MTA

 

MTA - SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport


 

 
 

MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

Összesített publikációs jegyzék

 

MTMT link: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=institutes&mode=browse&sel=institutes22520

 

2021

Vitrai József (Fordító) és Tarkó Klára (Fordító) (2021). A Kiváltságok Érmemodellje és a Kritikus Szövetséges — Az egészségre gyakorolt hatások (fordítás) [Article review: The coin model of privilege and critical allyship — Implications for health (translation)]. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 62: 4 pp. 56-75., 20 p. https://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7640

 

Lippai, László Lajos, Benkő Zsuzsanna és Tarkó Klára (2021). A koherenciaérzet megnyilvánulása a holisztikus egészségdimenziókban a Szeged-Csanádi Egyházmegyében végzett empirikus életmódkutatás tükrében.: Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged. [letöltés]

 

Lipták Mónika Zoé és Tarkó Klára (2021). Az egészség megjelenése a Nemzeti Alaptantervekben (1995-2020). In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 265-265., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

 

Prievara Dóra Katalin (2021). The Importance of Parents as Role Models in Children’s Problematic Media Use: A Literature Review. In: Tibor, János KARLOVITZ (szerk.) 13th International Conference for Theory and Practice in Education. Budapest, Magyarország: Neveléstudományi Egyesület (2021) 26 p. p. 18. https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/d5bb040e-2bfd-4c04-a779-64747d54738e/13thAbstracts-Program.pdf

 

Kiss Violetta, Prievara Dóra Katalin (2021). „Hogy bírtad?” A kamaszok lelki egészsége és

erőforrásaik a digitális oktatás idején. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 451-451., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

 

Mihálka Mária (2021). A megelőzés lehetőségei a kiégés és a munka-család konfliktus kialakulásában. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 663-663., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

 

Vitrai József (2021). N3.0 Az egészségfejlesztés jövője. Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged. [letöltés]

 

Kollányi Zsófia (2021). A részvételi módszer szerepe az egészségfejlesztésben. Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged. [letöltés]

 

 

 

2022.

Tarkó Klára (2022). Életmód útikalauz egyetemistáknak: Előadás (2022) Szegedi Tudományegyetem - Szabadegyetem, XXIX. szemeszter, Szeged, József Attila Tanulmányi és Információs Központ, 2022. március 23. 18:00. https://u-szeged.hu/szabadegyetem-szeged-tudas-portal/eletmod-utikalauz [letöltés]

 

Katona Zsolt, Tarkó Klára and Berki Tamás (2022). First Aid Willingness Questionnaire for Schoolchildren: An Exploratory Factor Analysis and Correlation Study. CHILDREN-BASEL 9: 7 Paper: 955, 10 p. https://doi.org/10.3390/children9070955 (Q2)

 

Sukhbaatar Batdulam and Tarkó Klára (2022). Contextual Factors Impacting School and Pastoralist Family Communication in Rural Mongolia: A Partial Ecological Model. THE QUALITATIVE REPORT 27: 8 pp. 1638-1659., 22 p. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5511

 

Rádi, Orsolya Márta ; Kerekes, Valéria ; Tarkó, Klára ; Prievara, Dóra Katalin ; Rákosy-Vokó, Zsuzsa (2022). Többet Észt-tel az egészségért! Észtország nemzeti alaptantervének elemzése az egészségfejlesztés szempontjából. In: Steklács, János; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet : XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, PTE BTK Neveléstudományi Intézet. 573 p. pp. 480-480. , 1 p. https://konferencia.pte.hu/sites/konferencia.pte.hu/files/ONK_absztraktkotet_2022.pdf

 

Prievara Dóra Katalin (2022). Cikkismertetés: Hogyan csökkenthető az internetes zaklatás? – Egy szisztematikus áttekintés következtetései. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 44-46. Paper: DOI: https://doi.org/10.24365/ef.8396, 3 p.

 

Prievara Dóra Katalin (2022). A családi minta szerepe a médiahasználati szokások alakulásában - szisztematikus áttekintés. In: Fejes, József Balázs; Pásztor-Kovács, Anita (szerk.) XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment : program és összefoglalók = program and abstracts. Szeged, Magyarország: Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola (2022) p. 64. http://www.edu.u-szeged.hu/pek2022/download/CEA_2022_Book_of_abstracts.pdf

 

Prievara, Dóra Katalin (2022). Szülők, példaképek, influenszerek – Miként befolyásolja a média és a látott minta az identitást és az egészséget? In: Fejős, Sándor; Forró, Lajos; Pusztai, Virág (szerk.) Média, identitás, lokalitás : Konferencia tanulmánykötete. Szeged, Magyarország : Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. pp. 176-182. , 7 p.

 

Prievara, Dóra Katalin (2022). Internethasználat - Egészségesen és tudatosan. Szeged, Magyarország : Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. ISBN: 9786155946752

 

Prievara, Dóra Katalin (2022). Változások a médiahasználatban a COVID idején. RECREATION: A KÖZÉP-KELET-EURÓPAI REKREÁCIÓS TÁRSASÁG TUDOMÁNYOS MAGAZINJA 12 : 3 pp. 40-44. , 5 p. https://doi.org/10.21486/recreation.2022.12.3.7

 

Prievara, Dóra Katalin (2022). Szülők, példaképek, influenszerek - A média és a látott minta hatása az identitásra és az egészségre: Előadás (2022). "Média, identitás, lokalitás" című konferencia, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, 2022. 04. 06-07. [letöltés]

 

Prievara, Dóra Katalin (2022). A család szerepe az egészséges médiahasználat kialakításában: Előadás. Az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program 2021/2022-es tanév ösztöndíjasainak tudományos konferenciája, SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, 2022. 04. 05. [letöltés]

 

Lippai László (2022). Könyvismertetés: Egészségfejlesztő szervezetfejlesztés – álom vagy realitás? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 28-33. Paper: DOI: https://doi.org/10.24365/ef.8927, 6 p.

 

Lippai László Lajos (2022). Cikkismertetés: Serdülőkorúak mentális egészsége − az iskolai beavatkozások hatékonyságának szisztematikus szakirodalmi áttekintése. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 41-43. Paper: DOI: https://doi.org/10.24365/ef.8759, 3 p.

 

Lippai, László Lajos; Szabó-Prievara, Dóra Katalin; Tarkó, Klára (2022). Lelki egészségfejlesztési lehetőségek az iskolában: Előadás (2022). MTA SZTAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottsága a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából megrendezi a hagyományos tudományos felolvasó ülését Tudomány: út a világ megismeréséhez – Út az egészségünkhöz címmel, Szeged, MTA TABT Szegedi Akadémiai Bizottság (SZAB Székház), 2022. november 18. [letöltés]

 

Mátó Veronika (2022). Védőoltásokhoz való hozzáállás egyetemi hallgatók egy csoportjában

EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 1 pp. 23-31., 9 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7436

 

Mihálka, Mária (2022). A munka és a család életterületének összeegyeztetése során keletkező rizikó- és védőfaktorok. In: Steklács, János; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet : XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, PTE BTK Neveléstudományi Intézet (2022) 573 p. pp. 441-441. , 1 p. [letöltés], [absztraktkötet], [előadás]

 

Mihálka, Mária (2022). Megelőzhető a kiégés? Pedagógusok kiégésben való érintettsége és a megelőzés alternatívái (2022) Előadás, Értékteremtés - Kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben : XIII. Taní-tani Online Konferencia 2022-02-04 [Online konferencia], szervező: Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet. [absztrakt], [előadás]

 

Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: Mennyire hatásos a közösségalapú, rendszerszemléletű gyermekelhízás-megelőzés? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 1 pp. 94-99., 6 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7874

 

Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Mennyi alkohol nem árt? Kinek?: Article review: How much alcohol does not harm? For whom? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 75-78. Paper: DOI: https://doi.org/10.24365/ef.8955, 4 p.

 

Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Rendszerszemléletű értelmezési keret népegészségügyi beavatkozásokhoz: Article review: A systems thinking framework for public health interventions. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 79-81. Paper: DOI: https://doi.org/10.24365/ef.8488, 3 p.

 

Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: Mennyire hatásos a közösségalapú, rendszerszemléletű gyermekelhízás-megelőzés? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 1 pp. 94-99., 6 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7874

 

Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Mennyi alkohol nem árt? Kinek? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 75-78., 4. p. https://doi.org/10.24365/ef.8955

 

Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Rendszerszemléletű értelmezési keret népegészségügyi beavatkozásokhoz. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 79-81., 3. p. https://doi.org/10.24365/ef.8488

 

Vitrai, József ; Borenszki-Gutási, Éva (2022). Szakdokumentum: Válogatás az Egészségügyi Világszervezet 2021-es Egészségfejlesztési szótárából (fordítás). EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 2 pp. 28-46. , 19 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8321

 

Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: Alkalmas volt a minimumegységár az alkoholfogyasztás visszaszorítására Skóciában és Walesben? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 2 pp. 84-86. , 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i2.7875

 

Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: A beavatkozástól a beavatkozási rendszerig. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 2 pp. 95-97. , 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8515

 

Vitrai, József (2022). OECD: Egészségpillanatkép 2021. Összefoglaló. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 pp. 32-38. , 7 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7831

 

Vitrai, József (2022). Genfi Nyilatkozat a jóllétért. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 pp. 39-42. , 4 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7842

 

Vitrai, József (2022). Hol a boldogság mostanában? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 pp. 43-51. , 9 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7893

 

Vitrai, József (2022). Egészség az EU-ban: Magyar egészségügyi országprofil 2021. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 pp. 52-55. , 4 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7964

 

Vitrai, József (2022). Központi Statisztikai Hivatal: Egészségügyi helyzetkép, 2019. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 p. 56. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7965

 

Vitrai, József (2022). Komplex beavatkozások kidolgozása és értékelése. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 1 pp. 57-63. , 7 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7757

 

Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: Kanadai tapasztalatok az iskolások mindennapos testmozgási programjának sikeres megvalósításáról. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63 : 2 pp. 66-68. , 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8331

 

 

 

 

 

2023

Kaló, Tímea Galacné ; Prievara, Dóra Katalin ; Mátó, Veronika ; Tarkó, Klára (2023). The Effects of COVID-19 on the Mental Health Condition of Children With Cognitive Disabilities and Their Families in Hungarian Case Study. In: Świątkiewicz-Mośny, Maria; Scavarda, Alice; Genova, Angela (szerk.) Disability Welfare Policy in Europe : Cognitive Disability and the Impact of the Covid-19 Pandemic. Emerald Publishing Limited. pp. 57-76. , 20 p. https://doi.org/10.1108/978-1-80382-819-020231005

 

Szabó-Prievara, Dóra Katalin ; Tarkó, Klára (2023). A problémás mértékű internethasználat gyermekek körében: – az Internet Addiction Test for Families (IAT-F) magyar nyelvű alkalmazása. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 77-92. , 16 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.77

 

Tarkó, Klára ; Lippai, László Lajos (2023). Iskolai egészségfejlesztő szakemberképzés az 1990-es évektől napjainkig. NÉPEGÉSZSÉGÜGY 100 : 1 pp. 20-27. , 8 p. https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-07/nepeg2301.pdf

 

Tarkó, Klára ; Mátó, Veronika ; Uitumen, E. ; Szabó-Prievara, Dóra Katalin (2023). HECAT – Az egészségnevelési feladatok (keret)tantervi megjelenésének elemzésére szolgáló eszköz. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 21-30. , 10 p. (2023) https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.21

 

Vitrai, József (Fordító) ; Tarkó, Klára (Fordító) (2023). Cikkismertetés: A rasszizmussal, a szexizmussal, a heteroszexizmussal és a nemi binarizmussal kapcsolatos mérések az egészségméltányosság kutatásában – A strukturális igazságtalanságtól a beépült ártalomig – ökoszociális elemzés (fordítás). Multidiszciplináris Egészség és Jóllét 1 : 1 pp. 50-80. , 31 p. https://doi.org/10.58701/mej.9582

 

Szabó-Prievara, Dóra Katalin ; Nádudvari, Gabriella Erika (2023). A családi minta fontossága – szülő és gyermek médiahasználata a COVID-19 idején. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 93-110. , 18 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.93

 

Lippai, László ; Vitrai, József (2023). Merre tovább a magyar iskolai egészségfejlesztésben? ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 3-20. , 18 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.3

 

Mátó, Veronika (2023). Közösség- és kapcsolatépítés a pedagógia szempontjából. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 128-133. , 6 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.128

 

Paulik, Edit ; Molnár, Regina ; Zsiros, Viktória ; Máté, Zsuzsanna ; Maróti-Nagy, Ágnes ; Markó-Kucsera, Mária ; Sisák, Anita ; Mátó, Veronika (2023). A védőoltásokkal kapcsolatos ismeretek és attitűdök orvostanhallgatók körében a COVID–19-pandémia alatt [Knowledge and attitudes about vaccinations among medical students during the COVID–19 pandemic] ORVOSI HETILAP 164 : 21 pp. 803-810. , 8 p. https://doi.org/10.1556/650.2023.32774

 

Mihálka, Mária (2023). A kiégés kialakulása és megelőzése. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 111-127. , 17 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.111

 

Sárvári, Tünde ; Nádudvari, Gabriella (2023). Egészségfejlesztés az iskolában: Jó gyakorlatok Németországból. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 60-76. , 17 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.60

 

Pósa, Gabriella (2023). A rendszeres fizikai aktivitás jelentősége az iskolai színtérben. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 134-143. , 10 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.134

 

Fizel, Natasa (2023). Az egészségtan tantárgy megjelenése és szerepe az elemi, a polgári és az általános iskolában (1917-1950). ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 46-59. , 14 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.46

 

Nóbik, Attila (2023). Szempontok az iskolai egészségnevelés történetének értelmezéséhez. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33. : 1-2. pp. 144-159. , 16 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.144

 

Vitrai, József (2023). Cikkismertetés: Mi áll a „skandináv paradoxon” hátterében? Mekkora a szülők iskolázottságának szerepe az egészségegyenlőtlenségekben? Multidiszciplináris Egészség és Jóllét 1 : 2 pp. 44-49. , 6 p. https://doi.org/10.58701/mej.9972

 

Kollányi, Zsófia ; Várfi, Melinda (2023). Részvételi módszerek az iskolai egészségfejlesztésben. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 31-45. , 15 p. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2023.1-2.31

 

Kocsis-Fuszkó, Zita (2023). Várandósok egészség-magatartása hazai és nemzetközi viszonylatban. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 : 1-2 pp. 160-166. , 7 p. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.160

 

Tarkó, Klára; Benkő, Zsuzsanna; Lippai, László Lajos (2023): Az egészség holisztikus és szalutogenetikus modelljének alkalmazása egy empirikus kutatásban. NÉPEGÉSZSÉGÜGY 100 : 2 pp. 97-97. , 1 p. https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-08/nepeg2302.pdf