Kérdések és feladatok
Feladat
1. Ki és miért nevezte a 18. századot a „pedagógiai század”-nak?
2. Mit jelent a „projektív gondoskodás” kifejezés?
3. Mi az inokuláció?
4. Hogyan tekintett az újkor embere az evilági létre Arthur Imhof interpretációja szerint?
5. Mi volt a „burkolt csecsemőgyilkosság”?
6. Milyen volt a csecsemők helyzete a szoptatós dajkáknál (bérdajkáknál)?
7. Mi volt a házidajkaság?
8. Mire vezeti vissza Elisabeth Badinter a szoptatósdajkaság intézményének széleskörű elterjedését és tartós fennmaradását?
9. Miben látja Elisabeth Badinter a magas csecsemőhalandóság okát?
10. Milyen iskolatípus volt a „kollégium”?
11. Mivel magarázza Imhof a katolikus és protestáns családok nagysága közötti különbséget? Milyen képzőművészeti elemzéssel támasztja alá Imhof a felekezettől függő családnagyságra vonatkozó tézisét?
12. Milyen új családtípus alakul ki a 18. század folyamán?
13. Mi jelent a kifejezés: „össze nem illő párok”?
14. Milyen változó tendencia figyelhető meg az 1600-as évektől kezdve a házasságot kötő férfiak és nők életkorában?
15. Mit jelent a kifejezés: „nukleáris (konjugális) család”?
16. Milyen mentalitásbeli változás figyelhető meg a rokokó korszak végére az egyéniség szerepének tekintetében?
17. Mit jelent a kifejezés „a létezés nagy láncolata”?
18. Milyen a gyermek szerepe az újkori családban?
19. Mit jelentett az adott korszak kontextusában a „misztikus gyermek” kifejezés?
20. Miért növekedett meg az érdeklődés a „csodagyermekek” iránt?
21. Milyen hasznosságelvű pedagógiai programok láttak napvilágot a 18. században?
22, Mutassa be a felvilágosult abszolutizmus gyermekről alkotott felfogását, gyermekképét!
23. Milyen a Ratio Educationis gyermekképe?
24. Mit jelentett az emberi jogok nevelés és oktatás útján való érvényesítésére való törekvés?
25. Mit jelent a „társadalmi hovatartozásnak megfelelő élethivatás” elve Villaume-nál?
26. Mutassa be Rousseau gyermekképét!
27. Hogyan érvel Rousseau a szoros pályázás ellen?
28. Mi a véleménye a bérdajkákról?
29. Hogyan fogalmazza meg Rousseau a nevelés célját?
30. Értelmezze a kifejezést: „hedonista-eudaimonista” nevelési célkitűzés!
31. Miért tekinti Carl-Heinz Mallet Jean-Jacques Rousseau-t a „fekete pedagógia” képviselőjének?
32. Mit jelent a „helyzet-teremtés” pedagógiai módszere Rousseau szótárában?
33. Hogyan old meg Emil problémahelyzeteket?
34. Mit jelent a „negatív nevelés” fogalma Rousseau-nál?
35. Mit jelent a kifejezés: „művi, stilizáltan természetes világ”?
36. Mit jelent a kifejezés: „természetes büntetés”?
37. Milyen felfogást alakít ki Rousseau a nemi felvilágosításról, szexuális nevelésről?
38. Mit jelent a kifejezés: „represszív szexuálpedagógia”?
39. Elemezze Rousseau hatását a nevelés korabeli gyakorlatára!
40. Milyen volt a 18-19. századi arisztokrata szülők álláspontja a nyilvános iskoláztatás tekintetében? Hogyan viszonyultak a magánneveléshez?
41. Milyen korabeli abszurd olvasástanítási módszerről tudósít bennünket John Ruskin?
42. Jellemezze a Rousseau kritikusainak az álláspontját! Mi volt a kritika célkeresztjében?
43. Hogyan recipiálták a korabeli írónők (pl. Marianne Ehrmann és Amalia Holst) Rousseau pedagógiai tanait?