Tanulási-tanítási stratégiák kiépülése a vizuális aktivitás kompetenciaterületen
Irodalomjegyzék
- Aebli, H. (1951a): Didactique psychologique. Applications a la didactique de la psychologie de Jean Piaget. Neuchatel, Paris
- Aebli, H.(1951b): A képzet és a művelet. In Kósáné Ormai Vera – Balogh K. – Zánkai A. (szerk.), Neveléslélektani szöveggyűjtemény II. Budapest, 1981. 499–512. o.
- Allport, G. W. (1997): A személyiség alakulása. Kairosz kiadó, Budapest
- Atkinson, R. L. et alii (szerk.): Pszichológia Budapest 2001
- Atkinson, R. L. et alii. (szerk.): Pszichológia. Budapest 1994
- Arnheim, R. (1979/2004).: A vizuális élmény, Gondolat Kiadó, Budapest.
- Ágoston György (2005): Eltérő tanulási stratégiák és hatásuk a vizsgaeredményekre (nyitott rendszerű képzés, számítástechnikai alaptárgyainak keretében), doktori disszertáció, ELTE PPK, Budapest
- Bacsó Béla (2003): esztétika, szócikk, in: Magyar Virtuális Enciklopédia, MTA, 2006 12.15-i megtekintés: http://www.enc.hu/1enciklopedia/fogalmi/eszt/esztetika.htm
- Ballér Endre (2001): A tantervi dokumentumok megváltozott szerepe az oktatás tartalmának szabályozásában és fejlesztésében. In Báthory Z.–Falus I. (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Osiris Kiadó, Budapest
- Barron, Ann E (é.n.): Auditív képzés (in: Mayer, 1988, 11).
- Bakos Tamás–Bálványos Huba–Preisinger Zsuzsa és Sándor Zsuzsa (2000): A vizuális nevelés pedagógiája, Balassi Kiadó, Budapest
- Bábosik István (2004): Neveléselmélet, Osiris Kiadó, Budapest
- Bálványos Huba (1998): Esztétikai-művészeti nevelés, Balassi Kiadó, Budapest
- Bálványos Huba–Sántha László (1998): Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció, Balassi Kiadó, Budapest
- Barkóczi Ilona–Putnoky Jenő (1980): Tanulás és motiváció, Tankönyvkiadó, Budapest
- Báthory Zoltán (2002): Változó értékek, változó feladatok. A PISA 2000 vizsgálat néhány oktatáspolitikai konzekvenciája, Új Pedagógiai Szemle, 2002/10, 2005. 06. 10-i megtekintés: http://www.upsz.hu
- Beke László (1986): Műalkotások elemzése, Tankönyvkiadó, Budapest
- Black, M. (1972): A reprezentáció természete, in: Horányi Ö. (szerk): A sokarcú kép, Typotex,Bp., 2003.134.o.
- Bodóczky István (2002): A rajz, vizuális kultúra tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai, Új Pedagógiai Szemle 2002/10, 2005. 06.10-i megtekintés:,http://www.upsz.hu
- Bornstein, M.H. (1984): Psichology and its allied disciplines, Vol.1, Psichology and the humanities, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, 1-40., in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 9. o.
- Bornstein, M..H. (1984): A gyermek, mint művész és közönség, in: Farkas A. (szerk.) Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 341. o.
- Borosán Lívia és Busi Etelka (é.n.): Pedagógiai személyiségértelmezések, ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ, 2006.04.17-i megtekintés: http://edutech.elte.hu/multiped/ped_02/ped_02.pdf.
- Bruner J. S.: A struktúra fontossága. In: Kósáné Ormai V.–Balogh K.–Zánkai A. (szerk.): Neveléslélektani szöveggyűjtemény II. Budapest, 1981, 598–605. o.
- Butor, M. (1986): A szavak a festészetben, Corvina, Budapest
- Chomsky, N. (1965/1973): A nyelv formális természete. In: Szépe György (szerk.): A nyelvtudomány ma. Gondolat Kiadó, Budapest, 215–283. o.
- Chomsky, N. (1995): Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme, Osiris Kiadó, Budapest
- Chomsky,N.(2004): Előadás a Magyar Tudományos Akadémián, 2004. május 17.
- Clark, K.(1985): Nézeteim a civilizációról, Gondolat, Budapest
- Cole, M.–Cole, Sh. R. (1997): Fejlődéslélektan, Osiris Kiadó, Budapest
- Csányi Vilmos (1994): Viselkedés, gondolkodás, társadalom: etológiai megközelítés, Akadémiai Kiadó, Budapest, 111–155. o.
- Csányi Vilmos (2006): Az emberi viselkedés, Sanoma Budapest Kiadó ZRt
- Csapó Benő (2000): A Tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései, Magyar Pedagógia, 100. 3–4, 343–365. o.
- Csapó Benő és Vidákovich Tibor (szerk.) (2001): Neveléstudomány az ezredfordulón, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Csapó Benő (2001b): Az oktatás a minőség szolgálatában, 2005. 08.07-i megtekintés: http://www.gallup.hu
- Csapó Benő (2002): Az iskolai műveltség, Osiris Kiadó, Budapest
- Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása, Új Pedagógiai Szemle, 2002. február, 2005. 11. 12-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2002-02-ko-csapo-tudaskoncepcio.html)
- Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése, Akadémiai Kiadó, Budapest
- Csíkszentmihályi Mihály (2001): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája, Akadémiai Kiadó, Budapest
- Csoma Gyula (2002): A tanulás értelmezése és funkciói, Országos Közoktatási Intézet Felnőttoktatási és Kisebbségi Központ, 2005. 11. 17-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=akademia-2002-Csoma-tanulas.html
- Dancsó Tünde (2005): A szociális kompetencia megjelenése a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új Pedagógiai Szemle, LV. Évf. 2005. 4, 2006. 09. 11-i megtekintés: http//www.oki.hu/cikk.php?kod=Hidak-Szocialis.html
- Das, J. P. (1988): Egyidejű egymást követő feldolgozás és tervezés. In: Balogh – Polonkai (szerk.): Tehetség és fejlesztő programok, Debrecen, 1997, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 144–166. o.
- de Meredieu, F.(1974): Le dessin d’ enfant, Jean-Pierre de Large, Paris, in: Farkas A. (szerk) : Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 327.-349- o.
- Demeter Kinga (szerk.2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések, OKI Kiadó, Budapest
- Depaepe, M. (2000): A kísérleti pedagógia, reformpedagógia és a pedagógiai gyakorlat, Magyar Pedagógia, 100/1. 17–32. o.
- Deszpot Gabriella: Képtelen keretben, Új Pedagógiai Szemle, 2001.01.
- Dobos Krisztina (2005): Néhány megjegyzés a tartalmi szabályozás kérdésében (Az intézményi státusz piacosodási folyamata), in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
- Döme László (2006): Személyiségzavarok, Filum Kiadó, Győr
- Dretske, F. (1990): Seeing, Beliving and Knowing, in: An Invitation to Cognitive Science, Visual Cognition and action,vol2., Cambridge, MIT Press
- Durkheim, E. (1922): Nevelés és szociológia, Pedagógiai források, Tankönyvkiadó, Budapest. 19. o.
- Ely, S. (2005): Se projeter, in: Rendre insolite le connu, Portier, Rennes
- Falus Iván (szerk.1996): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Keraban Könyvkiadó, Budapest
- Fehér Katalin (2005): Kép, nyelv, nyelvi kép, Médiakutató, 2005 tél, 2006.11.14-i megtekintés: http://www.mediakutato.hu/cikk/2005_04_tel/06_kep
- Fehér/a (1995): Fehér könyv az oktatásról és képzésről. Tanítás és tanulás. A tanulás váljon természetes társadalmi szükségletté. EU dokumentum, 2006.04.20-i megtekintés: http://www.sulinet.hu/iskola/ feherkonyv.
- Fehér/b (2000): Az Európai Közösség Bizottságának jelentése. A Tanítani és tanulni – a kognitív társadalom felé címmel kiadott Fehér Könyv megvalósítása. Brüsszel, 2000. október 1. COM (1999) 750 final, 2006.04.20-i megtekintés: http://www.oki.hu/ftp.php? dir=eu&file=fk_jelentes.
- Feyerabend, P.K.(1962): Expalnation, Rediction andmpiricism, in Feigl,H, Maxwell,G.(eds) Minnesota Studies int he philosophy of science, volIII, Minneapolis, University os minnesota Press
- Fodor, J. A. és Pylyshyn, Z. (1981): How Direct is Visual Perception?Cognition/9, 139-196.p
- Fodor, J. A.(1983): The Modularity of Mind, Cambridge, MIT Press
- Ford, M. (1992): Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs, Newbury Park, CA: Sage
- Friedlander, M. J. (1946): Von Kunst und Kennerschaft, Oxford University Press, Oxford,128.p, in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 13. o.
- Gabora, L. (1997): The orogin and evolution of culture and creativity, 2004.07.11-i megtekintés: http://www. Cpm.mmu.ac.uk/jom-emit/vol1/gabora
- Gajdics Sándor (2003a): Interaktív iskola. A személyiség szocializációja és az értékelés összefüggései, Új Pedagógiai Szemle, 2004.05.07-i http//www.mentor.könyvesbolt.hu/site/fejlped/lap2002.2.3.interaktiv.htm
- Gardner,H.(1973): The arts and human developement: A psichological study of the artistic process , Wiley, New York , in: Farkas A. (szerk.): A Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 341. o.
- Gardner,H.(1973): The arts and human developement: A psichological study of the artistic process , Wiley, New York , in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 341. o.
- http://pszichologia.bdf.hu/2006_07_1/Gaspar_Mihaly/tananyag/a_kreativitas_kutatasi_iranyai.doc
- Gaul,Emil (2001): A tervező-konstruáló képeségek szerkezete és fejlődése 12-16 éves korban, doktori diszertáció, ELTE PPK
- Gábri Katalin (2002): Az iskola minőségének mérése, Magyar Gallup Intézet mérési tevékenysége a közoktatásban, 2005.12.15-i megtekintés: http://www.pedagogia.hu/Opinion/gabri021015.htm
- Gábri Katalin – Tímár Éva (1999): A pedagógiai intézetek pedagógiai-értékelési feladatai, 2005.12.15-i megtekintés: http:// www.oki.hu/cikk.php%3Fkod%3D1999-06-mb-Tobbek-Pedagogiai.html+g%C3%A1bri+katalin%2B1999&hl=hu&ct=clnk&cd=1
- Gáspár Mihály (2003) A kreativitás kutatási irányai, Új Pedagógiai Szemle 2004, 10 sz.
- Gergely Gyula (2002): A pedagógiai tevékenység komponensrendszere, 2006.04.12-i megtekintés: http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=2002-05-ta-Gergely-Pedagogiai
- Gerő Zsuzsa (2002): Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban, Flaccus Kiadó, Budapest
- Gibson, J. J. (1979): An ecological Approach to visual Perception, Boston, Houghton Mifflin
- Golnhofer Erzsébet (2002a): A tanulás fejlesztése és a nevelői kompetenciák,OKI, Budapest
- Golnhofer Erzsébet (2002b): Az iskola belső világa. OKI, Budapest
- Golnhofer Erzsébet (2003): A pedagógiai értékelés. In: Falus Iván szerk.: Didaktika, elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 385–416.o.
- Gombrich, E. H.(1975): A művészet története, Gondolat Kiadó, Budapest.
- Gregory, R.L.(1970): The intelligent Eye, Londres, Weidenfeld & Nicolson
- Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón, Okker Kft, Budapest
- Halász Gábor és Lannert Judit (szerk. 2000): Jelentés a közoktatásról 2000. OKI. Budapest,
- Hall, E.T.,(1966): Rejtett dimenziók, Katalizátor Iroda, Budapest
- Hankiss Elemér (1999): Iskola és minőség, Gallup,1999.05.13, 2005.03.24-i megtekintés:http://www.pedagogia.hu/vitaforum.htm
- Hanson, N. R. (1969): Perception and discovey, Freeman Cooper, San Fransisco
- Harnad, S. (2001): Creativity: Method or Magic ? 2003.10.08-i megtekintés: http://www-isi.enst.fr/Documents/presentationGDR/Actions
- Hauser Arnold (1978): A művészettörténet filozófiája, Gondolat, Budapest
- Hawking, S. (1998): Az idő rövid története, Maecenas Könyvkiadó, Budapest, 129-139. o.
- Hebb, D. O. (1994): A pszichológia alapkérdései, Budapest
- Hegedűs Gábor, Mayer Ágnes, Szécsi Gábor, Zombori Béla (szerk 2003): Projektpedagógia, Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét
- Hoffmann Rózsa (2005): Tartalmi szabályozás–szabályok nélkül, in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
- Horányi Özséb (szerk. 2003): A sokarcú kép, Typotex, Budapest
- Hornyik Sándor (2005): Vizuális kultúrák I.–II, in: Magyar építőművészet 9. szám, 2005. 08.24_i megtekintés: http://www.magyarepitomuveszet.hu/vizkult.php
- Jacob, P. és Jeannerod, M. (1999): Quand voir, c’est faire , Working paper 99-01, Institut des Sciences Cognitives
- Józsa Krisztián (2000): Az elsajátítási motiváció szerepe a kritériumorientált pedagógiában, Új Pedagógiai Stemle, 2000, 10 sz
- Kampis György (1991): Self-modifying Systems in Biology and Cognitive Science, A new framevorkfor Dimamics, Information and Complexity, Pergamon Press, Oxford
- Kárpáti Andrea (szerk.1995a): Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Kárpáti Andrea (szerk.1995b): Vizuális képességek fejlődése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Kárpáti Andrea (1996): A vizuális képességek és a személyiség: A Leonardo Program értékelési rendszere, ELTE BTK, Budapest
- Kárpáti Andrea (1997a): Értékelési segédlet a Clark Rajzi Képességek Teszthez (CDT) Budapest: Magyar Iparművészeti Főiskola, publikálatlan kézirat
- Kárpáti Andrea (1998): „Gyermek(gép)rajzok: multimédia és vizuális nevelés, Új Pedagógiai Szemle,1998. 7.
- Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák – a vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig, Dialóg Campus Kiadó, Budapest
- Kepes György (1979): A látás nyelve , Gondolat Kiadó, Budapest
- Király, J. (1982): Filmelmélet, Tankönyvkiadó, Bp
- Kjorup, S. (1978): George Innes és a ’Hastinfsi csta’, avagy hogyan tegyünk a képpel, in: Horányi Özséb (szerk.): A sokarcú kép, Typotex, Budapest
- Kozéki Béla–Noel J. Entwistle (1986): Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia (6), 2, pp 271–292. o.
- Knausz Imre (2001a): A tanítás mestersége: Egyetemi jegyzet, Budapest, Iskolafejlesztési Alapítvány
- Knausz Imre (2001b): A tanulás mestersége, 2005. 05. 20-i megtekintés: http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/pedagog/modszer/tanitas/tanitas.htm,
- Knausz Imre (2002): Műveltség és autonómia, Új Pedagógiai Szemle, 52. 11. sz. 3–8. 2006.01.05-i megtekintés, http://www.epa.oszk.hu/00000/00035/00064/2002-10-ta-Knausz-Muveltseg.html
- Környeiné Gere Zsuzsa (2001a): Látás és láttatás I. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 5. évf./3 , 2001. szeptember,1–9.
- Környeiné Gere Zsuzsa (2001b): Látás és láttatás II. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 5. évf./4 , 2001. december,1–23.
- Környeiné Gere Zsuzsa (2002): Látás és láttatás III. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 6. évf./2 , 2002. június,1–7.
- Környeiné Gere Zsuzsa (1978): Tér–forma–szín, Tankönyvkiadó, Budapest
- Kuhn, T. (1962/1984): Tudományos forradalmak szerkezete, Gondolat Kiadó, Budapest
- Laki János (2002): Receptivitás és kreativitás, 2005.09.12-i megtekintés: http// www. zeus.phil-inst.hu/recepcio/htm/1/102_belso.htm
- Levi-Strauss, C. (1979): Szomorú trópusok, Európa Könyvkiadó, Budapest
- Macias, C. J. (1989): American Indian Academic success: the role of indigenous learning strategies. In: Journal of American Indian Education, Special Edition, August, 1989, 2006. 03.0 8-i megtekintés: http://jaie.asu.edu/sp/SPame.htm
- Marr, D. (1982): Vision, Freeman, San Fansisco
- Maslow, A. (1970): A theory of human motivation, Psichologica, Review, New York
- Mayer József (2002): Bevezetés Néhány szó az iskolarendszerű felnőttoktatás tanterv- és tananyagfejlesztéséről és a módszertani kötetek céljairól.2005. 12.06-i megtekintés: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=termeszettudomany-Mayer-bevezetes
- Mayer József (2003): A tanulás kora, (A tanulóközpontú felnőttoktatás felé) , 2005, 12.06-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2003-02-ta-Mayer-Tanulas.html
- Mérei Ferenc: (1995): A szmbolikus funkció, in Stöckert Károlyné (szerk): Játékpszichológia, Eötvös József Kiadó, Budapest, 147–148. o.
- Mitchell, W. J. T. (1994): Interdiszciplinaritás és vizuális kultúra kutatás
Ford.:Hornyik Sándor, in.: Magyar építőművészet 9. 2006. 09 06-i megtekintés:
http://www.magyarepitomuveszet.hu/vizkult.php
- Mező Ferenc (2002): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kft, Debrecen.
- Mihály Ildikó (2002): Összehasonlító mérés és értékelés
a nemzetközi pedagógiai gyakorlatban, Pedagógiai Szemle, 2002/06, 2007.01.06-i megtekintés: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-06-vt-mihaly-oecd - More, A. J. (1987): Native Indian learning styles: a review for researchers and teachers. In: Journal of American Indian Education, Volume 27 Number 1, October 1987, 2006. 03. 08-i megtekintés: http://jaie.asu.edu/v27/V27S1nat.htm
- Nagy József (2000a): A XXI. Század és nevelés, Osiris Kiadó, Budapest
- Nagy József (2000 b): A kritikus kognitív készségek és képességek kritériumorientált fejlesztése, Új Pedagógiai Szemle,7-8, 255-269. o.
- Nagy József (2001): A személyiség Alaprendszere: a célorientált pedagógia elégtelensége, a kritériumorientált pedagógia lehetősége, Iskolakultúra 2001. szeptember 10.
- Nagy József (2003): A rendszerező képesség fejlődésének kritériumorientált feltárása, Magyar Pedagógia, 103. évf. 269-314. o.
- Nagy József (2005):A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, Országos Köznevelési Tanács,Budapest
- Nagy Lászlóné (2000): Analógiák és az analógiás gondolkodás a kognitív tudományok eredményeinek tükrében, Magyar Pedagógia 100.évf,3. szám 275-302.o.
- Nahalka István (1998): A tanulás, In: Falus I. (szerk.): Didaktika Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 117–155. o.
- Nahalka István (1998): Az oktatás tartalma. In: Falus I. (szerk.): Didaktika Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 190–221. o.
- Nahalka István (2002): Korreferátum a PISA-felmérések eredményeinek értékeléséről. Új Pedagógiai Szemle
- Nánay Bence (2000): Elme és evolúció, 2004. 10. 18-i megtekintés: http:/ist-socrates.berkeley.edu/nanay
- Nemzeti Alaptanterv (1995), Oktatási Minisztérium, Budapest
- Nemzeti Alaptanterv (2003), Oktatási Minisztérium, Budapest
- Novitz, D. (1977): Képek és kommunikatív használatuk, in: Horányi Ö. (szerk) A sokarcú kép,Typotex Kiadó, Budapest, 2003, 363–400. o.
- Nyíri Kristóf és Szécsi Gábor (1998, szerk): Szóbeliség és írásbeliség. Áron Kiadó, Budapest.
- Nyíri Kristóf (2000): A gondolkodás képelmélete. Előadás az ELTE BTK Filozófiai Intézete és Nyelvfilozófiai Kutatócsoportja Nyelv,
- Nyíri Kristóf (2002a): Képi jelentés és mobil kommunikáció, a 21. századi kommunikáció új útjai Konferencia. máj. 24-25. Magyar Tudományos Akadémia, 2006. 04 25-i megtekintés: http://21.sz.phil-inst.hu/nyiri/nyiri_prj_descr.htm
- Nyíri Kristóf (2002b): Képek, mint eszközök Wittgenstein filozófiájában; Budapest, Világosság, 2002.5-21, 2006.05.02-i megtekintés: http://www.nytud.hu/program/Nyiri.ppt.
- Nyíri Kristóf (2000b): A 21. század filozófiája felé, a Kecskeméten, 2000. 03.26.-án elhangzott előadás anyaga, 2006. 09 06-i megtekintés: http:// www.phil-inst.hu.
- Nyíri Kristóf (2000b): A gondolkodás képelmélete, Az ELTE Filozófiai Intézete és Nyelvfilozófiai konferenciáján elhangzott előadás anyaga, http:// fil.hu/uniworld/nyiri/ELTE
- OECD-szakértők a kulcskompetenciákról, 2005.03.17-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2002-06-vt-Mihaly-OECD.html
- Piaget, J. és Inhelder, B. (1966): Gyermeklélektan, Osiris Kiadó, Budapest
- Piaget, J. (1988): A viselkedés mint a fejlődés hajtóereje. Akadémiai Kiadó, Budapest
- Paivio, A. (1969): Mental Imagery in Associative Learning and Memory, Psychological
- Paivio, A. (1971): Imagery and Verbal Processes, New York, Holt, Rinehart & Winston.
- Paivio, A. (1986): Mental Representations: A Dual Coding Approach,.Oxford
- Panofsky, E. (1976): Az emberi arányok stílustörténete, Magvető Kiadó, Bp.
- Pedagógiai Lexikon.(1997): Főszerkesztők: Báthory Zoltán, Falus Iván. Keraban Könyvkiadó, Budapest. Szócikkek: Csoma Gyula (nyílt rendszerű oktatás, SQ3R módszer, távoktatás); Lappints Árpád (tanulási stratégia); Petriné Feyér Judit (motiváció, tanulás, tanulási stílus); Orosz Sándor (tudás)
- PISA-vizsgálat 2000 (2003): Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
- Pléh Csaba (1998): Pókok a hálóban. A hálózati gondolkodás és a mai pszichológia, Jel-Kép, 4, 93–100. o.
- Pléh Csaba (2000a): Az elbeszélt történelem a pszichológiában. Világosság 41. 11–12. o.
- Pléh Csaba (2000b), Előadás a VIII. MAKOG (Magyar Kognitív Tudományi) Kongresszuson, Szeged, 2000. február 4, 2005. 12.03._i megtekintés: www.cogsci.bme.hu/csaba/docs/magyar/evolucios%20pszich/memek.doc
- Pléh Csaba (2001a): Új kommunikáció-új gondolkodás? Előadás „A nyelvek kultúrája Magyarországon”-c. szimpóziumon, Szegedi Tudományegyetem, 2001. 01. 15. 2006.01.14-i megtekintés: http://www.staff.u-szeged.hu/~pleh/magyar/cikkek/ujkommunikacio.htm
- Pléh Csaba (2001b): "Új kommunikáció - új gondolkodás?", Iskolakultúra 11/3 65–68. o
- Pléh Csaba (2001c): A kognitív architektúra módosulásai és a mai információtechnológia, Előadás a MTA Filozófiai Intézete és a Westel Kommunikációs Rt „Mobil információs társadalom”-című konferenciáján, Dunabogdány, 2005. 11.16i megtekintés: http://www.socialscience.t-mobile.hu/2001_marc/brosura_htm/pleh.htm
- Pléh Csaba (2002): Tudások az egyetemen, Iskolakultúra, 2002/6-7.
- Pléh Csaba (2003): A természet és a lélek, Osiris Kiadó, Budapest
- Projektmódszer I. (Hegedűs G. szerk. 1998. ), Kecskeméti
Tanítóképző Főiskola, Kecskemét - Projektmódszer II. (Hegedűs G. szerk. 2001), Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét
- Projektmódszer III. (Hegedűs G. szerk. 2002), Kecskeméti
Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét - Pukánszky Béla és Németh András (1997): Neveléstörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Radnóti Katalin (2005): A szociális kompetencia fejlesztési lehetőségei az iskolában, 206.05.20-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=Hidak-Szocialis.html
- Rakaczkiné dr. Tóth Katalin–dr. Szabó József–dr. Szentpétery Zsolt (2002): Az e-tananyag fejlesztésének pedagógiai-távoktatási alapjai. Szent István Egyetem, Budapest
- Rusbult, C. (1995): Visual thinking and visual -verbal communication, 2005.05.10-i megtekintés: http//www. Asa3.org/ASA/education/rusbult/htm
- Sils, E. (1958):"Tradition and Liberty: Antinomy and Interdependence", Ethics LXVIII/3
- Srivastava, L. (2005): A tudás terjesztése és megszerzése a mobilkorban, 2005. 09.16-i megtekintés: http://www.fil.hu/mobil/2005/Srivastava_hn_final.pdf
- Siegrist, M. (1997): Kulcsképességek in: Maróti Andor szerk.: Andragógiai szöveggyűjtemény II. kötet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- S.nagy Katalin (1995): A vizualitás mint korunk gyermekbetegsége, in: Kárpáti A. (szerk.): Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995
- Souza, B.C.C. (1998): Creativity and problem solving: elements for a model of creativity, 2004.09.15-i megtekintés: http://cogprints.ecs.soton.ac.uk/archive
- Spranger, E. (1914): Lebensformen, elemzés in: Weber, Max (1968): Gazdaság és társadalom. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest
- Strohner József (2005): Társadalmi szerepek a vizuális kommunikáció folyamataiban és vizuális nevelés, Magyar Pedagógia, 105.évf 3. szám (2005) 283–307. o.
- Strohner József (2005): Gondolatkísérlet Pierre Jacob és Marc Jeannerod: „Quand voir, c’est faire”- című tanulmánya 10 tételmondatának vizuális pedagógiai adaptációjára, Iskolakultúra, 2006. 06, 51–70. o.
- Strohner József (2004). Szempont I. Felsőoktatási Vizuális Kollégium, Budapest
- Strohner József (2005)Szempont II. Felsőoktatási Vizuális Kollégium, Budapest
- Schütz A. (1984): A társadalmi valóság értelemteli felépítése, in: Hernádi M. (szerk.): A fenomenológia a társadalomtudományban, Gondolat Kiadó, Budapest, 159–177. o.
- Szabó Attila (1997): Művészettörténet képekben, AKGA, Győr
- Szabolcs Éva (1996): Tartalomelemzés, in Falus, I. szerk. (1996): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Keraban Könyvkiadó, Budapest, 330-338. o.
- Szalontai György (1994): Vizuális nevelés, Tárogató kiadó, 7.
- Szécsi Gábor (2003): A kommunikatív elme, Áron Kiadó, Budapest
- Szitó Imre (1987): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest
- Tanulás Európában: együtt kell szembenéznünk a kihívásokkal ( é.n.): (Ford.: Sáfrán Katalin, Forrás: http://www.cidi.it/insegnare/articoli/europa.htm, 2006.09.17-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=eu-dok-firenzei.html
- Taylor, I. A. ( 1959): Az alkotóművészet természete, in : Művészetpszichológia 2. bővített kiadás (1983), Gondolat, Budapest, 136
- Tókos Katalin (2005): Az önismeret-jelenismeret tanítója, felfedezője: az „új arcú”, reflektív pedagógus. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. 65–71. o.
- Trencsényi László (2005): A tartalmi szabályozás hosszú története, in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
- Tulcsinszkij, G. L. (1999): Ige és test a posztmodernben. A kiszámíthatatlanság fenomenológiájától a szabadság metafizikájáig, 2006. 04. 20-i megtekintés: http://www.c3.hu/~prophil/profi021/tulcsiszkij.html
- Twining, J. E. (1981): Implixcations of schema theory for the guided reading of short stories, idézi: Ágoston György (2005) in: Eltérő tanulási stratégiák és hatásuk a vizsgaeredményekre, doktori disszertáció, ELTE PPK, Budapest
- Ungerleider, L. G. és Mishkin, M. (1982): Two cortical visual systems, in: Analysis of visual behavior, D.J.Ingle, M.A. Goodale, and R. J.W. Mansfield (eds), MTI Press, Cambridge,549- 586.p
- Vass Vilmos: A fejlesztő értékelés nemzetközi tendenciái, 2006.05.09-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2006-03-ko-Vass-Fejleszto.html
- Vágó Irén (2003), Az oktatás tartalma, in: Jelentés a közoktatásról 2003, (szerk.: Halász és Lannert). OKI, Budapest
- Várkonyi Nándor (1972): Szíriat oszlopai, Magvető Könyvkiadó, Budapest
- Vastagh Zoltán (1994): Az alternativitás kérdése a neveléstudományban, Magyar Pedagógia, 1994. 3–4. sz. 349–355. o.
- Végh László (2002): Természettudomány és vallás, Kálvin Kiadó, Budapest
- Vigotszkij, Sz. L. (1971): A magasabb pszichikus funkciók fejlődése. Gondolat Kiadó, Budapest
- Vitányi, Iván (1965): A könnyű műfaj, in: Király J. (szerk.):. Filmelmélet, Tankönyvkiadó, 1982, Budapest, 23–24. o.
- White, R. W. (1959): Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review, 66. 97–333.p
- Wittgenstein, L.(1964): Philosophische Bemerkungen, a Schriften 2. köteteként, Frankfurt am Main, Suhrkamp, in.: Nyíri, K( 2002 ): Képek mint eszközök Wittgenstein filozófiájában; Budapest, Világosság 2002, 2005. 08.12-i megtekintés: http:// vilag0201,gxd. 9 .p
- Zombori Béla (1995): A vizuális nevelés új dimenziói, in: Kárpáti A. (szerk.) Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 125. o.
- Zrinszky László (2003): A hazai egyetemi tanárképzés pedagógiai tartalmai, in: Pedagógusképzés, 2003. 3-16. o.
- Zolnay Vilmos (2001): A művészetek eredete, Holnap Kiadó, Budapest
- Zsolnay József (2004): A képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv, 9-12. évf. 2006.11.14-i megtekintés: http://www.om.hu/letolt/kozokt/ajanlott_kerettantervek/varpalota/bevezeto_9_12_vegl.rtf