Skip navigation

3.10. Történetmesélés

Az üzleti kommunikációban sokáig nem használtuk ki a történet adta lehetőségeket, mert az elvárások szerint a közhiedelem szerint elsősorban világosnak, racionálisnak és objektívnek kell lennünk. Ennek az elvárásnak pedig nem felelnek meg az emóciókat kifejező és kiváltó, a szubjektív gondolkodásnak teret engedő történetek. Az előadók maximum 20 perces prezentációkkal készülnek, amelyek az adott témát tekintve a legfontosabb adatokat, kimutatásokat, táblázatokat tartalmazzák. Az előadás során csak a leglényegesebb információkra térnek ki, úgymint az eddigi teljesítmények, a jövőbeli elvárások, és az eszközök, amelyek segítségével mindez véghezvihető.

Az üzleti életben David M. Armstrong 1992-ben kezdte meg a népszerűsítését új vezetési modellként hivatkozva rá. De máig, ha vezetők azt a tanácsot kapják, hogy alkalmazzák a történetmesélést, akkor gyakran kétségbe esnek: nekik nincsenek történeteik, a történeteik nem elég érdekesek, nem tudnak történetet mesélni, a személyesség nem fér meg a szakszerűséggel, vagy éppen a történet azonos az anekdotával, azaz nem több, mint puszta színesítő-szórakoztató elem. Ezek mellett a félelmek mellett nem csoda, hogy nehezükre esik változtatni, kipróbálni magukat valamiben, ami újdonság számukra.

A történetmondás lehetőséget ad arra, hogy metaforák segítségével mutassunk be egy-egy elképzelést, döntési helyzetet és érzelmileg ragadjuk meg, vonjuk be és cselekvésre késztessük a hallgatóságot. Akkor jó egy történet, ha a hallgatóság azonosulni tud vele, kötődést hoz létre a hallgatókkal, bevonja őket a történetbe. A jó történet a problémákat könnyen érthetővé teszi, mert a mindennapi életből merít. Ha jó a történet egyetértést vált ki, együttműködésre késztet.

Példák a történetek felhasználására:

  1. Egy új játékos kerül a csapatba. A csapat tagjai kívülállóként tekintenek rá, és nem bíznak benne. Ő elmesél pár történetet az az előtti csapatban betöltött szerepéről, és elmagyarázza, hogy miért lelkes e miatt az új lehetőség miatt. Néhány személyes információt is megoszt, mint például hogy hol nőtt fel, mik a hobbijai. Az őszintesége segít az új csapatának abban, hogy egy valós személyként tekintsenek rá, ne pedig egy idegenként, és szép lassan elkezdenek megnyílni felé és bízni benne.
  2. Egy ügynök találkozik egy új ügyféllel, aki kevéssé ismeri a képviselt cég képességeit. Az ügynök elmesél egy történetet, hogy előbbi ügyfelének hogyan segített csökkenteni a költségeit. Az új ügyfél elismerően fog gondolni ez által a társaság hatékonyságára, és igényli a szolgáltatást.
  3. Az edző arra kéri a csapata tagjait, hogy vegyenek rész egy a bemelegítés fontosságáról szóló előadáson, de a játékosok úgy gondolják, hogy ez csak időpocsékolás lenne. Az edző elmesél egy történetet egy a csapatnál történt sérülésről, ahol az egyik csapattag hónapokra kiesett a játékból. A történet meggyőzi a csapatot, hogy az előadás mégiscsak jól jöhet, hogy megelőzzék a további sérüléseket.

Annette Simmons (2007) könyvében hat fajta történet alaptémát definiál, amelyek felhasználhatók az üzleti történetmeséléshez:

  • A ki vagyok én? történetek: Ezek a típusú történetek bemutatják, hogy milyen típusú ember az előadó. Az álmok, a célok, az elért eredmények és kudarcok, motivációk, és értékek állnak a fókuszában.
  • A miért vagyok itt? történetek: Ezek a történetek az előadás létrejöttének körülményeit, és célját fejtik ki. Ez segít abban, hogy a közönségben levő gyanakvást megszűntesse. Az emberek tudni akarják, hogy mi hasznuk van abból, hogy az előadást hallgatják, és arra is, hogy az előadó mit remél tőle. Sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg azért van-e ott az előadó, mert szenvedélyes vagy csak a pénzért jött. Ezt a fajta történetet előnyös használni jótékonysági rendezvényeken is.
  • Tanulságos történetek: Ezek a fajta történetek egy olyan tapasztalatot hoznak létre amelyek átformálják a hallgatókat, olvasókat. Megmutatják, hogy apró változtatások a viselkedésükben, hozzáállásukban, vagy képességeikben, hogy vezethetnek jelentők eredményekhez. Mindemellett nagyon jó szemléltető eszköz a legjobb-legrosszabb eset forgatókönyveihez.
  • A „látomás” történetek: Ez a típus inspirálja az embereket, bátorítja őket hogy kifejezzék az érzéseiket. Célja a hallgatóság meggyőzése arról, hogy a kemény munkájuk, és áldozataik megérik az erőfeszítéseket. A tetteiket össze kell kapcsolni egy specifikus, értékes, arra érdemes végeredménnyel. Ez a fajta történet tökéletes, amikor az embereknek motivációra van szüksége.
  • Az „érték a tettekben rejlik” történetek: Ezek a fajta történetek arra használatosak, hogy megerősítsék azokat az értékeket, amit az előadó közvetíteni szeretnél. Ezek lehetnek pozitívak vagy negatívak. Lehetnek olyan történetek, amelyek középpontjában a becsületesség, a szenvedélyesség, az elkötelezettség áll, vagy olyanok , ahol azok a viselkedésformák állnak a középpontban, amelyek kerülendők, mint az önteltség, vagy a hanyag munkamorál.
  • A „pontosan tudom, hogy mit gondolsz” történetek: Ezek a típusú történetek a közönség ellenérveit, kétségeit, kérdéseit célozzák, még mielőtt azt szóvá tehetnék. Ezekkel a történetekkel előre meg kell jósolni a közönség álláspontját a témával kapcsolatban, hogy még időben el lehessen oszlatni a kétségeiket.

Közismert pszichológiai fogalom a „mágikus szám”, ami Miller (1956) klasszikus kísérlete alapján a 7-es. Valószínűleg ennek alapján lehet találkozni olyan tanácsokkal minimalista prezentációkkal kapcsolatban, hogy egy diára legfeljebb 7 szó kerüljön. Téves értelmezés ez azért, mert a diára kerülő elemek mindig kontextusba ágyazottak, Miller pedig emlékezeti tömbökről beszél. Így nincs kizárva, hogy a közönség 7 szavasnál bonyolultabb mondatokat is megértsen. A másik tévedés, hogy a hetes lenne a mágikus szám. Az újabb kísérletek (Cowan, 2001) a négyet tartják annak, ami jellemzi az emlékezeti tömbök számát, ha egyáltalán létezik ilyen. Ezért, ha biztosan mindenkinek át szeretnénk adni a történeteket, akkor Cliff Atkinson (2011) alapján a hármas struktúrába rendedzés javasolt. Könyvében, ami magyarul is megjelent Ne vetíts vázlatot címmel alaposan elemzi az emlékezeti terjedelem korlátait, és felhívja a figyelmet arra, amit mi már gyerekkorunk, a népmesék hallgatása óta tudunk: a hármas szám fontos szervező eleme a történeteknek. Ezért az előadás fő tartalmi részét igyekezzünk legfeljebb három részre bontani, vagy három kérdés köré csoportosítani. Ha sok opciót kínálunk fel, akkor azokból is létrehozhatunk három csoportot.

A történeteket emellett sok különböző struktúrában mesélhetjük el, ami szintén befolyásolni képes az elért hatást:

  • Hőstörténet: A mesék, mítoszok történeti felépítése, ahol a hős addigi környezetéből kiszakadva egy kihívásokkal teli fejlődésen megy keresztül. A történet végén a hős eléri céljait, a boldogságot, vagy új tudásra tesz szert. Hasznos segítsége ahhoz ez a felépítés, hogy alátámasztunk az erőfeszítések fontosságát, a kitartás megtérülését. A motiváló beszédek során gyakran használják ezeket a történeteket (pl.: Nick Vujicic, vagy Eric Thomas beszédei).

Feladat: Elemezze Tomonari Ishiguro (BLACK) My journey to yo-yo mastery beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

  • A hegy: Drámai struktúra, mely folyamatosan fokozza a feszültséget, majd nem feltétlenül boldog befejezéssel részesíti katarzisban a közönséget. Felkínál egy megoldást, vagy cselekvésre szólít fel. Hasznos, ha a veszélyek és lehetőségek mértékét szeretnénk hangsúlyozni egy témával kapcsolatban.

Feladat: Elemezze Rita Pierson: Every kids needs a champiopn beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

  • Beágyazott hurkok: Történetbe ágyazott történet, ami több szintű is lehet. Az először mesélni kezdett történetet fejezzük be legutoljára. A legfontosabb, a tanulságot tartalmazó történet áll középen. Nem csak a tanulságot mutatjuk így be, hanem az utat, ahogyan eljutottunk a megértéséig. Hasznos, ha a tanulság befogadását meg szeretnénk könnyíteni a közönség számára.

Feladat: Elemezze Chimamanda Ngozi: The Danger of a Single Story beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

  • Értékgörbék: A valóság és a lehetőségek, víziók szembeállítása. Az előadás vége felé haladva a fókusz a jövő felé tolódik, de röviden vissza-vissza utal a jelenlegi állapotokra is. Hasznos, ha a közönséget cselekvésre szeretnénk késztetni, fokozza az érzelmi feszültséget.

Feladat: Elemezze Martin Luther King: Van egy álmom beszédének struktúráját, melynek magyar leirata könnyen megtalálható az interneten. Angolul értők megtekinthetik Nancy Duarte: The secret structure of great talks című előadását a Ted.com oldalon, amiben ezt a beszédet is elemzi az értékgörbék segítségével.

  • Bele a közepébe: A történetet a csúcspontjánál kezdjük el mesélni a történetet a figyelem megragadása érdekében, majd ezután ismertetjük, hogy mi az oda vezető út. Bár erősen megragadja a közönség figyelmét, de csak rövid történeteknél igazán hatásos.

Feladat: Elemezze Zak Ebrahim: I am the son of a terrorist. Here's how I chose peace beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

  • Összetartó ötletek: Különböző nézőpontok, megoldási módok, vagy éppen analógiák bemutatására alkalmas. Több kisebb történet összefűzésére is alkalmas, ha azok megoldása, tanulsága azonos. Új ötletek, felfedezések bemutatásának gyakori módszere.

Feladat: Elemezze Steven Johnson: Where good ideas come from beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

  • Hamis kezdet: A történet kezdetben hétköznapinak és bejósolhatónak tűnik, majd a folytatás hirtelen új irányt vesz. A váratlan fordulat megragadja a közönség figyelmét. Hasznos lehet, ha be akarjuk mutatni, hogyan jutottunk el egy újszerű megoldáshoz.

Feladat: Elemezze J.K. Rowling a Harvard egyetem évzáróján elmondott beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a demokratikusneveles.hu oldalon!

  • Virágszirmok: Egy központi elem köré építkező több kisebb történet, vagy történet rész. Az elemek között az előadó mindig visszatér a központi elem hangsúlyozására. Hatékony, ha számos bizonyítékkal szeretnénk alátámasztani az üzenetet, vagy többszemélyes előadás esetén is jól használható.

Feladat: Elemezze Simon Sinek: How great leaders inspire action beszédének struktúráját, melynek magyar fordítása is elérhető a Ted.com oldalon!

A történeteknek azonban ügyelnünk kell a hosszára. Ha tény adatokat is közölnünk kell, akkor ne szorítsa ki azokat az elnyúló történet. Ha túl sok tényt osztunk meg magunkról, akkor negatív érzéseket válthatunk ki a hallgatókból, hiszen nem azért vannak ott, hogy a mi életünket ismerjék meg. Ha túl sokat kérkedünk a sikereinkkel, a helyekkel ahol jártunk, hogy mennyi pénzt keresünk, megint csak a bumeránghatást váltjuk ki a közönségből, unszimpatikussá válunk. Figyelni kell, hogy ne kavarodjunk bele a történetbe, mert ha elkezdünk csapongani, összekeverni neveket és történéseket, akkor a történetünk elveszti a hitelességét.

A történetek az érzelmekre hatnak, ezért tisztába kell lenni a hat kultúrafüggetlen alap érzelemmel is. Ezek a világ minden táján megfigyelhetők, és kifejezésük is hasonló módon történik. Ezek az öröm, a bánat, a meglepődés, a félelem, a harag és az undor. Bár számos ennél specifikusabb érzelem is leírható, de az ezekre felépített üzenetek egészen biztosan hatásosak, ha megragadják a figyelmet. Ne felejtsük azonban, hogy a negatív történetek után is úgy fejezzük be az előadást, hogy legalább reményt adunk a változásra.