Bevezetés a gyermekkor történetébe
Tartalomjegyzék
Bevezetés a gyermekkor történetébe
- 1. A gyermekkortörténet histográfiája
- 1.1. Új tudomány születése
- 1.2. A gyermekkortörténet bölcsőjénél
- 1.3. Ariès mellett és ellen
- 1.3.1. Ariès-követők: a „diszkontinuitás-elmélet” képviselői
- 1.3.2. Ariès-kritikusok: a „kontinuitás-teória” hívei
- 1.4. Lloyd DeMause pszichogenetikus fejlődésmodellje
- 1.5. Újabb korok, újabb elméletek
- 1.6. A gyermekkor mint társadalmi konstrukció
- Kérdések, feladatok,
- 2. A reformáció és a kora újkor gyermekképe
- 2.1. Luther gyermekfelfogása
- 2.1. Luther gyermekfelfogása
- 2.2. „Evilági aszkéták” nevelése
- 2.3. Nevelési útmutatók, illemtankönyvek gyermekképe
- 2.4. A tömeges oktatás kialakulása: egy zárt világ születése
- 2.5. Ambivalencia a családi nevelés hétköznapjaiban
- 2.6. Törődés a gyermekekkel – holland és magyar hétköznapok
- Kérdések és feladatok
- 3. A „nevelés évszázada”
- 3.1. Nevelés minden áron
- 3.2. Az életben maradás esélyei
- 3.3. Megszabadulás a gyermektől
- 3.4. Lassú változások a családon belül
- 3.5. A változások okai
- 3.6. A pedagógiai pamfletirodalom felvirágzása
- 3.7. A felvilágosult abszolutizmus gyere
- 3.8. Rousseau kettős arca
- 3.9. Rousseau hatása
- Kérdések és feladatok
- 4. A változások kora: a 19. század
- 4.1. „Otthon, édes otthon”
- 4.2. A gyermeklét új elemei
- 4.3. Az anyaság új dimenziói
- 4.4. Apák új szerepben
- 4.5. A gyermekmunka
- 4.6. „Fekete pedagógia” és testi fenyítés
- 4.7. A gyermek évszázadának hajnalán
- Kérdések és feladatok
- 5. A „gyermek évszázada”?
- 5.1. Mítoszteremtés és demitologizálás
- 5.2. A behaviorizmus gyermekképe
- 5.3. A szófogadó gyermek
- 5.4. Az önérvényesítő gyermek
- 5.5. Nevelési tanácsadó irodalom Magyarországon a második világháború után
- Kérdések és feladatok
- Irodalomjegyzék