1-4. foglalkozás
1. foglalkozás
A foglalkozás nevelési-
oktatási feladatai:
adatgyűjtés
a tanulók állapotáról (Szükség van egy gyors
és hatékony állapot felmérésre) (Fritz, 2007),
egészséges étkezés, szempontjai, edzés és étkezés
összehangolása (Fritz, 2011).
Bevezető
rész: adatok felvétele
nem,
lakóhely,
magasság (m),
testsúly (kg),
testzsír százalék : bioelektromos testösszetétel
mérő (InBody 230),
egyensúly teszt : klinikai egyensúly felmérő és
javító rendszer (IGH labor koncepció Balance 01020003 sz.) (www.ighmozgáscentrumok.hu, 2013).
BMI (percentilis) (Jouber, Darvay, Gyenis, Éltető, Mag, Van’t Hof és Ágfalvi, 2006).
Fő rész: Rekreációs mozgásprogram készítése (Fritz, 2011).
Egyéni feladatok
megbeszélése.
(,,A papír alapú
egészségfejlesztési akciók –egészség terv- is rendelkezik motivációs hatással a
vizsgált személyek egészségfejlesztésében”) (Fritz, 2007). Egyénre szabott étrend
összeállítása. 25. táblázat a táplálkozási szokások felmérésének eredményeit tartalmazzák a
tanulók az egészséget védő ételfogyasztásáról
és, hogy fogyasztanak egészségre
kedvezőtlen hatású ételeket is.
Befejező rész: zsinórlabda (könnyű
labdával, egyszerre több labdával, röplabdával).
2. foglalkozás
A foglalkozás nevelési-
oktatási feladatai:
Bevezető rész: fogójátékok
Fő rész: képességszint felmérő Mini
Hungarofit felmérő rendszerrel (Mérei,
2007).
A felmérési rendszer a következő itemekből áll. Aerob
állóképesség, izomerő, erő-állóképesség, helyből távolugrás, hanyattfekvésből
felülés, hason fekvésből törzsemelés és leengedés, mellsőfekvőtámaszban
karhajlítás és nyújtás. Cooper-teszt, a felmérés
eredményeinek dokumentálása (59. táblázat).
Ezen a foglalkozáson az erőnléti feladatok
közül a hason
fekvésből törzsemelés és leengedés, valamint mellsőfekvőtámaszban karhajlítás
és nyújtás feladatokat mérjük fel. A
23. táblázat mutatja, hogy a délutáni sport magánórát a testnevelési
teljesítménnyel kapcsolatosan vizsgáltuk. A keresztmetszeti felmérés
eredményénél azok, akik járnak délután
külön sportfoglalkozásra jobb
eredményt értek el a Cooper-teszt felmérésénél (p=0,076) és a helyből
távolugrásnál is (p=0,059). Szignifikáns
eltérést a felülés és a fekvőtámasz eredménye mutatott (p=0,004 és
p=0,002). A felhomorításnál nem volt különbség. A fejlesztett csoport eredménye
az 59. táblázatban követhető, szignifikáns eltérést a hason fekvésből törzsemelés és leengedés
eredménye mutatott a (Mérei, 2007).
Befejező rész: népi játékok (Kotló-kánya,
Árokcicázás).
Harmadik foglalkozás
A foglalkozás nevelési-
oktatási feladatai: a társas
kapcsolati kultúra fejlesztése, társsal való együttműködés a tánc és a játék során (Pikó és Keresztes, 2007). Koordinációs készség fejlesztés.
Bevezető rész: páros gyakorlatok, zenére
tánclépések (keringő, galopp, polka stb.).
Fő rész: erőnléti feladatok
felmérése: helyből
távolugrás, hanyattfekvésből felülés (59. táblázat), (Mérei, 2007).
Befejező rész: Bocsa játék.
Ez a játék az esélyegyenlőség
szempontjából az egyik legalkalmasabb a közös tevékenységhez Matsudo (1979).
Szabályok: A játékosok a bocsát (nagy
golyót) a lehető legközelebb próbálják juttatni a pallinóhoz (kis golyóhoz). Ez
általában gurítással történik. Játszhatja egy-egy játékos, vagy párosok,
illetve háromfős csapatok is.
A
játék menete. Sorsolással eldöntik melyik fél kezd és melyik irányból kezdik a
játékot? Elhelyezik a pallinót az ábrán jelölt kezdőpontra, majd a kezdő
játékos az alapvonal (A) mögül igyekszik bocsáját minél közelebb gurítani a
pallinóhoz (punto).
Amennyiben
a gurítás érvényes (pl. nem ér palánkot) az ellenfél következik, próbálja a
pallinót jobban megközelíteni bocsájával, mint az ellenfél. Mindaddig
próbálkozhat, míg közelebb gurít, mint ellenfele, ill. ennek hiányában, amíg el
nem fogynak a bocsái. Majd ismét a kezdő játékos következik. Ha elfogytak
bocsáik megállapítják, melyik van a pallinóhoz a legközelebb, ill. a jobb
pozíciót gurított játékosnak hány bocsája van közelebb, mint az ellenfél legközelebbi
bocsája. Ennyi pontot ír. A játék 12 vagy 15 pontig tart. Abban az esetben, ha
a játékos úgy látja, hogy túl nagy feladat lenne az ellenfélénél jobbat
gurítania, megpróbálhatja kidobni annak bocsáját. Ezt azonban csak úgy teheti,
ha előre bejelenti, melyik golyót akarja eltalálni?
Ennek
két módja lehetséges, az egyik a raffa
dobás.
Ez
akkor lehetséges, ha a célgolyó túl van a szemben lévő 'C' vonalon vagy a
bárhol elhelyezkedő pallinóhoz közelebb van, mint 13 cm. Először a bocsának a
'C' vonal mögött kell leesnie és mindenképpen a célgolyóval kell ütköznie. Az
eredményes dobást követően a golyók állásától függően folytatják a játékot.
A másik dobásforma a repülő
dobás. A
pálya bármely részén álló golyóra lehet dobni, mégpedig úgy, hogy a játékos a
'B' vonalig előrefuthat, dobott golyója azonban, csak a célgolyó 40 cm-es
körzetén belül eshet le először vagy éppen a célgolyóra rá. Érvénytelen a
dobás, ha nem felel meg a feltételeknek. Ez esetben a dobott golyót kiveszik a
játékból és a dobás előtti állást visszaállítják. Ha az eredmény a másik fél
számára kedvezőbb lenne, ő élhet az előnyszabállyal és elfogadhatja a rossz
dobást követően kialakult állást. A következő menetet a pallinó kigurításával
az kezdi, aki előzőleg a pontot kapta. A pallinónak a félpályán túl kell
haladnia. A túlsó alapvonal előtt kell megállnia és nem érintheti a palánkot.
Érvénytelen kigurításnál az ellenfél is megkísérelheti. Ha az is érvénytelen,
akkor a kezdőpontra helyezik. Az előzőleg pontot elért fél gurításával folytatódik
a játék. Győztes, aki előbb éri el a 12 vagy 15 pontot.
Egyéni játék esetén 4 - 4 bocsával játszanak, párosban és trióban játékosonként
2 - 2 golyóval, azaz összesen 4 - 4 illetve 6 - 6 golyóval.
A bocsák 920 g. súlyú, 107 mm átmérőjű, színes műanyag vagy csont golyók, a
pallinó 80g súlyú, 4 cm átmérőjű műanyag golyó (Bocsa Szövetség, 2000).
Negyedik foglalkozás
A foglalkozás óra nevelési-
oktatási feladatai:
Fő rész: általános állapot, és
ízületi mozgáshatár felmérése. Előírt szint nincs. Az egyén saját fejlődését
kísérheti végig a félév során az első és utolsó órán történő méréssel (Fritz, 2011).
Prevenció. Testtartást
javító gyakorlatok. Film (Borkovits, 2012).
Az
alaphelyzeteket Csider (1987) szerint
ismertetjük. A rajzok saját szerkesztések. A leírások a gyakorlatok helyes
kivitelezéséhez adnak kiindulópontot.

