyarázat tartalmát illetően célszerű az alábbi sorrend betartása:
- játék megnevezése
- játék leírása
- a feladatok ismertetése
- a győzelem feltételei, a játék végének meghatározása
- célravezető megoldási lehetőségek, taktikai tanácsok
A magyarázat dinamikus legyen, adjunk lehetőséget, hogy a tanuló kérdezhessen.
A játékeszközök kiosztása.
Az előre kikészített játékeszközök a játék ismertetése után kerüljön kiosztásra.
Szervezetten, gyorsan történjen.
Bemutatás, próbajáték:
Bemutatás:
Új játéknál, csak a magyarázat nem elegendő a játék megértéséhez.
A magyarázat kapcsolódjon a bemutatáshoz.
A bemutatás történhet: egyénileg, csoporttal, csapat egészével.
Próbajáték:
Első végrehajtási kísérlet. Egy bizonyos pontig, ideig végezhetik. A próbajátékban kialakult eredményt ne számítsuk be az értékelésbe.
A Játék megindítása, vezetése:
A játékot csak akkor kezdjük el, a külső és belső tényezők biztosítottak. Kezdés előtt még ellenőrizzük a felállás rendjét.
Játékvezetés technikája:
A játékot az előre meghatározott, szabályban rögzített jelre indítsuk el (sípjel, taps, vezényszó, számolás). Fontos, hogy a sípjelzéseket ismerje a tanuló.
A játék során a következő sípjeleket használjuk:
- Egyes sípjel: kezdés, szabálytalanság
- Kettős sípjel: gól, pontszerzés
- Hármas sípjel: a játék befejezése
- Többszöri, szaggatott sípjel: általános hiba, a játék megszakítása, megállítása
- Egy hosszú, egy rövid sípjel: mindenki figyeljen, vigyázz!
Ezek a sípjelek megegyeznek a sportjátékoknál alkalmazott sípjelekkel.
A tanár mindig olyan helyre álljon, úgy helyezkedjen, hogy jól láthassa a játékot.
A játékvezetés tartalmi követelményei:
- határozott, biztos fellépés
- hiba esetén, határozott, magabiztos ítélet
- hozott döntés ellen ne engedje a reklamációt
- jogtalan előny szerzését időben akadályozza meg
- mindig a játékvezetőnek van igaza
Nevelési feladatok a játékvezetésben:
Alapvető, hogy helyes ítélettel nevelünk.
A játék közben heves érzelmi megnyilvánulásokra kell számolni.
Vigyázni kell, hogy a győztes öröm ne fejlődjön elbizakodottsággá, nagyképűséggé, a vesztes csapat ne essen kétségbe, és ne okolják egymást a vereségért. Nevelőmunkánkban a játékokkal el kell érnünk, hogy tanulóink a sikert és a vereséget, győzelmet, kudarcot egyaránt el tudják viselni.
Elsődleges oktatási feladatként a játékvezetésben a hibák javítása jelentkezik.
A játék befejezése, értékelése:
A játék befejezését az óratervben feltüntetett játékra szánt idő határozza meg.
A játék ideje általában 15 perc.
A játékot időre játsszák, célszerű a játékidőt közölni.
A játék befejezését azonnal követi az értékelés. Az értékelés minden esetben rendezett alakzatban történjen a tanulók figyelme mellett.
Az értékelés két részből áll: az első rész számszerű eredményhirdetésből áll: gól, pont, találat, rangsor. A második rész az értékelés, hangsúlyozva, hogy ez mindig több, mint az eredményhirdetés. Az értékelés mutasson rá a győzelem és a vereség okaira. Dicsérje meg a győzteseket, és bátorítsa a veszteseket.
Az értékelés konkrét tartalma:
- a kimagaslóan szereplő tanulókat dicsérje meg
- mutasson rá a tipikus, gyakran elkövetett hibákra, fel kell hívni a hibák kijavításának módjára, lehetőségeire
- a sorozatosan szabálytalankodókat is nevezze meg
- az értékelés legyen tárgyilagos.
A játék fiziológiai hatásának szabályozása
A feladat, hogy biztosítani kell:
- az egészség szinten tartását, megszilárdítását, növelését
- a különböző testi képességek fejlesztését
- a tanulók edzettségi állapotának emelését
A tervezésnél a szabályozáshoz három tényezőt kell figyelembe venni a játékoknál:
- pozitív hatások, változások csak megfelelő mértékkel, intenzitással végzett játék eredményeként jön létre, amikor a terhelés a tanulók számára optimális
- a fokozatosság elvét biztosítani kell
- a játékterhelésnél is érvényesüljön a sokoldalúság elve
A fiziológiai terhelés csökkentésének módjai a játékban:
- Rövid szünetek beiktatása
- Az egész játékidő csökkentése
- A játéktér nagyságának csökkentése,a táv hosszának csökkentése
- Feltételek könnyítése
- Feladatok nehézségi fokának könnyítése: pl. egyszerűbb szabályok
- Szerepes játékoknál folyamatos váltás
Növelésének módjai:
- A játékidő hosszabbítása
- Pályák, távok növelése
- Feltételek nehezítése
- Játékeszközök súlyának növelése
- Labdák számának növelése, pl. szabadulás a labdától medicinlabdával.
- Ismétlésszám növelése

játék megnevezése
| |
játék leírása, szabályai
| |
a feladatok ismertetése
| |
a győzelem feltételei, a játék végének meghatározása
| |
célravezető megoldási lehetőségek, taktikai tanácsok
| |
A játék fiziológiai hatása
| |
A játékeszközök kiosztása
| |
