11. foglalkozás

iDevice ikon Az óra feladatai
A foglalkozás nevelési- oktatási feladatai: közösségben végzett motoros tanulás és a folyamathoz kapcsolódó kommunikációs hajlandóság kialakítása. A méréseredmények és a szakirodalom szerint a közösségben végzett fizikai aktivitás csökkenti a rizikómagatartás veszélyét (Pikó és Keresztes, 2007). Akik járnak sportolni (diáksportkör), azoknak a tanulóknak csak 13%-a fogyaszt alkoholt, azonban akik nem járnak azoknak 26%-a (40. táblázat).

 


Bevezető rész: járás (futás) közben légző gyakorlatok számolásra.

Lassú belégzés, levegő benntartása lihegve kifújás.

Járás közben egy lélegzetre kell elmondani:

Nem három, nem hat, nem kilenc, nem tizenkettő, nem tizenöt, nem tizennyolc, nem huszonegy, nem huszonnégy, nem huszonhét, hanem harminc.

Nem négy, nem nyolc, nem tizenkettő, nem tizenhat, nem húsz.

Nem öt, nem tíz, nem húsz, nem huszonöt.

Egy mellett nem három áll, kettő mellett nem négy áll, három mellett nem öt áll, négy mellett nem hat áll.

Hétfő mellett nem szerda áll, kedd mellett nem csütörtök áll.

Január mellett nem március áll, február mellett nem április.

A szemben álló pár egyszerre ezt mondja:

Hétfőn én megyek tehozzád, kedden te jössz énhozzám, szerdán én megyek tehozzád, csütörtökön te jössz énhozzám, pénteken én megyek tehozzád, szombaton te jössz énhozzám, vasárnap én megyek tehozzád.

Hétfőn te jössz énhozzám, kedden én megyek tehozzád stb.

Januárban itthon vagyok, februárban vidéken, márciusban itthon vagyok, áprilisban vidéken, májusban itthon vagyok. A szövegeket a gyermekeknek egy lélegzetre kell elmondaniuk (Gabnai 1993).

Fő rész: csoportos gyakorlatok körben.

Járás térdemeléssel, lábujjhegyen, sarkon, térdhajlítással, majd tánclépések. Állásban, arccal befelé keresztlépés, galoppszökdelés.

 A ,,kis koreográfus" játék. Különböző zenei stílusokra egyéni koreográfia.                         

Befejező rész: légző gyakorlatok.

Feküdjetek hanyatt, tegyétek a tenyereteket a hasatokra.

Térdeljetek föl, fújjátok föl középen a tüzet, csípőre tett kézzel.

Kezetek maradjon a csípőtökön, és lihegjetek, mint egy kiskutya.

Egyik kezetek maradjon csípőn, másik kezetek mutatóujja egy száll gyertya, fújjuk el.

Egyik kezetek csípőn van, másikba kanalat képzelünk forró levessel, fújjuk, hűtsük sokáig.

Kérdések, feladatok!

Ugyanúgy mozgott a hasunk tűzfújás közben is?

Éreztétek a has rángatózását kutyalihegéskor?

Gyertyafújáskor nyugodt, lassú a has mozgása.

A leves hűtésekor még nyugodtabb.

Ismételjük meg még egyszer az ötféle formát, s figyeljük meg magunkat.

A hangadás megfigyelése.

Álljatok föl, tusoljatok, és közben adjatok ki hangokat: á, ó, í ú. Meleg a víz - hideg a víz - meleg a víz - hideg a víz. Mi volt a különbség?

Kiabáljatok mérgesen!

Ásítsatok - nyögjetek. Mi a különbség?

Brummogjatok, mint a medve, és közben tegyétek kezeteket a melletekre. Érzitek, hogy rezeg? Most pittyegjünk, mint a kismadár (Gabnai, 1993).

iDevice ikon Testtartást javító gyakorlatok