Skip navigation

8.3. Játékok, tevékenységek az azonosság, különbség felfedezésére, több szempont egyidejű figyelembe vételére

1. „Mi változott?” játékok

a) A játékot párban játsszuk, az egyik játékos becsukja a szemét, a másik megváltoztat valamit az öltözékén, a frizuráján, leveszi a szemüvegét, pulóverét, cipőjét, felhajtja a nadrágját, stb. A másiknak észre kell venni, mi változott rajta. A játék fejleszti a megfigyelőképességet, a kommunikációt az egymásra odafigyelést.

b) Kirakunk az asztalra tárgyakat, a gyerekek becsukják a szemüket. Megváltoztatunk valamit a tárgyakon, esetleg valamelyiket kicseréljük, a helyzetüket változtatjuk, pl. az állót lefektetjük, vagy megcseréljük a sorrendjüket. Kezdetben három, később több tárggyal is játszható.

c) Kirakunk elemekből két képet, de vannak tárgyak, amelyek a másik képbe illenek, ezeket kell megtalálni, és a helyükre rakni. A játék környezetünk megismerése témakörbe illik, például az egyik képen egy szoba, a másikon egy kert van, vagy hegy, ahol túráznak, strand, ahol fürdenek. A játék az alábbi címen játszható angolul.

http://www.bbc.co.uk/schools/barnabybear/games/out_of_place.shtml

 

d) A gyerekek látnak egy képet, és találniuk kell olyan dolgokat, amelyek nem lehettek ott száz éve. Például egy város képe, ahol nem voltak autók, felhőkarcolók, villanyvilágítás, telefon az ember kezében, stb. Hasonló képek a környezetünk megismerése témakörbe beilleszthető. A játék az alábbi címen játszható angolul.

http://www.bbc.co.uk/schools/barnabybear/games/changed.shtml

 

e) „Nézd csak, mi változott!” társasjáték. A játékban kártyák szerepelnek, melyek két oldalán levő képek csak kicsit térnek el egymástól. Például az egyiken rövidebb, a másikon hosszabb ceruza van, az egyiken egy óra, a másikon a tükörképe látható, az egyiken csukva van a láda, a másikon nyitva, az egyiken kiugrott az aranyhal az akváriumból, a másikon benne van. A játékvezető kirak négy lapot, a többit szétosztja egyformán a játékosok között. A játékosok becsukják a szemüket, ezalatt a játékvezető felfordít egy lapot. A játékosok kinyitják a szemüket, és az rakhat egy lapot, aki legelőször kitalálja, hogy melyik volt a megfordított lap. Kisebb gyerekeknél az új lapot a megfordított helyére rakják, nagyobbaknál a korábbiak mellé, így állandóan nő a lapok száma, nehezedik a játék. Az győz, akinek először elfogynak a lapjai. A lapokon levő ábrák közti különbségek lehetőséget adnak az egyéb területen fontos különbségek, kapcsolatok, mennyiségi és téri viszonyok felfedezésére, például 2 csillag – 3 csillag, lent – fent, stb.

 

2. „Több szempont egyszerre” játékok

A feladat hasonló ahhoz, amikor két halmazba válogattunk tárgyakat, most két halmaz metszetébe kell a lehető legtöbb dolgot találni.

Például keressünk olyan háziállatot, amelyik madár.

Keressük meg az összes piros lyukas háromszöget a logikai készletben!

Mozgásos játékot játszhatunk a gyerekekkel úgy, hogy mindenki kap egy elemet a logikai készletből. A gyerekek a teremben össze-vissza sétálnak, futnak, és adott jelre a mutatott formák megállnak, és a „tovább” szóra futhatnak tovább. A mutatott jel például egy háromszög, később egy szín és egy forma.