A.4 Konfliktuskezelő tréning
A modul célja: az, hogy a résztvevők megismerjék a konfliktuskezelés területeit, típusait, a családi rendszerben, intézményen belül, intézmények közötti helyzetekben. Ismerjék fel a belső és külső, érdekellentéteken alapuló konfliktusokat. Ez segíthet számukra tisztázni a hatékony konfliktuskezelés és a kommunikáció összefüggéseit is. Az érzelmek, gondolatok kongruens közvetítése jelentős szerepet játszik az eredményes konfliktuskezelésben. Azzal, hogy jártasságot szereznek a konfliktus gyökereinek, okainak feltárásában, elemzésében számos új, hatékony módszerrel foghatnak hozzá az esetleges konfliktusok feloldásához.
Az emberek közötti együttműködés a társas mivoltunk formálódásához létfontos. Az interperszonális kapcsolatokban az alkalmazkodás folyamata nem zökkenőmentes. Gyakran konfliktusok színezik együttes tevékenységeinket. Az emberi kapcsolatok stabilitását a konfliktusok nem veszélyeztetik, sőt a kölcsönösen és sikeresen feldolgozott konfliktusok még inkább erősítik azt.
Az utóbbi években a gyermekeket nevelő szülők, pedagógusok egyre tehetetlenebbnek érzik magukat, mert a konfliktushelyzetekhez gyakran kapcsolódik az erőszakosság. Különösen kiéleződik ez az eltérő csoportok tagjai között, amelyet a másság táplál.
Ennek kezeléséhez jól felkészült pedagógusokra van szükség, akik eredményesen bánnak a mindennapi gyakorlatban a konfliktuskezelés különböző stratégiáival, módszereivel.
Főbb tanulmányi területek:
1. Tisztázandó fogalmak, folyamatok szituatív helyzetben:
- kommunikáció, mint alap tevékenységrendszer,
- kommunikációs torzulások, torzítások,
- konfliktus fogalma, frusztrációtól eltérő vonásai,
- konfliktusok gyökértényezői, a kongruencia fogalma
2. Konfliktuskezelés területei, típusai
- konfliktus területei: a családi rendszerben, intézményen belül és intézmények közötti helyzetekben … stb.
- konfliktus típusai: belső (normák, értékek, szerepek, viselkedési minták közötti ütközés) – külső (érdekellentétek, párba, csoportba-tartozás ellentétes dinamikája, szerepkonfliktusok … stb.)
3. Konfliktuskezelés technikái
Kiemelten a tárgyalás, megbeszélés. A megbeszélés szakaszai:
- Felkészülés a megbeszélésre, a konfliktus felismerése.
- Légkörteremtés, nyitás.
- Információgyűjtés, érzések, gondolatok megfogalmazása.
- Ajánlattétel, alku, szándék, akarat kölcsönös feltárása. Ötletek kicserélése.
- Megállapodás: megtalálni a megoldást, amely mindkét fél számára jónak tűnik.
- Lezárás, befejezés.