2.3.1 Előzmények
Hazánkban a korai fejlesztés, gondozás térhódítása a 80-as években kezdődött. Előzményként indult meg 1977-ben a Perinatális Intenzív Centrumok (PIC) kiépítése kormányprogram keretében, majd a rákövetkező években koraszülött, veszélyeztetett újszülött gondozók létrehozása. Ezen egészségügyi intézményekben indult el a csecsemők neurohabilitációja, a Dr. Katona Ferenc professzor által kidolgozott idegrendszeri mozgásfejlesztő tréning.
Az egészségügyi szakellátás bővülésével párhuzamosan egyre nagyobb igény mutatkozott a kisgyermekek gyógypedagógiai megsegítésére is. Ezt az igényt felismerve, észlelve jöttek létre egyéni kezdeményezések, alapítványi és önkormányzati fenntartású korai fejlesztő központok. Az elsők: Budapesten, Zalaegerszegen, Pécsett. Ebben az időben a bölcsődék is nyitottak a sérült kisgyermekek befogadása irányában, különösen ahol ezt a férőhelyek kihasználatlansága lehetővé tette. Szintén az 1993. évi LXXIX Közoktatási Törvény (KT) szabályozását megelőzően kezdték a sérült gyermekek nevelését-oktatását végző speciális gyógypedagógiai, szegregált intézmények (a
Az 1993. évi Közoktatási Törvény, az akkor már országosan kiépült hálózattal rendelkező Szakértői és Rehabilitációs Bizottságokhoz megyei szintre rendelte a feladat ellátási kötelezettséget. A bizottságoknál azonban nagyon változó volt a szakemberek szakos ellátottsága, így sok helyen nem tudták maradéktalanul megoldani a rászorulók komplex korai ellátását.
Az előzményekből látszik, hogy milyen változatos kép alakult ki a sérült kisgyermekek korai ellátása területén.
A koragyermekkori intervenció aktuális állapotáról a 2008 júniusától decemberéig terjedő időszakban a Tárki-Tudok Zrt. végzett kutatást, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány megbízásából. A kutatási eredményeit „A korai intervenciós intézményrendszer működéséről” című záró tanulmányban tették közzé a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány honlapján. (A korai intervenciós intézményrendszer működéséről)
A kvantitatív vizsgálat adatait a következő válaszadók szolgáltatták:
– korai ellátórendszer intézményvezetői (100 válaszadó)
– védőnők (600 értékelhető válasz)
– szülők (800 kérdőív és 150 on-line válasz)
Kvalitatív vizsgálat történt dokumentumelemzéssel; szülőkkel, védőnőkkel, szakemberekkel készített interjú formájában, ill. fókuszcsoporttal.