Skip navigation

2.6.2. Csoportorientált megközelítés

A csoportorientált megközelítésen alapuló módszerek azon a feltételezésen alapulnak, hogy ha a felolvasztás, változtatás és stabilizálás folyamatát a csoporttagok együtt élik át, akkor a magatartásformák sokkal könnyebben átkerülnek a szervezeti gyakorlatba. E megközelítés legfontosabb technikái a következők:

  • Folyamat tanácsadás: A szervezet problémamegoldó folyamataiban részt vesz egy tanácsadó, aki nem a problémamegoldásban vesz részt, hanem az általa nem megfelelőnek tartott eseményekre hívja fel a figyelmet, pl. bizonyos beállítódásokra, ki nem használt kommunikációs helyzetekre és közvetít az ellenfelek között.
  • Kérdőíves felmérés: A tanácsadó a csoport által kialakított kérdőíveket használ, amelyek a vezetési, döntési, kommunikációs problémákkal foglalkoznak. E kérdőíveket a csoporttagok töltik ki és az eredményeket csoportülésen beszélik meg. Meghatározzák a csoportmunka gyenge pontjait és kidolgozzák a jobb együttműködés feltételeit.
  • Konfliktusmegoldó módszerek: A különböző csoportok először egymástól elkülönítve megfogalmazzák a saját magukra illetve a másik csoportra jellemző viselkedéseket. Az eredményeket megbeszélik a csoportokkal, még mindig külön, ezután közösen összeállítják az ellentétesen megítélt dolgokat. Ennek alapján kialakítják az együttműködés szabályait, amelyektől azt várják, hogy a konfliktusok kontrollálhatóvá s ezáltal az együttműködés hatékonyabbá válik.
  • Csapatépítés: célja a csoport hatékonyságának növelése, a célkitűzés szerepelemzés és a csoportban zajló folyamatok megismerésén keresztül.
  • A csoportok közötti viszonyok fejlesztése: a felesleges versengés csökkentése, a csoportok közötti együttműködés növelése, az egymásról kialakult sztereotípiák feltárása, ennek pozitív irányban történő megváltoztatása.