header
 

Publications

 

MTMT link: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=institutes&mode=browse&sel=institutes22520

 

 

Publications (01.09.2021. – 31.08.2023.)

2021

 

 

Publications (2021)

ranking

1.

Vitrai, J. (2021). Az életkörülmények és az életminőség emberi oldala Magyarország Nemzeti Atlaszában. [The human side of living conditions and quality of life in the National Atlas of Hungary] Egészségfejlesztés, 62(4), 44–45. http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7394

-

2.

Vitrai, J., & Tarkó, K. (2021). Fordítás: A Kiváltságok Érmemodellje és a Kritikus Szövetséges — Az egészségre gyakorolt hatások. [Translation: the Coin Model of Privilege and the Critical Ally - Health Impacts.] Egészségfejlesztés, 62(4), 56–75. http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7640

-

3.

Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A gyermekkori elhízás rendszeralapú megelőzése — N3.0 a gyakorlatban. [Article review: Systems-based prevention of childhood obesity - N3.0 in practice.] Egészségfejlesztés, 62(3), 50–54. http://doi.org/10.24365/ef.v62i3.6109

-

4.

Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A kedvezőtlen hőmérséklet halálozásra kifejtett hatása. [Article review: The effect of non-optimal temperature on mortality] Egészségfejlesztés, 62(4), 82–85. http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.6948

-

5.

Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A magas hőmérséklet egészségkockázata. [Article review: The health risks of high temperatures] Egészségfejlesztés, 62(4), 86–91. http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7242

-

6.

Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A magas hőmérséklet egészséghatásainak csökkentése, a személyes hűtési stratégiáktól a zöld városokig. [Article review: Reducing the health impacts of high temperatures, from personal cooling strategies to green cities] Egészségfejlesztés, 62(4), 92-99. https://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7243 

 

 

 

 

 

Conference presentations (2021)

1.

Kiss, V., & Prievara, D. K. (2021). „Hogy bírtad?” A kamaszok lelki egészsége és erőforrásaik a digitális oktatás idején. ["How did you manage?" Adolescents' mental health and resources in the era of digital education. ] In Molnár, Gy. & Tóth, E. (Eds.), A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók (pp. 451-451). Szeged: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

2.

Lippai, L. L., Benkő, Zs., & Tarkó, K. (2021. 11. 12.). A koherenciaérzet megnyilvánulása a holisztikus egészségdimenziókban a Szeged-Csanádi Egyházmegyében végzett empirikus életmódkutatás tükrében [előadás]. [The manifestation of the sense of coherence in the holistic dimensions of health in the light of an empirical lifestyle research in the Diocese of Szeged-Csanád [presentation]. ] Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez. tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB Székház.  [download]

3.

Lipták, M. Z., & Tarkó, K. (2021). Az egészség megjelenése a Nemzeti Alaptantervekben (1995-2020). [Health in the National Curricula (1995-2020).] In Molnár, Gy., & Tóth, E. (Eds.), A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók (pp. 265-265). Szeged: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

4.

Mihálka, M. (2021). A megelőzés lehetőségei a kiégés és a munka-család konfliktus kialakulásában. [Prevention of burnout and work-family conflict.] In Molnár, Gy. & Tóth, E. (Eds.), A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók (pp. 663–663). Szeged, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf

5.

Prievara, D. K. (2021). The Importance of Parents as Role Models in Children’s Problematic Media Use: A Literature Review. In Karlovitz, T. J. (Ed.), 13th International Conference for Theory and Practice in Education (pp. 18-18). Budapest, Neveléstudományi Egyesület. https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/d5bb040e-2bfd-4c04-a779-64747d54738e/13thAbstracts-Program.pdf

6.

Vitrai, J. (2021. 11. 12.). N3.0 Az egészségfejlesztés jövője [előadás]. [N3.0 The future of health promotion [presentation].] Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez. tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB Székház.   [download]

7.

Kollányi, Zs. (2021). A részvételi módszer szerepe az egészségfejlesztésben [előadás]. [The role of the participatory method in health promotion [presentation].] Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez. tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB Székház  [download]

 

 

2022

 

Publications (2022)

ranking

1.

Katona, Z., Tarkó, K., & Berki, T. (2022). First Aid Willingness Questionnaire for Schoolchildren: An Exploratory Factor Analysis and Correlation Study. CHILDREN (BASEL), 9(7). http://doi.org/10.3390/children9070955

Q2

2.

Lippai, L. L. (2022). Cikkismertetés: Serdülőkorúak mentális egészsége − az iskolai beavatkozások hatékonyságának szisztematikus szakirodalmi áttekintése. [Article review: Adolescent mental health - A systematic review on the effectiveness of school-based interventions] Egészségfejlesztés, 63(3), 41–43. http://doi.org/10.24365/ef.8759

-

3.

Lippai, L. (2022). Könyvismertetés: Egészségfejlesztő szervezetfejlesztés – álom vagy realitás? [Review: Health Promoting Organizational Development – vision or reality?] Egészségfejlesztés, 63(3), 28–33. http://doi.org/10.24365/ef.8927

-

4.

Mátó, V. (2022). Védőoltásokhoz való hozzáállás egyetemi hallgatók egy csoportjában. [Attitudes towards vaccinations among a group of university students] Egészségfejlesztés, 63(1), 23–31. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7436

-

5.

Prievara, D. K. (2022). Internethasználat - Egészségesen és tudatosan. [Internet use - Healthy and conscious.] Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.

-

6.

Prievara, D. K. (2022). Változások a médiahasználatban a COVID idején. [Changes in media use during COVID.] RECREATION, 12(3), 40–44. http://doi.org/10.21486/recreation.2022.12.3.7

-

7.

Prievara, D. K. (2022). Cikkismertetés: Hogyan csökkenthető az internetes zaklatás? – Egy szisztematikus áttekintés következtetései. [Article review: How to reduce cyberbullying? – The conclusions of a systematic review] Egészségfejlesztés, 63(3), 44–46. http://doi.org/10.24365/ef.8396

-

8.

Prievara, D. K. (2022). Szülők, példaképek, influenszerek – Miként befolyásolja a média és a látott minta az identitást és az egészséget? [Parents, role models, influencers - How do media and perceived patterns influence identity and health?] In: S. Fejős, L. Forró, & V. Pusztai (Eds.), Média, identitás, lokalitás : Konferencia tanulmánykötete. (pp. 176–182). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.

-

9.

Sukhbaatar, B., & Tarkó, K. (2022). Contextual Factors Impacting School and Pastoralist Family Communication in Rural Mongolia: A Partial Ecological Model. THE QUALITATIVE REPORT, 27(8), 1638–1659. http://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5511

Q1

10.

Tarkó, K. (2022. 03. 23.). Életmód útikalauz egyetemistáknak [előadás]. [A lifestyle guide for students [presentation].]  Szegedi Tudományegyetem - Szabadegyetem, XXIX. szemeszter, Szeged, József Attila Tanulmányi és Információs Központ, https://u-szeged.hu/szabadegyetem-szeged-tudas-portal/eletmod-utikalauz

-

11.

Vitrai, J., & Borenszki-Gutási, É. (2022). Szakdokumentum: Válogatás az Egészségügyi Világszervezet 2021-es Egészségfejlesztési szótárából [fordítás]. [Review: A selection from the World Health Organization's Health Promotion Glossary of Terms 2021 (translation)] Egészségfejlesztés, 63(2), 28–46. http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8321

-

12.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: Alkalmas volt a minimumegységár az alkoholfogyasztás visszaszorítására Skóciában és Walesben? [Article review: Has the minimum unit price been effective in reducing alcohol consumption in Scotland and Wales?] Egészségfejlesztés, 63(2), 84–86. http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.7875

-

13.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: A beavatkozástól a beavatkozási rendszerig. [Article review: From intervention to interventional system] Egészségfejlesztés, 63(2), 95–97. http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8515

-

14.

Vitrai, J. (2022). OECD: Egészségpillanatkép 2021. Összefoglaló. [OECD: Health at a Glance 2021. Summary] Egészségfejlesztés, 63(1), 32–38. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7831

-

15.

Vitrai, J. (2022). Genfi Nyilatkozat a jóllétért. [The Geneva Charter for well-being] Egészségfejlesztés, 63(1), 39–42. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7842

-

16.

Vitrai, J. (2022). Hol a boldogság mostanában? [Where the happiness is these days?] Egészségfejlesztés, 63(1), 43–51. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7893

-

17.

Vitrai, J. (2022). Egészség az EU-ban: Magyar egészségügyi országprofil 2021. [State of Health in the EU: Hungary. Health profile 2021] Egészségfejlesztés, 63(1), 52–55. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7964

-

18.

Vitrai, J. (2022). Központi Statisztikai Hivatal: Egészségügyi helyzetkép, 2019. [Hungarian Statistical Office: Health at a glance, 2019] Egészségfejlesztés, 63(1), 56. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7965

-

19.

Vitrai, J. (2022). Komplex beavatkozások kidolgozása és értékelése. [Development and evaluation of complex interventions] Egészségfejlesztés, 63(1), 57–63. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7757

-

20.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: Mennyire hatásos a közösségalapú, rendszerszemléletű gyermekelhízás-megelőzés? [Article review: How effective is the whole-of-community systems-based approach for the prevention of child obesity?] Egészségfejlesztés, 63(1), 94–99. http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7874

-

21.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: Kanadai tapasztalatok az iskolások mindennapos testmozgási programjának sikeres megvalósításáról. [Article review: Canadian experience of successfully implementing a daily physical activity programme for school children] Egészségfejlesztés, 63(2), 66–68. http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8331

-

22.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: Rendszerszemléletű értelmezési keret népegészségügyi beavatkozásokhoz. [Article review: A systems thinking framework for public health interventions] Egészségfejlesztés, 63(3), 79–81. http://doi.org/10.24365/ef.8488

-

23.

Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: Mennyi alkohol nem árt? Kinek? [Article review: How much alcohol does no harm? For whom?] Egészségfejlesztés, 63(3), 75–78. http://doi.org/10.24365/ef.8955

-

 

 

 

 

Conference presentations (2022)

1.

Benkő, Zs., Tarkó, K. & Lippai, L. L. (2022). A táplálkozás, mint egészségfejlesztő puzzle. [Nutrition as a health-promoting puzzle.] In Perge, A. & Tóth, K. (Eds.), III. Leisure Konferencia: A rekreáció színezetei – Absztrakt füzet (pp. 31-32). Miskolci Egyetemi Kiadó. [download]

2.

Lippai, L. L., Szabó-Prievara, D. K. & Tarkó, K. (2022. 11. 18.). Lelki egészségfejlesztési lehetőségek az iskolában [előadás]. [Mental health promotion opportunities in schools [presentation].] Tudomány: út a világ megismeréséhez – Út az egészségünkhöz. a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából megrendezett hagyományos tudományos felolvasó ülés, MTA SZTAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottsága, MTA TABT Szegedi Akadémiai Bizottság (SZAB Székház).  [download]

3.

Mihálka, M. (2022. 02. 04.). Megelőzhető a kiégés? Pedagógusok kiégésben való érintettsége és a megelőzés alternatívái [előadás]. [Can burnout be prevented? Teachers' exposure to burnout and alternatives for prevention [presentation].] Értékteremtés - Kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában és a tanárképzésben: XIII. Taní-tani online Konferencia, Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet. [abstract], [presentation]  

4.

Mihálka, M. (2022). A munka és a család életterületének összeegyeztetése során keletkező rizikó- és védőfaktorok. [Risk and protective factors in reconciling work and family life. ] In Steklács, J., & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség. Absztraktkötet: XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia  (pp. 441-441).  MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, PTE BTK Neveléstudományi Intézet. https://konferencia.pte.hu/sites/konferencia.pte.hu/files/ONK_absztraktkotet_2022.pdf

5.

Prievara, D. K. (2022). A családi minta szerepe a médiahasználati szokások alakulásában - szisztematikus áttekintés. [The role of family patterns in the development of media use habits - a systematic review.] In Fejes, J. B. & Pásztor-Kovács, A. (Eds.), XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment : program és összefoglalók = program and abstracts (pp. 64-64). Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola. http://www.edu.u-szeged.hu/pek2022/download/CEA_2022_Book_of_abstracts.pdf

6.

Prievara, D. K. (2022. 04. 05.). A család szerepe az egészséges médiahasználat kialakításában [előadás]. [The role of the family in promoting healthy media use [presentation].] Az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program 2021/2022-es tanév ösztöndíjasainak tudományos konferenciája, SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar. [download]

7.

Prievara, D. K. (2022). Szülők, példaképek, influenszerek - A média és a látott minta hatása az identitásra és az egészségre [előadás]. [Parents, role models, influencers - The impact of media and perceived patterns on identity and health [presentation].] "Média, identitás, lokalitás" című konferencia, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, 2022. 04. 06-07.  [download]

8.

Rádi, O. M., Kerekes, V., Tarkó, K., Prievara, D. K., & Rákosy-Vokó, Z. (2022). Többet Észt-tel az egészségért! Észtország nemzeti alaptantervének elemzése az egészségfejlesztés szempontjából. [An analysis of Estonia's national curriculum from a health promotion perspective.] In Steklács, J., & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), 21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség Absztraktkötet: XXII. Országos Neveléstudományi Konferencia (pp. 480–480). MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, PTE BTK Neveléstudományi Intézet. https://konferencia.pte.hu/sites/konferencia.pte.hu/files/ONK_absztraktkotet_2022.pdf

 

 

 

2023

 

Publications (2023)

ranking

1.

Fizel, N. (2023). Az egészségtan tantárgy megjelenése és szerepe az elemi, a polgári és az általános iskolában (1917-1950). [The emergence and role of health education in elementary, civil and primary schools (1917-1950). ] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 46–59. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.46

-

2.

Kaló, T. G., Prievara, D. K., Mátó, V., & Tarkó, K. (2023). The Effects of COVID-19 on the Mental Health Condition of Children With Cognitive Disabilities and Their Families in Hungarian Case Study. In Disability Welfare Policy in Europe (pp. 57–76). http://doi.org/10.1108/978-1-80382-819-020231005

-

3.

Kocsis-Fuszkó, Z. (2023). Várandósok egészség-magatartása hazai és nemzetközi viszonylatban. [Health behaviour during pregnancy in national and international comparison] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 160–166. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.160

-

4.

Kollányi, Z., & Várfi, M. (2023). Részvételi módszerek az iskolai egészségfejlesztésben. [Participatory methods in school health promotion] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 31–45. http://doi.org/10.14232/ISKKULT.2023.1-2.31

-

5.

Lippai, L., & Vitrai, J. (2023). Merre tovább a magyar iskolai egészségfejlesztésben? [Where to go next in terms of health promotion in Hungarian schools?] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 3–20. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.3

-

6.

Mátó, V. (2023). Közösség- és kapcsolatépítés a pedagógia szempontjából. [Pedagogical approaches in relations and community development] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 128–133. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.128

-

7.

Mihálka, M. (2023). A kiégés kialakulása és megelőzése. [The formation and prevention of burnout] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 111–127. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.111

-

8.

Nóbik, A. (2023). Szempontok az iskolai egészségnevelés történetének értelmezéséhez. [Reflections on the history of health education in schools] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 144–159. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.144

-

9.

Paulik, E., Molnár, R., Zsiros, V., Máté, Z., Maróti-Nagy, Á., Markó-Kucsera, M., Mátó, V. (2023). A védőoltásokkal kapcsolatos ismeretek és attitűdök orvostanhallgatók körében a COVID–19-pandémia alatt [Knowledge and attitudes about vaccinations among medical students during the COVID–19 pandemic]. Orvosi Hetilap, 164(21), 803–810. http://doi.org/10.1556/650.2023.32774

-

10.

Pósa, G. (2023). A rendszeres fizikai aktivitás jelentősége az iskolai színtérben. [The importance of regular physical activity in the school setting.] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 134–143. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.134

-

11.

Sárvári, T., & Nádudvari, G. (2023). Egészségfejlesztés az iskolában. [Health promotion in schools] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 60–76. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.60

-

12.

Szabó-Prievara, D. K., & Tarkó, K. (2023). A problémás mértékű internethasználat gyermekek körében – az Internet Addiction Test for Families (IAT-F) magyar nyelvű alkalmazása. [Problematic amount of internet use among children] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 77–92. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.77

-

13.

Szabó-Prievara, D. K., & Nádudvari, G. E. (2023). A családi minta fontossága – szülő és gyermek médiahasználata a COVID-19 idején. [The importance of family patterns – children’s and parents’ media use during COVID-19] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 93–110. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.93

-

14.

Tarkó, K., & Lippai, L. L. (2023). Iskolai egészségfejlesztő szakemberképzés az 1990-es évektől napjainkig. [Training of school health promotion professionals from the 1990s to the present.] Népegészségügy, 100(1), 20–27. https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-07/nepeg2301.pdf

-

15.

Tarkó, K., Mátó, V., Uitumen, E., & Szabó-Prievara, D. K. (2023). HECAT – Az egészségnevelési feladatok (keret)tantervi megjelenésének elemzésére szolgáló eszköz. [HECAT – Health Education (framework) Curriculum Analysis Tool] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 33(1–2), 21–30. http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.21

-

16.

Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi áll a „skandináv paradoxon” hátterében? Mekkora a szülők iskolázottságának szerepe az egészségegyenlőtlenségekben? [Rewind: What is behind the "Nordic paradox"? What is the role of parental education in health inequalities?] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(2), 44–49. http://doi.org/10.58701/mej.9972

-

17.

Vitrai, J., & Tarkó, K. (2023). Cikkismertetés: A rasszizmussal, a szexizmussal, a heteroszexizmussal és a nemi binarizmussal kapcsolatos mérések az egészségméltányosság kutatásában – A strukturális igazságtalanságtól a beépült ártalomig – ökoszociális elemzés (fordítás). [Review: Measures of Racism, Sexism, Heterosexism, and Gender Binarism for Health Equity Research: From Structural Injustice to Embodied Harm-An Ecosocial Analysis (translation)] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(1), 50–80. http://doi.org/10.58701/mej.9582

-

 

 

 

Conference presentations (2023)

1.

Tarkó, K., Benkő, Z., & Lippai, L. L. (2023). Az egészség holisztikus és szalutogenetikus modelljének alkalmazása egy empirikus kutatásban. [Application of a holistic and salutogenetic model of health in an empirical study.] Népegészségügy, 100(2), 97–97. https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-08/nepeg2302.pdf

 

 

Publications (01.09.2023. – 31.08.2024.)

 

Publications (01.09.2023. – 31.08.2024.)

ranking

1.

Katona, Zs., Tarkó, K., Petrovszki, Z., Győri, F., Vári, B., Polcsik, B., & Berki, T. (2024). The role of social problem-solving and prosocial behavior in first aid willingness among adolescents in Hungary. Children (Basel), 11(6). http://doi.org/10.3390/children11060714

Q2

2.

Kökény, M., & Vitrai, J. (2024). Interjú Kökény Mihály egészségpolitikussal : Beszélgetés az egészségpolitikáról. [Interview with health politician Mihály Kökény] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(2), 82–89. http://doi.org/10.58701/mej.15673

-

3.

Lippai, L., Szabó-Prievara, D. K., Osváth, V., & Tarkó, K. (2024). Mental Health Status Questionnaire based on parental observations – A new diagnostic tool in the educational setting. Cogent Education, 11(1). http://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2373518

Q2

4.

Nádudvari, G. (2024). Romantikus diskurzuselemek Ernst Moritz Arndt Briefe an Psychidion oder: Ueber weibliche Erziehung című pedagógiai témájú művében. [Romantic discourse elements in Ernst Moritz Arndt’s pedagogical work entitled Biefe an Psychidion oder: Ueber weibliche Erziehung] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata, 34(6), 20–30. http://doi.org/10.14232/iskkult.2024.6.20

-

5.

Sukhbaatar, B., Tarkó, K., & Sukhbaatar, B. (2024). Mongolian Pastoralist Parents’ Experiences in Managing Their Primary School Children’s Living Arrangements. The Qualitative Report, 29(5), 1399–1415. http://doi.org/10.46743/2160-3715/2024.7068

Q1

6.

Tarkó, K. (2024). Életmód és szabadidő ismeretek : Tankönyv. [Lifestyle and leisure : Textbook.] Szeged: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. https://eta.bibl.u-szeged.hu/5980/

-

7.

Tarkó, K., & Lippai, L. L. (2023, Eds.). Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

-

8.

Uitumen, E., & Tarkó, K. (2024). Health Education Curriculum in Secondary Education of Mongolia. In P. Tóth & D. Hegyesi (Eds.), I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia [1st Imre Sándor International Conference on Pedagogy] (pp. 15–20). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Műszaki Pedagógia Tanszék. http://doi.org/10.3311/ISNK-103

-

9.

Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: A nők szenvednek, de a férfiak halnak meg. Egészségparadoxon vagy a nemi sztereotípiák műve? [Article review: Women suffer but men die. Health paradox or gender stereotypes?] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(4), 90–92. http://doi.org/10.58701/mej.12688

-

10.

Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi a népegészségügy? — a szakirodalom alapján. [Article review: What is public health? — based on the literature] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3), 43–47. http://doi.org/10.58701/mej.12032

-

11.

Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi nem népegészségügy? (Fordítás). [Article review: What isn’t public health? (Translation)] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3), 48–54. http://doi.org/10.58701/mej.11846

-

12.

Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Rugalmasan ellenálló népegészségügy 2030-ban: #dehogyan? (fordítás). [Article review: A resilient public health in 2030: #buthow? (Translation)] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(4), 79–85. http://doi.org/10.58701/mej.12628

-

13.

Vitrai, J. (2023). Egyperces kivonat: Mesterséges intelligencia interjúkérdések kezdőknek. [One-minute extract: Artificial Intelligence Interview Questions for Freshers] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(4), 71–72. http://doi.org/10.58701/mej.12874

-

14.

Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum: A biológiai sokféleségről és az ökoszisztéma-szolgáltatásokról szóló IPBES globális értékelő jelentés összefoglalója a politikai döntéshozók számára. [Report: Summary for policymakers of the IPBES global assessment report on biodiversity and ecosystem services] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(4), 73–78. http://doi.org/10.58701/mej.12839

-

15.

Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum: A jóllét elérése — Globális keretrendszer a jóllétnek a népegészségügybe való integrálására egészségfejlesztési megközelítés alkalmazásával. [Report: Achieving well-being — A global framework for integrating well-being into public health utilizing a health promotion approach] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3), 76–109. http://doi.org/10.58701/mej.12244

-

16.

Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum: Miért olvassa el „A jóllét elérése” című WHO dokumentumot? [Review: Why read the WHO document "Achieving well-being"?] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3), 73–75. http://doi.org/10.58701/mej.12342

-

17.

Vitrai, J. (2023). Vizuáliskivonat: Egészséges közösségünk. [Visual extract: Our healthy community] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3), 35–37. https://ojs3.mtak.hu/index.php/MEJ/article/view/12092

-

18.

Vitrai, J. (2024). Fordítás: Az emberi jóllétre vonatkozó népegészségügyi szemléletek narratív áttekintése. [Translation: A narrative assessment of public health perspectives on human well-being] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(2), 101–109. http://doi.org/10.58701/mej.15480

-

19.

Vitrai, J. (2024). Nem? Nem. Társadalmi nem! : Avagy biológiai nemi vagy társadalmi nemi (genderbeli) egy vizsgálatban megfigyelt különbség? [Sex? No. Gender!] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(2), 71–81. http://doi.org/10.58701/mej.15241

-

20.

Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum: Alapvetések az egészség és jóllét javításához. Fehér könyv a magyar népegészségügy 21. századi megújításáról. [Report: Basic principles for improving health and well-being. White Paper on the renewal of Hungarian public health in the 21st century] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 21–23. http://doi.org/10.58701/mej.15073

-

21.

Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum: Halálozás Magyarországon 2023. [Report: Mortality in Hungary 2023] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 24–27. http://doi.org/10.58701/mej.14091

-

22.

Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum: Már születéskor eldől a magyar gyerekek sorsa. [Review: The fate of Hungarian children is decided at birth] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 28–32. http://doi.org/10.58701/mej.15187

-

23.

Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat: A soványság, a túlsúly és az elhízás globális trendje 1990 és 2022 között. [Visual extract: Worldwide trends in underweight, overweight, and obesity from 1990 to 2022] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 17–20. http://doi.org/10.58701/mej.15230

-

24.

Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat: Magyarország - Egészségügyi országprofil 2023. [Visual extract: Hungary - Country Health Profile 2023] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 11–14. http://doi.org/10.58701/mej.14086

-

25.

Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat: OECD Egészség-pillanatkép 2023. [Visual extract: OECD Health at a Glance 2023] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 15–16. http://doi.org/10.58701/mej.14088

-

26.

Vitrai, J., & Kósa, I. (2024). Interjú Dr. Kósa Istvánnal a krónikus betegek életmódrendezéséről. [Lifestyle Management for Chronic Patients. Interview with Dr. István Kósa] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1), 3–10. https://ojs.mtak.hu/index.php/MEJ/article/view/15242

-

 

 

 

Conference presentations (01.09.2023. – 31.08.2024.)

 

1.

Lippai, L., Osváth, V., Szabó-Prievara, D. K., & Tarkó, K. (2023). A lelki egészség és -betegség határát érintő pedagógusi döntések támogatási lehetőségei az iskolai lelki egészségfejlesztés keretrendszerében. [Supporting teachers' decisions on the borderline of mental health and illness in the framework of school mental health promotion.] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 14–15). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

2.

Mátó, V., Benkő, Zs., Tarkó, K., Mihálka, M., & Pósa, G. (2023). Gyermekvállalási attitűd nappali tagozatos hallgatók körében a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hét szakján. [Childbearing attitudes among full-time students at the Juhász Gyula Faculty of Education, University of Szeged.] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 16–17). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

3.

Mihálka, M., Mátó, V., & Pósa, G. (2023). Családpedagógiai tanácsadás - lehetőség vagy szükséglet? [Family counselling - an option or a necessity?] In N. Fizel & G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia : Absztraktkötet (pp. 29–29). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413

4.

Nádudvari, G. E. (2023). A német romantika pedagógiai válaszai a kor kihívásaira. [The pedagogical response of German Romanticism to the challenges of the era.] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 25–25). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

5.

Nádudvari, G. E., & Paizs, M. A. (2023). Stíluskommunikáció az egészségfejlesztés tükrében. [Style communication in the context of health promotion.] In N. Fizel & G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia : Absztraktkötet (pp. 28–28). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413

6.

Osváth, V., & Kis, B. (2023). A gyász sokféle arca a mentálhigiénés munkában. [The many faces of grief in mental health work. ] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 18–18). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

7.

Osváth, V., Kis, B., & Lippai, L. (2023). Lelki egészségfejlesztés a köznevelésben - utópia vagy realitás? [Mental health promotion in public education - utopia or reality?] In N. Fizel & G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia : Absztraktkötet (pp. 26–27). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413

8.

Pósa, G., Beták, O., & Nagy, E. (2023). Egyszerű megfigyelési skála a statikus egyensúly változásának követéséhez, gyermekkori flexibilis pes planus esetén. [Simple observation scale for monitoring changes in static equilibrium in flexible pes planus in children] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 26–26). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/
SZAB_Absztraktkotet_2023_vegl.pdf

9.

Tarkó, K., & Benkő, Zs. (2023). Egészségfejlesztő pedagógus képzés múltja és jelene az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán. [The past and present of health promotion teacher training at the Gyula Juhász Faculty of Education at the University of Szeged. ] In N. Fizel & G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia : Absztraktkötet (pp. 25–25). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413

10.

Uitumen, E., & Klára, T. (2023). Exploring the Health Education Curriculum Assessment Tool (HECAT) for analyzing the Mongolian Health Education Curriculum. In I. Imre Sándor Neveléstudományi Konferencia - Programfüzet (pp. 51–51). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Műszaki Pedagógia Tanszék. https://www.mpt.bme.hu/maholnap/sites/default/files/
I.%20Imre%20S%C3%A1ndor%20Nevel%C3%A9studom%C3%A1nyi%
20Konferencia%20Absztraktk%C3%B6tet_0.pdf#overlay-context=
program%3Fq%3Dprogram

11.

Uitumen, E., & Tarkó, K. (2024). Validation of the health-promoting lifestyle instrument among Mongolian students: a pilot study. In JURE 2024 Book of Abstracts (p. 66). University of Sevilla. https://www.earli.org/assets/files/JURE2024-BOA-270624.pdf