Skip navigation

5.1. Egykarikás játékok

Az „egykarikás játék” matematikailag azt jelenti, hogy egy alaphalmaz elemeiből adott tulajdonság szerint kiválogatunk elemeket egy halmazba. Az alaphalmaz azon elemei, amelyek nem tartoznak a halmazba a halmaz komplementer, vagy kiegészítő halmazát alkotják.

A játékot először úgy játsszuk, hogy a gyermekek maguk jelentik az alaphalmazt, és azok menjenek a körbe, akiknek a ruháján van kék szín, vagy akiknek tépőzáras a cipője, van fülbevalója, elmúlt már 5 éves, stb. (vigyázzunk, hogy ne válasszunk olyan tulajdonságot, amelyik valakit megbánthat, vagy vitára ad okot, például szőke hajú, autóval hozzák óvodába, stb.). A játékot játszhatjuk fogócskaként is az udvaron, amikor az adott tulajdonságnak megfelelő gyermekeket kell elfognia a fogónak.

Játszhatunk tárgyakkal, séta során gyűjtött levelekkel, termésekkel, játék gyümölcsökkel, zöldségekkel, állatokkal, különböző évszakokra való ruhákkal, gyurmából készített süteményekkel, stb.. A halmazba válogatást végezhetjük úgy is, hogy a tárgyakat a gyermekek varázszsákból húzzák ki, így a taktilis érzékelésük is fejlődik.

Fordítsuk meg a játékot! A halmazba válogatott tárgyak alapján találjuk ki a válogatás szempontját!

A logikai készlet elemeiből való válogatás fejleszti a forma, a szín felismerését a kisebb gyermekek számára is.

A halmazba válogatás a fogalomalkotás fontos eszköze, el kell dönteni a dolgokról, hogy megfelelnek-e a halmazt meghatározó fogalomnak, ezeket beválogatjuk, vagy nem felelnek meg a fogalomnak, ezeket nem válogatjuk be. Például a gyermekek számára a télhez kapcsolódó dolgokat kell beválogatni a halmazba, amik lehetnek téli ruhadarabok, meleg kabát, kesztyű, csizma, játékok, mint korcsolya, szánkó, hóember, ünnepek, mint karácsony, időjárással kapcsolatosan hó és jég.  Hasonló történik a színek, formák tanításánál, amikor a megfelelő színű, formájú dolgokat válogatjuk.

 

Kakukktojás játék

Mondunk három dolgot, amelyek közül kettőnek van olyan közös tulajdonsága, ami a harmadiknak nincsen. Például kutya, macska, fecske közül a fecske a kakukktojás, mert a másik kettő szőrös állat, a fecske pedig tollas. Itt fel kell ismerniük a gyermekeknek a csoportosítás szempontját két példa alapján a közös tulajdonság megtalálásával, figyelembe véve, hogy ez a tulajdonsága a harmadik elemnek nem lehet meg.

Hasonló játékok számítógépen is játszhatók:

http://logikaijatekok.jatekod.hu/gyerekjatekok/131-keresd-a-kakukkktojast-jatek-gyerekeknek

 

Fontos, hogy a gyermekek maguk is találjanak ki ilyen feladatokat nekünk, ez egyrészt motiválja őket, másrészt ki kell találniuk tulajdonságokat, és annak megfelelő, és nem megfelelő dolgokat kell mondaniuk.

Nagyobbakkal játszhatjuk négy dologgal, amelyek közül háromnak van közös tulajdonsága, amely a negyediknek (a kimondás sorrendjében nem feltétlenül negyedik) nincsen.