8.1. A rendszer - általában
8.1. A rendszer - általában
A rendszer fogalma a tudományok és a tudományfilozófia egyik legalapvetőbb fogalma, mégis csak a huszadik században fedezték fel, a rendszerelmélet más fogalmaival együtt. Ezt az elméletet Ludwig von Bertalanffy magyar származású osztrák biológus kezdte kidolgozni. (www.tankonyvtar.hu) Az elmélet lényege: a rendszer olyan egész, amelynek komplexitási foka magasabb, mint az alkotórészek komplexitási foka, ezáltal a rendszer az alrendszerektől (alkotó részek) eltérő, saját tulajdonságokkal írható le.
Az általános rendszerelmélet céljai:
- Különböző helyeken vizsgálat alá vonni a fogalmak, törvényszerűségek és modellek izomorfiáját (pontosan: azonos alakúság),és,hogy támogassuk a hasznosnak tűnő átvitel lehetőségeit az egyik szakterületről a másikra;
- megfelelő modellek fejlesztését támogatni olyan szakterületeken, ahol azok hiányosak.
- Kiküszöbölni a párhuzamos elméleti erőfeszítéseket a különböző szakterületeken.
- Elősegíteni a tudomány egységét a szakemberek közötti kommunikáció javításával.
Mindezekből világosan látható: a pedagógiai munkánkhoz éppen ezekre a tulajdonságokra lenne ( van) égető szükség!
Ismétlő/önellenőrző feladat
Fejtse ki, miért lehet stratégiai kérdés a kompetencia a tanítás-tanulás, mint rendszer folyamatában?