Idén, a korábbi években bevált gyakorlat szerint, felvételi elbeszélgetés helyett kérjük Jelentkezőinket, hogy küldjenek egy motivációs levelet a következő ímélcímre 2025. június 18-ig.: alknyelv.jgypk@szte.hu.
A 2-3000 leütésnyi motivációs levélben kérjük:
- mutatkozzanak be (név, elérhetőség: ímélcím, telefon);
- írják le, hol szerezték és melyik szakon a BA-diplomájukat;
- mi volt a szakdolgozati témájuk (kérjük, pár mondatban foglalják össze a dolgozatukat);
- milyen idegen nyelvet, nyelveket ismernek, melyekből van nyelvvizsgájuk;
- mely területek érdeklik Önöket az alkalmazott nyelvészetben, mit olvastak a témában;
- milyen elképzeléseik, elvárásaik, további terveik vannak a szakkal kapcsolatban;
- jelezzék, ha már szerepeltek szakmai napon, TDK-konferencián előadóként, esetleg jelent-e már meg valahol publikációjuk;
- mellékeljék szkennelve a végzést igazoló BA-oklevelet, ha már megszerezték!
Kérdéseiket a fent megadott, alknyelv.jgypk@szte.hu ímélcímen, illetve a következő telefonszámon: +3662/544781 várjuk.
A motivációs levélre a beküldési határidőt követő 8 munkanapon belül válaszolunk.
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
1. A mesterképzési szak megnevezése: alkalmazott nyelvészet (Applied Linguistics)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:
végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
szakképzettség: okleveles alkalmazott nyelvészet szakos bölcsész
a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Applied Linguist
3. Képzési terület: bölcsészettudomány
4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a magyar, az anglisztika, a germanisztika, az amerikanisztika, az újlatin nyelvek és kultúrák, a romológia, a szlavisztika, a kommunikáció és médiatudomány alapképzési szak.
4.2. A 9.2. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető:
a bölcsészettudomány képzési területről az ókori nyelvek és kultúrák, a keleti nyelvek és kultúrák, a néprajz, a pedagógia, a pszichológia, a szabad bölcsészet, a társadalomtudományok képzési területéről a politikatudományok, a szociálpedagógia, a szociológia, az informatikus könyvtáros, a pedagógusképzés képzési területről a tanító, az óvodapedagógus, a gyógypedagógia alapképzési szak.
4.3. A 9.2. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit
a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit
- A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 222/0231
- A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik megszerzett nyelvészeti és nyelvészeti kutatás-módszertani ismereteik birtokában képesek a társadalom bármely szegmensében felmerülő nyelvi problémákhoz kapcsolódó igények kielégítésére, ezek kezelésére, aktuális társadalmi igények szerinti alakítására, fejlesztésére. Előmozdítják a társadalmi szintű információáramlást, segítve ezzel az információhoz való jutáshoz fűződő jogot. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
Alkalmazott nyelvészet szakos bölcsész
a) tudása
Ismeri a nyelv és a gondolkodás, a megismerés, illetve a nyelv és nyelvhasználat társadalmi kapcsolatának szerteágazó kérdéseit.
Részleteiben is ismeri a személyes, intézményi, társadalmi és kultúrák közötti kommunikáció sajátosságait.
Átlátja a digitális társadalom modern kommunikációs kihívásait, megismeri a hatékony és a továbbhaladást biztosító válaszok változatait.
Ismeri a nyelvi teljesítmény és hatás méréstechnikai problémáit és a szaknyelvek legfontosabb ismérveit.
Ismeri egy-egy szakmai közösség általános kommunikációs szokásait és ezek jellegzetességeit.
Változataiban is tisztázta a nyelvészeti kutatások metodológiai és metodikai eszköztárát.
Ismeri a nyelvi sokféleség, nyelvészeti elméletek és metodológiák sokféleségének általános és részdiszciplináris összefüggéseit.
b) képességei
Képes nyelvfejlesztési munkálatok végzésére, irányítására egyéni és intézményes szinten.
Képes a nyelvi tervezés elvégzésére mind az anyanyelv, mind az idegen nyelv (nemzetiségi, környezeti, regionális) vonatkozásában.
Képes tantervfejlesztésre és nyelvi tanácsadásra, képességei kiterjednek a tanórai és tanórán kívüli közoktatási és felsőoktatási, valamint az iskolarendszeren kívüli képzésre is.
Képes az alap- és alkalmazott kutatások és elemzések végzésére az anya- és idegen nyelvi területeken.
Képes a nyelvi szocializáció sokoldalú és sokirányú segítésére.
Képes helyzetértékelésre mind a civil, mind a politikai szféra számára a médianyelvészeti ismeretek révén.
Képes a szakterület tudományos életébe való bekapcsolódásra, konferenciákon való részvételre, prezentációkra, publikációs tevékenységre.
Képes ismeretterjesztő és tudományos írásművek létrehozására, a szakterület problémáinak és eredményeinek a szélesebb közönséggel történő megismertetésére.
c) attitűdje
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, különös tekintettel a kulturális-nyelvi sokszínűség, a nyelvi jogok fontosságára.
Tudatosan és kritikusan értelmezi a nyelvészet és a nyelvhasználat hagyományos és korszerű eredményeit; elfogulatlanul és a lényegre koncentrálva elemzik a jelenségeket.
A szakterület iránt magas fokú érdeklődést, elkötelezettséget és motivációt tanúsít.
A hallgatói években megszokott tanulási készsége megmarad, ennek jegyében a szakmai továbbképzéseket és az egyéni önképzés lehetőségeit is felhasználja.
Széles körű műveltség, problémafelismerő és -megoldó képesség jellemzi.
Kreativitás, intuíció és módszeresség együttes alkalmazása jellemzi.
Igényli az elmélyült és minőségi munkát, rendelkezik a csoportmunka vezetéséhez és a csoportmunka végzéséhez szükséges személyes tulajdonságokkal.
A szakterületén szerzett tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére és társadalmi problémák megoldására is felhasználják.
Érzékeny a más tudományok nyelvi problémáira.
Szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánul meg.
Színvonalas információfeldolgozási képességgel, rugalmas és hatékony kommunikációs készséggel rendelkezik.
d) autonómiája és felelőssége
Szemléletének meghatározó sajátossága az ember és a kultúra tisztelete, a civil társadalom értékeinek megbecsülése és védelme.
Az értelmiség autonómiájának elvét követi: a helyzetértékelésben és a nyelvi, nyelvészeti feladatok megoldásában a lényeglátás és a részletek elemzése együtt érvényesül.
Tisztában van a nyelvek és a nyelvváltozatok egyenrangúságával: ennek jegyében nyelvünk értéket és más nyelvek értékeit egyaránt megbecsüli.
Abban a szellemben dolgozik, hogy a csoportmunkában irányítóként és résztvevőként is megállja a helyét.
Magyarország és az Európai Unió polgáraként felelősséget érez minden magyarért és minden európaiért.
Etikai és szakmai felelősséggel végzi munkáját a helyi és a tágabb közösség javára.
- A mesterképzés jellemzői
9.1. Szakmai jellemzők
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
– lingvisztikai részdiszciplínák [a nyelvleírás elmélete, leíró nyelvtani ismeretek (fonetika-fonológia, grammatika, morfológia, szintaxis) és nyelvfejlesztési ismeretek, szemantika, pragmatika, diskurzuselemzés, kontrasztív nyelvészet, nyelvtipológia, a nyelvészeti kutatások módszertana, a nyelvtudomány, alkalmazott nyelvészet története, nyelvészeti alkalmazások, nyelvészeti statisztika] 18-22 kredit;
– általános alkalmazott nyelvészeti szakmai ismeretek 28-36 kredit:
– nyelv és gondolkodás: pszicholingvisztika, első- és második nyelvelsajátítás, neurolingvisztika, alkalmazott pszicholingvisztika, kétnyelvűség,
– nyelv és társadalom: szociolingvisztika, nyelvpolitika, nyelvi jogok, kétnyelvűség, alkalmazott szociolingvisztika, kommunikációelmélet (interperszonális, társadalmi, intézményi); internet- és médiakommunikáció,
– a nyelvi kód: számítógépes nyelvészet, korpuszlingvisztika, az írott nyelv, netnyelvészet;
– választás szerinti szakmai modul 38-46 kredit
– nyelv és gondolkodás: neurolingvisztika, két- és többnyelvűség, jelnyelv, a nyelvi teljesítmény mérése, értékelése, nyelvi ontogenezis;
– nyelv és társadalom: etnolingvisztika, nyelvészeti antropológia, ökolingvisztika, verbális agresszió, nyelvi kontaktusok, nyelvtervezés, hungarológiai ismeretek, szaknyelvek;
– a nyelvi kód: terminológia, nyelvtechnológia A szakképzettséghez szükséges követelmények mindhárom témakör ismeretköreiből teljesíthetők.
9.2. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 10 kredit a lingvisztikai részdiszciplínák (nyelvtudomány) területéről alapképzési tanulmányok alapján.