Skip navigation

Mire figyeljünk?

A digitális eszközök képei legyenek megfelelő méretűek és egyszerűek! Az 1 év körüli gyerekeknek egy, de legfeljebb három kép szerepeljen egyszerre a képernyőn. Ha a kép túl összetett, mint egy utcai jelenet, több szereplővel, apró részletekkel, a kicsi gyerek el fog vesződni a részletekben, és nem szűri le a kép lényegét. A fejlődésben lévő kisgyermek agya képtelen értelmezni az összetett, bonyolult, vicces rajzokat. De amint gondolkodása és látása fejlődik, fokozatosan bevezethetők a komplexebb rajzolatú képek, játékok is. Hároméves kora körül a gyermek kész többszereplős, sok részlettel bíró képek befogadására is.

A digitális eszközök játékainak legyen egyszerű a zenéje! A gyermekek születésüktől fogva örömmel hallgatják az egyszerű dallamvezetésű és ritmusú dalokat, zenéket. Az „Én elmentem a vásárba” kezdetű dal például fejleszti az egyéves gyereket. Megtanul bizonyos mintázatokat, ugyanakkor meg tudja jósolni, hogy mi fog következni. Egy 18 hónapos gyerek nagyon élvezi a csengő, vagy a furulya hangját, de még az óra ketyegését is. Ebben a korban már valóban reagál a hallott hangra. Viszont a nagyon hangos, kaotikus zenéjű vagy rockzenés aláfestésű dalokat jobb elkerülni, hisz nem ilyen korú gyermeknek való. A ritmus változásai összezavarják vagy akár meg is ijesztik a kicsi gyermekeket.

Kétéves kor előtt ne nézzünk, hanem hallgassunk meséket a digitális eszközökön. A rövid mesék, történetek kiegészítik azokat a meséket, amiket tőlünk hall, amiket mi olvasunk neki. Idővel nézhetünk egyre hosszabb meséket, de fontos betartani az apró lépések elvét is. Fokozatosan kell növelni a mesék hosszát. Ilyen módon is fejleszteni tudjuk a gyermek figyelmi és memória kapacitását. Kerüljük a kalandosabb, fordulatosabb történetű meséket, hagyjuk azokat 2-3 éves kor utánra. A kicsi gyerekek nem tudják követni a történet fordulatait, ezek is ijesztőek lehetnek számukra.[1]

A kisgyermek a számítógép használata során pozitív élményeket szerezhet, így megnő a motiváltsága a további használat iránt. Nagyon fogékonyak a számítógép kezelésének, irányításának megtanulására és ugyan ők ezt játéknak vélik, komoly tanulás megy végbe a háttérben. Ésszerű határok között a számítógépnek rengeteg készség fejlesztő hatása lehet a gyermekek fejlődése során, de a veszélyekre fokozottan oda kell figyelniük. Például a gyermek a számítógép miatt ne szorítsa háttérbe egyéb tevékenységeit, lehetőség szerint agresszív tartalmú játékokat ne játsszon. Szervezzünk közös programokat a gyermekkel, játszunk vele közösen a számítógép előtt, gondoskodjunk az egészséges és hasznos szabadidő eltöltésről. Szabjunk határokat, beszéljük meg, milyen típusú oldalakat látogathat az interneten, akár keressük meg együtt, a gyermekbarát oldalakat.



[1] A számítógép bűvöletében A számítógép bűvöletében, Újbudai Logopédiai és Pedagógiai Szakszolgálat 5. évfolyam 1. szám