Kérdések és feladatok
Feladat
1. Mivel szemben jelentett a család „végső menedék”-et a 19. században?
2. rtelmezze Hegel családképét!
3. Milyen volt az egyes szereplők (apa, anya, gyermekek) helyzete és szerepköre a családon belül?
4. Értelmezze a „privátszféra” fogalmát!
5. Mik voltak az alfabetizáció terjedésének következményei a polgári családon belül?
6. Jellemezze a nagypolgári lakások belső tereinek funkcióját!
7. Mi volt az oka egyes szerzők szerint a „gyermekszoba” mint új funkcionális tér megjelenésének a polgári lakásokban?
8. Mit jelent a „gyermekvilág kialakulásának” folyamata”
9. Értelmezze a kifejezést: „a gyermekbe való érzelmi és anyagi befektetés”!
10. Mit jelentett a hasznos állampolgárrá nevelés az iskolák gyakorlatában?
11. Mi volt gyermekek fő feladata a 19. században?
12. Hogyan próbálták gyógyítani a „rossz szokásokat” és „viselkedési hibákat”?
13. Milyen volt a 19- században elterjedő új anyaszerep?
14. Hogyan változott az anyai szoptatással kapcsolatos attitűd?
15. Milyen változás volt megfigyelhető a pólyázás terén?
16. Hogyan alakult a csecsemőhalálozás arányszáma?
17. A himlőoltás elterjedése milyen hatást váltott ki a csecsemő- és gyermekkori mortalitásra?
18. Hogyan alakult az apa-gyermek kapcsolat a 19. század folyamán? Milyen volt az új apaszerep?
19. Mutassa be Ernest Legouvé fiktív naplóinak gyermekkortörténeti jelentőségét!
20. Milyen volt a magyar Legouvé-recepció a 19. században?
21. Kik írtak nálunk Legouvet-parafrázisokat?
22. Mutassa be a különbséget Legouvet és Felméri apafigurái között!
23. Mutassa be a gyermekmunka helyzetét a 19. században!
24. Mutassa be az 1833-as és 1844-es angol gyáripari törvények gyermekmunkára vonatkozó korlátozásait!
25. Mutassa be a romantika gyermekképét, és szembesítse a gyermekmunka valóságával!
26. Mutassa be a gyermekmunka alkalmazását az Egyesült Államokban és Magyarországon!
27. Milyen volt a gyermekmunka helyzete a falusi kultúrákban?
28. Mit jelent a kifejezés: „fekete pedagógia”?
29. Mit jelent a totális felügyelet a pedagógiában?
30. Mutassa be és értelmezze Katharina Rutschky főbb téziseit!
31. A „fekete pedagógia” milyen motívumai jelennek meg a filantropista pedagógusoknál, például Basedow-nál?
32. Mit jelent a „köszönetnyilvánítás büntetés után”? Ismertesse „Scherber-esetet”!
33. Mit jelent az „ütéske” és a „legyintéske” Szvorényi József szótárában?
34. Ismertesse a német orvosok iskolakritikájának fő elemeit!
35. Hogyan foglalt állás II. Vilmos német császár az iskolakritika-vitában? Milyen intézkedést hozott a császár, és mi lett ennek a következménye?
36. Melyek Herbart pedagógiájának a legfőbb jellemzői a gyermekkép szempontjából? Milyennek látja Herbart a gyermeket?
37. Milyen új embertípus alakul ki a fejlett nyugati társadalmakban a 19. század végére?
38. Milyen igényt fogalmaz meg az „új ember” a neveléssel kapcsolatosan?
39. Mit jelent - Riesmann kifejezésével szólva - a „kívülről irányított ember”?
40. Miben öltött teste a világ iránti érzékenység megjelenése?
41. Mi a „pedológia”?
42. Melyek voltak az új gyermekkép jellemzői?
43. Milyen elképzelést fogalmaz meg Ellen Key A gyermek évszázada című könyvében?