V.9.3. A gyorsasági koordináció mérése, vizsgálata
Azok a tesztek alkalmasak a mérésére, amelyek az idegrendszer szabályozása által megvalósuló mozgássor pontosságát méri.
Ezek lehetnek, ide sorolható:
1. számítógépes tesztek: 2 HAND Két kéz koordináció (Liener, K. & Raatz, J.)
Mérési tartomány: A teszt a vizuomotoros koordináció képességét vizsgálja (szem-kéz, kéz-kéz koordináció). A teszt két képességre koncentrál: a szem és a kéz közötti szenzomotoros koordinációra, valamint a bal és a jobb kéz koordinációjára. A teszt elemzi a motoros reakció sebességét, pontosságát és a kezek koordinációját az apró, precíz mozdulatok során.
2. B19 Dupla labirintus teszt (Bonnardel, R.)
Mérési tartomány: a teszt a szem-kéz koordinációs képességet vizsgálja egy előre beállított sebességű feladat során. A teszt elemzi a motoros reakció sebességét, a pontosságát, valamint a kezek koordinációját.
A teszt során a résztvevőnek köröket kell követnie egy nyomvonalon két kontroll gombbal. A bal gomb a bal kört, a jobb gomb a jobb kört irányítja. Arra kell ügyelni, hogy a körök ne érintsék a nyomvonal sarkait.
A tesztről bővebben http://www.schuhfried.com/viennatestsystem10/tests-test-sets/all-tests-from-a-z/test/b19-double-labyrinth-test/
3. SMK Szenzomotoros koordináció (Bauer, H. Guttmann, G., Leodolter, M.& Leodolter, U.)
Mérési tartomány: a teszt a szem-kéz, kéz-kéz és szem- kéz- láb koordinációt méri. Az egyén koordinációjához szükséges időt a kapott információk és a feedback információi determinálják. A teszt két dimenziót vizsgál: az anticipációs koordinációs képességet, valamint reaktív koordinációs képességet.
A tesztről bővebben: http://www.schuhfried.com/viennatestsystem10/tests-test-sets/all-tests-from-a-z/
4. Pontkövetési teszt:
Eszköz: számítógép és speciális számítógépprogram.
Végrehajtás: a vizsgálati személy előtt a képernyőn egy mozgó pont jelenik meg, amely a programban meghatározott szisztéma szerint változtatja az irányát vagy sebességét, vagy mindkettőt. A vizsgálati személynek egy mozgatható nyíllal (mouse segítségével) követnie kell a pontot
Értékelés: A számítógép azt az időt értékeli, amíg megszakad a nyíl és a pont közötti kapcsolat.
5. Lapérintéses vizsgálat (EUROFIT- teszt)
„Állítható magasságú asztalra vagy ugrószekrényre két, 20 cm átmérőjű kört kell felrajzolni krétával vagy filccel. A körök középpontja egymástól 80 cm távolságra fekszik, a két kör közötti középpontot meg kell jelölni (az eredeti leírás szerint 10x20 cm téglalappal). A próbázó kis terpeszben, kényelmesen helyezkedjen el, kevésbé ügyes kezét tegye a két kör közé középre, kb. a has magasságában, másik kezét pedig az azonos oldali körbe. „Kész, rajt!" jelzésre indulva a lehető leggyorsabban 25-ször kell mindkét kört váltakozva megérinteni, oda-vissza. A középen elhelyezett kéz nem mozdítható el. Az érintéseket (ciklusokat, azaz 1 oda-vissza érintést) hangosan számolja a mérőszemély. A próbázó a tesztet kipróbálhatja, ezen felül két érvényes kísérlet tehető, a jobbik eredmény számít. A két kísérlet között pihenőidőt kell biztosítani. Értékelés: legalább tizedmásodperces pontossággal, másodpercben."
Érdekességek, olvasmányok:
6. Sport Stracking, magyarul Sport Poha- Rak
Bob Fox találta fel a Speed Stacks (Sport Poha-Rak)- t, még az 1980- as években, de nemzetközileg 1998-ban terjedt el, mikor felkérték, hogy Texasban tartson egy előadást.
Érdekességek, olvasmányok:
(http://www.speedstacks.com/instructors/resources/history/)
Magyarországon viszonylag új készségfejlesztő program, amely egyénileg és csapatban is jól végezhető. Lényege, hogy speciális műanyag poharakat kell minél rövidebb idő alatt sorrendbe rakni, valamint rendszerezni. A résztvevők előre meghatározott sorrendben különböző gúlákat építenek fel, az idővel vagy egy másik versenyzővel versengve. A gúlák három, hat, vagy tíz pohárból állnak.
Érdekességek, olvasmányok:
(http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf).
A program korosztálytól, képességektől, előképzettségtől független, fizikailag és szellemileg is fitten tartja a résztvevőket. Mindkét kéz váltott használata javítja az agy féltekéinek folyamatos kapcsolatát, a középvonal keresztezésével új kapcsolatok (hidak) alakulnak ki az agysejtek között. Mint valamennyi sportfoglalkozásnak, ennek is az elsődleges célja az egészséges, harmonikus személyiségfejlesztés. „A Speed Stacks olyan mozgásos tevékenység, amely a gyors mozgást és a gyors gondolkodást kapcsolja össze, ezáltal fejleszti a gyorsasági koordinációs képességet. Segíti a szem-kéz koordináció és a finom motorika fejlődését, hatékonyan fejleszti a szem-kéz összerendezett, célszerű, együttes mozgását (Murray és mtsai, 2004; Hart és mtsai, 2006)."
Forrás: (http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf).
Videó anyagok:
Zene és a ritmus (video anyag):
-
élménynyújtás, tanórák színesebbé tétele (családi programok, szabadidősport, csapatépítés, rekreáció);
-
az agyműködés serkentése, a jobb és a bal agyfélteke aktivizálása, kétoldalúság kialakítása;
-
az ideg és mozgatórendszer kapcsolat hatékonyságának növelése;
-
szem- kéz koordináció fejlesztése és javítása
-
szellemi és fizikai edzettség fokozása;
-
versenyszerűen lehet űzni (egyéni, páros, csapat);
-
jól mérhető az egyén önmagához mért fejlődése;
-
fogyatékkal élők, integrált részvételének lehetősége;
-
3-10 éves korosztálynál a manipulációs finommozgások gyakorlásával segíti az íráskészség elsajátítását, javul a ceruza fogásának technikája, fejlődik az ujjak rugalmas izomműködése.
Képek forrása: http://www.sikerado.hu/magyarorszagon/2012/11/10/Sport_Poharak_Vilagnap