Előszó

A tornateremben végezhető téli időszakra tervezett alternatív délutáni mozgásprogram a szakirodalmak feltárása és méréseink eredménye alapján készült (Fritz, Jakab, Ressinka, Mészáros, Benkő, 2004; Fritz, Schaub, Hegedűs, 2007; Neulinger, 2012). Az anyag a ,,Szociálisan hátrányos helyzetű tanulók mozgásprogramja táplálkozási szokásuk és a testnevelésben mutatott teljesítményük alapján" című disszertáció E-könyv része (Borkovits, 2014). Tervezésénél a fő célt a Nemzeti alaptantervben (2012) leírtakkal összhangban jelöltük ki. E szerint az 5–8. évfolyamon a tradicionális sportágak elsajátításával párhuzamosan az érdeklődést felkeltő újszerű sport-, illetve testgyakorlati ágakra összpontosítottunk. Olyan képességek elsajátítására fókuszáltunk, amelyet beépíthetnek mindennapjaikba és motiválja őket egész életük folyamán rekreációs célú mozgás végzésére (Vullemin, Boinin, Bertrais, Tesser, Oppert, Hercberg, Gullemin és Briancon, 2005). Kiemelten fontosnak ítéltük a kognitív szférát a motoros tartalommal párhuzamosan fejleszteni, ezáltal tudatos munkavégzésre szoktatva a tanulókat. A programba építettük a személyi higiénia és az étkezéssel kapcsolatos ismeretek tanítását a hatékonyság érdekében a szülők bevonásával. Figyelembe vettük még a Nemzeti Népegészségügyi Program (2001, 2003), mozgásszervi alprogramjának előírását a gerinc biomechanikailag helyes használatát automatizáló mozgásanyag elterjesztéséről, valamint a tartásjavító torna ajánlott mozgásanyagát (Somhegyi, 2012b).

Az éves munkát 36 órára terveztük a mindennapos testnevelés mellett, választható mozgásos rekreációs programként heti 1. alkalommal. A foglalkozások felosztása a mozgásos rekreáció elvei szerint történt (Kovács, 2003; Csányi 2010). Az őszi és tavaszi időszakban szabadtérre 60 perces foglalkozásokat terveztünk, bevezető, fő és befejező részre osztva. Szabadtéren főként az atlétika és a labdajátékok mozgásanyagát, valamint játékos elemeket alkalmaztunk. A téli tornatermi időszakban (16. órától) zenés táncos és testtartásjavító foglalkozás keretében légző és relaxációs gyakorlatokat, valamint a drámajátékokból átvett technikákat is alkalmaztuk (Gabnai, 1998).

A tornatermi fejlesztett programot 1. óra megnevezéssel indítjuk és 18. órával zárjuk a részletes leírásban. A foglalkozásoknál a mai kor igényeinek megfelelő korszerű tartalmakat, módszereket és eszközöket vettünk figyelembe, amelyek a mozgás megszerettetését szolgálják, alkalmasak a tartáshibák megelőzésére, korrekciójára, és magatartási mintát nyújtanak a tanulók egészséges életvezetésének kialakításához. Ezek a szempontok különösen azoknál a tanulóknál fontosak, akik táplálkozási problémákkal küzdenek (kövérség, kóros kövérség, alultápláltság). Az érdeklődés fokozása és a prevenciós gyakorlatok hatékonyságának növelése érdekében a mozgásprogramot zenére terveztük. A zene jótékony hatását többek között Karageoghis és Priest, 2008 vizsgálata bizonyította. Szilágyi és Nagy (2009) kutatási eredményeit is szem előtt tartva szerepel a programban a zene, a játék, a tánc. A fejlesztett mozgásanyag jellemzője az interdiszciplináris megközelítés. Tartalma multimédiás informatikai fejlesztéssel támogatott zenés mozgásprogram, amely felhasználható a felső tagozatos gyermekek mozgáskultúrájának fejlesztésére, valamint az iskolai egészségfejlesztés részeként is.

Célkitűzés:

fizikai aktivitás iránti beállítódás fokozása (Vullemin, Boinin, Bertrais, Tesser, Oppert, Hercberg, Gullemin és Briancon, 2005).

az egészségtudatos életvezetéshez szükséges alapvető táplálkozási és élettani ismeretek tudatosítása (Ander,1986),

gerincvédelmi ismeretek átadása és gyakorlatainak megismerése (Csider, 1987; Somhegyi, 2012b).

a sportjátékok közösségfejlesztő hatásainak felismerése (Pikó és Keresztes, 2007),

közösségfejlesztés a családok bevonásával (Nagy és Barabás, 2011),

mozgásos rekreációs tevékenységek megismertetése (Kull, 2002; Okano, 2003; Sacker, 2006),

esélyegyenlőség biztosítása a flow átélésének lehetőségével (Hunter és Csíkszentmihályi, 2003; Oláh, 2004; Pléh, 2004; Szabó, 2013; 2014),

egy egyszerű és alacsony költségvetéssel megvalósuló és hosszú távon ható program megismertetése (Felton, Pate, Parsons, Ward és Saunders, 1998; Guillaume, Lapidus, Bjorntorp és Lambert, 1997, Keresztes, Makó, Klembucz, Hanusz és Pikó, 2005),

a mozgásprogram hatékonyságának igazolása az indulásánál és befejezésénél végzett felmérés eredményeinek összehasonlításával hagyományos és laboratóriumi körülmények között (Fritz, 2007; Mérey, 2007).

Az őszi és tavaszi szabadtéri órák során általános cél a motoros képességek és készségek fejlesztése játékos élményt nyújtó módszerekkel (Fritz, 2007). E mellett felmérést is végzünk. Figyelmet szenteltünk az életkornak megfelelő elméleti ismeretek elsajátításának érvényesítésére a programban, pl. környezettudatosságra nevelés, melyre leginkább a szabadtéren történő sportfoglalkozások adnak lehetőséget Nemzeti alaptanterv (2012). Figyelembe vettük az előzetes tudást és a testnevelési órákon elsajátított tananyag tartalmat, melyet összehangoltuk a téli élményt adó zenés mozgásprogrammal is (Csapó,2005).

1.táblázat. Alternatív délutáni mozgásprogram éves tervezése iskolásoknak

Őszi szabadtéri foglalkozások

Hó nap foglalkozás száma.

Fejlesztési cél/célok

Tartalom

A fejlesztés elvárt eredményei

Felmérés

IX.

1.

Az egészségvédelem fontosságának tudatosítása.

Önálló bemelegítésre alkalmas gyakorlatok megismertetése. Ismeretek átadása az aerob álló-képesség fejlesztéséről.

A program céljának ismertetése.

Balesetvédelmi oktatás.

Fogójátékok.

Játékos és határozott formájú szabadgyakorlatok.

Tartós futás egyéni iram kialakításával.

A mozgásformának, időjárásnak megfelelő sportfelszerelés és a tisztálkodás fel-

tételeinek kialakítása (Eccles és Wigfield 2000).

A légvétel és a futómozgás tudatos összehangolása.



2.

Koordinációs képességek játékos fejlesztése.

Az anyanyelvi kommunikáció szaknyelvi terminológián keresztül való fejlesztése.

Játékos és határozott formájú általános hatású szabadgyakorlatok.

Futóiskolai gyakorlatok.

(Futások térd és sarok-emeléssel, irány-váltással).

Váltóversenyek eszközök felhasználásával (különböző súlyú és méretű labdák, váltóbot, karikák, stb.)

6-8 bemelegítést szolgáló gyakorlat bemutatása.

Alapvető ismeretek elsajátítása az aerob állóképesség fontosságáról.



3.

Labdás ügyesség fejlesztés a játék és viselkedési-szabályok betartásával.

Labdás ügyességi gyakorlatok különböző méretű és súlyú labdákkal (lufi, pöttyös labda, kézilabda, röplabda és kosárlabda)

Tartsd a levegőben a labdát c. játék, lufival, pöttyös labdával.

A játékszabályok betartása.

A tanórákon tanult labdás technikai elemek célszerű alkalmazása játékok során (dobás, elkapás, labda-továbbítás, alkarérintés, kosárérintés).



4.

A szabadidőben önállóan is végezhető mozgásos játékok megismerése.

A mozgásigény megszilárdítása.

Az önértékelés, a belső értékelés realitásának kialakítása.

Játékos és határozott formájú szabad- és kéziszer gyakorlatok.

Alkartenisz röplabdával.

Zsinórlabda.

Együttműködés a játékok során.


X.

5.

A röplabdajáték szabadidőben, szabadtéren játszható technikai elemeinek, játékformáinak megismerése

Váltóversenyek röplabdás elemekkel.

1-1 ellen játék, alkar- és kosár érintés használatával.

2-2 elleni játék.

Játékszituációk megbeszélése.

A labdás gyakorlatok végzésében pontos-ságra törekvés.



6.

Az élményszerű játékot elősegítő technikai elemek továbbfejlesztése.

A győzelmek-vereségek okainak feltárása, társsal való együttműködés.

Játékos futógyakorlatok: pl.: „Utolsó pár előre fuss!”

A nyitást és a leütést előkészítő ill. fejlesztő gyakorlatok.

Távolba és célba nyitó gyakorlatok, versenyek.

Pontosságra törekvés a távolba és célba nyitás gyakorlatainak végrehajtásánál.



7.

Önálló futó edzésterv elkészítéséhez ismeretek átadása.

Rekreációs célú labdás játékok repertoárjának bővítése.

Zsinórlabda és tenisz, röplabdás elemek beépítésével.

Lábtenisz.

Saját futó edzésterv elkészítése a téli időszakra.



8.

Családi játékdélután.

Ügyességi és váltóversenyek.

Testzsír (koleszterin) mérés és étkezési tanácsadás.

Az egészséges táplálkozás alapismeretei.

Együtt sportol a család.


FEJLESZTETT MOZGÁSPROGRAM

Tornatermi foglalkozások 1-18-ig

XI.

9. (1.)

Egészséges étkezés, szempontjai.

Edzés és étkezés összehangolása.

Rekreációs edzés és étkezési napló készítése.

Egyéni feladatok meg-beszélése.

Étrend összeállítása egyéni szempontok szerint.

Házi feladat a gyakorlatok helyes végrehajtása.

Előírt étrend betartása.

Antropo-lógiai adatok felvétele.


10. (2.)

Anyanyelvi kommunikáció (szaknyelv), akarat- erő fejlesztése. Ismeretek átadása a helyes légzéstechnika fontosságáról.

A Mini Hungarofit felmérés tesztjei

Népi játékok: Nemzetes”, „Medvék és mormoták”, „Kinn a bárány, benn a farkas”,

„Adj király katonát!”

A felmérés feladatainak pontos végrehajtása, szaknyelv ismerete.

Erőnléti feladatok felmérése. Hason fekvésből törzsemelés és le-engedés, mellső-fekvő-támaszban karhajlítás és nyújtás.


11.

(3).

A társas kapcsolati kultúra fejlesztése, társsal való együtt-működés a játék során.

Koordinációs készség fejlesztés.

Páros gyakorlatok, zenére tánclépések.

Bocsa játék.

Tánclépések ismerete.

Bocsa játék techni-kájának ismerete.

Erőnléti feladatok felmérése: helyből távolugrás, hanyattfekvésből felülés.


12.

(4.)

Gerincvédelem, a helyes testtartás érzékeltetése. Önkép és kommunikációs készség fejlesztése személyes beszélgetés által.

Utánzó gyakorlatok: nyuszi ugrás, sánta róka járás, pókjárás, fókajárás, rákjárás.

Testtartást javító és gerinctorna gyakorlatok.

Csoportos gyakorlatok körben.

Zenére tánclépések.

Általános állapot, ízületi és mozgás- határ felmérése.

XII.

13.

(5.)

Önértékelés, testkép kialakításának elősegítése.

Tükör előtt testtartás javítás játékos feladatokkal.

Testtartást javító botgyakorlatok zenére.

Relaxáció

Testtartást javító gyakorlatok pontos végrehajtása.



14.

(6.)

Saját test működésének megismerése alapvető élettani és anatómiai ismereteken keresztül.

Izomérzékelés kialakítása.

Játékos formában izmok feszítése-ernyesztése.

Tükör előtt játék, izomfeszítés – lazítás.

Relaxáció zenére

Koncentráció, fegyelem, odafigyelés a társra.


I.

15.

(7.)

A test működésének megismerése, izomérzékelés. Koncentráció, fegyelem, a társra való odafigyelés.

Zenére képzeletbeli cselekvéshez a mozgás igazítása, pl. repülés, cammogás stb.

Bombázó játék.

Önkontroll, pontos gyakorlat végrehajtás.



16. (8.)

Önálló munkára nevelés. Figyelem felkeltése a láb és talpizmok erősítésének fontosságára.

Lúdtalp ellen ható gyakorlatok.

Koreográfia tanulása.

Zenés gyakorlat elsajátítása.



17.

(9.)

Esztétikai élmény átélése.

Koreográfia tanulása.

Társ mozdulatainak követése. Közös tánc (áramlás) zenére.

Zenére egyéni koreográfia összeállítása.



18.

(10.)

Zenei kultúra fejlesztése különböző zenei stílusok megismerésén keresztül.

Az esztétikus szép járás, futómozgás kialakítása.

Különböző zenei stílusokra egyéni koreográfia.

Csoportos légző gyakorlatok mondókákkal.

„Tartsd a levegőben!” játék lufival.

Kiválasztott zenére improvizáció.


II.

19.

(11.)

Közösségben végzett motoros tanulás és a folyamathoz kapcsolódó kommunikációs hajlandóság kialakítása.

Járás (futás) közben légző gyakorlatok számolásra.

Koreográfia gyakorlása.

Légző gyakorlatok.

Mozgás összekapcsolása helyes légzéstechnikával.



20.

(12.)

Harmonikus mozgásfejlesztés zenehallgatás élményével összekapcsolva. Igényes végre-hajtásra és a minőségi munkára nevelés.

Páros gyakorlatok, kitartott nyújtás zenére.

Erőteljes dobzenére ritmusos mozgás és tánc.

Küzdőgyakorlatok párokban.

Gyakorlatok igényes végrehajtása a társsal harmóniában.



21.

(13.)

22.

(14.)

Szereplésre való felkészítés, hangsúly a meg-jelenítés minőségén. Önbizalom fejlesztése.

Szülők bevonása az egészségnevelés folyamatába. Kiemelkedő sportembereink megismerésén keresztül, nemzeti öntudatra és hazafiasságra nevelés.

Balett gyakorlatok zenére.

Koreográfia gyakorlása.

Egészségnap!

Szülőknek koreográfia bemutatása.

Közös tánc a szülőkkel. Otthon elkészített ételek

kóstolása és versenye.

Gyakorlatok igényes végrehajtása, önálló munka.

A programon való aktív részvétel.


III.

23.

(15.)

Ismeretátadás az egészséges életvitel kialakításához.

Edzésnaplók megbeszélése.

Tavaszi mozgásprogram elkészítése, kiemelt figyelemmel a gyaloglás - futás feladatok teljesítésének ütemezésére.

.


24.

(16.)

Szülők bevonása a felmérésbe, felnőtt felmérési rendszerrel.

Erőnléti feladatok felmérése.

Floorball játék.

Szülőknek lehetőség a felmérésbe való bekapcsolódásra.

Hason fekvésből törzsem. és leengedés, mellsőfekvő-támaszban karhajlítás és nyújtás.


25.

(17.)

Erőnléti feladatok második felmérése.

Játékból adódó konfliktusok kezelése.

Erőnléti feladatok felmérése.

,,Várméta” játék.

Feladatok pontos végrehajtása.

Helyből távolugrás, hanyattfekvésből felülés.

Tavaszi szabadtéri foglalkozások


26.

(18.)

Egyéni teljesítmény túlszárnyalása, Akaraterő fejlesztése.

Fogójátékok („Úgy kergess, ahogy menekülök!” „Balatoni halászat”, stb.) Tollaslabda játék.

Helyes futómozgás alkalmazása.

Cooper-tesz.

IV.

27.

A szabadidőben végezhető mozgásos játékok megismerése.

Labdás ügyesség-fejlesztés szivacs-labdával, kézilabdával.

Egyéni és csapatfogyasztók különböző variációkkal

Összjátékra törekvés és vállalkozó kedv a labda elkapásában.



28.

Koordinációs képesség és aerob állóképesség fejlesztése.

Ugrókötél gyakorlatok.

Kötélhajtás módozatai, páros kötélhajtás feladatokkal.

Streching gyakorlatok.

6-8 ugrókötél gyakorlat bemutatása.



29.

Újszerű bemelegítő gyakorlatok megismerése.

Ballkorobics (aerobic labdával).

Váltóversenyek labda felhasználásával .

Biztonságos labdakezelésre törekvés.



30.

Mások teljesítményének elismerése.

Labdás ügyességfejlesztés szivacslabdával, kézi-labdával.

Célba és távolba dobó versenyek.

Pontosságra törekvés a célba dobásoknál.


V.

31.

Cselekvésbiztonság,

fejlesztése a labdarúgó technikai elemek végrehajtásában.

Labdás ügyesség fejlesztés „focilabdával”.

Lábtenisz.

A tanórákon tanult labdás technikai elemek célszerű alkalmazása játékokban.



32.

Cselekvésbiztonság,

fejlesztése a labdarúgó technikai elemek végrehajtásában. Egyéni feladatmegoldások elősegítése.

Dekázó-verseny és kapura rúgó verseny.

Labdarúgás kiskapura.

A tanult technikai és játékelemek célszerű alkalmazása.



33.

Csapattal való együttműködés kialakítása.

A sporteseményekhez kapcsolódó agresszió és sportszerűtlen viselkedéssel kapcsolatos kívánatos magatartás tudatosítása.

Labdás bemelegítő gyakorlatok a labdarúgás technikai elemeinek felhasználásával.

Kispályás labdarúgás.

Labdás technikai elemek célszerű alkalmazása


34.

Családi délután.

A család bevonása a mozgásos aktivitással történő egészségfejlesztés folyamatába.

Kirándulás a családdal.

Közös ételkészítés.

Az egészséges táplálkozás alapismeretei.

Tanulói részvétel az ételkészítésben.


VI.

35.

Családi délután.

Ismeretátadás az egészséges életvitel kialakításához.

Játékdélután.

Táncverseny, váltó és sorversenyek.

Együtt sportol és táncol a család.


36.

Megmozdul a település.

A tágabb környezet bevonása a mozgásos aktivitással történő egészségfejlesztés folyamatába.

Váltóversenyek, lábtenisz és tollas bajnokság!

Testzsír mérés és étkezési tanácsadás.

Együtt sportol a család és a település.


iDevice ikon Előismeret