Skip navigation

8.1. A rendszer - általában

8.1. A rendszer - általában

A rendszer fogalma a tudományok és a tudományfilozófia egyik legalapvetőbb fogalma, mégis csak a huszadik században fedezték fel, a rendszerelmélet más fogalmaival együtt. Ezt az elméletet Ludwig von Bertalanffy magyar származású osztrák biológus kezdte kidolgozni. (www.tankonyvtar.hu) Az elmélet lényege: a rendszer olyan egész, amelynek komplexitási foka magasabb, mint az alkotórészek komplexitási foka, ezáltal a rendszer az alrendszerektől (alkotó részek) eltérő, saját tulajdonságokkal írható le.

Az általános rendszerelmélet céljai:

  • Különböző helyeken vizsgálat alá vonni a fogalmak, törvényszerűségek és modellek izomorfiáját (pontosan: azonos alakúság),és,hogy támogassuk a hasznosnak tűnő átvitel lehetőségeit az egyik szakterületről a másikra;
  • megfelelő modellek fejlesztését támogatni olyan szakterületeken, ahol azok hiányosak.
  • Kiküszöbölni a párhuzamos elméleti erőfeszítéseket a különböző szakterületeken.
  • Elősegíteni a tudomány egységét a szakemberek közötti kommunikáció javításával.

Mindezekből világosan látható: a pedagógiai munkánkhoz éppen ezekre a tulajdonságokra lenne ( van) égető szükség!

Ismétlő/önellenőrző feladat

Fejtse ki, miért lehet stratégiai kérdés a kompetencia a tanítás-tanulás, mint rendszer folyamatában?