Skip navigation

Irodalomjegyzék

  1. Aebli, H. (1951a): Didactique psychologique. Applications a la didactique de la psychologie de Jean Piaget. Neuchatel, Paris
  2. Aebli, H.(1951b): A képzet és a művelet. In Kósáné Ormai Vera – Balogh K. – Zánkai A. (szerk.), Neveléslélektani szöveggyűjtemény II. Budapest, 1981. 499–512. o.
  3.  Allport, G. W. (1997): A személyiség alakulása. Kairosz kiadó, Budapest
  1. Atkinson, R. L. et alii (szerk.): Pszichológia Budapest 2001
  2. Atkinson, R. L. et alii. (szerk.): Pszichológia. Budapest 1994
  3. Arnheim, R. (1979/2004).: A vizuális élmény, Gondolat Kiadó, Budapest.
  4. Ágoston György (2005): Eltérő tanulási stratégiák és hatásuk a vizsgaeredményekre (nyitott rendszerű képzés, számítástechnikai alaptárgyainak keretében), doktori disszertáció, ELTE PPK, Budapest
  5. Bacsó Béla (2003): esztétika, szócikk, in: Magyar Virtuális Enciklopédia, MTA, 2006 12.15-i megtekintés: http://www.enc.hu/1enciklopedia/fogalmi/eszt/esztetika.htm
  6. Ballér Endre (2001): A tantervi dokumentumok megváltozott szerepe az oktatás tartalmának szabályozásában és fejlesztésében. In Báthory Z.–Falus I. (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből, Osiris Kiadó, Budapest
  7. Barron, Ann E (é.n.): Auditív képzés (in: Mayer, 1988, 11).
  8. Bakos Tamás–Bálványos Huba–Preisinger Zsuzsa és Sándor Zsuzsa (2000): A vizuális nevelés pedagógiája, Balassi Kiadó, Budapest
  9. Bábosik István (2004): Neveléselmélet, Osiris Kiadó, Budapest
  10. Bálványos Huba (1998): Esztétikai-művészeti nevelés, Balassi Kiadó, Budapest
  11. Bálványos Huba–Sántha László (1998): Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció, Balassi Kiadó, Budapest
  12. Barkóczi Ilona–Putnoky Jenő (1980): Tanulás és motiváció, Tankönyvkiadó, Budapest
  13. Báthory Zoltán (2002): Változó értékek, változó feladatok. A PISA 2000 vizsgálat néhány oktatáspolitikai konzekvenciája, Új Pedagógiai Szemle, 2002/10, 2005. 06. 10-i megtekintés: http://www.upsz.hu
  14. Beke László (1986): Műalkotások elemzése, Tankönyvkiadó, Budapest
  15. Black, M. (1972): A reprezentáció természete, in: Horányi Ö. (szerk): A sokarcú kép,       Typotex,Bp., 2003.134.o.
  16. Bodóczky István (2002): A rajz, vizuális kultúra tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai, Új Pedagógiai Szemle 2002/10, 2005. 06.10-i megtekintés:,http://www.upsz.hu
  17. Bornstein, M.H. (1984): Psichology and its allied disciplines, Vol.1, Psichology and the humanities, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, 1-40., in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 9. o.
  18. Bornstein, M..H. (1984): A gyermek, mint művész és közönség, in: Farkas A. (szerk.) Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 341. o.
  19. Borosán Lívia és Busi Etelka (é.n.): Pedagógiai személyiségértelmezések, ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ, 2006.04.17-i megtekintés: http://edutech.elte.hu/multiped/ped_02/ped_02.pdf.
  1. Bruner J. S.: A struktúra fontossága. In: Kósáné Ormai V.–Balogh K.–Zánkai A. (szerk.): Neveléslélektani szöveggyűjtemény II. Budapest, 1981, 598–605. o.
  2. Butor, M. (1986): A szavak a festészetben, Corvina, Budapest
  3. Chomsky, N. (1965/1973): A nyelv formális természete. In: Szépe György (szerk.): A nyelvtudomány ma. Gondolat Kiadó, Budapest, 215–283. o.
  4. Chomsky, N. (1995): Mondattani szerkezetek. Nyelv és elme, Osiris Kiadó, Budapest
  5. Chomsky,N.(2004): Előadás a Magyar Tudományos Akadémián, 2004. május 17.
  6. Clark, K.(1985): Nézeteim a civilizációról, Gondolat, Budapest
  7. Cole, M.–Cole, Sh. R. (1997): Fejlődéslélektan, Osiris Kiadó, Budapest
  8. Csányi Vilmos (1994): Viselkedés, gondolkodás, társadalom: etológiai megközelítés, Akadémiai Kiadó, Budapest, 111–155. o.
  9. Csányi Vilmos (2006): Az emberi viselkedés, Sanoma Budapest Kiadó ZRt
  10. Csapó Benő (2000): A Tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései, Magyar Pedagógia, 100. 3–4, 343–365. o.
  11. Csapó Benő és Vidákovich Tibor (szerk.) (2001): Neveléstudomány az ezredfordulón, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  12. Csapó Benő (2001b): Az oktatás a minőség szolgálatában, 2005. 08.07-i megtekintés:   http://www.gallup.hu
  13. Csapó Benő (2002): Az iskolai műveltség, Osiris Kiadó, Budapest
  14. Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása, Új Pedagógiai Szemle, 2002. február, 2005. 11. 12-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2002-02-ko-csapo-tudaskoncepcio.html)
  15. Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése, Akadémiai Kiadó, Budapest
  16. Csíkszentmihályi Mihály (2001): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája, Akadémiai Kiadó, Budapest
  17. Csoma Gyula (2002): A tanulás értelmezése és funkciói, Országos Közoktatási Intézet Felnőttoktatási és Kisebbségi Központ, 2005. 11. 17-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=akademia-2002-Csoma-tanulas.html
  18. Dancsó Tünde (2005): A szociális kompetencia megjelenése a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új Pedagógiai Szemle, LV. Évf. 2005. 4, 2006. 09. 11-i megtekintés: http//www.oki.hu/cikk.php?kod=Hidak-Szocialis.html
  19. Das, J. P. (1988): Egyidejű egymást követő feldolgozás és tervezés. In: Balogh – Polonkai (szerk.): Tehetség és fejlesztő programok, Debrecen, 1997, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 144–166. o.
  20. de Meredieu, F.(1974): Le dessin d’ enfant, Jean-Pierre de Large, Paris, in: Farkas A. (szerk) : Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 327.-349- o.
  21. Demeter Kinga (szerk.2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések, OKI Kiadó, Budapest
  22. Depaepe, M. (2000): A kísérleti pedagógia, reformpedagógia és a pedagógiai gyakorlat, Magyar Pedagógia, 100/1. 17–32. o.
  23. Deszpot Gabriella: Képtelen keretben, Új Pedagógiai Szemle, 2001.01.
  24. Dobos Krisztina (2005): Néhány megjegyzés a tartalmi szabályozás kérdésében (Az intézményi státusz piacosodási folyamata), in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
  1. Döme László (2006): Személyiségzavarok, Filum Kiadó, Győr
  2. Dretske, F. (1990): Seeing, Beliving and Knowing, in: An Invitation to Cognitive Science, Visual Cognition and action,vol2., Cambridge, MIT Press
  3. Durkheim, E. (1922): Nevelés és szociológia, Pedagógiai források, Tankönyvkiadó, Budapest. 19. o.
  4. Ely, S. (2005): Se projeter, in: Rendre insolite le connu, Portier, Rennes
  5. Falus Iván (szerk.1996): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Keraban Könyvkiadó, Budapest
  6. Fehér Katalin (2005): Kép, nyelv, nyelvi kép, Médiakutató, 2005 tél, 2006.11.14-i megtekintés: http://www.mediakutato.hu/cikk/2005_04_tel/06_kep
  7. Fehér/a (1995): Fehér könyv az oktatásról és képzésről. Tanítás és tanulás. A tanulás váljon természetes társadalmi szükségletté. EU dokumentum, 2006.04.20-i megtekintés: http://www.sulinet.hu/iskola/ feherkonyv.
  8. Fehér/b (2000): Az Európai Közösség Bizottságának jelentése. A Tanítani és tanulni – a kognitív társadalom felé címmel kiadott Fehér Könyv megvalósítása. Brüsszel, 2000. október 1. COM (1999) 750 final, 2006.04.20-i megtekintés: http://www.oki.hu/ftp.php? dir=eu&file=fk_jelentes.
  9. Feyerabend, P.K.(1962): Expalnation, Rediction andmpiricism, in Feigl,H, Maxwell,G.(eds) Minnesota Studies int he philosophy of science, volIII, Minneapolis, University os minnesota Press
  10. Fodor, J. A. és Pylyshyn, Z. (1981): How Direct is Visual Perception?Cognition/9, 139-196.p
  11. Fodor, J. A.(1983): The Modularity of Mind, Cambridge, MIT Press
  12. Ford, M. (1992): Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs,  Newbury Park, CA: Sage
  13. Friedlander, M. J. (1946): Von Kunst und Kennerschaft, Oxford University Press, Oxford,128.p, in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2.  Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 13. o.
  14. Gabora, L. (1997): The orogin and evolution of culture and creativity, 2004.07.11-i megtekintés: http://www. Cpm.mmu.ac.uk/jom-emit/vol1/gabora
  15. Gajdics Sándor (2003a): Interaktív iskola. A személyiség szocializációja és az értékelés összefüggései, Új Pedagógiai Szemle, 2004.05.07-i http//www.mentor.könyvesbolt.hu/site/fejlped/lap2002.2.3.interaktiv.htm            
  1. Gardner,H.(1973): The arts and human developement: A psichological study of the artistic process , Wiley, New York , in: Farkas A. (szerk.): A Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 341. o.
  2. Gardner,H.(1973): The arts and human developement: A psichological study of the artistic process , Wiley, New York , in: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, 341. o.
  3. http://pszichologia.bdf.hu/2006_07_1/Gaspar_Mihaly/tananyag/a_kreativitas_kutatasi_iranyai.doc
  4. Gaul,Emil (2001): A tervező-konstruáló képeségek szerkezete és fejlődése 12-16 éves korban, doktori diszertáció, ELTE PPK
  5. Gábri Katalin (2002): Az iskola minőségének mérése,  Magyar Gallup Intézet mérési tevékenysége a közoktatásban, 2005.12.15-i megtekintés: http://www.pedagogia.hu/Opinion/gabri021015.htm
  6. Gábri Katalin – Tímár Éva (1999): A pedagógiai intézetek pedagógiai-értékelési feladatai, 2005.12.15-i megtekintés: http:// www.oki.hu/cikk.php%3Fkod%3D1999-06-mb-Tobbek-Pedagogiai.html+g%C3%A1bri+katalin%2B1999&hl=hu&ct=clnk&cd=1
  7. Gáspár Mihály (2003) A kreativitás kutatási irányai, Új Pedagógiai Szemle 2004, 10 sz.
  8. Gergely Gyula (2002):  A pedagógiai tevékenység komponensrendszere,  2006.04.12-i megtekintés: http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=2002-05-ta-Gergely-Pedagogiai
  9. Gerő Zsuzsa (2002): Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban, Flaccus Kiadó, Budapest
  1. Gibson, J. J. (1979): An ecological Approach to visual Perception, Boston, Houghton Mifflin
  2. Golnhofer Erzsébet (2002a): A tanulás fejlesztése és a nevelői kompetenciák,OKI, Budapest
  3. Golnhofer Erzsébet (2002b): Az iskola belső világa. OKI, Budapest
  4. Golnhofer Erzsébet (2003): A pedagógiai értékelés. In: Falus Iván szerk.: Didaktika, elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 385–416.o.
  5. Gombrich, E. H.(1975): A művészet története, Gondolat Kiadó, Budapest.
  1. Gregory, R.L.(1970): The intelligent Eye, Londres, Weidenfeld & Nicolson
  1. Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón, Okker Kft, Budapest
  2. Halász Gábor és Lannert Judit (szerk. 2000): Jelentés a közoktatásról 2000. OKI. Budapest,
  3. Hall, E.T.,(1966): Rejtett dimenziók, Katalizátor Iroda, Budapest
  4. Hankiss Elemér (1999): Iskola és minőség, Gallup,1999.05.13, 2005.03.24-i megtekintés:http://www.pedagogia.hu/vitaforum.htm
  5. Hanson, N. R. (1969): Perception and discovey, Freeman Cooper, San  Fransisco
  6. Harnad, S. (2001):  Creativity: Method or Magic ?  2003.10.08-i megtekintés:  http://www-isi.enst.fr/Documents/presentationGDR/Actions
  7. Hauser Arnold (1978): A művészettörténet filozófiája, Gondolat, Budapest
  8. Hawking, S. (1998): Az idő rövid története, Maecenas Könyvkiadó, Budapest, 129-139. o.
  9. Hebb, D. O. (1994): A pszichológia alapkérdései, Budapest
  10. Hegedűs Gábor, Mayer Ágnes, Szécsi Gábor, Zombori Béla (szerk 2003):  Projektpedagógia, Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét
  11. Hoffmann Rózsa (2005): Tartalmi szabályozás–szabályok nélkül, in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
  12. Horányi Özséb (szerk. 2003): A sokarcú kép, Typotex, Budapest
  13. Hornyik Sándor (2005): Vizuális kultúrák I.–II, in: Magyar építőművészet 9. szám, 2005. 08.24_i megtekintés: http://www.magyarepitomuveszet.hu/vizkult.php
  14. Jacob, P. és Jeannerod, M. (1999): Quand voir, c’est faire , Working paper 99-01, Institut des Sciences Cognitives
  15. Józsa Krisztián (2000): Az elsajátítási motiváció szerepe a kritériumorientált pedagógiában, Új Pedagógiai Stemle, 2000, 10 sz
  16. Kampis György (1991): Self-modifying Systems in Biology and Cognitive Science, A new framevorkfor Dimamics, Information and Complexity, Pergamon Press, Oxford
  17. Kárpáti Andrea (szerk.1995a): Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  18. Kárpáti Andrea (szerk.1995b): Vizuális képességek fejlődése. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  19. Kárpáti Andrea (1996): A vizuális képességek és a személyiség: A Leonardo Program értékelési rendszere, ELTE BTK, Budapest
  20. Kárpáti Andrea (1997a): Értékelési segédlet a Clark Rajzi Képességek Teszthez (CDT) Budapest: Magyar Iparművészeti Főiskola, publikálatlan kézirat
  1. Kárpáti Andrea (1998): „Gyermek(gép)rajzok: multimédia és vizuális nevelés, Új Pedagógiai Szemle,1998. 7.
  2. Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák – a vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig, Dialóg Campus Kiadó, Budapest
  1. Kepes György (1979): A látás nyelve , Gondolat Kiadó, Budapest
  2. Király, J. (1982):  Filmelmélet, Tankönyvkiadó, Bp
  3. Kjorup, S. (1978): George Innes és a ’Hastinfsi csta’, avagy hogyan tegyünk a képpel, in: Horányi Özséb (szerk.): A sokarcú kép, Typotex, Budapest
  4. Kozéki Béla–Noel J. Entwistle (1986): Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia (6), 2, pp 271–292. o.
  5. Knausz Imre (2001a): A tanítás mestersége: Egyetemi jegyzet, Budapest, Iskolafejlesztési Alapítvány
  6. Knausz Imre (2001b): A tanulás mestersége, 2005. 05. 20-i megtekintés: http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/pedagog/modszer/tanitas/tanitas.htm,
  7. Knausz Imre (2002): Műveltség és autonómia, Új Pedagógiai Szemle, 52. 11. sz. 3–8. 2006.01.05-i megtekintés, http://www.epa.oszk.hu/00000/00035/00064/2002-10-ta-Knausz-Muveltseg.html
  8. Környeiné Gere Zsuzsa (2001a): Látás és láttatás I. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 5. évf./3 , 2001. szeptember,1–9.
  9. Környeiné Gere Zsuzsa (2001b): Látás és láttatás II. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 5. évf./4 , 2001. december,1–23.
  10. Környeiné Gere Zsuzsa (2002): Látás és láttatás III. Módszertani Lapok, Vizuális Kultúra 6. évf./2 , 2002. június,1–7.
  11. Környeiné Gere Zsuzsa (1978): Tér–forma–szín, Tankönyvkiadó, Budapest
  12. Kuhn, T. (1962/1984): Tudományos forradalmak szerkezete, Gondolat Kiadó, Budapest
  13. Laki János (2002): Receptivitás és kreativitás, 2005.09.12-i megtekintés: http// www. zeus.phil-inst.hu/recepcio/htm/1/102_belso.htm
  14. Levi-Strauss, C. (1979): Szomorú trópusok, Európa Könyvkiadó, Budapest
  1. Macias, C. J. (1989): American Indian Academic success: the role of indigenous learning strategies. In: Journal of American Indian Education, Special Edition, August, 1989, 2006. 03.0 8-i megtekintés: http://jaie.asu.edu/sp/SPame.htm
  2. Marr, D. (1982): Vision, Freeman, San Fansisco
  3. Maslow, A. (1970): A theory of human motivation, Psichologica, Review, New York
  4. Mayer József (2002): Bevezetés Néhány szó az iskolarendszerű felnőttoktatás tanterv- és tananyagfejlesztéséről és a módszertani kötetek céljairól.2005. 12.06-i megtekintés: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=termeszettudomany-Mayer-bevezetes
  5. Mayer József (2003): A tanulás kora, (A tanulóközpontú felnőttoktatás felé) , 2005, 12.06-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2003-02-ta-Mayer-Tanulas.html
  6. Mérei Ferenc: (1995): A szmbolikus funkció, in Stöckert Károlyné (szerk): Játékpszichológia, Eötvös József Kiadó, Budapest, 147–148. o.
  7. Mitchell, W. J. T. (1994): Interdiszciplinaritás és vizuális kultúra kutatás

Ford.:Hornyik Sándor, in.:  Magyar építőművészet 9.  2006. 09 06-i megtekintés:

http://www.magyarepitomuveszet.hu/vizkult.php

  1. Mező Ferenc (2002): A tanulás stratégiája. Pedellus Novitas Kft, Debrecen.
  2. Mihály Ildikó (2002): Összehasonlító mérés és értékelés
    a nemzetközi pedagógiai gyakorlatban,  Pedagógiai Szemle, 2002/06,  2007.01.06-i megtekintés: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-06-vt-mihaly-oecd
  3. More, A. J. (1987): Native Indian learning styles: a review for researchers and teachers. In: Journal of American Indian Education, Volume 27 Number 1, October 1987, 2006. 03. 08-i megtekintés: http://jaie.asu.edu/v27/V27S1nat.htm
  4. Nagy József (2000a):  A XXI. Század és nevelés, Osiris Kiadó, Budapest
  5. Nagy József (2000 b): A kritikus kognitív készségek és képességek kritériumorientált fejlesztése, Új Pedagógiai Szemle,7-8, 255-269. o.
  6. Nagy József (2001): A személyiség Alaprendszere: a célorientált pedagógia elégtelensége, a kritériumorientált pedagógia lehetősége, Iskolakultúra 2001. szeptember 10.
  7. Nagy József (2003): A rendszerező képesség fejlődésének kritériumorientált feltárása, Magyar Pedagógia, 103. évf. 269-314. o.
  8. Nagy József (2005):A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004,  Országos Köznevelési Tanács,Budapest
  9. Nagy Lászlóné (2000): Analógiák és az analógiás gondolkodás a kognitív tudományok eredményeinek tükrében, Magyar Pedagógia 100.évf,3. szám 275-302.o.
  10. Nahalka István (1998): A tanulás, In: Falus I. (szerk.): Didaktika Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 117–155. o.
  11. Nahalka István (1998): Az oktatás tartalma. In: Falus I. (szerk.): Didaktika Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 190–221. o.
  12. Nahalka István (2002): Korreferátum a PISA-felmérések eredményeinek értékeléséről. Új Pedagógiai Szemle
  13. Nánay Bence (2000): Elme és evolúció, 2004. 10. 18-i megtekintés: http:/ist-socrates.berkeley.edu/nanay
  14. Nemzeti Alaptanterv (1995), Oktatási Minisztérium, Budapest
  15. Nemzeti Alaptanterv (2003), Oktatási Minisztérium, Budapest
  16. Novitz, D. (1977): Képek és kommunikatív használatuk, in: Horányi Ö. (szerk) A sokarcú kép,Typotex Kiadó, Budapest, 2003, 363–400. o.
  17. Nyíri Kristóf és Szécsi Gábor (1998, szerk): Szóbeliség és írásbeliség. Áron Kiadó, Budapest.
  18. Nyíri Kristóf (2000): A gondolkodás képelmélete. Előadás az ELTE BTK Filozófiai Intézete és Nyelvfilozófiai Kutatócsoportja Nyelv, 
  1. Nyíri Kristóf (2002a): Képi jelentés és mobil kommunikáció, a 21. századi kommunikáció új útjai Konferencia. máj. 24-25. Magyar Tudományos Akadémia, 2006. 04 25-i megtekintés: http://21.sz.phil-inst.hu/nyiri/nyiri_prj_descr.htm
  2. Nyíri Kristóf (2002b): Képek, mint eszközök Wittgenstein filozófiájában; Budapest, Világosság, 2002.5-21, 2006.05.02-i megtekintés: http://www.nytud.hu/program/Nyiri.ppt.
  3. Nyíri Kristóf (2000b): A 21. század filozófiája felé, a Kecskeméten, 2000. 03.26.-án elhangzott előadás anyaga, 2006. 09 06-i megtekintés: http:// www.phil-inst.hu.
  4. Nyíri Kristóf (2000b): A gondolkodás képelmélete, Az ELTE Filozófiai Intézete és Nyelvfilozófiai konferenciáján elhangzott előadás anyaga, http:// fil.hu/uniworld/nyiri/ELTE
  5. OECD-szakértők a kulcskompetenciákról, 2005.03.17-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2002-06-vt-Mihaly-OECD.html
  6. Piaget, J. és Inhelder, B. (1966): Gyermeklélektan, Osiris Kiadó, Budapest
  7. Piaget, J. (1988): A viselkedés mint a fejlődés hajtóereje. Akadémiai Kiadó, Budapest
  1. Paivio, A. (1969): Mental Imagery in Associative Learning and Memory, Psychological
  2. Paivio, A. (1971): Imagery and Verbal Processes, New York, Holt, Rinehart & Winston.
  3. Paivio, A. (1986): Mental Representations: A Dual Coding Approach,.Oxford
  4. Panofsky, E. (1976): Az emberi arányok stílustörténete, Magvető Kiadó, Bp.
  5. Pedagógiai Lexikon.(1997): Főszerkesztők: Báthory Zoltán, Falus Iván. Keraban Könyvkiadó, Budapest.  Szócikkek: Csoma Gyula (nyílt rendszerű oktatás, SQ3R módszer, távoktatás); Lappints Árpád (tanulási stratégia); Petriné Feyér Judit (motiváció, tanulás, tanulási stílus); Orosz Sándor (tudás)
  6. PISA-vizsgálat 2000 (2003): Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
  7. Pléh Csaba (1998): Pókok a hálóban. A hálózati gondolkodás és a mai pszichológia, Jel-Kép, 4, 93–100. o.
  8. Pléh Csaba (2000a): Az elbeszélt történelem a pszichológiában. Világosság 41. 11–12. o.
  9. Pléh Csaba (2000b), Előadás a VIII. MAKOG (Magyar Kognitív Tudományi) Kongresszuson, Szeged, 2000. február 4, 2005. 12.03._i megtekintés: www.cogsci.bme.hu/csaba/docs/magyar/evolucios%20pszich/memek.doc
  10. Pléh Csaba (2001a): Új kommunikáció-új gondolkodás? Előadás „A nyelvek kultúrája Magyarországon”-c. szimpóziumon, Szegedi Tudományegyetem, 2001. 01. 15. 2006.01.14-i megtekintés: http://www.staff.u-szeged.hu/~pleh/magyar/cikkek/ujkommunikacio.htm
  1. Pléh Csaba (2001b): "Új kommunikáció - új gondolkodás?", Iskolakultúra 11/3 65–68. o
  2. Pléh Csaba (2001c): A kognitív architektúra módosulásai és a mai információtechnológia, Előadás a MTA Filozófiai Intézete és a Westel Kommunikációs Rt „Mobil információs társadalom”-című konferenciáján, Dunabogdány, 2005. 11.16i megtekintés: http://www.socialscience.t-mobile.hu/2001_marc/brosura_htm/pleh.htm
  3. Pléh Csaba (2002): Tudások az egyetemen, Iskolakultúra, 2002/6-7.
  4. Pléh Csaba (2003): A természet és a lélek, Osiris Kiadó, Budapest
  5. Projektmódszer I. (Hegedűs G. szerk. 1998. ),   Kecskeméti  
    Tanítóképző Főiskola, Kecskemét
  6. Projektmódszer II. (Hegedűs G. szerk. 2001),   Kecskeméti  Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét
  7. Projektmódszer III. (Hegedűs G. szerk. 2002),   Kecskeméti  
         Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét
  8. Pukánszky Béla és Németh András (1997): Neveléstörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  9. Radnóti Katalin (2005): A szociális kompetencia fejlesztési lehetőségei az iskolában, 206.05.20-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=Hidak-Szocialis.html
  10. Rakaczkiné dr. Tóth Katalin–dr. Szabó József–dr. Szentpétery Zsolt (2002): Az e-tananyag fejlesztésének pedagógiai-távoktatási alapjai. Szent István Egyetem, Budapest
  11. Rusbult, C. (1995): Visual thinking and visual -verbal communication, 2005.05.10-i megtekintés: http//www. Asa3.org/ASA/education/rusbult/htm
  12. Sils, E. (1958):"Tradition and Liberty: Antinomy and Interdependence", Ethics LXVIII/3
  13. Srivastava, L. (2005): A tudás terjesztése és megszerzése a mobilkorban, 2005. 09.16-i megtekintés: http://www.fil.hu/mobil/2005/Srivastava_hn_final.pdf
  14. Siegrist, M. (1997): Kulcsképességek in: Maróti Andor szerk.: Andragógiai szöveggyűjtemény II. kötet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  15. S.nagy Katalin (1995): A vizualitás mint korunk gyermekbetegsége, in: Kárpáti A. (szerk.): Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995
  16. Souza, B.C.C. (1998): Creativity and problem solving: elements for a model of creativity, 2004.09.15-i megtekintés: http://cogprints.ecs.soton.ac.uk/archive
  17. Spranger, E. (1914): Lebensformen, elemzés in: Weber, Max (1968): Gazdaság és társadalom. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest
  18. Strohner József (2005): Társadalmi szerepek a vizuális kommunikáció folyamataiban és vizuális nevelés, Magyar Pedagógia, 105.évf 3. szám (2005) 283–307. o.
  19. Strohner József (2005): Gondolatkísérlet Pierre Jacob és Marc Jeannerod: „Quand voir, c’est faire”- című tanulmánya 10 tételmondatának vizuális pedagógiai adaptációjára, Iskolakultúra, 2006. 06, 51–70. o.
  20. Strohner József (2004). Szempont I. Felsőoktatási Vizuális Kollégium, Budapest
  21. Strohner József (2005)Szempont II. Felsőoktatási Vizuális Kollégium, Budapest
  22. Schütz A. (1984): A társadalmi valóság értelemteli felépítése, in: Hernádi M. (szerk.): A fenomenológia a társadalomtudományban, Gondolat Kiadó, Budapest, 159–177. o.
  23. Szabó Attila (1997): Művészettörténet képekben, AKGA, Győr
  24. Szabolcs Éva (1996): Tartalomelemzés, in Falus, I. szerk. (1996): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Keraban Könyvkiadó, Budapest, 330-338. o.
  25. Szalontai György (1994): Vizuális nevelés, Tárogató kiadó, 7.
  26. Szécsi Gábor (2003): A kommunikatív elme, Áron Kiadó, Budapest
  27. Szitó Imre (1987): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia 2. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest
  28. Tanulás Európában: együtt kell szembenéznünk a kihívásokkal ( é.n.): (Ford.: Sáfrán Katalin, Forrás: http://www.cidi.it/insegnare/articoli/europa.htm, 2006.09.17-i megtekintés: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=eu-dok-firenzei.html
  29. Taylor, I. A. ( 1959): Az alkotóművészet természete, in : Művészetpszichológia 2. bővített kiadás (1983), Gondolat, Budapest, 136
  30. Tókos Katalin (2005): Az önismeret-jelenismeret tanítója, felfedezője: az „új arcú”, reflektív pedagógus. Új Pedagógiai Szemle, 12. sz. 65–71. o.
  31. Trencsényi László (2005): A tartalmi szabályozás hosszú története, in: A tantervi szabályozásról és a bolognai folyamatról 2003-2004, OM Országos Köznevelési Tanács, 2005. Budapest
  32. Tulcsinszkij, G. L. (1999): Ige és test a posztmodernben. A kiszámíthatatlanság fenomenológiájától a szabadság metafizikájáig, 2006. 04. 20-i megtekintés: http://www.c3.hu/~prophil/profi021/tulcsiszkij.html
  33. Twining, J. E. (1981): Implixcations of schema theory for the guided reading of short stories, idézi: Ágoston György (2005) in: Eltérő tanulási stratégiák és hatásuk a vizsgaeredményekre, doktori disszertáció, ELTE PPK, Budapest
  34. Ungerleider, L. G. és Mishkin, M. (1982):  Two cortical visual systems, in: Analysis of visual behavior, D.J.Ingle, M.A. Goodale, and R. J.W. Mansfield (eds), MTI Press, Cambridge,549- 586.p
  35. Vass Vilmos: A fejlesztő értékelés nemzetközi tendenciái, 2006.05.09-i megtekintés: www.oki.hu/cikk.php?kod=2006-03-ko-Vass-Fejleszto.html
  36. Vágó Irén (2003), Az oktatás tartalma, in: Jelentés a közoktatásról 2003, (szerk.: Halász és Lannert). OKI, Budapest
  37. Várkonyi Nándor (1972): Szíriat oszlopai, Magvető Könyvkiadó, Budapest
  38. Vastagh Zoltán (1994): Az alternativitás kérdése a neveléstudományban, Magyar Pedagógia, 1994. 3–4. sz. 349–355. o.
  39. Végh László (2002): Természettudomány és vallás, Kálvin Kiadó, Budapest
  40. Vigotszkij, Sz. L. (1971): A magasabb pszichikus funkciók fejlődése. Gondolat Kiadó, Budapest
  1. Vitányi, Iván (1965): A könnyű műfaj, in: Király J. (szerk.):. Filmelmélet, Tankönyvkiadó, 1982, Budapest, 23–24. o.
  2. White, R. W. (1959): Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological Review, 66. 97–333.p
  3. Wittgenstein, L.(1964):  Philosophische Bemerkungen, a Schriften 2. köteteként, Frankfurt am Main, Suhrkamp, in.: Nyíri, K( 2002 ): Képek mint eszközök Wittgenstein filozófiájában; Budapest,  Világosság 2002, 2005. 08.12-i megtekintés: http:// vilag0201,gxd. 9 .p
  4. Zombori Béla (1995): A vizuális nevelés új dimenziói, in: Kárpáti A. (szerk.) Bevezetés a vizuális kommunikáció tanításához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 125. o.
  5. Zrinszky László (2003): A hazai egyetemi tanárképzés pedagógiai tartalmai, in: Pedagógusképzés, 2003.  3-16. o.
  6. Zolnay Vilmos (2001): A művészetek eredete, Holnap Kiadó, Budapest
  7. Zsolnay József (2004): A képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv, 9-12. évf. 2006.11.14-i megtekintés: http://www.om.hu/letolt/kozokt/ajanlott_kerettantervek/varpalota/bevezeto_9_12_vegl.rtf