V.9.3. A gyorsasági koordináció mérése, vizsgálata

Azok a tesztek alkalmasak a mérésére, amelyek az idegrendszer szabályozása által megvalósuló mozgássor pontosságát méri.

Ezek lehetnek, ide sorolható:

1. számítógépes tesztek: 2 HAND Két kéz koordináció (Liener, K. & Raatz, J.)

Mérési tartomány: A teszt a vizuomotoros koordináció képességét vizsgálja (szem-kéz, kéz-kéz koordináció). A teszt két képességre koncentrál: a szem és a kéz közötti szenzomotoros koordinációra, valamint a bal és a jobb kéz koordinációjára. A teszt elemzi a motoros reakció sebességét, pontosságát és a kezek koordinációját az apró, precíz mozdulatok során.

2. B19 Dupla labirintus teszt (Bonnardel, R.)

Mérési tartomány: a teszt a szem-kéz koordinációs képességet vizsgálja egy előre beállított sebességű feladat során. A teszt elemzi a motoros reakció sebességét, a pontosságát, valamint a kezek koordinációját.

A teszt során a résztvevőnek köröket kell követnie egy nyomvonalon két kontroll gombbal. A bal gomb a bal kört, a jobb gomb a jobb kört irányítja. Arra kell ügyelni, hogy a körök ne érintsék a nyomvonal sarkait.

A tesztről bővebben http://www.schuhfried.com/viennatestsystem10/tests-test-sets/all-tests-from-a-z/test/b19-double-labyrinth-test/

3. SMK Szenzomotoros koordináció (Bauer, H. Guttmann, G., Leodolter, M.& Leodolter, U.)

Mérési tartomány: a teszt a szem-kéz, kéz-kéz és szem- kéz- láb koordinációt méri. Az egyén koordinációjához szükséges időt a kapott információk és a feedback információi determinálják. A teszt két dimenziót vizsgál: az anticipációs koordinációs képességet, valamint reaktív koordinációs képességet.

A tesztről bővebben: http://www.schuhfried.com/viennatestsystem10/tests-test-sets/all-tests-from-a-z/

4. Pontkövetési teszt:

Eszköz: számítógép és speciális számítógépprogram.

Végrehajtás: a vizsgálati személy előtt a képernyőn egy mozgó pont jelenik meg, amely a programban meghatározott szisztéma szerint változtatja az irányát vagy sebességét, vagy mindkettőt. A vizsgálati személynek egy mozgatható nyíllal (mouse segítségével) követnie kell a pontot

Értékelés: A számítógép azt az időt értékeli, amíg megszakad a nyíl és a pont közötti kapcsolat.

5. Lapérintéses vizsgálat (EUROFIT- teszt)

„Állítható magasságú asztalra vagy ugrószekrényre két, 20 cm átmérőjű kört kell felrajzolni krétával vagy filccel. A körök középpontja egymástól 80 cm távolságra fekszik, a két kör közötti középpontot meg kell jelölni (az eredeti leírás szerint 10x20 cm téglalappal). A próbázó kis terpeszben, kényelmesen helyezkedjen el, kevésbé ügyes kezét tegye a két kör közé középre, kb. a has magasságában, másik kezét pedig az azonos oldali körbe. „Kész, rajt!" jelzésre indulva a lehető leggyorsabban 25-ször kell mindkét kört váltakozva megérinteni, oda-vissza. A középen elhelyezett kéz nem mozdítható el. Az érintéseket (ciklusokat, azaz 1 oda-vissza érintést) hangosan számolja a mérőszemély. A próbázó a tesztet kipróbálhatja, ezen felül két érvényes kísérlet tehető, a jobbik eredmény számít. A két kísérlet között pihenőidőt kell biztosítani. Értékelés: legalább tizedmásodperces pontossággal, másodpercben."

Érdekességek, olvasmányok:

http://www.nyme.hu/fileadmin/dokumentumok/atfk/tematikak/TESTNEVELES_TANSZEK/szakaly_zsolt_csatolhato_dok/EUROFIT%20tesztrendszer.pdf

6. Sport Stracking, magyarul Sport Poha- Rak

Bob Fox találta fel a Speed Stacks (Sport Poha-Rak)- t, még az 1980- as években, de nemzetközileg 1998-ban terjedt el, mikor felkérték, hogy Texasban tartson egy előadást.

Érdekességek, olvasmányok:

(http://www.speedstacks.com/instructors/resources/history/)

Magyarországon viszonylag új készségfejlesztő program, amely egyénileg és csapatban is jól végezhető. Lényege, hogy speciális műanyag poharakat kell minél rövidebb idő alatt sorrendbe rakni, valamint rendszerezni. A résztvevők előre meghatározott sorrendben különböző gúlákat építenek fel, az idővel vagy egy másik versenyzővel versengve. A gúlák három, hat, vagy tíz pohárból állnak.

Érdekességek, olvasmányok:

(http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf).

A program korosztálytól, képességektől, előképzettségtől független, fizikailag és szellemileg is fitten tartja a résztvevőket. Mindkét kéz váltott használata javítja az agy féltekéinek folyamatos kapcsolatát, a középvonal keresztezésével új kapcsolatok (hidak) alakulnak ki az agysejtek között. Mint valamennyi sportfoglalkozásnak, ennek is az elsődleges célja az egészséges, harmonikus személyiségfejlesztés. „A Speed Stacks olyan mozgásos tevékenység, amely a gyors mozgást és a gyors gondolkodást kapcsolja össze, ezáltal fejleszti a gyorsasági koordinációs képességet. Segíti a szem-kéz koordináció és a finom motorika fejlődését, hatékonyan fejleszti a szem-kéz összerendezett, célszerű, együttes mozgását (Murray és mtsai, 2004; Hart és mtsai, 2006)."

Forrás: (http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf).

Videó anyagok:

 

 

Zene és a ritmus (video anyag):

 

 

Az eszköz előnyei:
  • élménynyújtás, tanórák színesebbé tétele (családi programok, szabadidősport, csapatépítés, rekreáció);
  • az agyműködés serkentése, a jobb és a bal agyfélteke aktivizálása, kétoldalúság kialakítása;
  • az ideg és mozgatórendszer kapcsolat hatékonyságának növelése;
  • szem- kéz koordináció fejlesztése és javítása
  • szellemi és fizikai edzettség fokozása;
  • versenyszerűen lehet űzni (egyéni, páros, csapat);
  • jól mérhető az egyén önmagához mért fejlődése;
  • fogyatékkal élők, integrált részvételének lehetősége;
  • 3-10 éves korosztálynál a manipulációs finommozgások gyakorlásával segíti az íráskészség elsajátítását, javul a ceruza fogásának technikája, fejlődik az ujjak rugalmas izomműködése.

 

Képek forrása: http://www.sikerado.hu/magyarorszagon/2012/11/10/Sport_Poharak_Vilagnap