Skip navigation

2.2.1 Az Eurlyaid (European Association on Early Childhood Intervention) helyzetjelentése

Az Eurlyaid, civil szervezet 1989-es megalakulását követően 13 nyugat-európai országgal együttműködve adatokat gyűjtött a korai intervenció helyi tartalmairól, struktúrájáról, működési protokolljáról, az ellátó intézmények, szervezetek típusáról, a szolgáltatások minőségéről. (Mombaerts, 2010)

A kérdőívek összesítésekor a koragyermekkori intervenció nyugat-európai régiós képe a következő volt: Szinte valamennyi országban működik, a családok számára biztosított az ellátás. A szolgáltatók között állami, non-profit és civil intézmények egyaránt megtalálhatóak. Mind a 13 ország finanszírozza a szolgáltatásokat, bár meglehetősen eltérő mértékben (0,3-3 Euro/lakos). A finanszírozás adományokkal, illetve szülői hozzájárulással egészülhet ki. Az államok többsége korai fejlesztő centrumokkal rendelkezik, amelyekben az ambuláns ellátás és a gyermek otthonában nyújtott „home-training” szolgáltatás is megjelenik.

Az ellátási területek intézményenként és országonként is különbözőek: 50000-600000 lakosra jut egy fejlesztő centrum. Az egy intézményre jutó gyermekek átlagos létszáma 50-200 fő. Az ellátott gyermekek életkora: születéstől 5-6 éves, ill. kisiskolás korig terjed. A korai intervenciót igénybe vevő gyermekek megjelenési rátája 0,02-3% között mozog.

A legtöbb fejlesztő centrum nyitott valamennyi fogyatékossági csoportból érkező gyermek fogadására, de megtalálhatóak az egyes fogyatékossági típusok ellátására specializálódott intézmények is. A magatartás- és viselkedészavarral küzdő gyermekek valamennyi vizsgált országban alulreprezentáltak az ellátottak között.

A koragyermekkori intervencióban részt vevő szakemberek összetétele: orvos, pedagógiai terápiákat végző csoport (gyógypedagógusok), pszichológus, orvosi terapeuták (beszéd terapeuta, pszicho-terapeuta), szociális munkások, nővérek, családgondozók és az adott gyermek állapotának megfelelő speciális terápiás szakemberek.

A családokat más szakemberek, kórházak/intézmények, iskola/óvoda küldheti, ill. saját kezdeményezésre jelentkezhetnek. Minden korai fejlesztő központ együttműködik a családnak és a gyermeknek más ellátást nyújtó intézményekkel.

 

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a vizsgált nyugat-európai országokban a fogyatékosságra orientálódó klasszikus orvosi beavatkozás helyett, amely jellemzően kórházban, klinikákon történt, ma a gyermek otthonában, saját környezetében zajló pedagógiai-gyógypedagógiai beavatkozás jelenti a fejlesztést, amely a gyermek környezetéhez erősen kötődik, arra alapoz. (Heinen, 2010.)

A szolgáltatások hatékony működtetéséhez, és a családok egyéni igényeire adandó differenciált ellátás biztosításához fontos a kooperatív elkötelezettség a szakmák között, és lényeges a professzionális közös alap létrehozása. Ehhez a multidiszciplináris teamet alkotó különböző szakemberek korai intervenciós ismereteket nyújtó képzésére, továbbképzésére van szükség. Az ellátási formák, szolgáltatások egymáshoz kapcsolódása révén a finanszírozás célzott felhasználása valósulhat meg, így költséghatékonyabbá válhat a rendszer.