Mozga Anita: Meseterápia az óvodában

2019. február 20-án Mozga Anita tartott előadást óvodapedagógus hallgatóknak a meseterápia alkalmazásáról az óvodában, illetve saját kutatásáról ezzel kapcsolatban. Az előadó először ismertette a művészetterápia fajtáit közülük bővebben a biblioterápiát, ezen belül pedig a meseterápiát, mely a mesék pszichés folyamatokon alapuló tudatos alkalmazását jelenti. Az előadó elmondta, hogy művészetterápiás foglalkozások megjelenhetnek a nevelési intézményekben is preventív és alternatív módszerként, így a leendő óvodapedagógusok is beépíthetik majd módszereik közé. Az előadó a meseterápiához kapcsolódóan beszélta mese funkcióról, a mesehallgatás személyi és tárgyi feltételeiről, mely által a mesemondó a hallgató belső-kép alkotását segíti elő. A meseterapeutáka mese és a hallgató kapcsolódási pontja alapján választják ki a mesét. Mozga Anita Szentkúti Márta (Ligetszépe meseterápia) és Török Gabriella (Antalfai Márta-féle Kincskereső meseterápia) meseterapeutákkal folytatott interjúi alapján mutatta be a meseterápia használatát az óvodában. Ahogy Boldizsár Ildikó meseterapeuta is mondja, minden élethelyzetnek megvan a maga meséje, ezért fontos ismernünk az érzelemvilágát annak, akinek mesélünk. Az előadó bemutatott 9 mesecsoportot lélektanilag a terápia célszerű használatának szempontjából Boldizsár Ildikó, Bajzáth Mária, Komáromi Gabriella és Ranschburg Jenő nyomán. Végül felolvasta Boldizsár Ildikó Életválságok meséi c. könyvéből Sanvel és az Anahakan  rózsa c. örmény népmesét. A hallgatókat arra kérte, írják fel maguknak, számukra mit üzent a mese, milyen motívumokat találtak benne, majd ebből egy interaktív beszélgetés alakult ki. Az előadó könyveket is ajánlott a hallgatók számára, melyek hasznosak lehetnek gyakorlatuk és későbbi munkájuk során.