Skip navigation

11.2. Szerencsétől függő játékok, dobókockával játszható játékok az óvodában

A fentieknek megfelelően az óvodában arra irányul a fejlesztés, hogy a gyermekek tapasztalatokat szerezzenek a szerencse, véletlen, lehetséges, de nem biztos, biztos, lehetetlen fogalmakkal kapcsolatban. Erre sokféle játékban adódik lehetőség, erre mutatunk néhány példát:

Fekete Péter

A Fekete Péter típusú kártyajátékok végjátékában a játékosok egymástól húznak lapot. Ekkor nyugodtak vagyunk, ha olyan játékostól húzunk, akinél biztosan nincs a Fekete Péter, hiszen lehetetlen, hogy ezt a baljós lapot húzzuk. Ha viszont olyan játékostól húzunk, akinél tudjuk, hogy ott van ez a lap, akkor annál nagyobb eséllyel húzzuk ki a Fekete Pétert, minél kevesebb más lap van mellette.

Ki nevet a végén?

Valójában hasonló elven sokféle játék található az óvodások számára. Kockadobás alapján kell lépni, ezzel megjelenik a szerencse, a véletlen esemény. A játékosok kiüthetik egymást, vagy lehet olyan játéktábla, amelyen lefele csúszdák, felfele létrák vannak, így vannak szerencsés mezők, ahova szeretnénk lépni, és szerencsétlen mezők, amelyeket tanácsos elkerülni, ha lehet. A lépések történhetnek színdobó kockával a színek tanításához, formadobó kockával a formák megfigyeléséhez, vagy szabályos 1-6-ig pöttyözött dobókockával, amely a számfogalom alakításához is hasznos. A dobókockán látható számképet kell a gyermekeknek lelépni a játéktáblán, ezzel a halmazos és számlálásos számfogalom közötti kapcsolat épül. A gyermekeket biztatni kell, hogy igyekezzenek a dobókockával dobott pöttyök számát számlálás nélkül, ránézésre megállapítani.

A kisebbeknek való játékok játéktáblája nem lehet túl hosszú, hogy a kisgyermekek türelmét ne tegye túl sokáig próbára. A játéktáblák hosszát fokozatosan növeljük.

Sorsolások pörgettyűkkel, kockákkal

A gyerekek megismerkednek olyan eszközökkel, amelyek biztosítják azt, hogy bizonyos események egyforma eséllyel következzenek be.

A dobókockával való megismerkedés a számfogalom, a véletlen és még a térszemlélet szempontjából is fontos. Ezen látható az a számkép, amelyet a gyermekek leginkább hozzá tudnak kapcsolni a számokhoz. Tapasztalatot szereznek arról, hogy a milyen egy kocka. Mivel minden lapja és csúcsa egyforma, így egyforma eséllyel esik mindegyik lapjára, alkalmas a sorsolásra

Dobókockával sorsolhatjuk ki, hogy ki legyen a kezdő egy játékban (aki a legnagyobbat dobja), vagy mennyi ideig építhet a Make &Break játékban.

Pörgettyűvel találkozunk a Twisterben, ahol ezzel döntjük el, hogy a kezünket vagy a lábunkat kell a kisorsolt színre rakni. Pörgettyűvel vagy pénzfeldobással dönthetjük el, hogy előre vagy hátra lépjünk például az Inci finci pókocska (Insey winsey spider, ORCHARD) játékban.

A gyerekek a véletlenszerű lépések kapcsán megtanulhatják a szerencsét és a balszerencsét kezelni.

Egy banán, két banán

A játékosok egy játéktáblán haladnak, az győz, aki először eléri a pálmafát. A játékosok képpel lefele lerakott korongokat fordítanak fel. A lefordított korongokon lehet egy banán, két banán vagy három banán. A korongon lehet üres banánhéj is, ami azt jelenti, hogy annyit kell hátrafelé lépni, ahány banánt addig húztunk. Van mocsár korong is, aminek húzása után abban a lépésben nem lehet több korongot fordítani. A játékos minden lépésben elkezdi felfordítani a korongokat, és ezt addig teszi, amíg akarja, illetve amíg mocsarat vagy banánhéjat nem húz. A kihúzott banánhéjakat egy táblán gyűjtjük, így a játékosok mindig láthatják, hogy a lefordított korongok között még hány banánhéj van, ez alapján dönthetnek, hogy kockáztatnak a korongok továbbhúzásával, vagy abbahagyják, és lépnek annyit a táblán, ahány banánt húztak.

A játék fejleszti a számfogalmat, hiszen a gyerekeknek le kell lépniük a banánok számát. Ehhez nem szükséges összeszámolni, hogy hány banánt húztak összesen, elegendő sorban 1-et, 2-t vagy 3-at lépni a felfordított banános korongoknak megfelelően. Nagyon fontos a játék valószínűségi gondolkodást fejlesztő hatása, hiszen minél kevesebb korong között vannak a banánhéjas korongok, annál nagyobb eséllyel húzzuk ki őket. A játékot már 4 évesek is játszhatják.