Publications
MTMT link: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=institutes&mode=browse&sel=institutes22520
Publications (01.09.2021. – 31.08.2023.)
2021
|
Publications (2021) |
ranking |
1. |
Vitrai, J. (2021). Az életkörülmények
és az életminőség emberi oldala Magyarország Nemzeti
Atlaszában. [The human side of living conditions and quality
of life in the National Atlas of Hungary]
Egészségfejlesztés, 62(4), 44–45.
http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7394
|
- |
2. |
Vitrai, J., & Tarkó, K. (2021).
Fordítás: A Kiváltságok Érmemodellje és a Kritikus
Szövetséges — Az egészségre gyakorolt hatások. [Translation:
the Coin Model of Privilege and the Critical Ally - Health
Impacts.] Egészségfejlesztés, 62(4), 56–75.
http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7640
|
- |
3. |
Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A
gyermekkori elhízás rendszeralapú megelőzése — N3.0 a
gyakorlatban. [Article review: Systems-based prevention of
childhood obesity - N3.0 in practice.] Egészségfejlesztés,
62(3), 50–54.
http://doi.org/10.24365/ef.v62i3.6109
|
- |
4. |
Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A
kedvezőtlen hőmérséklet halálozásra kifejtett hatása.
[Article review: The effect of non-optimal temperature on
mortality] Egészségfejlesztés, 62(4), 82–85.
http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.6948
|
- |
5. |
Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A
magas hőmérséklet egészségkockázata. [Article review: The
health risks of high temperatures] Egészségfejlesztés,
62(4), 86–91.
http://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7242
|
- |
6. |
Vitrai, J. (2021). Cikkismertetés: A
magas hőmérséklet egészséghatásainak csökkentése, a
személyes hűtési stratégiáktól a zöld városokig. [Article
review: Reducing the health impacts of high temperatures,
from personal cooling strategies to green cities]
Egészségfejlesztés,
62(4), 92-99.
https://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7243
|
|
|
Conference
presentations (2021) |
1. |
Kiss, V., & Prievara, D. K. (2021).
„Hogy bírtad?” A kamaszok lelki egészsége és erőforrásaik a
digitális oktatás idején. ["How did you manage?"
Adolescents' mental health and resources in the era of
digital education. ] In Molnár, Gy. & Tóth, E. (Eds.), A
neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos
Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók
(pp. 451-451). Szeged: MTA Pedagógiai Tudományos
Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet.
http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf
|
2. |
Lippai, L. L., Benkő, Zs., & Tarkó, K.
(2021. 11. 12.). A koherenciaérzet megnyilvánulása a
holisztikus egészségdimenziókban a Szeged-Csanádi
Egyházmegyében végzett empirikus életmódkutatás tükrében
[előadás].
[The manifestation of the sense of coherence in the holistic
dimensions of health in the light of an empirical lifestyle
research in the Diocese of Szeged-Csanád [presentation]. ]
Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése:
egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.
tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi
Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB
Székház. |
3. |
Lipták, M. Z., & Tarkó, K. (2021). Az
egészség megjelenése a Nemzeti Alaptantervekben (1995-2020).
[Health in the National Curricula (1995-2020).] In Molnár,
Gy., & Tóth, E. (Eds.), A neveléstudomány válaszai a jövő
kihívásaira. XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia.
Program, előadás-összefoglalók (pp. 265-265). Szeged:
MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK
Neveléstudományi Intézet.
http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf
|
4. |
Mihálka, M. (2021). A megelőzés
lehetőségei a kiégés és a munka-család konfliktus
kialakulásában. [Prevention of burnout and work-family
conflict.] In Molnár, Gy. & Tóth, E. (Eds.), A
neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. XXI. Országos
Neveléstudományi Konferencia. Program, előadás-összefoglalók
(pp. 663–663). Szeged, MTA Pedagógiai Tudományos
Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet.
http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf
|
5. |
Prievara, D. K. (2021). The Importance
of Parents as Role Models in Children’s Problematic Media
Use: A Literature Review. In Karlovitz, T. J. (Ed.), 13th
International Conference for Theory and Practice in
Education (pp. 18-18). Budapest, Neveléstudományi
Egyesület.
https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/d5bb040e-2bfd-4c04-a779-64747d54738e/13thAbstracts-Program.pdf
|
6. |
Vitrai, J. (2021. 11. 12.). N3.0 Az
egészségfejlesztés jövője
[előadás].
[N3.0 The future of health promotion [presentation].] Az
egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy
újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.
tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi
Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB
Székház. |
7. |
Kollányi, Zs. (2021). A részvételi
módszer szerepe az egészségfejlesztésben [előadás]. [The
role of the participatory method in health promotion
[presentation].] Az
egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy
újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.
tudományos felolvasó ülés, MTA TAB Orvostudományi
Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, SZAB
Székház |
2022
|
Publications (2022) |
ranking |
1. |
Katona, Z., Tarkó, K., & Berki, T.
(2022). First Aid Willingness Questionnaire for
Schoolchildren: An Exploratory Factor Analysis and
Correlation Study. CHILDREN (BASEL), 9(7).
http://doi.org/10.3390/children9070955
|
Q2 |
2. |
Lippai, L. L. (2022). Cikkismertetés:
Serdülőkorúak mentális egészsége − az iskolai beavatkozások
hatékonyságának szisztematikus szakirodalmi áttekintése.
[Article review: Adolescent mental health - A systematic
review on the effectiveness of school-based interventions]
Egészségfejlesztés, 63(3), 41–43.
http://doi.org/10.24365/ef.8759
|
- |
3. |
Lippai, L. (2022). Könyvismertetés:
Egészségfejlesztő szervezetfejlesztés – álom vagy realitás?
[Review: Health Promoting Organizational Development –
vision or reality?] Egészségfejlesztés, 63(3),
28–33.
http://doi.org/10.24365/ef.8927
|
- |
4. |
Mátó, V. (2022). Védőoltásokhoz való
hozzáállás egyetemi hallgatók egy csoportjában. [Attitudes
towards vaccinations among a group of university students]
Egészségfejlesztés,
63(1), 23–31.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7436
|
- |
5. |
Prievara, D. K. (2022).
Internethasználat - Egészségesen és tudatosan. [Internet
use - Healthy and conscious.] Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó. |
- |
6. |
Prievara, D. K. (2022). Változások a
médiahasználatban a COVID idején. [Changes in media use
during COVID.] RECREATION, 12(3), 40–44.
http://doi.org/10.21486/recreation.2022.12.3.7
|
- |
7. |
Prievara, D. K. (2022). Cikkismertetés:
Hogyan csökkenthető az internetes zaklatás? – Egy
szisztematikus áttekintés következtetései. [Article review:
How to reduce cyberbullying? – The conclusions of a
systematic review] Egészségfejlesztés, 63(3),
44–46.
http://doi.org/10.24365/ef.8396
|
- |
8. |
Prievara, D. K. (2022). Szülők,
példaképek, influenszerek – Miként befolyásolja a média és a
látott minta az identitást és az egészséget? [Parents, role
models, influencers - How do media and perceived patterns
influence identity and health?] In: S. Fejős, L. Forró,
& V. Pusztai (Eds.),
Média, identitás,
lokalitás : Konferencia tanulmánykötete. (pp. 176–182).
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
- |
9. |
Sukhbaatar, B., & Tarkó, K. (2022).
Contextual Factors Impacting School and Pastoralist Family
Communication in Rural Mongolia: A Partial Ecological Model.
THE QUALITATIVE REPORT, 27(8), 1638–1659.
http://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5511
|
Q1 |
10. |
Tarkó, K. (2022. 03. 23.). Életmód
útikalauz egyetemistáknak
[előadás].
[A lifestyle guide for students [presentation].]
Szegedi Tudományegyetem - Szabadegyetem, XXIX.
szemeszter, Szeged, József Attila Tanulmányi és
Információs Központ,
https://u-szeged.hu/szabadegyetem-szeged-tudas-portal/eletmod-utikalauz
|
- |
11. |
Vitrai, J., & Borenszki-Gutási, É.
(2022). Szakdokumentum: Válogatás az Egészségügyi
Világszervezet 2021-es Egészségfejlesztési szótárából
[fordítás].
[Review: A selection from the World Health Organization's
Health Promotion Glossary of Terms 2021 (translation)]
Egészségfejlesztés, 63(2), 28–46.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8321
|
- |
12. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés:
Alkalmas volt a minimumegységár az alkoholfogyasztás
visszaszorítására Skóciában és Walesben? [Article review:
Has the minimum unit price been effective in reducing
alcohol consumption in Scotland and Wales?]
Egészségfejlesztés, 63(2), 84–86.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.7875
|
- |
13. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés: A
beavatkozástól a beavatkozási rendszerig. [Article review:
From intervention to interventional system]
Egészségfejlesztés, 63(2), 95–97.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8515
|
- |
14. |
Vitrai, J. (2022). OECD:
Egészségpillanatkép 2021. Összefoglaló. [OECD: Health at a
Glance 2021. Summary] Egészségfejlesztés, 63(1),
32–38.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7831
|
- |
15. |
Vitrai, J. (2022). Genfi Nyilatkozat a
jóllétért. [The Geneva Charter for well-being]
Egészségfejlesztés, 63(1), 39–42.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7842
|
- |
16. |
Vitrai, J. (2022). Hol a boldogság
mostanában? [Where the happiness is these days?]
Egészségfejlesztés, 63(1), 43–51.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7893
|
- |
17. |
Vitrai, J. (2022). Egészség az EU-ban:
Magyar egészségügyi országprofil 2021. [State of Health in
the EU: Hungary. Health profile 2021] Egészségfejlesztés,
63(1), 52–55.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7964
|
- |
18. |
Vitrai, J. (2022). Központi
Statisztikai Hivatal: Egészségügyi helyzetkép, 2019.
[Hungarian Statistical Office: Health at a glance, 2019]
Egészségfejlesztés, 63(1), 56.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7965
|
- |
19. |
Vitrai, J. (2022). Komplex
beavatkozások kidolgozása és értékelése. [Development and
evaluation of complex interventions] Egészségfejlesztés,
63(1), 57–63.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7757
|
- |
20. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés:
Mennyire hatásos a közösségalapú, rendszerszemléletű
gyermekelhízás-megelőzés? [Article review: How effective is
the whole-of-community systems-based approach for the
prevention of child obesity?] Egészségfejlesztés,
63(1), 94–99.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7874
|
- |
21. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés:
Kanadai tapasztalatok az iskolások mindennapos testmozgási
programjának sikeres megvalósításáról. [Article review:
Canadian experience of successfully implementing a daily
physical activity programme for school children]
Egészségfejlesztés, 63(2), 66–68.
http://doi.org/10.24365/ef.v63i2.8331
|
- |
22. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés:
Rendszerszemléletű értelmezési keret népegészségügyi
beavatkozásokhoz. [Article review: A systems thinking
framework for public health interventions]
Egészségfejlesztés, 63(3), 79–81.
http://doi.org/10.24365/ef.8488
|
- |
23. |
Vitrai, J. (2022). Cikkismertetés:
Mennyi alkohol nem árt? Kinek? [Article review: How much
alcohol does no harm? For whom?] Egészségfejlesztés,
63(3), 75–78.
http://doi.org/10.24365/ef.8955
|
- |
|
Conference
presentations (2022) |
1. |
Benkő, Zs., Tarkó, K. & Lippai, L. L.
(2022). A táplálkozás, mint egészségfejlesztő puzzle.
[Nutrition as a health-promoting puzzle.] In Perge, A. &
Tóth, K. (Eds.), III. Leisure Konferencia: A rekreáció
színezetei – Absztrakt füzet (pp. 31-32). Miskolci
Egyetemi Kiadó.
|
2. |
Lippai, L. L., Szabó-Prievara, D. K. &
Tarkó, K. (2022. 11. 18.). Lelki egészségfejlesztési
lehetőségek az iskolában
[előadás].
[Mental health promotion opportunities in schools
[presentation].] Tudomány: út a világ megismeréséhez – Út
az egészségünkhöz. a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából
megrendezett hagyományos tudományos felolvasó ülés, MTA
SZTAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési
Munkabizottsága, MTA TABT Szegedi Akadémiai Bizottság (SZAB
Székház). |
3. |
Mihálka, M. (2022. 02. 04.).
Megelőzhető a kiégés? Pedagógusok kiégésben való
érintettsége és a megelőzés alternatívái
[előadás].
[Can burnout be prevented? Teachers' exposure to burnout and
alternatives for prevention [presentation].]
Értékteremtés - Kihívások a pedagógiában, gyógypedagógiában
és a tanárképzésben: XIII. Taní-tani online Konferencia,
Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet. |
4. |
Mihálka, M. (2022). A munka és a család
életterületének összeegyeztetése során keletkező rizikó- és
védőfaktorok. [Risk and protective factors in reconciling
work and family life. ] In Steklács, J., & Molnár-Kovács,
Zs. (Eds.), 21. századi képességek, írásbeliség,
esélyegyenlőség. Absztraktkötet: XXII. Országos
Neveléstudományi Konferencia
(pp. 441-441).
MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, PTE BTK
Neveléstudományi Intézet.
https://konferencia.pte.hu/sites/konferencia.pte.hu/files/ONK_absztraktkotet_2022.pdf
|
5. |
Prievara, D. K. (2022). A családi minta
szerepe a médiahasználati szokások alakulásában -
szisztematikus áttekintés. [The role of family patterns in
the development of media use habits - a systematic review.]
In Fejes, J. B. & Pásztor-Kovács, A. (Eds.), XVIII.
Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on
Educational Assessment : program és összefoglalók = program
and abstracts (pp. 64-64). Szegedi Tudományegyetem,
Neveléstudományi Doktori Iskola.
http://www.edu.u-szeged.hu/pek2022/download/CEA_2022_Book_of_abstracts.pdf
|
6. |
Prievara, D. K. (2022. 04. 05.). A
család szerepe az egészséges médiahasználat kialakításában
[előadás].
[The role of the family in promoting healthy media use
[presentation].] Az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság
Program 2021/2022-es tanév ösztöndíjasainak tudományos
konferenciája, SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar. |
7. |
Prievara, D. K. (2022). Szülők,
példaképek, influenszerek - A média és a látott minta hatása
az identitásra és az egészségre [előadás]. [Parents, role
models, influencers - The impact of media and perceived
patterns on identity and health [presentation].] "Média,
identitás, lokalitás" című konferencia, Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, 2022. 04.
06-07. |
8. |
Rádi, O. M., Kerekes, V., Tarkó, K.,
Prievara, D. K., & Rákosy-Vokó, Z. (2022). Többet Észt-tel
az egészségért! Észtország nemzeti alaptantervének elemzése
az egészségfejlesztés szempontjából. [An analysis of
Estonia's national curriculum from a health promotion
perspective.] In Steklács, J., & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.),
21. századi képességek, írásbeliség, esélyegyenlőség
Absztraktkötet: XXII. Országos Neveléstudományi
Konferencia (pp. 480–480). MTA Pedagógiai Tudományos
Bizottság, PTE BTK Neveléstudományi Intézet.
https://konferencia.pte.hu/sites/konferencia.pte.hu/files/ONK_absztraktkotet_2022.pdf
|
2023
|
Publications (2023) |
ranking |
1. |
Fizel, N. (2023). Az egészségtan
tantárgy megjelenése és szerepe az elemi, a polgári és az
általános iskolában (1917-1950). [The emergence and role of
health education in elementary, civil and primary schools
(1917-1950). ] Iskolakultúra: Pedagógusok
Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 46–59.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.46
|
- |
2. |
Kaló, T. G., Prievara, D. K., Mátó, V.,
& Tarkó, K. (2023). The Effects of COVID-19 on the Mental
Health Condition of Children With Cognitive Disabilities and
Their Families in Hungarian Case Study. In Disability
Welfare Policy in Europe (pp. 57–76).
http://doi.org/10.1108/978-1-80382-819-020231005 |
- |
3. |
Kocsis-Fuszkó, Z. (2023). Várandósok
egészség-magatartása hazai és nemzetközi viszonylatban.
[Health behaviour during pregnancy in national and
international comparison] Iskolakultúra: Pedagógusok
Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 160–166.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.160
|
- |
4. |
Kollányi, Z., & Várfi, M. (2023).
Részvételi módszerek az iskolai egészségfejlesztésben.
[Participatory methods in school health promotion]
Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 31–45.
http://doi.org/10.14232/ISKKULT.2023.1-2.31
|
- |
5. |
Lippai, L., & Vitrai, J. (2023). Merre
tovább a magyar iskolai egészségfejlesztésben? [Where to go
next in terms of health promotion in Hungarian schools?]
Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 3–20.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.3
|
- |
6. |
Mátó, V. (2023). Közösség- és
kapcsolatépítés a pedagógia szempontjából. [Pedagogical
approaches in relations and community development]
Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 128–133.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.128
|
- |
7. |
Mihálka, M. (2023). A kiégés
kialakulása és megelőzése. [The formation and prevention of
burnout] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos
Folyóirata, 33(1–2),
111–127.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.111
|
- |
8. |
Nóbik, A. (2023). Szempontok az iskolai
egészségnevelés történetének értelmezéséhez. [Reflections on
the history of health education in schools]
Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 144–159.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.144
|
- |
9. |
Paulik, E., Molnár, R., Zsiros, V.,
Máté, Z., Maróti-Nagy, Á., Markó-Kucsera, M., Mátó, V.
(2023). A védőoltásokkal kapcsolatos ismeretek és attitűdök
orvostanhallgatók körében a COVID–19-pandémia alatt
[Knowledge and attitudes about vaccinations among medical
students during the COVID–19 pandemic]. Orvosi Hetilap,
164(21), 803–810.
http://doi.org/10.1556/650.2023.32774
|
- |
10. |
Pósa, G. (2023). A rendszeres fizikai
aktivitás jelentősége az iskolai színtérben. [The importance
of regular physical activity in the school setting.]
Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 134–143.
https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.134
|
- |
11. |
Sárvári, T., & Nádudvari, G. (2023).
Egészségfejlesztés az iskolában. [Health promotion in
schools] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos
Folyóirata, 33(1–2), 60–76.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.60
|
- |
12. |
Szabó-Prievara, D. K., & Tarkó, K.
(2023). A problémás mértékű internethasználat gyermekek
körében – az Internet Addiction Test for Families (IAT-F)
magyar nyelvű alkalmazása. [Problematic amount of internet
use among children] Iskolakultúra: Pedagógusok
Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 77–92.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.77
|
- |
13. |
Szabó-Prievara, D. K., & Nádudvari, G.
E. (2023). A családi minta fontossága – szülő és gyermek
médiahasználata a COVID-19 idején. [The importance of family
patterns – children’s and parents’ media use during
COVID-19] Iskolakultúra: Pedagógusok Szakmai-Tudományos
Folyóirata, 33(1–2),
93–110.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.93
|
- |
14. |
Tarkó, K., & Lippai, L. L. (2023).
Iskolai egészségfejlesztő szakemberképzés az 1990-es évektől
napjainkig. [Training of school health promotion
professionals from the 1990s to the present.]
Népegészségügy,
100(1), 20–27.
https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-07/nepeg2301.pdf
|
- |
15. |
Tarkó, K., Mátó, V., Uitumen, E., &
Szabó-Prievara, D. K. (2023). HECAT – Az egészségnevelési
feladatok (keret)tantervi megjelenésének elemzésére szolgáló
eszköz. [HECAT – Health Education (framework) Curriculum
Analysis Tool] Iskolakultúra: Pedagógusok
Szakmai-Tudományos Folyóirata,
33(1–2), 21–30.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.21
|
- |
16. |
Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi
áll a „skandináv paradoxon” hátterében? Mekkora a szülők
iskolázottságának szerepe az egészségegyenlőtlenségekben?
[Rewind: What is behind the "Nordic paradox"? What is the
role of parental education in health inequalities?]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
1(2), 44–49.
http://doi.org/10.58701/mej.9972
|
- |
17. |
Vitrai, J., & Tarkó, K. (2023).
Cikkismertetés: A rasszizmussal, a szexizmussal, a
heteroszexizmussal és a nemi binarizmussal kapcsolatos
mérések az egészségméltányosság kutatásában – A strukturális
igazságtalanságtól a beépült ártalomig – ökoszociális
elemzés (fordítás). [Review: Measures of Racism, Sexism,
Heterosexism, and Gender Binarism for Health Equity
Research: From Structural Injustice to Embodied Harm-An
Ecosocial Analysis (translation)] Multidiszciplináris
Egészség és Jóllét, 1(1), 50–80.
http://doi.org/10.58701/mej.9582
|
- |
|
Conference
presentations (2023) |
1. |
Tarkó, K., Benkő, Z., & Lippai, L. L.
(2023). Az egészség holisztikus és szalutogenetikus
modelljének alkalmazása egy empirikus kutatásban.
[Application of a holistic and salutogenetic model of health
in an empirical study.] Népegészségügy,
100(2), 97–97.
https://nepegeszsegugyi-egyesulet.hu/sites/default/files/2023-08/nepeg2302.pdf
|
Publications (01.09.2023. – 31.08.2024.)
|
Publications
(01.09.2023. – 31.08.2024.) |
ranking |
1. |
Katona, Zs., Tarkó, K., Petrovszki, Z.,
Győri, F., Vári, B., Polcsik, B., & Berki, T. (2024). The
role of social problem-solving and prosocial behavior in
first aid willingness among adolescents in Hungary.
Children (Basel), 11(6).
http://doi.org/10.3390/children11060714
|
Q2 |
2. |
Kökény, M., & Vitrai, J. (2024).
Interjú Kökény Mihály egészségpolitikussal : Beszélgetés az
egészségpolitikáról. [Interview with health politician
Mihály Kökény] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
2(2), 82–89.
http://doi.org/10.58701/mej.15673 |
- |
3. |
Lippai, L., Szabó-Prievara, D. K.,
Osváth, V., & Tarkó, K. (2024). Mental Health Status
Questionnaire based on parental observations – A new
diagnostic tool in the educational setting. Cogent
Education, 11(1).
http://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2373518 |
Q2 |
4. |
Nádudvari, G. (2024). Romantikus
diskurzuselemek Ernst Moritz Arndt Briefe an Psychidion
oder: Ueber weibliche Erziehung című pedagógiai témájú
művében. [Romantic discourse elements in Ernst Moritz
Arndt’s pedagogical work entitled Biefe an Psychidion oder:
Ueber weibliche Erziehung] Iskolakultúra: Pedagógusok
Szakmai-Tudományos Folyóirata, 34(6), 20–30.
http://doi.org/10.14232/iskkult.2024.6.20 |
- |
5. |
Sukhbaatar, B., Tarkó, K., &
Sukhbaatar, B. (2024). Mongolian Pastoralist Parents’
Experiences in Managing Their Primary School Children’s
Living Arrangements. The Qualitative Report, 29(5),
1399–1415.
http://doi.org/10.46743/2160-3715/2024.7068 |
Q1 |
6. |
Tarkó, K. (2024). Életmód és
szabadidő ismeretek : Tankönyv. [Lifestyle and leisure :
Textbook.] Szeged: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.
https://eta.bibl.u-szeged.hu/5980/
|
- |
7. |
Tarkó, K., & Lippai, L. L. (2023,
Eds.). Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés :
Absztraktkötet. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
- |
8. |
Uitumen, E., & Tarkó, K. (2024). Health
Education Curriculum in Secondary Education of Mongolia. In
P. Tóth
& D. Hegyesi (Eds.), I. Imre Sándor
Neveléstudományi Konferencia [1st Imre Sándor International
Conference on Pedagogy] (pp. 15–20). Budapesti Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetem, Műszaki Pedagógia Tanszék.
http://doi.org/10.3311/ISNK-103 |
- |
9. |
Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: A
nők szenvednek, de a férfiak halnak meg. Egészségparadoxon
vagy a nemi sztereotípiák műve? [Article review: Women
suffer but men die. Health paradox or gender stereotypes?]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(4),
90–92.
http://doi.org/10.58701/mej.12688 |
- |
10. |
Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi a
népegészségügy? — a szakirodalom alapján. [Article review:
What is public health? — based on the literature]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3),
43–47.
http://doi.org/10.58701/mej.12032 |
- |
11. |
Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés: Mi
nem népegészségügy? (Fordítás). [Article review: What isn’t
public health? (Translation)] Multidiszciplináris
Egészség és Jóllét, 1(3), 48–54.
http://doi.org/10.58701/mej.11846 |
- |
12. |
Vitrai, J. (2023). Cikkismertetés:
Rugalmasan ellenálló népegészségügy 2030-ban: #dehogyan?
(fordítás). [Article review: A resilient public health in
2030: #buthow? (Translation)] Multidiszciplináris
Egészség és Jóllét, 1(4), 79–85.
http://doi.org/10.58701/mej.12628 |
- |
13. |
Vitrai, J. (2023). Egyperces kivonat:
Mesterséges intelligencia interjúkérdések kezdőknek.
[One-minute extract: Artificial Intelligence Interview
Questions for Freshers] Multidiszciplináris Egészség és
Jóllét, 1(4), 71–72.
http://doi.org/10.58701/mej.12874 |
- |
14. |
Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum: A
biológiai sokféleségről és az ökoszisztéma-szolgáltatásokról
szóló IPBES globális értékelő jelentés összefoglalója a
politikai döntéshozók számára. [Report: Summary for
policymakers of the IPBES global assessment report on
biodiversity and ecosystem services] Multidiszciplináris
Egészség és Jóllét, 1(4), 73–78.
http://doi.org/10.58701/mej.12839 |
- |
15. |
Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum: A
jóllét elérése — Globális keretrendszer a jóllétnek a
népegészségügybe való integrálására egészségfejlesztési
megközelítés alkalmazásával. [Report: Achieving well-being —
A global framework for integrating well-being into public
health utilizing a health promotion approach]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3),
76–109.
http://doi.org/10.58701/mej.12244 |
- |
16. |
Vitrai, J. (2023). Szakdokumentum:
Miért olvassa el „A jóllét elérése” című WHO dokumentumot?
[Review: Why read the WHO document "Achieving well-being"?]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 1(3),
73–75.
http://doi.org/10.58701/mej.12342 |
- |
17. |
Vitrai, J. (2023). Vizuáliskivonat:
Egészséges közösségünk. [Visual extract: Our healthy
community] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
1(3), 35–37.
https://ojs3.mtak.hu/index.php/MEJ/article/view/12092
|
- |
18. |
Vitrai, J. (2024). Fordítás: Az emberi
jóllétre vonatkozó népegészségügyi szemléletek narratív
áttekintése. [Translation: A narrative assessment of public
health perspectives on human well-being]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(2),
101–109.
http://doi.org/10.58701/mej.15480 |
- |
19. |
Vitrai, J. (2024). Nem? Nem. Társadalmi
nem! : Avagy biológiai nemi vagy társadalmi nemi
(genderbeli) egy vizsgálatban megfigyelt különbség? [Sex?
No. Gender!] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
2(2), 71–81.
http://doi.org/10.58701/mej.15241 |
- |
20. |
Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum:
Alapvetések az egészség és jóllét javításához. Fehér könyv a
magyar népegészségügy 21. századi megújításáról. [Report:
Basic principles for improving health and well-being. White
Paper on the renewal of Hungarian public health in the 21st
century] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1),
21–23.
http://doi.org/10.58701/mej.15073 |
- |
21. |
Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum:
Halálozás Magyarországon 2023. [Report: Mortality in Hungary
2023] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1),
24–27.
http://doi.org/10.58701/mej.14091 |
- |
22. |
Vitrai, J. (2024). Szakdokumentum: Már
születéskor eldől a magyar gyerekek sorsa. [Review: The fate
of Hungarian children is decided at birth]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1),
28–32.
http://doi.org/10.58701/mej.15187 |
- |
23. |
Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat: A
soványság, a túlsúly és az elhízás globális trendje 1990 és
2022 között. [Visual extract: Worldwide trends in
underweight, overweight, and obesity from 1990 to 2022]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1),
17–20.
http://doi.org/10.58701/mej.15230 |
- |
24. |
Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat:
Magyarország - Egészségügyi országprofil 2023. [Visual
extract: Hungary - Country Health Profile 2023]
Multidiszciplináris Egészség és Jóllét, 2(1),
11–14.
http://doi.org/10.58701/mej.14086 |
- |
25. |
Vitrai, J. (2024). Vizuális kivonat:
OECD Egészség-pillanatkép 2023. [Visual extract: OECD Health
at a Glance 2023] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
2(1), 15–16.
http://doi.org/10.58701/mej.14088 |
- |
26. |
Vitrai, J., & Kósa, I. (2024). Interjú
Dr. Kósa Istvánnal a krónikus betegek életmódrendezéséről.
[Lifestyle Management for Chronic Patients. Interview with
Dr. István Kósa] Multidiszciplináris Egészség és Jóllét,
2(1), 3–10.
https://ojs.mtak.hu/index.php/MEJ/article/view/15242
|
- |
|
Conference
presentations
(01.09.2023. – 31.08.2024.) |
1. |
Lippai, L., Osváth, V., Szabó-Prievara,
D. K., & Tarkó, K. (2023). A lelki egészség és -betegség
határát érintő pedagógusi döntések támogatási lehetőségei az
iskolai lelki egészségfejlesztés keretrendszerében.
[Supporting teachers' decisions on the borderline of mental
health and illness in the framework of school mental health
promotion.] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális
Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet
(pp. 14–15). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
2. |
Mátó, V., Benkő, Zs., Tarkó, K.,
Mihálka, M., & Pósa, G. (2023). Gyermekvállalási attitűd
nappali tagozatos hallgatók körében a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar hét szakján.
[Childbearing attitudes among full-time students at the
Juhász Gyula Faculty of Education, University of Szeged.] In
K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális
Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 16–17). Juhász
Gyula Felsőoktatási Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
3. |
Mihálka, M., Mátó, V., & Pósa, G.
(2023). Családpedagógiai tanácsadás - lehetőség vagy
szükséglet? [Family counselling - an option or a necessity?]
In N. Fizel
& G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a
pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia :
Absztraktkötet (pp. 29–29). Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó.
https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413
|
4. |
Nádudvari, G. E. (2023). A német
romantika pedagógiai válaszai a kor kihívásaira. [The
pedagogical response of German Romanticism to the challenges
of the era.] In K. Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális
Kihívások - Globális Egészségfejlesztés : Absztraktkötet
(pp. 25–25). Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
5. |
Nádudvari, G. E., & Paizs, M. A.
(2023). Stíluskommunikáció az egészségfejlesztés tükrében.
[Style communication in the context of health promotion.] In
N. Fizel
& G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a
pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia :
Absztraktkötet (pp. 28–28). Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó.
https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413
|
6. |
Osváth, V., & Kis, B. (2023). A gyász
sokféle arca a mentálhigiénés munkában. [The many faces of
grief in mental health work. ] In K. Tarkó & L. Lippai
(Eds), Globális Kihívások - Globális Egészségfejlesztés :
Absztraktkötet (pp. 18–18). Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
7. |
Osváth, V., Kis, B., & Lippai, L.
(2023). Lelki egészségfejlesztés a köznevelésben - utópia
vagy realitás? [Mental health promotion in public education
- utopia or reality?] In N. Fizel
& G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a
pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia :
Absztraktkötet (pp. 26–27). Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó.
https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413
|
8. |
Pósa, G., Beták, O., & Nagy, E. (2023).
Egyszerű megfigyelési skála a statikus egyensúly
változásának követéséhez, gyermekkori flexibilis pes planus
esetén. [Simple observation scale for monitoring changes in
static equilibrium in flexible pes planus in children] In K.
Tarkó & L. Lippai (Eds), Globális Kihívások - Globális
Egészségfejlesztés : Absztraktkötet (pp. 26–26). Juhász
Gyula Felsőoktatási Kiadó.
http://www.jgypk.hu/tanszek/alkegeszseg/mta2021/documents/ |
9. |
Tarkó, K., & Benkő, Zs. (2023).
Egészségfejlesztő pedagógus képzés múltja és jelene az SZTE
Juhász Gyula Pedagógusképző Karán. [The past and present of
health promotion teacher training at the Gyula Juhász
Faculty of Education at the University of Szeged. ] In N.
Fizel
& G. T. Molnár (Eds.), 150 éve a
pedagógusképzésért – Neveléstudományi konferencia :
Absztraktkötet (pp. 25–25). Juhász Gyula Felsőoktatási
Kiadó.
https://www.jgypk.u-szeged.hu/hirek/szte-jgypk-2023-aprilis/150-eve-230413
|
10. |
Uitumen, E., & Klára, T. (2023).
Exploring the Health Education Curriculum Assessment Tool
(HECAT) for analyzing the Mongolian Health Education
Curriculum. In I. Imre Sándor Neveléstudományi
Konferencia - Programfüzet (pp. 51–51). Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Műszaki Pedagógia
Tanszék.
https://www.mpt.bme.hu/maholnap/sites/default/files/ |
11. |
Uitumen, E., & Tarkó, K. (2024).
Validation of the health-promoting lifestyle instrument
among Mongolian students: a pilot study. In JURE 2024
Book of Abstracts (p. 66). University of Sevilla.
https://www.earli.org/assets/files/JURE2024-BOA-270624.pdf
|