Skip navigation

Matematikai nevelés kapcsolatrendszere

A matematika a mindennapjaink része. Életünk szinte majdnem minden területén használjuk a matematikai ismereteinket. Számításokat, becsléseket végzünk, de az is lehet, hogy csak gyönyörködünk a természet, vagy ember alkotta remekművekben és talán meg sem fordul a fejünkben, hogy ennek mind köze van a matematikához. Számításokat végzünk, hogy egy adott hónapban mire mennyit költhetünk, milyen megtakarítási formát válasszunk, vagy döntéseinknek hosszútávon milyen következményei lesznek. Becsléseket végzünk, amikor pakolunk, utazunk, csomagolunk, mibe mennyit tudunk pakolni, kellően kihasználjuk-e a helyet. Mikor kell elindulni, hogy biztosan elérjük a csatlakozást? Mennyi költőpénzt vigyünk egy útra? Elég lesz-e a családi ünnepen a megvásárolt étel, ital és sütemény? Gyönyörködünk a természet csodálatos világában, felfedezzük benne a geometriai formákat és a szimmetriákat.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Péter-bazilika


A gyermek legkedvesebb időtöltése a játék, amit sokféle formában történet és számtalan lehetőséget biztosít a matematikai tapasztalatok megszerzésére.
Ahogy mi magunk használjuk a mindennapi életünk során a matematikát, úgy fedezi fel a gyermek is környezetének megismerése folyamán. Az utcán sétálva elkezdi számolni majd összehasonlítani a járműveket, ez gyorsabb, ez lassabb; ez kisebb, ez nagyobb; ebbe több fér ebbe kevesebb. Megismerkedik a térbeli viszonyokkal: Mi az, ami fa előtt vagy mögött van? Észreveszi az alakzatok közötti hasonlóságokat és különbségeket. A zenében felfedezi a ritmust, a dalos játékokban megjelenik a köralakítás és a páros táncok. Testnevelés órán megjelennek a kéz és lábmozdulatok, jobb láb, bal kéz. Az irodalmi nevelésben megjelennek a meseszámok: három kívánság, a hét törpe.

A LEGO vagy más építőkockák segítségével építkezhet és különböző térbeli formákat hozhat létre. Építhet épületeket és járműveket, alkotásának csak a képzelete szabhat határt. Játszhat különböző szituációs játékokat: például a boltos játékban adhat és vehet árukat, mérhet és számolhat.

Megfelelő odafigyeléssel használhatja és játszhat a különböző digitális eszközökkel, amelyek segítségével szintén matematikai tapasztalatokra tehet szert.