Skip navigation

BEE-BOT robot

Az óvodások jelentős többsége találkozik robotokkal, amelyek vagy önállóan gondolkoznak, vagy programozhatóak. Az emberek többsége a robot szó hallatán talán rögtön a mesterséges intelligenciával felruházott robotokra, vagy kicsit jobban belegondolva a gyárakban lévő összeszerelő robotokra gondol. Pedig a hétköznapi életünk során mi is találkozunk programozható robotokkal, még ha nem is igazán gondolunk bele. A italautomata is egyfajta programozható robot. Mielőtt elkészítetnénk vele a kívánt italt, megadjuk a szükséges paramétereket. Ha figyelmesebbek vagyunk, ezeknek sorrendje is van. Először kiválasztjuk a kívánt italt, ami legyen egy kávé. Megadjuk, hogy hosszú, vagy rövid kávé legyen, több vagy kevesebb cukorral kérjük. Esetleg, ha olyan az automata, akkor azt is megadhatjuk, hogy nem kérünk poharat, mert mi magunk hoztunk. Ezáltal is óvva a környezetünket. Majd megnyomjuk a START gombot.

Az óvodák és óvodások számára készült kedves kis programozható robot a BEE-BOT, amely elnyerte a leghatásosabb játék címet a BETT 2006 kiállításon az óvodás és alsó tagozatos gyermekek oktatási technológia szekcióban.

BEE-BOT egy olyan méhecske formájú robot, amely legfeljebb 40 lépésig programozható. Pontosan 15 cm-es lépésekben mozog és 90°-ban fordul el.

Egyre több óvodában teret nyernek az informatikai eszközök, és egyre szélesebb körben gondolják úgy az óvodapedagógusok és a szülők is, hogy a gyerekeknek szükségük van informatikai eszközök megfelelő szintű használatára ahhoz, hogy később sikeresek lehessenek a munkájukban.[1]

Ebben a helyzetben a programozható játékok jó választásnak tűnnek, mert

  • olyan tárgyi eszközök, amelyekkel a gyerekek közvetlenül manipulálnak,
  • ezek serkentik a problémamegoldó képességet valós körülmények között a gyermekek környezetében.

A BEE-BOT méhecske robotot játszi könnyedséggel tudjuk irányítani a hátán található néhány gomb segítségével. A négy narancssárga gomb közül kettő szolgál az előre és hátra haladáshoz, kettő pedig a 90°-os balra illetve jobbra forduláshoz. A CLEAN gomb segítségével tudjuk az elkezdett út programozását törölni. A PAUSE gomb segítségével pedig tudunk tartani 1 másodpercnyi szünetet. A zöld GO gomb segítségével pedig el tudjuk indítani a BEE-BOT robotunkat az előre beprogramozott úton.

A BEE-BOT minden egyes lépését a szeme villogása és egy halk „beep” hang kíséri. Amikor az utasítássorral végzett, három rövid „beep” hanggal jelzi. A hangok a készülék alján található gombbal kikapcsolhatóak.

Miként is lehet használni az óvodában a BEET-BOT-ot?

Első lépésben beszélgessünk a gyerekekkel, hogy mi is az a robot. Mit tudnak róla.

Második lépésben ismerkedjünk meg a BEE-BOT robottal. Nézzük meg, hogy mit látunk rajta. Mit jelentenek a gombok. Mit csinálna a robot, ha  gombot nyomom meg? Merre fordulni robot, ha a  gombot nyomom meg?

Harmadik lépésben végezzünk vele egyszerű lépéseket, amit azt jelenti, hogy mindig csak egy lépést végeztetünk vele.

Negyedik lépésként tervezzünk hosszabb utakat a csoportszobában, de még szabadon. Azaz, ne kelljen útvonalat tervezni.

Ötödik lépésként használjunk már pályákat, azaz olyan 15 cm ´ 15 cm-es négyzetrácsokból álló felületet, amin különböző szimbólumok vannak. Ilyen gyakorló pályák szintén rendelhetők a BEE-BOT robothoz.

Forrás: http://taneszkoz.unas.hu

Második lépésben megadhatunk több szimbólumot is, amit érintenie kell. Érdemes olyat adni, amely nem a legegyszerűbb útvonal, akár mind a négy irányt használja vagy esetleg visszafelé is kell közlekednie a robotnak. Például: a méhecskénk érintse sorrendben először a rózsaszín négyzetet, majd a zöld háromszöget.Első lépésben kérjük meg a gyerekeket, hogy adjanak meg olyan útvonalat, ami például a bal alsó sarokból elindulva érinti a 10-es kép alapján a zöld háromszöget. Figyeljünk arra, hogy több megoldás is lehetséges.

Amennyiben színesebb meseszerű pályákat szeretnék használni, akár rendelhetünk is hozzá.

Mi magunk is készíthetünk gyakorlópályát a robotnak, ami akár életszerű is lehet, például egy térkép, amin van zöldséges, játszótér, óvoda, gyerekek házai. (Természetesen figyeljünk arra, hogy a robot pontosan 15 cm-t lép.) Vegyük az alábbi térképet:

Feladatok a térképhez:

  1. Programozd be a méhecskét, hogy eljusson az étterembe!
  2. Programozd be a méhecskét, hogy elmenjen a fához, majd a piros tetős házhoz!
  3. Programozd be a méhecskét, hogy elmenjen a boltba, majd a játszótérre!

BEE-BOT robotokban rengeteg lehetőség rejtőzik, amit egyre több nemzetközi tapasztalat is igazol.



[1] Plowman, L., Stephen, C.: ICT in Pre-School: A ‘benign addition’? Research on ICT and preschool children. Learning and Teaching Scotland, Dundee, Scotland. (2002)