Skip navigation

Tartalomjegyzék

Bevezetés a gyermekkor történetébe

  • 1. A gyermekkortörténet histográfiája
    • 1.1.  Új tudomány születése
    • 1.2. A gyermekkortörténet bölcsőjénél
    • 1.3. Ariès mellett és ellen
    • 1.3.1. Ariès-követők: a „diszkontinuitás-elmélet” képviselői
    • 1.3.2. Ariès-kritikusok: a „kontinuitás-teória” hívei
    • 1.4. Lloyd DeMause pszichogenetikus fejlődésmodellje
    • 1.5. Újabb korok, újabb elméletek
    • 1.6. A gyermekkor mint társadalmi konstrukció
    • Kérdések, feladatok,
  • 2. A reformáció és a kora újkor gyermekképe
    • 2.1. Luther gyermekfelfogása
    • 2.1. Luther gyermekfelfogása
    • 2.2. „Evilági aszkéták” nevelése
    • 2.3. Nevelési útmutatók, illemtankönyvek gyermekképe 
    • 2.4. A tömeges oktatás kialakulása: egy zárt világ születése
    • 2.5. Ambivalencia a családi nevelés hétköznapjaiban 
    • 2.6. Törődés a gyermekekkel – holland és magyar hétköznapok   
    • Kérdések és feladatok
  • 3. A „nevelés évszázada”
    • 3.1. Nevelés minden áron
    • 3.2. Az életben maradás esélyei
    • 3.3. Megszabadulás a gyermektől 
    • 3.4. Lassú változások a családon belül
    • 3.5. A változások okai
    • 3.6. A pedagógiai pamfletirodalom felvirágzása
    • 3.7. A felvilágosult abszolutizmus gyere
    • 3.8. Rousseau kettős arca
    • 3.9. Rousseau hatása
    • Kérdések és feladatok
  • 4. A változások kora: a 19. század
    • 4.1. „Otthon, édes otthon”
    • 4.2. A gyermeklét új elemei
    • 4.3. Az anyaság új dimenziói 
    • 4.4. Apák új szerepben
    • 4.5. A gyermekmunka
    • 4.6. „Fekete pedagógia” és testi fenyítés
    • 4.7. A gyermek évszázadának hajnalán
    • Kérdések és feladatok
  • 5. A „gyermek évszázada”?
    • 5.1. Mítoszteremtés és demitologizálás
    • 5.2. A behaviorizmus gyermekképe
    • 5.3. A szófogadó gyermek
    • 5.4. Az önérvényesítő gyermek 
    • 5.5. Nevelési tanácsadó irodalom Magyarországon a második világháború után
    • Kérdések és feladatok
  • Irodalomjegyzék