Előszó
A tornateremben végezhető
téli időszakra tervezett alternatív délutáni mozgásprogram a szakirodalmak
feltárása és méréseink eredménye alapján készült (Fritz, Jakab, Ressinka, Mészáros, Benkő, 2004; Fritz, Schaub, Hegedűs, 2007; Neulinger, 2012).
Az anyag a ,,Szociálisan hátrányos helyzetű tanulók
mozgásprogramja táplálkozási szokásuk és a testnevelésben mutatott
teljesítményük alapján" című disszertáció E-könyv része (Borkovits, 2014).
Az
éves munkát 36 órára terveztük a mindennapos testnevelés mellett, választható
mozgásos rekreációs programként heti 1. alkalommal. A foglalkozások felosztása
a mozgásos rekreáció elvei szerint történt (Kovács,
2003; Csányi 2010). Az őszi és tavaszi
időszakban szabadtérre 60 perces foglalkozásokat terveztünk, bevezető, fő és
befejező részre osztva. Szabadtéren főként az atlétika és a labdajátékok
mozgásanyagát, valamint játékos elemeket alkalmaztunk. A téli tornatermi
időszakban (16. órától) zenés táncos és testtartásjavító foglalkozás keretében
légző és relaxációs gyakorlatokat, valamint a drámajátékokból átvett
technikákat is alkalmaztuk (Gabnai,
1998).
A tornatermi
fejlesztett programot 1. óra megnevezéssel indítjuk és 18. órával zárjuk a
részletes leírásban. A foglalkozásoknál a mai kor igényeinek megfelelő korszerű
tartalmakat, módszereket és eszközöket vettünk figyelembe, amelyek a mozgás
megszerettetését szolgálják, alkalmasak a tartáshibák megelőzésére,
korrekciójára, és magatartási mintát nyújtanak a tanulók egészséges
életvezetésének kialakításához. Ezek a szempontok különösen azoknál a
tanulóknál fontosak, akik táplálkozási problémákkal küzdenek (kövérség, kóros
kövérség, alultápláltság). Az érdeklődés fokozása és a prevenciós gyakorlatok
hatékonyságának növelése érdekében a mozgásprogramot zenére terveztük. A zene
jótékony hatását többek között Karageoghis és Priest, 2008
vizsgálata bizonyította. Szilágyi és Nagy (2009) kutatási eredményeit is
szem előtt tartva szerepel a programban a zene, a játék, a tánc. A fejlesztett
mozgásanyag jellemzője az interdiszciplináris megközelítés. Tartalma
multimédiás informatikai fejlesztéssel támogatott zenés mozgásprogram, amely
felhasználható a felső tagozatos gyermekek mozgáskultúrájának fejlesztésére,
valamint az iskolai egészségfejlesztés részeként is.
Célkitűzés:
fizikai aktivitás iránti beállítódás fokozása
(Vullemin, Boinin, Bertrais, Tesser,
Oppert, Hercberg, Gullemin és Briancon, 2005).
az
egészségtudatos életvezetéshez szükséges alapvető táplálkozási és élettani
ismeretek tudatosítása (Ander,1986),
gerincvédelmi
ismeretek átadása és gyakorlatainak megismerése (Csider, 1987; Somhegyi,
2012b).
a
sportjátékok közösségfejlesztő hatásainak felismerése (Pikó és Keresztes,
2007),
közösségfejlesztés a
családok bevonásával (Nagy és Barabás, 2011),
mozgásos rekreációs
tevékenységek megismertetése (Kull,
2002; Okano, 2003; Sacker, 2006),
esélyegyenlőség biztosítása a flow átélésének lehetőségével (Hunter
és Csíkszentmihályi, 2003; Oláh, 2004; Pléh, 2004; Szabó, 2013; 2014),
egy
egyszerű és alacsony költségvetéssel megvalósuló és hosszú távon ható
program megismertetése (Felton, Pate, Parsons, Ward és Saunders, 1998; Guillaume, Lapidus, Bjorntorp és Lambert,
1997, Keresztes, Makó, Klembucz, Hanusz és
Pikó, 2005),
a
mozgásprogram hatékonyságának igazolása az indulásánál és befejezésénél végzett
felmérés eredményeinek összehasonlításával hagyományos és laboratóriumi
körülmények között (Fritz, 2007; Mérey, 2007).
Az őszi és tavaszi szabadtéri órák során általános cél a
motoros képességek és készségek fejlesztése játékos élményt nyújtó módszerekkel
(Fritz, 2007). E mellett felmérést is
végzünk. Figyelmet szenteltünk az
életkornak megfelelő elméleti ismeretek elsajátításának érvényesítésére a
programban, pl. környezettudatosságra
nevelés, melyre leginkább a szabadtéren történő sportfoglalkozások adnak
lehetőséget Nemzeti alaptanterv (2012).
Figyelembe vettük az előzetes tudást és a testnevelési órákon elsajátított tananyag
tartalmat, melyet összehangoltuk a téli élményt adó zenés mozgásprogrammal is (Csapó,2005).
1.táblázat. Alternatív
délutáni mozgásprogram éves tervezése iskolásoknak
Őszi szabadtéri foglalkozások |
||||||||
Hó nap foglalkozás száma. |
Fejlesztési cél/célok |
Tartalom |
A fejlesztés elvárt
eredményei
|
Felmérés
|
||||
IX. |
1. |
Az egészségvédelem fontosságának tudatosítása.
Önálló bemelegítésre alkalmas gyakorlatok
megismertetése. Ismeretek átadása az aerob álló-képesség fejlesztéséről. |
A program céljának ismertetése.
Balesetvédelmi oktatás.
Fogójátékok.
Játékos és határozott formájú szabadgyakorlatok.
Tartós futás egyéni iram kialakításával. |
A mozgásformának, időjárásnak megfelelő
sportfelszerelés és a tisztálkodás fel-
tételeinek kialakítása (Eccles és Wigfield 2000).
A légvétel és a
futómozgás tudatos összehangolása. |
|
|||
|
2. |
Koordinációs képességek
játékos fejlesztése.
Az anyanyelvi
kommunikáció szaknyelvi terminológián keresztül való fejlesztése.
|
Játékos és határozott formájú általános hatású
szabadgyakorlatok.
Futóiskolai gyakorlatok.
(Futások térd és sarok-emeléssel,
irány-váltással).
Váltóversenyek eszközök felhasználásával
(különböző súlyú és méretű labdák, váltóbot, karikák, stb.) |
6-8 bemelegítést szolgáló gyakorlat bemutatása.
Alapvető ismeretek elsajátítása az aerob
állóképesség fontosságáról. |
|
|||
|
3. |
Labdás ügyesség fejlesztés a játék és
viselkedési-szabályok betartásával. |
Labdás ügyességi
gyakorlatok különböző méretű és súlyú labdákkal (lufi, pöttyös labda,
kézilabda, röplabda és kosárlabda)
Tartsd a levegőben a labdát c. játék, lufival,
pöttyös labdával. |
A játékszabályok betartása.
A tanórákon tanult labdás technikai elemek
célszerű alkalmazása játékok során (dobás, elkapás, labda-továbbítás, alkarérintés, kosárérintés). |
|
|||
|
4. |
A szabadidőben önállóan is végezhető mozgásos
játékok megismerése.
A mozgásigény megszilárdítása.
Az önértékelés, a belső értékelés realitásának
kialakítása. |
Játékos és határozott formájú szabad- és kéziszer
gyakorlatok.
Alkartenisz röplabdával.
Zsinórlabda. |
Együttműködés a játékok során.
|
|
|||
X. |
5. |
A röplabdajáték szabadidőben, szabadtéren
játszható technikai elemeinek, játékformáinak megismerése
|
Váltóversenyek röplabdás elemekkel.
1-1
ellen játék, alkar- és kosár érintés használatával.
2-2 elleni játék.
Játékszituációk
megbeszélése. |
A labdás gyakorlatok végzésében pontos-ságra törekvés. |
|
|||
|
6. |
Az
élményszerű játékot elősegítő technikai elemek továbbfejlesztése.
A győzelmek-vereségek
okainak feltárása, társsal való együttműködés. |
Játékos futógyakorlatok: pl.: „Utolsó pár előre fuss!”
A nyitást és a leütést előkészítő ill.
fejlesztő gyakorlatok.
Távolba és célba nyitó gyakorlatok, versenyek. |
Pontosságra törekvés a távolba és célba nyitás gyakorlatainak
végrehajtásánál. |
|
|||
|
7. |
Önálló futó edzésterv elkészítéséhez ismeretek
átadása.
Rekreációs célú labdás játékok repertoárjának
bővítése.
|
Zsinórlabda és tenisz, röplabdás elemek beépítésével.
Lábtenisz. |
Saját futó edzésterv elkészítése a téli
időszakra. |
|
|||
|
8. |
Családi játékdélután.
|
Ügyességi és váltóversenyek.
Testzsír (koleszterin)
mérés és étkezési tanácsadás.
|
Az egészséges táplálkozás alapismeretei.
Együtt sportol a család. |
|
|||
FEJLESZTETT MOZGÁSPROGRAM
Tornatermi foglalkozások 1-18-ig |
||||||||
XI. |
9. (1.) |
Egészséges étkezés, szempontjai.
Edzés és étkezés összehangolása. |
Rekreációs edzés és étkezési napló készítése.
Egyéni feladatok meg-beszélése.
Étrend összeállítása egyéni szempontok szerint.
|
Házi feladat a gyakorlatok helyes végrehajtása.
Előírt étrend betartása. |
Antropo-lógiai adatok felvétele. |
|||
|
10. (2.) |
Anyanyelvi kommunikáció (szaknyelv), akarat- erő
fejlesztése. Ismeretek átadása a helyes légzéstechnika fontosságáról. |
A Mini Hungarofit felmérés tesztjei
Népi játékok:
„Nemzetes”, „Medvék és
mormoták”, „Kinn a bárány, benn a farkas”,
„Adj király katonát!” |
A felmérés feladatainak
pontos végrehajtása, szaknyelv ismerete. |
Erőnléti feladatok felmérése. Hason
fekvésből törzsemelés és le-engedés, mellső-fekvő-támaszban karhajlítás és
nyújtás. |
|||
|
11.
(3). |
A társas kapcsolati kultúra fejlesztése, társsal
való együtt-működés a játék során.
Koordinációs készség fejlesztés. |
Páros gyakorlatok, zenére tánclépések.
Bocsa játék. |
Tánclépések ismerete.
Bocsa játék techni-kájának ismerete. |
Erőnléti feladatok felmérése:
helyből távolugrás, hanyattfekvésből felülés. |
|||
|
12.
(4.) |
Gerincvédelem, a helyes testtartás
érzékeltetése. Önkép és kommunikációs készség fejlesztése személyes
beszélgetés által. |
Utánzó gyakorlatok: nyuszi ugrás, sánta róka
járás, pókjárás, fókajárás, rákjárás.
Testtartást javító és gerinctorna
gyakorlatok. |
Csoportos gyakorlatok körben.
Zenére tánclépések. |
Általános állapot, ízületi és mozgás- határ
felmérése. |
|||
XII. |
13.
(5.) |
Önértékelés, testkép kialakításának elősegítése. |
Tükör előtt testtartás javítás játékos
feladatokkal.
Testtartást javító botgyakorlatok zenére.
Relaxáció |
Testtartást javító gyakorlatok pontos
végrehajtása. |
|
|||
|
14.
(6.) |
Saját test működésének
megismerése alapvető élettani és anatómiai ismereteken keresztül. |
Izomérzékelés kialakítása.
Játékos formában izmok feszítése-ernyesztése.
Tükör előtt játék, izomfeszítés – lazítás.
Relaxáció zenére
|
Koncentráció, fegyelem, odafigyelés a társra. |
|
|||
I. |
15.
(7.) |
A test
működésének megismerése, izomérzékelés. Koncentráció, fegyelem, a
társra való odafigyelés. |
Zenére képzeletbeli cselekvéshez a mozgás
igazítása, pl. repülés, cammogás stb.
Bombázó játék. |
Önkontroll, pontos gyakorlat végrehajtás. |
|
|||
|
16. (8.) |
Önálló munkára nevelés. Figyelem felkeltése a láb
és talpizmok erősítésének fontosságára. |
Lúdtalp
ellen ható gyakorlatok.
Koreográfia tanulása. |
Zenés gyakorlat elsajátítása. |
|
|||
|
17.
(9.) |
Esztétikai élmény átélése. |
Koreográfia tanulása.
Társ mozdulatainak követése. Közös tánc (áramlás)
zenére. |
Zenére egyéni koreográfia összeállítása. |
|
|||
|
18.
(10.) |
Zenei kultúra fejlesztése különböző zenei
stílusok megismerésén keresztül.
Az esztétikus szép járás, futómozgás kialakítása.
|
Különböző zenei stílusokra egyéni koreográfia.
Csoportos légző gyakorlatok mondókákkal.
„Tartsd a levegőben!” játék lufival. |
Kiválasztott zenére improvizáció. |
|
|||
II. |
19.
(11.) |
Közösségben végzett motoros tanulás és a
folyamathoz kapcsolódó kommunikációs hajlandóság kialakítása. |
Járás (futás) közben légző gyakorlatok
számolásra.
Koreográfia gyakorlása.
Légző gyakorlatok. |
Mozgás összekapcsolása helyes légzéstechnikával. |
|
|||
|
20.
(12.) |
Harmonikus mozgásfejlesztés zenehallgatás
élményével összekapcsolva. Igényes
végre-hajtásra és a minőségi munkára nevelés. |
Páros gyakorlatok, kitartott nyújtás zenére.
Erőteljes
dobzenére ritmusos mozgás és tánc.
Küzdőgyakorlatok
párokban. |
Gyakorlatok igényes végrehajtása a társsal
harmóniában. |
|
|||
|
||||||||
21.
(13.)
22.
(14.)
|
Szereplésre való felkészítés, hangsúly a meg-jelenítés
minőségén. Önbizalom fejlesztése.
Szülők bevonása az egészségnevelés folyamatába.
Kiemelkedő sportembereink megismerésén keresztül, nemzeti öntudatra és
hazafiasságra nevelés. |
Balett
gyakorlatok zenére.
Koreográfia
gyakorlása.
Egészségnap!
Szülőknek koreográfia bemutatása.
Közös
tánc a szülőkkel. Otthon elkészített ételek
kóstolása és versenye.
|
Gyakorlatok igényes végrehajtása, önálló munka.
A programon való aktív részvétel. |
|
||||
III. |
23.
(15.) |
Ismeretátadás az egészséges életvitel
kialakításához. |
Edzésnaplók megbeszélése. |
Tavaszi mozgásprogram elkészítése, kiemelt
figyelemmel a gyaloglás - futás feladatok teljesítésének ütemezésére. |
. |
|||
|
24.
(16.) |
Szülők
bevonása a felmérésbe, felnőtt felmérési rendszerrel. |
Erőnléti feladatok felmérése.
Floorball játék. |
Szülőknek lehetőség a felmérésbe
való bekapcsolódásra. |
Hason fekvésből törzsem. és leengedés,
mellsőfekvő-támaszban karhajlítás és nyújtás. |
|||
|
25.
(17.) |
Erőnléti feladatok második felmérése.
Játékból
adódó konfliktusok kezelése. |
Erőnléti feladatok felmérése.
,,Várméta” játék. |
Feladatok pontos végrehajtása. |
Helyből távolugrás, hanyattfekvésből felülés. |
|||
Tavaszi szabadtéri foglalkozások |
||||||||
|
26.
(18.) |
Egyéni teljesítmény túlszárnyalása, Akaraterő
fejlesztése.
|
Fogójátékok („Úgy
kergess, ahogy menekülök!” „Balatoni halászat”, stb.) Tollaslabda játék. |
Helyes futómozgás alkalmazása.
|
Cooper-tesz. |
|||
IV. |
27. |
A szabadidőben végezhető mozgásos játékok
megismerése. |
Labdás
ügyesség-fejlesztés szivacs-labdával, kézilabdával.
Egyéni
és csapatfogyasztók különböző variációkkal
|
Összjátékra törekvés és vállalkozó kedv a labda
elkapásában. |
|
|||
|
28. |
Koordinációs képesség és aerob állóképesség
fejlesztése. |
Ugrókötél gyakorlatok.
Kötélhajtás módozatai,
páros kötélhajtás feladatokkal.
Streching gyakorlatok. |
6-8 ugrókötél
gyakorlat bemutatása. |
|
|||
|
29. |
Újszerű bemelegítő gyakorlatok megismerése. |
Ballkorobics (aerobic
labdával).
Váltóversenyek labda
felhasználásával . |
Biztonságos labdakezelésre törekvés.
|
|
|||
|
30. |
Mások teljesítményének elismerése. |
Labdás
ügyességfejlesztés szivacslabdával, kézi-labdával.
Célba és távolba dobó
versenyek. |
Pontosságra törekvés a célba dobásoknál. |
|
|||
V. |
31. |
Cselekvésbiztonság,
fejlesztése a labdarúgó technikai elemek
végrehajtásában. |
Labdás ügyesség
fejlesztés „focilabdával”.
Lábtenisz. |
A tanórákon tanult labdás technikai elemek
célszerű alkalmazása játékokban. |
|
|||
|
32. |
Cselekvésbiztonság,
fejlesztése a labdarúgó technikai elemek
végrehajtásában. Egyéni
feladatmegoldások elősegítése. |
Dekázó-verseny és
kapura rúgó verseny.
Labdarúgás kiskapura.
|
A tanult technikai és játékelemek célszerű
alkalmazása. |
|
|||
|
33. |
Csapattal való együttműködés kialakítása.
A sporteseményekhez kapcsolódó agresszió és
sportszerűtlen viselkedéssel kapcsolatos kívánatos magatartás tudatosítása. |
Labdás bemelegítő
gyakorlatok a labdarúgás technikai elemeinek felhasználásával.
Kispályás labdarúgás. |
Labdás technikai elemek célszerű alkalmazása |
|
|||
34. |
Családi délután.
A család bevonása a mozgásos aktivitással történő
egészségfejlesztés folyamatába. |
Kirándulás a családdal.
Közös ételkészítés. |
Az egészséges táplálkozás alapismeretei.
Tanulói részvétel az ételkészítésben. |
|
||||
VI.
35. |
Családi
délután.
Ismeretátadás az egészséges életvitel
kialakításához. |
Játékdélután.
Táncverseny, váltó és
sorversenyek. |
Együtt sportol és táncol a család. |
|
||||
36. |
Megmozdul a település.
A tágabb környezet bevonása a mozgásos
aktivitással történő egészségfejlesztés folyamatába. |
Váltóversenyek,
lábtenisz és tollas bajnokság!
Testzsír mérés és
étkezési tanácsadás. |
Együtt sportol a család és a település. |
|
