Skip navigation

Interaktív animációk a világhálón

Az informatika térhódításával egyre több interaktív tananyag jelenik meg a különböző korosztályoknak, így az óvodásoknak is. Az interaktív játékoknak alapvetően két nagy csoportja van: az ingyenes és a fizetős. Szeretnénk leszögezni, hogy az ingyenes játékok között is van rengeteg igényes és jó képességfejlesztő játék, viszont többségük reklámokat tartalmaz. Ez viszont zavaró egy óvodás számára.

Magyar oldalak és programok

A jó oktató programok általános jellemzője, hogy színes, egyszerű ábrákat használó felülete legyen, hogy a gyerek ne vesszen el a részletekben. Nagy, egérrel könnyen eltalálható gombokat tartalmazzon, hogy a megfelelő egérhasználatot minél könnyebben el tudja sajátítani a gyermek. Mivel olvasni még nem tudnak, ezért célszerű, ha a feladatot hangos, érthető szóval el is mondja a program nekik.

Az alábbi játék a http://jatek-online.hu/ovis/ oldalon található. A feladat, hogy a megadott sorminta szerint folytatni kell a mozdony útját, hogy az haladni tudjon. A játék angol nyelvű, viszont teljességgel használható. A fő gond, hogy olyan reklámfelület veszi körül, ami zavaró egy óvodás gyermek számára.

(Ha van lehetőségünk, a weboldalon található flash fájl lementésével internet használata nélkül is futtathatjuk csak a tiszta programot. Ennek lehetőségei viszont ennek a tanagyagnak nem része.) Kimentett flash animáció:

Természetesen az előbbi talán az egyik legsarkalatosabb példa. Az ingyenes internetes weboldalak között talán az egyik legismertebb és legnépszerűbb az óvodapedagógusok és szülők között a www.egyszervolt.hu[1]. Az oldal szép igényes felülettel rendelkezik és nem csak interaktív játékok gyűjteményeként funkcionál, hanem különböző dalok, mesék is megtalálhatóak rajta. Az előbbi oldallal ellentétben itt viszonylag szolid reklámfelülettel találkozunk.

A www.egyszervolt.hu kezdőképernyője

A fizetős játékok hatalmas előnye a reklámmentes felület. Amennyiben van lehetőségünk óvodapedagógusként ilyeneket vásárolni, érdemes megvenni. A teljesség igénye nélkül néhány népszerű program.

A pedagógusok körében ismert a Manósorozat, amelynek van kifejezetten ovisoknak szóló programcsomagja Minimanó néven. Kedves figuráival, meseszerű történetbe foglalt feladataival, megnyugtató gyermekhangjaival könnyen magára vonja az érdeklődő gyerekek figyelmét. A programcsomag fizetős, de találunk demo verziót, ahol kipróbálhatjuk.[2]

Hasonlóan igényes animációkat tartalmaz a TANTAKI oktató programcsomag „Sulira fel” programcsomagja. (http://www.tantaki.hu/demo/sulirafel/story.html)

Tantaki programcsomag Sulira fel!

A demo verzióban az első feladatsor első tíz kérdése próbálható ki, a többi csak a programcsomag megvásárlása után érhető el. Ennyiből is leszűrhető azonban, hogy igényes, szépen kidolgozott, színes és gyerekbarát felületű a program, az óvodás gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve tartalmazza a feladatokat.

Külföldi oldalak és programok

Ha óvodapedagógusként keresünk interaktív játékokat a gyermekeknek, ne tántorítson el minket az, hogy nem magyar nyelvű a szoftver. Az óvodásoknak szánt animációk alapvetően olyan egyszerű nyelvi közegbe vannak ültetve, hogy szinte pillanatok alatt megérthetőek és használhatóak. Ebből kifolyólag nem csak angol nyelvű, hanem szinte bármilyen nyelvű animáció alkalmas lehet, szem előtt tartva azt a fontos szempontot, hogy a pedagógusnak mindig jelen kell lenni a számítógép mellet, így tud segíteni az irányításban. Fontos figyelni arra is, hogy különböző országokban, már az óvodában elkezdik a számok formai alakjának és helyének tanítását. Így nagyon sok animáció erre épül. Ha az óvodai csoport alkalmas rá, akkor természetesen alkalmazhatóak ezek a játékok is.

Nézzünk néhány példát angol nyelvű animációkból.

Ebben az animációban a megfelelő relációs jelet kell behúzni a két halmaz közé, ezzel is gyakoroltatva a kisebb-nagyobb, kevesebb-több fogalmait.

A darabszámok gyakorlására az alábbi két animációt mutatjuk be, amelyek még nem használják a számok formai alakját. A 22. képen szereplő játékban a tőszámnevek gyakorlására kell a program által kért lapátmennyiséget a tengerpartra helyezni. A 23. képen szereplő játékban pedig a macinak kell adni utasítástól függően maximum 5 db süteményt. Az IXL[3] oldalán még számtalan, jól használható animációt találunk a tőszámnevek használatára.

Forrás: https://www.ixl.com/math/kindergarten/count-using-stickers-up-to-3 Forrás: http://www.topmarks.co.uk/learning-to-count/teddy-numbers
Forrás: http://www.tvokids.com/games/countartt Forrás: http://www.topmarks.co.uk/learning-to-count/gingerbread-man-game

Sorminta készítésére és labirintus játékra az alábbi animációt mutatjuk meg. A 26. képen látható sorminták közül kell egyet választani és a labirintusból azt követve kell eljutni a kijárathoz.Ha eltekintünk attól, hogy ne használjuk a számok formai alakját, akkor szintén nagyon sok animációt lehet találni. Az alábbi két példát csak említés szintjén mutatjuk. Ezeknél általában a megszámlálás után kell a megfelelő számot hozzárendelni a képen látható például virágok vagy süti gumicukrok darabszámához. Nagyon jól begyakoroltatják a mennyiség és a számok formai alakjának egymáshoz rendelését.

Forrás: http://more2.starfall.com/m/math/geometry-content/load.htm?f&n=geo-maze&y=1&d=demo


Az első, a hagyományos kifestő. Ebben a különböző geometriai alakzatokból álló ábrát kell kifesteni. Itt a program kijelzi, hogy melyik geometriai alakzatot milyen színre kell kiszínezni, de célszerű, ha ezt az óvodapedagógus is elismétli a program után. Tehát az alábbi ábrát alapul véve: „Most színezd ki a háromszöget világoskék színre!”.Számtalan kifestő áll rendelkezésünkre, mi most három típusát mutatjuk meg.

A következő kifestő a hazánkban népszerű és ismert számos kifestő. Itt a jobboldalon megadott számoknak megfelelő színekkel kell kifesteni az egyes részeket és aztán megjelenik az alakzat.

A következő színező azért érdekes, mert nem konkrét színeket kér konkrét területekre, hanem nagyfokú absztrahálást vár el. Azt kell tudni hozzá, hogy melyik az a szín, ami a megjelenő alakzatban a legáltalánosabb. Tehát más színek lehetnek rajta, de alapvetően melyik az uralkodó szín.

Forrás: http://mrnussbaum.com/colors/

Ahogy a magyar oldalakon, úgy a külföldi oldalakon is megtalálhatóak mind a fizetős mind, az ingyenes játékok. Néha érdemes körülnézni a fizetős oldalakon is, hiszen nagyon sok hasznos játéknak van demó változata, amit nyugodtan használhatunk. A demó jellegéből adódóan érdemes azonban odafigyelni, mivel van olyan weboldal, amelyik napi darabszámban korlátozza a játékok kipróbálását. Nagyon kellemetlen az, ha az óvodai foglalkozás közepette szűnik meg a jogosultságunk a használatra. Ilyen oldal a www.education.com is[4], itt is nagyon sok hasznos játékot találunk, igényes megjelenéssel.A 31-es képen egy görögdinnye szelete látható. Egy görögdinnye szeletében alapvetően a piros az uralkodó szín, így a jó megoldáshoz azt kell választani.

Itt található az alábbi ötletes játék is. Színek alapján segíteni kell szétválogatni Rolynak és Tutunak a piknikre kihozott finomságokat. A szétválogatás után pedig meg kell mondani, hogy ki hozott többet.

Forrás: http://www.education.com/games/picnic-color-sorting/