5. foglalkozás

A foglalkozás
nevelési-oktatási feladatai: önértékelés, testkép
kialakításának elősegítése
(Eccles
és Wigfield, 2000).
Eszközigény: bot, tükör.
Hanyag tartás:
Oka:
a gyors növekedést nem követi megfelelő izomzat kialakulása. Mozgásszegény életmód, elégtelen táplálkozás.
Tünetei:
- háti domborulat fokozott,
- vállak előreesnek,
- mellkas lapos,
- általános ízületi lazaság,
- fáradékonyság.
Bevezető rész: légző gyakorlatok.
Közösen számlálunk százig, hangosan. Kezdetben tízenként, később húszonként, végül esetleg harmincanként veszünk levegőt.
- Léggömböt fújunk fel képzeletben, s a fújással egy időben tenyerünk lassú széttárása jelzi, hogy a kis gumiból milyen hatalmas lufi lett. Lassan leereszt a léggömb, hangosan kifújjuk a levegőt.
- Párosával állnak a gyerekek. Az egyes tanuló a gumiember, amit a kettes tanuló felpumpál. Eljátsza, hogy hajladozik, növekedik, majd leereszt.
Fő rész: testtartást javító bot gyakorlatok.
Befejező rész: tükör előtt játék.
Feszítés, lazítás álló helyzetben.
-
Vigyázz! - pihenj!
-
Végezzük el a lazítást oldalsó középtartásban tartott karokkal állva. Először a csukló, azután a könyök, váll-nyak, a csípő ernyed el, majd előrehajolnak kilazultan, pl. kimegy a levegő a gumibabából.
-
A felülről ellazuló gyermekek essenek össze, pl. ájulás, szétolvadt hóember.
Egyéb feszítő-lazító gyakorlatok.
- Kemény grimasz - bamba arc. Szemöldök-felrántás - elengedés. Erős csucsorítás - elengedés. Orrlyuktágítás - elengedés. Orrlyukszűkítés - elengedés. Homlokráncolás - elengedés stb.
- Kéz
ökölben - kéz szabadon. Tenyérfeszítés - elengedés.
- Mozgás fakézzel - rongykézzel, falábbal - rongylábbal.
- Ülés feszítve (fogorvosnál) - lazítás (meleg kádban).
(Gabnai, 1993).