Skip navigation

2.5. A szervezetfejlesztés folyamata

  1. Megbízás
  2. Szervezeti diagnózis
  3. Szervezeti beavatkozás
  4. Közös értékelés
  5. Utánkövetés: célja az akciótervek megvalósulásának, a célok eléréseének értékelése, a változások elemzése.

Amikor a szervezet vezetői egy tanácsadóhoz fordulnak, azt a szervezethez való belépésnek tekintjük. Az ezzel induló folyamatot Budai a következőképpen modellezi:

9. ábra: A szervezetfejlesztési folyamat modellezése

Forrás: Budai, 2012. 27. o.

A kapcsolatfelvétel már lehetőséget ad a tanácsadónak a szervezet megismerésére. korábban ez 2-4 hónapos folyamatot jelentett, napjainkra ez sokkal rövidebbé vált. Ha a felek kölcsönösen megegyeztek a célokban, abban, hogy kit vonnak be a változási folyamatba, a költségekkel és az időzítéssel kapcsolatban, létrejöhet a megbízási szerződés.

Ezután következik az adatgyűjtés megfigyeléssel, interjúkkal, kérdőíves felmérésekkel, a tanácsadók feltérképezik a szervezet állapotát, helyzetét, és megfogalmazzák a diagnózist, amely a következőket foglalja magában:

  • a szervezeti hatékonyság jellemzőit
  • a problématérképet
  • SWOT analízist
  • a szervezeti jövőkép kialakítását és az ezen alapuló akcióterveket
  • a sikerkritériumok meghatározását. (Budai, 2012)

Ezután megtervezik a gyakorlati lépéseket, képzéseket, felelősöket, határidőket, az elvárt eredményeket.

A beavatkozások a különböző egyéni és csoportos fejlesztő tevékenységeket tartalmazzák.

Ha megtörténtek a beavatkozások ellenőrző felmérést végeznek, hogy elérték-e a célokat, ha nem akkor meg kell ismételni, újabb akciók következnek.